Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ AFB 2.5 150 KM] Maly duzy tluczacy problem

Silniki wysokoprężne
ODPOWIEDZ
tx-didi
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 611
Rejestracja: 20 cze 2009, 16:49
Imię: Tomasz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 1.9TDI AVF 131KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Kraków

Post autor: tx-didi » 24 maja 2012, 10:09

gelu79 pisze:bloki 13 i 14, tam będą korekty cylindrów, podawane są zawsze w odniesieniu do 2.
Jak najniższe będą najlepsze, bo to oznacza, że ecu koryguje dawkowanie na min. poziomie, jak sprawdzisz to zorientujesz się w cyfrach
tak dokladnie to jak najblizsze 0 beda najlepsze -> gdzie 0 znacza brak odchylki od wzorcowego cylindra, drugiego.

gelu79
masz racje ze zachowalem sie niekonsekwentnie.... przepraszam :)
Chcialem tylko uswiadomic Ryśka (ale byc moze zbyt nachalnie) ze lepiej nie ignorowac jakichkolwiek objawow niewlasciwej pracy silnika, gdy podejrzenia kieruja sie na instalacje wtryskowa. 'Czarne scenariusze zaglady' byly dla wzmocnienia efektu....wybaczcie...

ech, chcialbym miec taka pewnosc jak Ty, gdy napisales:
gelu79 pisze: Uszkodzony G80 nie daje jednoznacznych objawów gorszej pracy silnika, którą można stwierdzić w jakiś sposób wzrokowy czy słuchowy.
faktycznie, ja rowniez nie jestem w stanie (za pomoca wzroku i sluchu)
gelu79 pisze: Można tak jeździć, jednak zgodzę się z Tobą, że tak czy owak trzeba będzie go wymienić. Jak już sam podkreśliłeś ecu ma brak możliwości wprowadzania korekt dawkowania pozostałych wtryskiwaczy. I tyle.
Czy mozna tak jezdzic - no pewnie ze mozna - tylko czy ma to szkodliwy wplyw na silnik.... nie wiem.

Oczywiscie miales na mysli korekte ustawienia kata poczatku wtrysku - no, skoro ecu koryguje ten kąt na podstawie wartosci osiagnietych, a na to wskazuje funkcjonalnosc ze sprzezeniem zwrotnym, to mysle ze korekty wcale nie sa takie male... (przeciez wiemy jak to jest sterowane)

Awatar użytkownika
rysiekj
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 109
Rejestracja: 30 kwie 2010, 12:25
Lokalizacja: Racibórz

Post autor: rysiekj » 24 maja 2012, 10:31

Przyznam się, że do tej pory nie wczytywałem się w ELSE w zakresie wtrysków, mało wiem. Wytłumaczcie mi bo nie rozumiem czegoś. Wzorcowy jest wtrysk na drugim cylindrze? Jest tam pomiar dawki ?

Czy te pomiary mam zrobić w trakcie jazdy czy na postoju ?

Jak ECU może korygować kąt wtrysku ? Jakim mechanizmem ?
pozdrowionka Rysiek

tx-didi
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 611
Rejestracja: 20 cze 2009, 16:49
Imię: Tomasz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 1.9TDI AVF 131KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Kraków

Post autor: tx-didi » 24 maja 2012, 11:36

rysiekj
tak, wzorcowym cylindrem jest cylinder nr 2. Nie ma pomiaru rzeczywistej dawki paliwa na cylinder - korekcje sa wyznaczane na podstawie różnic w predkosci obrotowej walu korbowego, dokladniej na podstawie roznicy w czasie naplywania kolejnych impulsow z czujnika obrotów wału... (oczywiscie ecu musi wiedziec ktory cylinder ma w danym momencie suw pracy).
Pomiar dawki (szacowany - wiec nie do konca pomiar) jest 'globalny', gdyz dawka paliwa jest taka sama (oczywiscie po uwzglednieniu korekcji moze byc rozna) dla kazdego cylindra (grupa 001 w ecu)

g80 nie mierzy dawki, tylko moment rozpoczecia wtrysku (i chyba rowniez czas trwania) dla cylindra 3 - podajac sygnaly do ecu.

Sterownik silnika decyduje jaki powinien byc kąt rozpoczecia wtrysku (na podstawie glownie predkosci obrotowej silnika, polozenia 'gazu', temeratury plynu) uwzglednia korekty i przekazuje to do sterownika pompy wtryskowej (prawdopodobnie jako roznice w stopniach od pozycji GMP). Pompa wtryskowa natomiast steruje kątem wyprzedzenia za pomoca jednego zaworu elektromagnetycznego - otwierajacego doplyw paliwa ... mozna powiedziec ze cisnienie paliwa (i sprezynka) przestawia caly 'mechanizm przestawiacza kąta poczatku wtrysku' - ilosc parametrow jaka ma wplyw na cisnienie paliwa tez jest niemala....

gdyby (absolutnie bujajac w chmurach) powiedziec ze steruje tym silniczek krokowy - to powiedzialbym ze ma szanse byc precyzyjne.... a tak (wg mnie) nie jest - wiec dodatkowa korekta (poziomu wysterowania zaworka ?, roznicy w stopniach ?) ma sens.

aby zapoznac sie dokladnie z budowa pompy i sposobem dzialania tego 'mechanizmu' polecam znakomity opis przygotowany przez Piotrusia - jak tylko znajde zamieszcze link (jest na naszym forum)

pomiary korekcji robi sie tylko na postoju (bieg jalowy) na w pelni zagrzanym silniku (absolutne minimum to 85 stopni) - zreszta nowsze wersje softu w steronikach nawet nie pokazuja korekcji przy nizszych temperaturach (jak rowniez ustawienia kata poczatku wtrysku)

gelu79
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 183
Rejestracja: 24 lis 2011, 13:40
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: gelu79 » 24 maja 2012, 12:42

myślę, że kolega tx-didi wystarczająco obszernie wytłumaczył całość zagadnienia i nie trzeba już nic dodawać.
tx-didi pisze:g80 nie mierzy dawki, tylko moment rozpoczecia wtrysku (i chyba rowniez czas trwania) dla cylindra 3 - podajac sygnaly do ecu.
wydaje mi się,że miałeś na myśli 2.

W trakcie jazdy korekty też będą podawane, podobnie jak przy dodawaniu gazu, bądź przegazowaniu auta na postoju - tutaj ciekawy jestem czy korekty u kolegi będą wzrastać czy obniżać się

Awatar użytkownika
rysiekj
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 109
Rejestracja: 30 kwie 2010, 12:25
Lokalizacja: Racibórz

Post autor: rysiekj » 24 maja 2012, 13:02

Dorwałem już na aledrogo wtryskiwacz 059 130 202 F. Sprawdze go jeszcze w warsztacie znajomego czy dobrze rozpyla a nie leje. O-ringi i podkładki miedziane też mam. Mam plan jutro to rozebrać i wymienić. Boję się tylko zdjęcia pokrywy nad klawiaturą, obym się nie zdołował.

Jak będę posiadał dane z VAG-a to się nimi podzielę.
pozdrowionka Rysiek

tx-didi
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 611
Rejestracja: 20 cze 2009, 16:49
Imię: Tomasz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 1.9TDI AVF 131KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Kraków

Post autor: tx-didi » 24 maja 2012, 13:08

gelu79 pisze:
tx-didi pisze:g80 nie mierzy dawki, tylko moment rozpoczecia wtrysku (i chyba rowniez czas trwania) dla cylindra 3 - podajac sygnaly do ecu.
wydaje mi się,że miałeś na myśli 2.
wlasnie nie :).
zabawne, ale jest jakas niekonsekwencja w naszych 2.5 ... Cylindrem wzorcowym (do wyznaczania korekcji dawki paliwa) jest cylinder 2, natomiast wtryskiwacz z czujnikiem g80 (Needle lift sensor) do pomiaru rzeczywistego kata poczatku wtrysku, jest umieszczony w cylindrze numer 3.
gelu79 pisze: W trakcie jazdy korekty też będą podawane, podobnie jak przy dodawaniu gazu, bądź przegazowaniu auta na postoju - tutaj ciekawy jestem czy korekty u kolegi będą wzrastać czy obniżać się
masz racje - ale (chociaz jest to wiedza 'zaslyszana', nie zweryfikowana) ecu pobiera parametry do 'korygowania' dawki paliwa dla poszczegolnych cylindrow, tylko podczas pracy na biegu jalowym.

Mozna wymyslic uzasadnienie takiej teorii - zdecydowanie mniejsze bledy pomiarowe przy minimalnej predkosci obrotowej (dluzsze czasy przy odczytach impulsow z czujnika predkosci i wyznaczaniu roznic) - jak dzialaja liczniki w mikroprocesorach wiemy, prawda ?
Ale przyznaje ze nie jest to pewna informacja.
Ostatnio zmieniony 24 maja 2012, 13:16 przez tx-didi, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
rysiekj
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 109
Rejestracja: 30 kwie 2010, 12:25
Lokalizacja: Racibórz

Post autor: rysiekj » 24 maja 2012, 13:14

Zastanawiam się nad budowa tego wtrykiwacza kontrolnego. Piszą w ELSIE że powinien mieć 80-120 Ohm oporności i że w wyższej temperaturze może mieć +20 Ohm więcej.

Jak to jest jakaś cewka to jakim cudem tak się zmienia jej oporność ? I dlaczego się przepala ? Przecież prąd jaki może przez nią płynąć to maksimum 140 mA - tracona moc to ok. 1,7 W.

Chyba , że przegrzewa się od strony głowicy i tu nie wytrzymuje ?
pozdrowionka Rysiek

gelu79
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 183
Rejestracja: 24 lis 2011, 13:40
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: gelu79 » 25 maja 2012, 08:56

zabawne, ale jest jakas niekonsekwencja w naszych 2.5 .
tutaj się z Tobą zgodzę, jest pewna niekonsekwencja i mało tego, przy silnikach serii AFB jest wiele niedoróbek, które z czasem w większej bądź mniejszej częstotliwości zaczynają się ujawniać i komplikować spokojne użytkowanie. Można powiedzieć, że wypuścili "królika doświadczalnego" a potem dopiero w następnych seriach dopracowali poprzednie niedoróbki, czy skutecznie? trzeba by się zastanowić.
tx-didi pisze:masz racje - ale (chociaz jest to wiedza 'zaslyszana', nie zweryfikowana) ecu pobiera parametry do 'korygowania' dawki paliwa dla poszczegolnych cylindrow, tylko podczas pracy na biegu jalowym.

sprawdzałem to na własnej skórze, przez jeden dzieĂą jeździłem z podłączonym laptopem w aucie, z czystej ciekawości gdyż u mnie 2 wtryski mają już graniczną korekcję na poziomie -2,2. Będę się musiał zająć wtryskami, szkoda, że gość, któremu dałem wtryski do sprawdzenia nie przyznał, że nie ma możliwości sprawdzenia ich tak, jak ja o to prosiłem, bo oddałbym je gdzie indziej i przy pracach, jakie robiłem w zeszłym roku (rozrząd, wałki, hydraulika) ogarnąłbym jeszcze ten temat.

Awatar użytkownika
rysiekj
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 109
Rejestracja: 30 kwie 2010, 12:25
Lokalizacja: Racibórz

Post autor: rysiekj » 25 maja 2012, 09:37

Powiedzcie mi jak wygenrować z VAG-a 10.6 logi z grup o których piszecie. Wstyd się przyznać, ale dość rzadko tego sprzętu używam.
pozdrowionka Rysiek

tx-didi
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 611
Rejestracja: 20 cze 2009, 16:49
Imię: Tomasz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 1.9TDI AVF 131KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Kraków

Post autor: tx-didi » 25 maja 2012, 10:32

gelu79 pisze:
tx-didi pisze:masz racje - ale (chociaz jest to wiedza 'zaslyszana', nie zweryfikowana) ecu pobiera parametry do 'korygowania' dawki paliwa dla poszczegolnych cylindrow, tylko podczas pracy na biegu jalowym.

sprawdzałem to na własnej skórze, przez jeden dzieĂą jeździłem z podłączonym laptopem w aucie, z czystej ciekawości
...
gelu79 - nie wiem czy dobrze zrozumialem, czy chciales potwierdzic ze korekcje sa brane pod uwage przez ECU tylko podczas pracy na biegu jalowym, czy caly czas (rowniez podczas jazdy) ?

Oczywiscie licznik 'zliczajacy impulsy' od czujnika polozenia wału korbowego dziala caly czas, wiec naturalne wydaje sie, ze algorytmy 'wyznaczajace rożnice w czasie docierania impulsów' rowniez caly czas sobie dzialaja (sterowane zapewnie przerwaniami z kolejnego licznika - 'czasowego') wiec nic dziwnego ze mamy dostepne wartosci w grupach 013 i 014 w kazdych warunkach. Ale czy maja one nieustanny wplyw na korekty dawek dla pompy wtryskowej to juz inne zagadnienie - wlasnie tego nie wiem - slyszalem tylko ze nie.


rysiekj pisze:Zastanawiam się nad budowa tego wtrykiwacza kontrolnego. Piszą w ELSIE że powinien mieć 80-120 Ohm oporności i że w wyższej temperaturze może mieć +20 Ohm więcej.

Jak to jest jakaś cewka to jakim cudem tak się zmienia jej oporność ? I dlaczego się przepala ? Przecież prąd jaki może przez nią płynąć to maksimum 140 mA - tracona moc to ok. 1,7 W.

Chyba , że przegrzewa się od strony głowicy i tu nie wytrzymuje ?
rysiekj chociaz jestem bardziej 'cyfrowy' niz 'analogowy' to mysle podobnie -> wtryskiwacz 'dochodzi' bezposrednio do komory spalania, temperatury wiec ma szanse 'lapać' dosc znaczną ... głównym elementem chlodzacym wtryskiwacz wydaje sie byc olej napędowy.... wystarczy zerknac, jaka jego ilosc przeplywa przez waż powrotny (zalecam ostroznosc dla eksperymentatorow - ilosc 'powracajacej ropy' jest naprawde bardzo duza - nawet na jalowym biegu)


daj znac jak krajobrazy 'pod deklami'.

[+]
Rysiek, tutaj masz obszerny tutorial o 'vagowaniu' - allhowto-diagnostyka-vag-jak-sie-powinn ... t30075.htm

znajdziesz w nim odpowiedzi na wiekszosc watpliwosci dotyczacych tzw 'logow'

Awatar użytkownika
rysiekj
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 109
Rejestracja: 30 kwie 2010, 12:25
Lokalizacja: Racibórz

Post autor: rysiekj » 25 maja 2012, 11:21

Dzięki, oczywiście zamieszczę fotki z tego mojego fortepianu po 223k. Ale boję się po czytaniu Waszych postów. Nie mam żadnych objawów nienormalnej pracy. Ten mój AKE 180 KM pali nawet 6,5 l/100 przy super spokojnej jeździe (czytaj do 100k/h). ÂŚrednio mam 7,3 l/100. Oleju dosłownie 100-200 g/15k. Ale zawsze jest ale ........... Ja jeżdzę nieprzerwanie na może nie najlepszym oleju bo Fuchsie Super Syn - tym z molibdenem dla pompowtryskiwaczy. Do ropy dodaję co drugie tankowanie mixol-u. No zobaczymy.
Ostatnio zmieniony 25 maja 2012, 11:46 przez rysiekj, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrowionka Rysiek

tx-didi
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 611
Rejestracja: 20 cze 2009, 16:49
Imię: Tomasz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 1.9TDI AVF 131KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Kraków

Post autor: tx-didi » 25 maja 2012, 11:32

masz silnik AKE :)

nie bedziemy zgadywac - sprawdzic wypada, ale co wyjdzie daj znac wieczorkiem :).

Awatar użytkownika
rysiekj
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 109
Rejestracja: 30 kwie 2010, 12:25
Lokalizacja: Racibórz

Post autor: rysiekj » 25 maja 2012, 11:46

Jestem ciekaw ile daje zapobiegliwość taka jak moja, być może nic :)
Zaglądałem przez wlew oleju, nie widać żadnych śladów zużycia, ale tak jak pisał kolega wyżej, pierwszy może być super a ostatni ruina.

Tak, tak AKE, już skorygowałem.
pozdrowionka Rysiek

tx-didi
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 611
Rejestracja: 20 cze 2009, 16:49
Imię: Tomasz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 1.9TDI AVF 131KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Kraków

Post autor: tx-didi » 25 maja 2012, 13:08

rysiekj pisze:Jestem ciekaw ile daje zapobiegliwość taka jak moja, być może nic :)
Zaglądałem przez wlew oleju, nie widać żadnych śladów zużycia, ale tak jak pisał kolega wyżej, pierwszy może być super a ostatni ruina.
najgorszy scenariusz, jaki mialem 'przyjemnosc' ogladac, jest opisany w tym watku (oczywiscie dotyczyl innego 'egzemplarza').

Ale 'chrupnięcie' w głowicy, gdy wałek polamal wlasnie dzwignie zaworową, slyszalem 'w realu' na wlasne uszy i uwierz.... nie chcialbys aby takie cos Cie dopadlo 'gdzies' w trasie... ten konkretny przypadek zakonczyl sie szczesliwie - w sensie ze pasek rozrzadu to przezyl i nie przeskoczyl - ale slad jaki zostal na wałku nie pozostawia zludzen, ze w innym przypadku zakonczenie moze byc duzo grozniejsze.

rysiekj pisze: Tak, tak AKE, już skorygowałem.
w profilu zmien - nie w poscie :)

Awatar użytkownika
rysiekj
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 109
Rejestracja: 30 kwie 2010, 12:25
Lokalizacja: Racibórz

Post autor: rysiekj » 25 maja 2012, 13:33

Domyślam się, to maszyneria. Czy do np. AKE można zstosować głowice z np. BAU, bez jakiejkolwiek przeróbki ?

[ Dodano: 2012-05-25, 14:24 ]
Ale powiem Wam, że te scenariusze o których piszesz, bardzo źle działają na wyobraźnię ludzi. Byłem ze swoim Audi na giełdzie, bo prawdę mówiąc chciałbym go sprzedać. I każdy kto przychodził do mnie, zadawał pytanie "2,5TDI ?", po czym kwitował: "wałki lecą ...... etc.". A jak kupowałem to swoje w 2005 roku, to z 30 aut jakie były do kupienia na portalach etc. tylko dwa miały przebieg pokrywający się z rzeczywistością. Rekordzista miał 160k na liczniku a w rzeczywistości 375k (3 letni samochód wyglądający jak "igła").

W sumie ściągnąłem z Niemiec to swoje , lekko uderzone, ale z autentycznym przebiegiem. Jednak większość ludzi kupuje totalnie oszukane samochody z licznikami zmniejszonym o 200, 300k. I potem to auto przy 220k (300-400k rzeczywistego) ma problem.

No sam jestem ciekaw co zobaczę, wtrysk do mnie dotarł, mam co robić.
pozdrowionka Rysiek

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga