od wiosny zabierałem się za to... w końcu dzisiaj (dzięki małej aferze osobistej 8-) ) chciałem bardzo zająć się czymś co wymaga myślenia tylko o kabelkach.
No i się udało.
Co to jest TPMS?
To skrót o Tire Pressure Monitoring System - czyli system monitorowania ciśnienia w oponach auta (i temperatury).
Genaralnie - retrofit dla maniaków i ludzi z problemami emocjonalnymi, albo dla tych którzy mają run-flaty, albo po prostu jeżdżą z dziećmi autostradami... (dzięki TPMS można zawczasu zobaczyć że za kilka km nie będzie powietrza w oponie, albo że za minutę opona wystrzeli...)
Dobra, co potrzeba dla wersji 7K3 dla High MMI?:
- moduł głowny , numerek 4F0 910 273A
- 4 nadajniki montowane w felgach, z nowymi zaworkami , numerek 4F0 907 275B
- 4 nadajniki indukcyjne montowane w nadkolach, numerek 4F0 907 283
- antenka montowana nad tylną szybą, numerek 8E0 907 277 (i uchwyt dla niej)
- 65 metrów kabla

- 5 wtyczek 8E0 971 934
- wtyczka 1J0 972 977
- 2 nakrętki m6

- 2 śruby m6 z zapinanymi nakrętkami (lewy przód)
- 4 nakrętki dla blachowkrętu 6mm (prawy i lewy tył)
- 36 wsuwek z zatrzaskiem do wtyczek 0.3mm
- 1 wsuwka dla kabli zasilających (taka podwójna) - montowana w uchwycie bezpiecznika...
- 6 godzin
- 2 kawy
- 1 piwo
- jak ktoś pali - to pewnie parę fajek... 8-)
Orientacyjnie... ile TO kosztuje??? -
- czujniki 200, moduł 200, nadajniki 200, antena i kable 200, niespodziewane wydatki 200 :roll:
Schematy elektryczne...
Zaczynamy...
1) takich 3 żyłowych kabli potrzeba 4 sztuki... (6m, 6m, 5m, 3m, 1m), czujniki do kół, antena, moduł. Kable robimy sami wg. schematu.
Czujniki z zaworkami wtykamy w koła w jakiejś tam wulkanizacji. Zaworki powinny być nowe. Czujniki - w miarę świeże... (ich żywotność to max 120 miesięcy)
2) takie nadajniki indukcyjne - wtykamy w każde nadkole...

Po wymontowaniu koła i zdjęciu nadkola widzimy:
- lewy przód: zbiornik spryskiwaczy - to na nim jest miejsce na montaż
-prawy przód: obok niebieskiej gruchy podciśnienia - nie ma innych wystających śrubek - wybór jest tylko jeden.
-lewy i prawy tył: są gotowe wystające blachowkręty nieco ku tyłowi od środka nadkola - wybór jest prosty.
3) antena... w sedanie nad tylną szybą - po zdjęciu tego "ostatniego" paska podbitki dachu (wyczepiany) - tam też jest tylko jedno miejsce na uchwyt

4) kable... robione według schematu (po 3 żyły do każdego nadajnika i do anteny)
- kabel do anteny prowadzony prawym progiem za schowek pasażera (wykręcamy dziada wcześniej!)
- kabel od lewego przodu - za nadkolem jest esowaty plastik a za nim gumowy przepust z gumowymi dydkami - wybieramy jeden, obcinamy, przepuszczamy kabel do kabiny, dalej za (pod) deską za schowek (trzeba wykręcić osłonę kopyt pod kierą...)
- kabel od lewego tyłu- gumowy przepust do tyłu od amortyzatora. Kabel za osłonę bagażnika i dalej wiązką w lewym progu pod kierę - dalej z lewym przodem za schowek...

- kabel od prawego tyłu: ku tyłowi od amortyzatora jest przepust do bagażnika... - dalej z wiązką elektryczną prawym progiem za schowek...
- wtyczka modułu... - wpinamy 12 pinów od nadajników indukcyjnych, wpinamy masę (punkt masy za schowkiem), wpinamy 3 piny od anteny, 1 pin zasilania (do bezpiecznika 3, rządek numer 1), 2 piny od CANów (rozdzielnik 20 cm do góry

5) moduł

moduł se wtykamy w to wolne miejsce... (jak ktoś nie ma tam stera LWR - ja tam go nie mam


klik - siedzi...
wpinamy wtyczkę i voila... :mrgreen:
6) komp i kodowanie
- rejestrujemy TPMS w can-gateway
- dodajemy opcję TPMS w liczniku
- dodajemy opcję TPMS wkanale 1 stera MMI
- kasujemy błędy, sprawdzamy poprawne kodowanie TPMS
- w car - tpms - inicjalizujemy układ, dajemy zapamiętaj (jakoś tak

Pijemy kawę, palimy fajkę, sprzątamy auto, napawamy się swoim dziełem

Przejeżdżamy paredziesiąt metrów i widzimy że system się skalibrował:
Przejeżdżamy jak szatan na drugi koniec miasta (pojęcie względne...

Jesteśmy szczęśliwi jak dziecko :lol:
Planujemy coś nowego...

Dziękuję mojej dobrej duszy za wsparcie mentalne w trakcie montażu
