Układ doprowadzania wtórnego powietrza
Posiadają samochody z kodem literowym silnika:
ALF
ALG
ALW
AML
AMM
AMX
AQD
ARJ
ARN
ASM
ATQ
ARE
BDV
Dzięki układowi doprowadzania wtórnego powietrza katalizator szybciej się nagrzewa i przez to wcześniej osiąga gotowość do eksploatacji po uruchomieniu zimnego silnika.
Z powodu występowania bogatej mieszanki w fazie zimnego rozruchu silnika, w spalinach występuje wysokie stężenie nie spalonych cząstek węglowodorów. Przez wtłaczanie wtórnego powietrza polepsza się dopalanie w katalizatorze, a tym samym zmniejsza się ilość szkodliwych substancji w spalinach. Ciepło uwolnione podczas dopalania skraca znacznie czas nagrzewania katalizatora, co powoduje, że jakość spalin na obrotach jałowego biegu polepsza się.
W fazie zimnego rozruchu sterownik silnika steruje pompą wtórnego powietrza poprzez przeka?nik pompy wtórnego powietrza -J299-. Powietrze dostaje się do zaworów specjalnych doprowadzania wtórnego powietrza .
Równolegle do tego wysterowany zostaje zawór doprowadzania wtórnego powietrza, który pozwala na doprowadzenie podciśnienia do zaworów specjalnych doprowadzania wtórnego powietrza. Dany zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza otwiera przez to drogę dla doprowadzania wtórnego powietrza do kanałów wydechowych odpowiedniej głowicy silnika.
1 - Od obudowy filtra powietrza
2 - Silnik pompy wtórnego powietrza -V101- (Miejsce zamontowania:Z przodu z prawej strony w komorze silnika, poniżej obudowy filtra powietrza)
3 - Przeka?nik pompy wtórnego powietrza -J299- (Miejsce zamontowania:W skrzynce elektrycznej w podszybiu)
4 - Sterownik układu Motronic -J220-
5 - Prawy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza
6 - Zawór doprowadzania wtórnego powietrza -N112-
7 - Zawór zwrotny
8 - Do kolektora ssącego
9 - Lewy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza
10 - Zasobnik podciśnienia (Miejsce zamontowania: w przednim nadkolu z lewej strony pod osłoną nadkola)
Układ doprowadzania wtórnego powietrza - przegląd podzespołów:
1 - Prawy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza
2 - Uszczelka
3 - 10 Nm
4 - 22 Nm
5 - Element Y
6 - Zawór doprowadzania wtórnego powietrza -N112-
7 - 6 Nm
8 - Od zasobnika podciśnienia (Miejsce zamontowania: w przednim nadkolu z lewej strony pod osłoną nadkola )
9 - Lewy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza
10 - Uszczelka
11 - Króciec połączeniowy
12 - Uszczelka
13 - Wąż ciśnieniowy
14 - Pierścień uszczelniający typu o-ring
15 - Rura łącząca
16 - Króciec połączeniowy
Miejsce zamontowania zaworu doprowadzania wtórnego powietrza -N112-
Przykręcony w płycie blokującej zaworów elektromagnetycznych z tyłu przy silniku (patrz strzałka).
Miejsce zamontowania zaworu specjalnego doprowadzania wtórnego powietrza
Z tyłu na głowicach silnika.
Układ doprowadzania wtórnego powietrza powiązany jest z układem podciśnienia, który z kolei odpowiedzialny jest za skracanie dolotu.
Schemat układu podciśnienia:
Tu wrzuciłem pdf z opisem poszczególnych elementów obrazka: KLIK
Przyłącza podciśnienia w samochodach z układem doprowadzania wtórnego powietrza:
1 - Prawy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza (Przy głowicy silnika z tyłu z prawej strony)
2 - Do zaworu elektromagnetycznego 1 zbiornika węgla aktywnego -N80- (Przy filtrze powietrza )
3 - Jednostka sterująca przepustnicą -J338-
4 - Zawór doprowadzania wtórnego powietrza -N112-
5 - Zawór zwrotny
6 - Zawór przełączania długości kolektora ssącego -N156-
7 - Do wzmacniacza siły hamowania
8 - Do pompy diagnostycznej układu paliwowego -V144-
q Dla samochodów w wersji przeznaczonej dla USA
9 - Lewy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza
10 - Regulator ciśnienia paliwa
11 - Do zasobnika podciśnienia (W przednim prawym nadkolu)
12 - Kolektor ssący
13 - Do elementu nastawczego przełączania długości kolektora ssącego
Źródło: Elsa + Etka.
Zapraszam do dyskusji i rozwijania tematu
