[ A6 C5] Chłodnica oleju - naprawa wycieku G12 w 4.2
[ A6 C5] Chłodnica oleju - naprawa wycieku G12 w 4.2
Objawy: po ok. 3-4h postoju z samochodu kapie płyn G12. Kapie z miski olejowej ze strony od pasażera lub nieco bardziej z tyłu. Z prawej strony blok przy misce olejowej ma taka jakby półkę pod kątem i jeśli to po niej ścieka z góry to jest to na pewno problem z chłodnicą oleju.
Zdjęcie chłodnicy oleju wraz ze wspornikiem alternatora w którym się znajduje: http://img9.imageshack.us/img9/8114/skanowanie0001.gif
Czas prac: zdjęcie i założenie pas przedniego i osprzętu: ok. 4-5h. Wykręcenie wspornika alternatora i chłodnicy oleju i wymiana uszczelek: ok. 2-3h - wraz z przerwą na jedzenie.
Koszt części ze zdjęcia:
12 - ok 5zł szt (są 3szt)
13 - ok 16zł szt (najważniejsza część)
15A - ok 105zł komplet
49 - ok 1zł
Zabieramy się do pracy.
1. ÂŚciągamy cały pas przedni dochodząc do momentu jakbyśmy chcieli wymieniać rozrząd. Czyli łącznie z usunięciem wspornika wiskozy i momentu silnika, cały airbox oraz należy spuścić z silnika olej oraz płyn G12 nie tylko z chłodnicy ale również i z bloku oraz samego elementu w którym mieści się chłodnica oleju (będzie to dobrze widać na zdjęciach). Na końcu odkręcamy mocowanie pod alternatorem które trzyma rurkę klimatyzacji.
Dokładny opis zdjęcia pasa przedniego itp. znajduje się w temacie wymiany rozrządu w 4.2: a6-c5-wymiana-rozrzadu-w-silniku-v8-v6- ... t32094.htm
Po tych operacjach otrzymujemy taki obraz:
2. Odkręcamy i wyciągamy alternator. Trzyma się na 2 śrubach. Z tylu przyczepione są do niego przewody w tym jeden wsuwany który przy późniejszym montażu będzie trzeba wpiąć przed wsadzeniem alternatora do mocowania.
3. Podpieramy silnik wspornikiem którym będzie można regulować wysokość. U mnie mechanior złapał szeroką podporą za rant misko olejowej.
4. Wykręcamy poduszkę silnika która znajduje się za alternatorem i polecam również ok. 1cm odkręcić śrubę drugiej poduszki z przodu po drugiej stronie silnika - tak żeby się nie uszkodziła jak będziemy trochę podnosili i opuszczali silnik.
Samochód bez alternatora i poduszki:
5. Wykręcamy filtr oleju.
6. Jeśli tego nie zrobiliśmy wykręcamy śrubkę od spuszczania płynu G12 z tego wspornika alternatora.
7. Odkręcamy i wyciągamy metalową rurkę doprowadzającą G12. Jest ona bardzo sztywna i trzeba włożyć w to trochę siły. Trzeba ją również odciągnąć trochę do góry bo później będzie przeszkadzała przy wyciąganiu wspornika alternatora.
Zaznaczona ta śruba spustowa (na czerwono), metalowa rurka (na zielono) i 2 z 5 śrub mocujących:
7. Odkręcamy wspornik alternatora który zarazem jest elementem chłodnicy oleju.
Schemat wspornika z ETKI:
Zdjęcie większej rozdzielczości: http://img9.imageshack.us/img9/8114/skanowanie0001.gif
Element ten trzyma się na 5 śrubach. 2 sa na dole (zaznaczyłem je na poprzednim zdjęciu) i 3 na górze. Pierwsza doskonale dostępna, druga trochę gorzej i trzecia może sprawić trochę problemu. Polecam trochę podnieść silnik i użyć paru przedłużek i dojść od strony zdemontowanego airbox’a. Fotka gdzie znajduje się ta śruba już z wsadzonym kluczem:
8. Wyciągamy wspornik alternatora. Polecam w tym momencie opuścić silnik. U mnie widać, że wąż od osłony termostatu już był nieco przygnieciony:
Widok bloku po zdemontowaniu wspornika. Widać doskonale gdzie były wkręcone śruby (niebieskie strzałki) oraz resztkę rurki która ciekła (czerwone kółko). Oczywiście trzeba ją wygrzebać razem z uszczelką:
A teraz zdjęcie wspornika również z resztką rurki oraz porównanie starej i nowej rurki:
Jeszcze raz porównanie starej i nowej rurki. Dodatkowo porównanie uszczelek. Czarna oryginalna z ASO o grubości ok. 1.8mm, zielona grubości ok. 2.5mm. Niestety Zielona była dosyć twarda i nie udało się wcisnąć rurki z ta większa gumką. Polecam poszukać wcześniej jakiejś nieco grubszej uszczelki:
9. Wymiana uszczelek w chłodnicy oleju.
Możemy oczywiście wymienić rurkę i jej uszczelki i wszystko złożyć ale jeśli chcemy mieć spokój na długi czas to polecam wymienić również uszczelki chłodnicy oleju która łatwo się wykręca. Zestaw tych uszczelek kosztuje ok. 105zł, a w ich skład wchodzi ta znajdująca się na wsporniku alternatora w kształcie „8”, która dobrze jest wymienić.
Pamiętajmy również o wymianie uszczelki w metalowej rurce która wchodzi we wspornik alternatora. Uszczelka ta jest identyczna jak 2 które są na tej plastikowej rurce.
Chłodnica oleju po zdemontowaniu:
I środek wspornika alternatora z uszczelkami.
W skład tego zestawu wchodzi również jakaś taka malutka uszczelka <1cm średnicy ale nie wiem gdzie ją się wsadza więc mi została.
10. I składamy wszystko z powrotem
Jak wymieniliśmy wszystkie uszczelki możemy wszystko zacząć skręcać. Polecam wysmarować nowa plastikową rurkę silikonem tak aby dodatkowo on uszczelnił ją w razie jakby w przyszłości tak popękała.
Wszystko ogarnięte profesjonalnie i za bardzo sensowne pieniądze w warsztacie: http://motogajdy.pl/ (mechanika + klimatyzacja)
Robiłem tam również rozrząd
Zdjęcie chłodnicy oleju wraz ze wspornikiem alternatora w którym się znajduje: http://img9.imageshack.us/img9/8114/skanowanie0001.gif
Czas prac: zdjęcie i założenie pas przedniego i osprzętu: ok. 4-5h. Wykręcenie wspornika alternatora i chłodnicy oleju i wymiana uszczelek: ok. 2-3h - wraz z przerwą na jedzenie.
Koszt części ze zdjęcia:
12 - ok 5zł szt (są 3szt)
13 - ok 16zł szt (najważniejsza część)
15A - ok 105zł komplet
49 - ok 1zł
Zabieramy się do pracy.
1. ÂŚciągamy cały pas przedni dochodząc do momentu jakbyśmy chcieli wymieniać rozrząd. Czyli łącznie z usunięciem wspornika wiskozy i momentu silnika, cały airbox oraz należy spuścić z silnika olej oraz płyn G12 nie tylko z chłodnicy ale również i z bloku oraz samego elementu w którym mieści się chłodnica oleju (będzie to dobrze widać na zdjęciach). Na końcu odkręcamy mocowanie pod alternatorem które trzyma rurkę klimatyzacji.
Dokładny opis zdjęcia pasa przedniego itp. znajduje się w temacie wymiany rozrządu w 4.2: a6-c5-wymiana-rozrzadu-w-silniku-v8-v6- ... t32094.htm
Po tych operacjach otrzymujemy taki obraz:
2. Odkręcamy i wyciągamy alternator. Trzyma się na 2 śrubach. Z tylu przyczepione są do niego przewody w tym jeden wsuwany który przy późniejszym montażu będzie trzeba wpiąć przed wsadzeniem alternatora do mocowania.
3. Podpieramy silnik wspornikiem którym będzie można regulować wysokość. U mnie mechanior złapał szeroką podporą za rant misko olejowej.
4. Wykręcamy poduszkę silnika która znajduje się za alternatorem i polecam również ok. 1cm odkręcić śrubę drugiej poduszki z przodu po drugiej stronie silnika - tak żeby się nie uszkodziła jak będziemy trochę podnosili i opuszczali silnik.
Samochód bez alternatora i poduszki:
5. Wykręcamy filtr oleju.
6. Jeśli tego nie zrobiliśmy wykręcamy śrubkę od spuszczania płynu G12 z tego wspornika alternatora.
7. Odkręcamy i wyciągamy metalową rurkę doprowadzającą G12. Jest ona bardzo sztywna i trzeba włożyć w to trochę siły. Trzeba ją również odciągnąć trochę do góry bo później będzie przeszkadzała przy wyciąganiu wspornika alternatora.
Zaznaczona ta śruba spustowa (na czerwono), metalowa rurka (na zielono) i 2 z 5 śrub mocujących:
7. Odkręcamy wspornik alternatora który zarazem jest elementem chłodnicy oleju.
Schemat wspornika z ETKI:
Zdjęcie większej rozdzielczości: http://img9.imageshack.us/img9/8114/skanowanie0001.gif
Element ten trzyma się na 5 śrubach. 2 sa na dole (zaznaczyłem je na poprzednim zdjęciu) i 3 na górze. Pierwsza doskonale dostępna, druga trochę gorzej i trzecia może sprawić trochę problemu. Polecam trochę podnieść silnik i użyć paru przedłużek i dojść od strony zdemontowanego airbox’a. Fotka gdzie znajduje się ta śruba już z wsadzonym kluczem:
8. Wyciągamy wspornik alternatora. Polecam w tym momencie opuścić silnik. U mnie widać, że wąż od osłony termostatu już był nieco przygnieciony:
Widok bloku po zdemontowaniu wspornika. Widać doskonale gdzie były wkręcone śruby (niebieskie strzałki) oraz resztkę rurki która ciekła (czerwone kółko). Oczywiście trzeba ją wygrzebać razem z uszczelką:
A teraz zdjęcie wspornika również z resztką rurki oraz porównanie starej i nowej rurki:
Jeszcze raz porównanie starej i nowej rurki. Dodatkowo porównanie uszczelek. Czarna oryginalna z ASO o grubości ok. 1.8mm, zielona grubości ok. 2.5mm. Niestety Zielona była dosyć twarda i nie udało się wcisnąć rurki z ta większa gumką. Polecam poszukać wcześniej jakiejś nieco grubszej uszczelki:
9. Wymiana uszczelek w chłodnicy oleju.
Możemy oczywiście wymienić rurkę i jej uszczelki i wszystko złożyć ale jeśli chcemy mieć spokój na długi czas to polecam wymienić również uszczelki chłodnicy oleju która łatwo się wykręca. Zestaw tych uszczelek kosztuje ok. 105zł, a w ich skład wchodzi ta znajdująca się na wsporniku alternatora w kształcie „8”, która dobrze jest wymienić.
Pamiętajmy również o wymianie uszczelki w metalowej rurce która wchodzi we wspornik alternatora. Uszczelka ta jest identyczna jak 2 które są na tej plastikowej rurce.
Chłodnica oleju po zdemontowaniu:
I środek wspornika alternatora z uszczelkami.
W skład tego zestawu wchodzi również jakaś taka malutka uszczelka <1cm średnicy ale nie wiem gdzie ją się wsadza więc mi została.
10. I składamy wszystko z powrotem
Jak wymieniliśmy wszystkie uszczelki możemy wszystko zacząć skręcać. Polecam wysmarować nowa plastikową rurkę silikonem tak aby dodatkowo on uszczelnił ją w razie jakby w przyszłości tak popękała.
Wszystko ogarnięte profesjonalnie i za bardzo sensowne pieniądze w warsztacie: http://motogajdy.pl/ (mechanika + klimatyzacja)
Robiłem tam również rozrząd
Napisałem na początku tematu:
Czas prac: zdjęcie i założenie pas przedniego i osprzętu: ok. 4-5h. Wykręcenie wspornika alternatora i chłodnicy oleju i wymiana uszczelek: ok. 2-3h - wraz z przerwą na jedzenie.
Koszt części ze zdjęcia:
12 - ok 5zł szt (są 3szt)
13 - ok 16zł szt (najważniejsza część)
15A - ok 105zł komplet
49 - ok 1zł
Czas prac: zdjęcie i założenie pas przedniego i osprzętu: ok. 4-5h. Wykręcenie wspornika alternatora i chłodnicy oleju i wymiana uszczelek: ok. 2-3h - wraz z przerwą na jedzenie.
Koszt części ze zdjęcia:
12 - ok 5zł szt (są 3szt)
13 - ok 16zł szt (najważniejsza część)
15A - ok 105zł komplet
49 - ok 1zł
Koszty częsci to ja znam i już je skalkulowałemBlade05 pisze:Napisałem na początku tematu:
Czas prac: zdjęcie i założenie pas przedniego i osprzętu: ok. 4-5h. Wykręcenie wspornika alternatora i chłodnicy oleju i wymiana uszczelek: ok. 2-3h - wraz z przerwą na jedzenie.
Koszt części ze zdjęcia:
12 - ok 5zł szt (są 3szt)
13 - ok 16zł szt (najważniejsza część)
15A - ok 105zł komplet
49 - ok 1zł
Chodzi o tę część :
"Wszystko ogarnięte profesjonalnie i za bardzo sensowne pieniądze w warsztacie: http://motogajdy.pl/ (mechanika + klimatyzacja) "
Czyli ile robocizna / roboczogodzina
Najlepiej dzwoń i pytaj, bo nie chcę wprowadzać jakiegoś zamieszania. Mi tam przy okazji ogarniali rozrząd i parę innych pierdoł. Ogólnie był to cały dzień roboty ale wątpię żeby gdzieś ogarnęli to taniej...
BTW Wiem ze niedawno było u nich na ogarnianiu wycieków itp granatowe Audi S6 przerobione wizualnie na RS6. Akurat byłem tam na chwile po zimówki. Będę wdzięczny za kontakt właściciela samochodu
BTW Wiem ze niedawno było u nich na ogarnianiu wycieków itp granatowe Audi S6 przerobione wizualnie na RS6. Akurat byłem tam na chwile po zimówki. Będę wdzięczny za kontakt właściciela samochodu
ja robiłem to po raz pierwszy więc nie kombinowałem i zrobiłem sprawdzonym sposobem. Patrząc na ilość miejsca jakie pozostaje nam na dojście do chłodnicy oleju to wątpię, że małe chińskie rączki by sobie poradziły bez ściągania przodu . Musisz podpytać kolegę Shark jak on to zrobił bo sam jestem ciekawy.gacek197 pisze:Więc sie zastanawiam jak jest lepiej
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga