Zdjęcie chłodnicy oleju wraz ze wspornikiem alternatora w którym się znajduje: http://img9.imageshack.us/img9/8114/skanowanie0001.gif
Czas prac: zdjęcie i założenie pas przedniego i osprzętu: ok. 4-5h. Wykręcenie wspornika alternatora i chłodnicy oleju i wymiana uszczelek: ok. 2-3h - wraz z przerwą na jedzenie.
Koszt części ze zdjęcia:
12 - ok 5zł szt (są 3szt)
13 - ok 16zł szt (najważniejsza część)
15A - ok 105zł komplet
49 - ok 1zł
Zabieramy się do pracy.
1. ÂŚciągamy cały pas przedni dochodząc do momentu jakbyśmy chcieli wymieniać rozrząd. Czyli łącznie z usunięciem wspornika wiskozy i momentu silnika, cały airbox oraz należy spuścić z silnika olej oraz płyn G12 nie tylko z chłodnicy ale również i z bloku oraz samego elementu w którym mieści się chłodnica oleju (będzie to dobrze widać na zdjęciach). Na końcu odkręcamy mocowanie pod alternatorem które trzyma rurkę klimatyzacji.
Dokładny opis zdjęcia pasa przedniego itp. znajduje się w temacie wymiany rozrządu w 4.2: a6-c5-wymiana-rozrzadu-w-silniku-v8-v6- ... t32094.htm
Po tych operacjach otrzymujemy taki obraz:
2. Odkręcamy i wyciągamy alternator. Trzyma się na 2 śrubach. Z tylu przyczepione są do niego przewody w tym jeden wsuwany który przy późniejszym montażu będzie trzeba wpiąć przed wsadzeniem alternatora do mocowania.
3. Podpieramy silnik wspornikiem którym będzie można regulować wysokość. U mnie mechanior złapał szeroką podporą za rant misko olejowej.
4. Wykręcamy poduszkę silnika która znajduje się za alternatorem i polecam również ok. 1cm odkręcić śrubę drugiej poduszki z przodu po drugiej stronie silnika - tak żeby się nie uszkodziła jak będziemy trochę podnosili i opuszczali silnik.
Samochód bez alternatora i poduszki:
5. Wykręcamy filtr oleju.
6. Jeśli tego nie zrobiliśmy wykręcamy śrubkę od spuszczania płynu G12 z tego wspornika alternatora.
7. Odkręcamy i wyciągamy metalową rurkę doprowadzającą G12. Jest ona bardzo sztywna i trzeba włożyć w to trochę siły. Trzeba ją również odciągnąć trochę do góry bo później będzie przeszkadzała przy wyciąganiu wspornika alternatora.
Zaznaczona ta śruba spustowa (na czerwono), metalowa rurka (na zielono) i 2 z 5 śrub mocujących:
7. Odkręcamy wspornik alternatora który zarazem jest elementem chłodnicy oleju.
Schemat wspornika z ETKI:
Zdjęcie większej rozdzielczości: http://img9.imageshack.us/img9/8114/skanowanie0001.gif
Element ten trzyma się na 5 śrubach. 2 sa na dole (zaznaczyłem je na poprzednim zdjęciu) i 3 na górze. Pierwsza doskonale dostępna, druga trochę gorzej i trzecia może sprawić trochę problemu. Polecam trochę podnieść silnik i użyć paru przedłużek i dojść od strony zdemontowanego airbox’a. Fotka gdzie znajduje się ta śruba już z wsadzonym kluczem:
8. Wyciągamy wspornik alternatora. Polecam w tym momencie opuścić silnik. U mnie widać, że wąż od osłony termostatu już był nieco przygnieciony:
Widok bloku po zdemontowaniu wspornika. Widać doskonale gdzie były wkręcone śruby (niebieskie strzałki) oraz resztkę rurki która ciekła (czerwone kółko). Oczywiście trzeba ją wygrzebać razem z uszczelką:
A teraz zdjęcie wspornika również z resztką rurki oraz porównanie starej i nowej rurki:
Jeszcze raz porównanie starej i nowej rurki. Dodatkowo porównanie uszczelek. Czarna oryginalna z ASO o grubości ok. 1.8mm, zielona grubości ok. 2.5mm. Niestety Zielona była dosyć twarda i nie udało się wcisnąć rurki z ta większa gumką. Polecam poszukać wcześniej jakiejś nieco grubszej uszczelki:
9. Wymiana uszczelek w chłodnicy oleju.
Możemy oczywiście wymienić rurkę i jej uszczelki i wszystko złożyć ale jeśli chcemy mieć spokój na długi czas to polecam wymienić również uszczelki chłodnicy oleju która łatwo się wykręca. Zestaw tych uszczelek kosztuje ok. 105zł, a w ich skład wchodzi ta znajdująca się na wsporniku alternatora w kształcie „8”, która dobrze jest wymienić.
Pamiętajmy również o wymianie uszczelki w metalowej rurce która wchodzi we wspornik alternatora. Uszczelka ta jest identyczna jak 2 które są na tej plastikowej rurce.
Chłodnica oleju po zdemontowaniu:
I środek wspornika alternatora z uszczelkami.
W skład tego zestawu wchodzi również jakaś taka malutka uszczelka <1cm średnicy ale nie wiem gdzie ją się wsadza więc mi została.
10. I składamy wszystko z powrotem

Jak wymieniliśmy wszystkie uszczelki możemy wszystko zacząć skręcać. Polecam wysmarować nowa plastikową rurkę silikonem tak aby dodatkowo on uszczelnił ją w razie jakby w przyszłości tak popękała.
Wszystko ogarnięte profesjonalnie i za bardzo sensowne pieniądze w warsztacie: http://motogajdy.pl/ (mechanika + klimatyzacja)
Robiłem tam również rozrząd
