z tego muszę się wycofać - górne kolektory przełączane są dwustopniowo zmieniając długość kanałów

ale jeżeli chodzi o klapki kierujące to nie mam zamiaru

Zeszyt do samodzielnego
kształcenia nr 325:
Kanał ssący w głowicy silnika podzielony jest
poziomo na dwie części za pomocą wsuwanej płytki
ze stali szlachetnej.
Za pomocą wstępnie ułożyskowanych klap w kolektorze
ssącym możliwe jest zamknięcie dolnego
kanału ssania. W ten sposób wzmocnione zostaje
natężenie przepływu, a w komorze spalania uzyskiwany
jest efekt cylindrycznego zawirowania strumienia
powietrza (Tumble). W ten sposób
uzyskiwane jest najlepsze z możliwych zawirowanie
mieszanki paliwowo-powietrznej.
W celu zmniejszenia strat przepływu klapy kolektora
ssącego są ułożyskowane mimośrodowo. W ten
sposób przylegają one całkowicie w położeniu
otwarcia do ścianek kanału.
Przestawianie dwupunktowe klap w kolektorze
ssącym następuje za pomocą podciśnienia, a cofnanie
pod działaniem sprężyny.
W położeniu spoczynkowym klapy są zamknięte pod
działaniem siły sprężyny (mały przekrój).
Zgłoszenie zwrotne następuje za pomocą czujników.