Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep

[A6 C5 Tiptronic] Przy jakich obrotach zmienia Wam bieg?

Układ napędowy i skrzynie biegów
Awatar użytkownika
mwx
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1486
Rejestracja: 29 paź 2010, 13:27
Imię: Forum Audi A6
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Poznań West

Post autor: mwx » 04 sie 2011, 02:37

No dobra. Pobawiłem się dziś kodowaniem na nowym oleju, żeby zobaczyć jak to jest.

Wróciłem do fabrycznego 00003, czyli tego w którym tryb adaptacji pod charakter kierowcy (DSP) jest aktywny. Lipa. Nawet na nowej oliwie jakoś dziwnie to działa. Wszystko jest ok, dopóki raz nie naciśnie się mocniej. Potem skrzynia uznaje że tym razem za kierownicą usiadł Schumacher i szlag trafia zmiany przy sensownych obrotach. Potrafi bez sensu ciągnąć do 2200n/min podczas cruze'ingu po osiedlowych dróżkach z 10% gazu. Zmiany są bardzo delikatne, ale wg mnie za późne. Nie wiem, może mam jakiś stary soft, albo ogólne zużycie różnych elementów samochodu źle wpływa na działanie tego adaptacyjnego trybu. Możliwe też, że po prostu przyzwyczaiłem się do jazdy z wyłączonym DSP.

Postanowiłem wypróbować tzw "sport coding" 00033. W tym trybie na nowym oleju skrzynia bardzo przyjemnie reaguje na klikanie + i - na kierownicy. Zdecydowanie krócej zmienia biegi, ale przez to też nieco gwałtowniej. Podczas powolnej jazdy skrzynia zmienia biegi bardzo nisko, przy rozpiętym lock-upie (biegi 1,2,3) potrafi wrzucić na wyższy bieg przy 1500n/min. Na tym kodowaniu nie działa DSP. Nie działa również ochrona silnika w trybie tiptronic - można pałować na czerwonym polu, a wciśnięcie kick-downa w trybie TIP nie niesie żadnych efektów.

Ponieważ nie zależy mi na sportowej jeździe, ani na testowaniu wytrzymałości silnika na pracę na wysokich obrotach ostatecznie wróciłem do kodu 00013. Jest to tryb taki jak fabryczny, z tą różnicą, że nie działa DSP. W trybie TIP skrzynia nie pozwoli nam przesadnie obciążać silnika - po wejściu na czerwone pole zmieni bieg na wyższy. Niestety w trybie TIP działa kick-down - jest moim zdaniem to jedyny minus, no ale z tym już nic zrobić się nie da. Zmiany podczas delikatnej jazdy odbywają się około 1700, a jeśli mają miejsce przy wyższych obrotach, to zwykle wtedy kiedy jest to potrzebne albo zamierzone. W tym trybie skrzynia dużo lepiej odgaduje moje zamiary niż w tym "inteligentnym"

mat33usz, jeżeli masz kabelek do kompa to na własną odpowiedzialność możesz się pobawić. Wartość wpisuje się po kliknięciu RECODE (07) w module skrzyni (02). Oczywiście zapisz oryginalny software coding, żeby móc do niego wrócić.

Ponieważ masz Quattro, twoje fabryczne kodowanie będzie pewno 00001. Tę jedynkę na końcu zostaw, przetestuj 00011 i 00031. TUTAJ umieściłem kiedyś tabelkę do rozkodowywania tych numerków. Tabelka nie sprawdza się w 100%, ale daje jakieś pojęcie.

mat33usz
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 70
Rejestracja: 24 gru 2010, 13:41
Lokalizacja: w-w

Post autor: mat33usz » 05 sie 2011, 00:48

mwx, Dzieki wielkie za info. Czyli mam wejsc w skrzynie modul 02 i recode 07 i bawic sie 00011 00031. Zobacze co z tego wyjdzie bo to dzialanie skrzyni jest mega denerwujace i czasami zniechecam sie do automatu :) Najgorzej ze jade lekko pod gorke nie jest to nawet wzneisienie a tu ci trzyma na jednym biegu az do 4000 tys podkrece. Co to jest skrzynia Volvo czy Audi? :) Tak nie powinno byc. Jeszcze pytanie jak zrobic kasowanie pamieci skrzyni zeby nauczyla sie mojego stylu jazdy? Czy to jest to co napisales oraz co to jest lock-up i DSP?

Awatar użytkownika
mwx
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1486
Rejestracja: 29 paź 2010, 13:27
Imię: Forum Audi A6
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Poznań West

Post autor: mwx » 05 sie 2011, 03:56

DSP

Skoro skrzynia teoretycznie na bieżąco uczy się stylu jazdy i rozpoznaje warunki, to chyba nie ma czegoś takiego jak kasowanie pamięci.

Jeśli już to może odłączenie akumulatora na kilka minut?

Wydaje mi się, że po każdej zmianie kodowania z powrotem na fabryczne przez jakiś czas jedzie inaczej, więc może wtedy włącza się jakiś dafault'owy tryb, zanim rozpozna kierowcę i warunki. Ale może to jakaś moja nadinterpretacja. Nie wiem, nie ma co zgadywać.

Lock-up to sprzęgło cierne w konwerterze, które powoduje zapięcie napędu na sztywno, bez poślizgu. W naszych skrzyniach zapina się najczęściej na 3 biegu - niektórzy interpretują to jako "półbieg", bo po załączeniu lock-upa lekko spadają obroty silnika (ok.200obr/min), tak jakbyś wrzucił wyższy bieg.

mat33usz
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 70
Rejestracja: 24 gru 2010, 13:41
Lokalizacja: w-w

Post autor: mat33usz » 14 sie 2011, 00:53

mwx, Dokladnie na 3 biegu skrzynia przy wrzuceniu wyzeszego dzieli nastepny jakby na dwa razy. Odlaczenie aku nic nie daje niestety. Czyli pozostaje bawienie sie kodowaniem? Kurcze nie znam sie na vagu i innych sprawach ale moze moj mechanik bedzie wiedzial jak ustawic skrzynie. Szkoda ze nie mieszkasz we Wroclawiu :D to mozna bylo by sie spotakac na ustawienie Tipa. Poczytam twoje wczesniejsze posty i moze cos poradze. Powiem napewno ze sa pomocne. Jesli to nie pomoze to zwroce sie o cenne wskazowki.

Awatar użytkownika
chomikaudi
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 20
Rejestracja: 15 lip 2010, 23:39
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: chomikaudi » 28 sie 2011, 21:33

Audi zmienia u mnie biegi w zakresie obrotów 1800 - 2000 z malutkim haczykiem, przy trzecim biegu już jest wyżej - 2200 obr./min, dziś spotało mnie coś takiego, że przy dłuższej jeździe, odczułem tak jakby nie wrzucał 5 biegu, ciągnał wysoko na czwórce przy ok 120 km/h i tylko obroty się zwiększały. Dodam jeszcze, że w trybie " D " przy predkości od 100 km/h i wyżej jak odpuszczę gaz to trzyma obroty równo i spadają w miarę wyhamowania, pokazując chwilowe spalanie 0.0 l/100 km, a poniżej 100 km/h skrzynia wrzuca jakby na luz i obroty spadają na ok 1200 - 1400 obr./min, trochę drażniące, bo poźniej żeby przyspieszyć muszą gwałtownie zwiększyć się obroty.
Czy jest na to jakaś rada ? Oleju jeszcze nie wymianiałem i filtra. Poza tym wszystko na bieżąco - silnik 2.5 TDI Quattro, skrzynia TIPTRONIC z trybem S.

Moje podejrzenia - nie wiem, czy trafne:
1. Olej jak sie rozgrzeje - traci właściwości i pogarsza pracę skrzyni;
2. Przepływomierz wariuje?
3. Nowy soft do skrzyni?
4. Jakiś błąd sporadyczny? - po wygaszeniu i uruchomieniu znów na jakieś 15 - 20 km spokój, a potem to samo.

Pozdrawiam
Audi A6 Avant 2.5 TDI Quattro

Awatar użytkownika
mwx
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1486
Rejestracja: 29 paź 2010, 13:27
Imię: Forum Audi A6
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Poznań West

Post autor: mwx » 29 sie 2011, 02:25

chomikaudi pisze: dziś spotało mnie coś takiego, że przy dłuższej jeździe, odczułem tak jakby nie wrzucał 5 biegu
Przełączyłeś na tryb tiptronic, żeby sprawdzić czy wrzucił 5?
chomikaudi pisze:
Moje podejrzenia - nie wiem, czy trafne:
1. Olej jak sie rozgrzeje - traci właściwości i pogarsza pracę skrzyni;
Nie ma takiej substancji która pracując latami w takich warunkach nie straciłaby swoich właściwości i warto wymienić olej mimo iż Audi tego nie sugeruje.

W moim wypadku zmiana oleju wpłynęła pozytywnie na twardość zmian biegów i przenoszenie napędu na niskich biegach (dynamiczniejszy start).
Na starym oleju, po mocnym nagrzaniu (2h w korku) czasem działy się dziwne rzeczy - jakaś twardsza zmiana, przeciągnięcie na biegu - na pewno gorący olej ma inne właściwości niż chłodny, a im bardziej przepracowany tym większa różnica.
chomikaudi pisze:
3. Nowy soft do skrzyni?
Skrzynia działała dotychczas dobrze na tym co ma wgrany, soft sam się przecież nie zmienił na gorszy.
chomikaudi pisze:
ciągnał wysoko na czwórce przy ok 120 km/h i tylko obroty się zwiększały
Jeżeli masz na myśli sytuację w której coś się ewidentnie w skrzyni ślizga to niedobrze.

Myślę że powinieneś zacząć od sprawdzenia czy w sterowniku skrzyni nie zapisały się jakieś błędy.

Skoro nie wymieniałeś nigdy oleju i filtra w skrzyni to warto było by to zrobić. Materiały do samodzielnej wymiany to około 200zł. Fachowcy (przynajmniej w okolicach Poznania) biorą 400-700zł.

Dokładnie obejrzyj stary olej i miskę w poszukiwaniu opiłków.
Obecność niewielkiej ilości stalowych opiłków na magnesach jest normalna (hamulec postojowy trochę się skrobie gdy wrzuca się P przed zaciągnięciem ręcznego)

Zmiana oleju może pomóc, ale wcale nie musi wyleczyć skrzyni ani opóźnić jej zgonu jeśli coś jest nie tak.

Awatar użytkownika
chomikaudi
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 20
Rejestracja: 15 lip 2010, 23:39
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: chomikaudi » 29 sie 2011, 17:35

mwx pisze:
chomikaudi pisze: dziś spotało mnie coś takiego, że przy dłuższej jeździe, odczułem tak jakby nie wrzucał 5 biegu
Przełączyłeś na tryb tiptronic, żeby sprawdzić czy wrzucił 5?
chomikaudi pisze:

Tak przełączyłem i lewarkiem i próbowałem zmieniać w kierownicy i nie było czuć zmiany biegu na wyższy - tylko właśnie z czwórki na piątkę. Obroty były na poziomie 3 tys.

Dziś to samo się włączyło i sprawdziłem przy jakiej prędkości wrzuci 5 i czy w ogóle to przy gazie na trochę wiecej niż 1/2 wrzucił przy 150 km/h. tak wiec nawet w tym trybie pracuje 5 bieg tylko potrzebuje obrotów.

Może polecacie jakiś warsztat od skrzyń biegów w okolicach Wrocławia, który wymieni mi olej. Słyszałem właśnie coś o Długołęce. Czy ktoś ma jakiś konkretny namiar?

Pozdrawiam
Audi A6 Avant 2.5 TDI Quattro

danolek
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 180
Rejestracja: 31 mar 2009, 08:42
Lokalizacja: Belgia

Post autor: danolek » 29 sie 2011, 19:03

mwx pisze:warto wymienić olej mimo iż Audi tego nie sugeruje.
zgadzam sie w 100%.

wiecie co jest smieszne? Jak kupilem swoje a6 (mieszkam w Belgii) to sprawdzajac historie serwisowa zobaczylem,ze tutaj w Aso normalnie zmieniaja olej w automacie. Bedac pozniej w serwisie zapytalem czy to norma,powiedzieli ze tak !
Jak wygląda zapchany DPF? Przeczytaj w tym temacie a6-c7-diesel/wypalanie-dpf-a-gaszenie-s ... 94209.html

danolek
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 180
Rejestracja: 31 mar 2009, 08:42
Lokalizacja: Belgia

Post autor: danolek » 29 sie 2011, 23:37

Przemcio pisze:My urzytkownicy TIPa mamy skrzynie od ZF getribe i w tej skrzyni nie jest zalecana wymiana Przez ASO
a to zwracam honor :)
Jak wygląda zapchany DPF? Przeczytaj w tym temacie a6-c7-diesel/wypalanie-dpf-a-gaszenie-s ... 94209.html

osmen88
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1
Rejestracja: 12 lis 2013, 20:31
Lokalizacja: Nowe Skalmierzyce

Post autor: osmen88 » 12 lis 2013, 20:36

Hej mwx... mam pytanie czy zajmujesz sie jeszcze skrzyniami w a6 c5? bo mam problem między 2 a 3 biegiem... jest jakby półbieg i nie zawsze przełącza na 4... pytam bo jeśli była by taka możliwość to mógłbym podjechać i byś zobaczył własnym okiem co tam może nie być tak... ewentualnie pokombinować z trybami skrzyni... oczywiście odpłatnie :)mwx, mwx,

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl części samochodowe motostacja