Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[a6 c5 TIP] Jaki tryb wybierac podczas krotkiego postoju

Układ napędowy i skrzynie biegów
ODPOWIEDZ
mariush
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 91
Rejestracja: 24 gru 2009, 23:30
Lokalizacja: Warszawa

[a6 c5 TIP] Jaki tryb wybierac podczas krotkiego postoju

Post autor: mariush » 19 maja 2010, 14:43

No wlasnie, sa 4 szkoly postoju na swiatlach czy korku
1. tryb D + hamulec zasadniczy
2. tryb D + hamulec reczny
3. tryb N bez hamulca (tylko na plaskim)
4. tryb P

Ja uzywam glownie 1.
Ktory jest najlepszy ze wzgledu na trwalosc skrzyni?
Czytalem zeby za duzo przy skrzyni nie manipulowac i nie zmieniac trybow
Pozdrawiam,
Mariusz

citrin
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 538
Rejestracja: 24 maja 2008, 09:46
Imię: Czarek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2001
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Starogard Gdański
Kontakt:

Post autor: citrin » 19 maja 2010, 14:51

Opcja 1;4 nie wpływa w żadnym stopniu na przyspieszone zużycie lub coś w tym styu.

Ważna zasada : przy automatycznych skrzyniach biegów, którą/która powinna wejść w krew to "wolne przełączanie" pozycji dźwigni. ;-)
Pozdrawim

mariush
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 91
Rejestracja: 24 gru 2009, 23:30
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: mariush » 19 maja 2010, 14:54

citrin pisze:Ważna zasada : przy automatycznych skrzyniach biegów, którą/która powinna wejść w krew to "wolne przełączanie" pozycji dźwigni. ;-)
ooo, to tez wazna uwaga
bo raczej staralem sie to robic szybko...
Pozdrawiam,
Mariusz

Awatar użytkownika
Quick
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 121
Rejestracja: 13 gru 2008, 23:11
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Quick » 20 maja 2010, 18:48

mariush , odpowiadając wprost na Twoje pytanie, przy postoju na światłach należy wykorzystywać opcję 1. Chodzi o to że pomiędzy np. D i N następuje zmiana ciśnień oleju, a precyzyjniej na N olej przemieszcza się w skrzyni z mniejszą skutecznością. Im częściej majstrujesz lewarkiem tym bardziej wpływasz na zużycie elementów skrzyni (oczywiście tryb pracy TIPTONIC jest jak najbardziej dopuszczalny).
Skrzynia jest tak skonstruowana, że D i hamulec zasadniczy jest najlepszym rozwiązaniem na stanie na światłach.
N należy raczej traktować jako bieg serwisowy - na potrzebę również nie wskazanego holowania.
Przestrzegam przed 2. tryb D + hamulec ręczny.
Pozdrawiam, Quick.

mariush
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 91
Rejestracja: 24 gru 2009, 23:30
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: mariush » 20 maja 2010, 20:22

Quick pisze:mariush
Przestrzegam przed 2. tryb D + hamulec ręczny.
a czemu?

Dzieki za rady!
Pozdrawiam,
Mariusz

Awatar użytkownika
Quick
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 121
Rejestracja: 13 gru 2008, 23:11
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Quick » 20 maja 2010, 22:23

Elektronika skrzyni jest zespolona z czujnikiem hamulca - to ten czujnik który po naciśnięciu pedału hamulca pozwala na zmianę przełożenia biegu. Hamulec ręczny nie jest wyposażony w ten czujnik - tak mi tłumaczył znajomy mechanik.
Pozdrawiam, Quick.

mariush
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 91
Rejestracja: 24 gru 2009, 23:30
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: mariush » 20 maja 2010, 22:48

Quick pisze:Elektronika skrzyni jest zespolona z czujnikiem hamulca - to ten czujnik który po naciśnięciu pedału hamulca pozwala na zmianę przełożenia biegu. Hamulec ręczny nie jest wyposażony w ten czujnik - tak mi tłumaczył znajomy mechanik.
no to zmieniac biegow na recznym nie mozna
ale czemu nie stac? czyzby na D + hamulec zasadniczy skrzynia wysprzeglala?
wiem, ze niektore automaty tak maja, ze jak sie stoi to przechodza same w tryb N
ale czy tak jest w Tiptroniku to nie wiem
Pozdrawiam,
Mariusz

Awatar użytkownika
Quick
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 121
Rejestracja: 13 gru 2008, 23:11
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Quick » 20 maja 2010, 23:14

Dopytam szczegółów przy najbliższej okazji, bo sam po chwili zastanowienia mam wątpliwości. Wiem że np podczas jazdy wciśnięcie naraz pedału hamulca i gazu odcina gaz... ale co to miało do ASB ? na pewno samo nie przerzuca się na N.
Pozdrawiam, Quick.

Byczek
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 17
Rejestracja: 20 wrz 2009, 19:12
Lokalizacja: W-wa

Post autor: Byczek » 21 maja 2010, 15:47

A ja zdecydowanie odradzam opcje nr 4. W przypadku krotkiego postoju np. na swiatlach przy takim polozeniu skrzyni (P) jesli ktos "zaparkowalby" w twoim bagazniku, skrzynia moze ulec uszkodzeniu i ubezpieczyciel nie bedzie chcial pokryc kosztow jej naprawy...

Awatar użytkownika
M0NEER
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 648
Rejestracja: 08 mar 2010, 13:27
Imię: Grzegorz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2000
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.8 FSI 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Dubai

Post autor: M0NEER » 21 maja 2010, 20:25

Od 10 lat mam do czynienia z ASB, nie jestem ekspertem w tej dziedzinie -szczególnie napraw, bo jeszcze nigdy nie zepsułem żadnej skrzyni ;-)
mariush pisze:2. tryb D + hamulec reczny
gratuluję inwecji :evil:
citrin pisze:Ważna zasada : przy automatycznych skrzyniach biegów, którą/która powinna wejść w krew to "wolne przełączanie" pozycji dźwigni
Znasz powody tej zasady? sam nie potrafię sobie wytłumaczyć :p
Sądze, że dźwignią do wybierania trybów pracy skrzyni na podstawie elektryki lepiej jest szybko śmignąć z P na D i z D na P, żeby bez sensu nie uruchamiać trybu R i zaraz D.

Ważną zasadą jest, żeby nie przełączać między którymikolwiek z trybów P,R lub D gdy auto nie jest w 100% zatrzymane. np. w manualu na parkingu delikatnie cofniesz, bez zatrzymania 'jedynka' i ruszasz, a w ASB nie wolno tego robić :!:
Quick pisze:Chodzi o to że pomiędzy np. D i N następuje zmiana ciśnień oleju, a precyzyjniej na N olej przemieszcza się w skrzyni z mniejszą skutecznością.
Jeśli stoisz na światłach i czekasz... to ile tego smarowania skrzyni potrzebujesz skoro skrzynia nie jest obciążona przyspieszaniem?
Wtrakcie postoju porównując N i tryb D, to na D masz wyższe ciśnienie w skrzyni i jest gotowość to ruszenia + ECU zwiększa dawkowanie paliwa w celu podniesienia obrotów silnika o ok. 100rpm, a kierowca hamulcem samochód "trzyma" -wg. mnie to bez sensu bo w efekcie skrzynia i silnik się bardziej nagrzewają (męczą)... i spalasz marginalnie więcej.
Quick pisze:Skrzynia jest tak skonstruowana, że D i hamulec zasadniczy jest najlepszym rozwiązaniem na stanie na światłach.
jak zatrzymuję się na ok. 10s to spoko, jak wiem że będę czekał lepiej na N żeby dać nodze i autku "odpocząć" ;-)
Quick pisze:Elektronika skrzyni jest zespolona z czujnikiem hamulca - to ten czujnik który po naciśnięciu pedału hamulca pozwala na zmianę przełożenia biegu. Hamulec ręczny nie jest wyposażony w ten czujnik - tak mi tłumaczył znajomy mechanik.
nie kumam :roll:
mariush pisze:wiem, ze niektore automaty tak maja, ze jak sie stoi to przechodza same w tryb N
ale czy tak jest w Tiptroniku to nie wiem
nie słyszałem o tym...
ale jest takie rozwiązanie np. w nowszych Mercach, że jak się zatrzymasz w trybie D i do oporu wciśniesz hamulec to auto będzie schamowane (noga odpoczywa) aż do momentu jak dodasz gazu. Wtedy auto samo zwalnia hamulce i zaraz rusza...
Byczek pisze:A ja zdecydowanie odradzam opcje nr 4.
Popieram: P = Parking
greg25 pisze:Gaz - hamulec - gaz - hamulec i tak sie powinno jeździć.
Ludzie mają różne "style jazdy" -ale z tego co wiem to większość ludzi tak jeździ :)
greg25 pisze:ciakwe czy jest gdzieś jakaś instrukcja audi mówiąca cos na ten temat, bo je nie spotkałem.
czytałem parę instrukcji (nie Audi) mówiące to samo -przy postojach zaleca się P lub N po upewnieniu się że auto nie utrudnia ruchu, na płaskim gdzie nie ma zagrożenia że samo ruszy, itd.
mariush pisze:Ktory jest najlepszy ze wzgledu na trwalosc skrzyni?
Ja robie tak:
zatrzymanie = D + zasadniczy
postój = N + zasadniczy/ręczny (na swiatłach, krótkie czekanie)
parkowanie/długie oczekiwanie = P (jak na górce to najpierw ręczny, następnie P)

citrin
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 538
Rejestracja: 24 maja 2008, 09:46
Imię: Czarek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2001
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI BDH 180KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Starogard Gdański
Kontakt:

Post autor: citrin » 22 maja 2010, 07:36

M0NEER pisze:citrin napisał/a:
Ważna zasada : przy automatycznych skrzyniach biegów, którą/która powinna wejść w krew to "wolne przełączanie" pozycji dźwigni

Znasz powody tej zasady?
Wszystko związane jest z ciśnieniem, o którym dużo tu w tych postach się mówi, a jeszcze bardziej z pojęciem "bezwładności układów" w tym przypadku olejowego.

Co tu wiele pisać pięknych słów i teorii...po prostu "wolne przełączanie" dźwigni powoduje nadążanie pomp/układu ciśnienia oleju za zmianami tego ciśnienia. I dalej "wolne" przełączanie powoduje nadążanie układu za zmianami ciśnienia/parametrów. Dajemy czas na reakcję pompy, elektroniki i wszystkiego co jest po drodze na uzyskanie odpowiednich parametrów pracy.

Pojęcie wolno/szybko brane jest w cudzysłów nie bez powodu, ponieważ jest to pojęcie względne. ;-)
Pozdrawiam

strzala
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 45
Rejestracja: 26 maja 2009, 13:09
Lokalizacja: mazowiecki

Post autor: strzala » 23 maja 2010, 16:45

Na początku to nie powinno się zaraz po uruchomieniu silnika przy zimnym i nie dostarczonym jeszcze w każde miejsce w skrzyni oleju pałować auta na podwyższone obroty. Delikatnie ruszyć i dać się rozgrzać całemu układowi napędowemu.
M0NEER pisze:Ważną zasadą jest, żeby nie przełączać między którymikolwiek z trybów P,R lub D gdy auto nie jest w 100% zatrzymane. np. w manualu na parkingu delikatnie cofniesz, bez zatrzymania 'jedynka' i ruszasz, a w ASB nie wolno tego robić :!:
Oczywiście zgadzam się z Tobą, ale taki drobny sarkazm z mojej strony. Wolno tak robić, bo w końcu żyjemy w wolnym kraju, ale takie postępowanie tworzy twierdzenia typu: "nigdy w życiu nie kupię automatu", "automaty są ch...we". Czyli jeśli chcemy długo się cieszyć automatem nie powinniśmy tego robić.
M0NEER pisze:Ja robie tak:
zatrzymanie = D + zasadniczy
parkowanie/długie oczekiwanie = P (jak na górce to najpierw ręczny, następnie P)
Też tak robię. Proszę czytających aby zwrócili uwagę na
M0NEER pisze:parkowanie/długie oczekiwanie = P (jak na górce to najpierw ręczny, następnie P)
M0NEER pisze:postój = N + zasadniczy/ręczny (na swiatłach, krótkie czekanie)
Jeśli krótkie czekanie, jak napisałeś to ja jednak korzystam z D+ hamulec zasadniczy, a to N przy np. światłach na "wahadełku" czyli czekaniu dłuższym niż jeden średni cykl świateł na skrzyżowaniu.

Pzdr
...jestem wolnym człowiekiem, mogę mówić co myślę i nie myśleć co mówię ...

Voytec
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 936
Rejestracja: 05 lip 2008, 22:29
Imię: Wojtek
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2015
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 CDUD 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Eindhoven/WSCHOWA
Kontakt:

Post autor: Voytec » 24 maja 2010, 00:16

Panowie temat przerabiany na forum nie pierwszy raz ;-)
Dość ciekawa lektura która rozwieje trochę waszych wątpliwości http://automat.pl/articles.php?cat_id=1
oraz Sopa http://sserwis.pl/start_pl.php?kategoria=automaty_pl

Awatar użytkownika
M0NEER
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 648
Rejestracja: 08 mar 2010, 13:27
Imię: Grzegorz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2000
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.8 FSI 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Dubai

Post autor: M0NEER » 26 maja 2010, 13:08

Voytec pisze:Dość ciekawa lektura która rozwieje trochę waszych wątpliwości http://automat.pl/articles.php?cat_id=1
oraz Sopa http://sserwis.pl/start_p...ria=automaty_pl
Bardzo ciekawe! Dzięki Voytec <ok>
Obowiązkowa lektura dla uzytkowników ASB :!:

Voytec
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 936
Rejestracja: 05 lip 2008, 22:29
Imię: Wojtek
Moje auto: A6 C7
Rocznik: 2015
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 CDUD 245KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Eindhoven/WSCHOWA
Kontakt:

Post autor: Voytec » 26 maja 2010, 17:19

M0NEER pisze:Obowiązkowa lektura dla uzytkowników ASB
tez tak uwazam :-)
Jak to czytalem to sam sie zdziwilem w niektorych momentach i szczerze przyznaje ze stosuje sie do tych podpowiedzi z pozytwnym skutkiem ;-)

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga