Szanowne Koleżanki i Koledzy jako, że silniki 2.0 TDI 8 i 16V w naszych furakach mają genialny pomysł grupy VAG czyli "poprawiające pracę" wałki wyrównoważające wraz z równie genialnym pomysłem zabieraka pompy oleju postanowiłem "poprawić" inżynierów VAG.
Przepis jest prosty - skoro napęd wałków i zabierak jest tak awaryjny wróćmy do korzeni i zastosujmy zwykłą pompę oleju taką, jaka była np w AWX, ARL, ...
Więc bierzemy pacjenta na stół, wykręcamy miskę, zespół wałków z pompą oleju, wał korbowy. W to miejsce wkładamy:
Wał, łańcuszek, pompa oleju + napinacz, ogranicznik fali olejowej - szukaj z jakiegoś świeżego BKD, BMN, BMM, AZV, BSY - wszystko musi pochodzić z jednego motoru.
- wał korbowy z silnika BKD, BMM, BMN, BSY, BWC, AZV, ...
- w wał wkładamy z tyłu łożysko igiełkowe nr 056 105 313C,
- wał osadzamy na panewkach Glyco albo Kolbenschmidt Pierburg dedykowanych do mocnych 1,9 TDI (130-163 KM) lub dedykowanych pod BLB, BKD, ... - są to te same panewki,
- tak samo postępujemy z panewkami korbowodowymi,
- skręcamy te elementy śrubami do korbowodów 045 105 425, do podpór wału N 90889701,
- montujemy pompę oleju 03G115105 lub 038115105B/D, kółko napędowe na 23 zęby 038115121A, łańcuszek, napinacz łańcuszka - dawcy jak powyżej wymienieni,
- przykręcamy uspokajacz oleju 038103623 - pasuje P&P do bloków BLB i podobnych,
- smok oleju z silnika 06B115251 AJM, AWX, AVF, .... obcinamy z wysokości tak jak pokazał Piero, przykręcamy go do pompy oleju,
- podszlifowujemy z misce olejowej od silnika BLB, BRE, ... przednią przegrodę tak by weszła pompa oleju i montujemy ją do samochodu,
- uszczelnieniamy motor oringami Oerling, Goetze lub Victor Reinz lub ASO - co tańsze, bo wszystkie dobre, tył nr 038103171S, przód 038103085E - tu jest pewien problem - niezbędne jest specjalistyczne urządzenie do montażu tylnego uszczelnienia wraz z pierścieniem nadanika położenia wału korbowego oraz przednia blokada wału T10050 lub T10100 w zależności od zastosowanego kółka rozrządu,
- koło rozrządu przykręcamy śrubą 045 105 299,
- zakładamy rozrząd i resztę osprzętu,
- zlewamy olej i w drogę.
Przy silnikach BPW postępujemy identycznie z tym, że dawcą wału, pompy oleju może być np. AWX, AVF, ARL, ASZ, BLT, BUK, ...
Inne jest tylne uszczelnienie wału - takie samo jak w starszych 1,9 TDI i muszę sprawdzić jakie są śruby do korbowodów. Poza tym identyczna metodyka. Można też zapodać miskę olejową od wzdłużnych 1,9 PD z B6/B7 i nie obcinać smoka. Tylko przełożyć też wówczas trzeba (prawdopodobnie) rurkę bagnetu oleju i sam bagnet, by poprawnie wskazywało poziom oleju. Rzecz z bagnetem i rurką do sprawdzenia na żywo.
Istnieje możliwość pozostawienia dotychczas posiadanego wału, zdjęcia przedniej zębatki balansującej (lub koła zębatego w nowszych silnikach) i założenie na ich miejsce na gorąco zębatki sztywnej napędzającej pompę olejową (pasuje z każdego motoru 1,9 TDI PD i VP typów AGR, ALH, AHF i ASV).
Minimalizuje to ilość wymienianych elementów do:
- zębatki,
- łańcuszka,
- napinacza,
- pompy oleju z kołem napędowym,
- smoka,
- uspokajacza oleju.
Podczas tego zabiegu istnieje duże ryzyko porysowania czopu wału tam gdzie współpracuje z simeringiem przednim. Dlatego można podjąć takie próby mając wał na samochodzie, ale bez gwarancji powodzenia operacji.
Wszystko to co opisane jest powyżej dotyczy analogicznie wszystkich VAG-ów ze wzdłużnym motorem z wałkami (A6, Superb I 2.0 TDI, ...) a najprawdopodobniej również 2,0 TDI CR :evil:
W poprzecznych 2.0 TDI (Passat B6, Tiguan, Sharan, ...) jest jeszcze łatwiej bo nie ma zabawy ze smokiem :decayed:
Teraz coś o czym gentelmeni podobno nie rozmawiają - czyli koszta.
Wał korbowy, panewki używane, łańcuszek, pompa oleju, uspokajacz oleju, smok (było to wszystko kompletem z bardzo świeżego motoru dlatego dość drogo) - 800 zł,
Materiały:
Uszczelniacze przód i tył z ASO, śruby do podpór wału i stóp korbowodów (ASO), łożysko igiełkowe wałka sprzgłowego, kompletny rozrząd z pompą wody (wirnik metalowy) SKF, pasek rozrządu Gates, pasek multiklinowy, dwie rolki paska multi V - do napinacza i odwracająca, sprzęgiełko jednokierunkowe alternatora, zaślepka EGR, potrzebne uszczelki, filt powietrza i oleju, filt pyłkowy, olej 505.01, olej i gaz do klimy, płyn chłodzący G12+
Robocizna:
Wymiana wału + reszty gratów w misce olejowej, wymiana rozrządu, zaślepienie EGR, wybicie kata, serwis klimy z nabiciem nowym gazem, wymiana płynu chłodzącego.
Wszytko to łącznie 2500 zł.
Więc tak dla ciekawości i ostrzeżenia:
Przyczyna problemów, czyli pęknięta łyżwa napinacza:
Oryginalny napęd wałków łańcuchem:
Porównanie wału BLB i BKD:
Uszczelniacz tylny i przyrząd do jego montażu:
Nowa pompa i jej napęd (sprężyna napinacza ostatecznie oparta była o krawędź bloku):
Zamontowany uspokajacz oleju:
Montaż tylnego uszczelnienia:
Zamontowany nowy rozrząd:
Dla porównania.
Wał BKD (starszy typ 8 przeciwciężarów):
Wał BPW:
Wał BRE:
Wał BMM/BMN/BKD/AZV (nowy typ 4 przeciwciężary):
Moje przemyślenia wzięły się stąd, że początkowo BKD miał wał z 8 przeciwciężarami, a później nowszy wał z 4 przeciwciężarami (038105021AB) zunifikowany z AZV, BMN i BMM. Jest on identyczny jak wał BLB, tylko z przodu zamiast koła balansującego, ma wciśnięta kółko zębate nr 06A105209B.
Wniosek?
To zadanie domowe dla myślących

A tak poważnie.
Koszta (wg. slepu internetowego Gajos, części nowe z ASO):
- kółko 06A105209B - 61 zł,
- łańcuszek 038115230A - 110 zł,
- napinacz 038115130 - 22 zł,
- pompa 03G115105 - 715 zł (nowy oryginł można kupić z Allegro za 250-300 zł),
- uspokajacz oleju 038103623 - 86 zł,
- uszczelniacz przedni wału 038103085E - 74 zł (z zamiennika ok. 40-45 zł),
- smoki, śruby, uszczelka smoka, ... - niech będzie 100 zł.
Do tego rozbocizna i tubka silikonu do michy i w drogę

Po pewnych analizach bardzo ważna informacja:
Oto wygląd loża walków w przekroju:
Jak widać smarowanie walków realizowane jest magitralą olejową. Daltego po usunięciu waków nagwintować trzeba i zaślepić śrubą M10 z lbem na imbus ten otwór:
W innym przypadku mogą być klopoty z ciśnieniem oleju (szczególnie przy lekko zużytej pompie oleju).