Sklep internetowy
Sklep
Sklep
auto gamma
sportwheels.pl
Tarcze, hamulce
Części aut

części samochodowe

[INNY] Układ doprowadzania wtórnego powietrza SAI

Silniki benzynowe
Awatar użytkownika
xoslox
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 758
Rejestracja: 28 sty 2012, 22:15
Imię: Kamil
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2007
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: TOS

[INNY] Układ doprowadzania wtórnego powietrza SAI

Post autor: xoslox » 24 mar 2013, 19:19

Może nie wszyscy wiedzą, że coś takiego mają w swoich autach jak i ja do niedawna, dlatego też zamieszczam kilka materiałów do przejrzenia i poczytania.

Układ doprowadzania wtórnego powietrza

Posiadają samochody z kodem literowym silnika:

ALF
ALG
ALW
AML
AMM
AMX
AQD
ARJ
ARN
ASM
ATQ
ARE
BDV


Dzięki układowi doprowadzania wtórnego powietrza katalizator szybciej się nagrzewa i przez to wcześniej osiąga gotowość do eksploatacji po uruchomieniu zimnego silnika.

Z powodu występowania bogatej mieszanki w fazie zimnego rozruchu silnika, w spalinach występuje wysokie stężenie nie spalonych cząstek węglowodorów. Przez wtłaczanie wtórnego powietrza polepsza się dopalanie w katalizatorze, a tym samym zmniejsza się ilość szkodliwych substancji w spalinach. Ciepło uwolnione podczas dopalania skraca znacznie czas nagrzewania katalizatora, co powoduje, że jakość spalin na obrotach jałowego biegu polepsza się.

W fazie zimnego rozruchu sterownik silnika steruje pompą wtórnego powietrza poprzez przeka?nik pompy wtórnego powietrza -J299-. Powietrze dostaje się do zaworów specjalnych doprowadzania wtórnego powietrza .

Równolegle do tego wysterowany zostaje zawór doprowadzania wtórnego powietrza, który pozwala na doprowadzenie podciśnienia do zaworów specjalnych doprowadzania wtórnego powietrza. Dany zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza otwiera przez to drogę dla doprowadzania wtórnego powietrza do kanałów wydechowych odpowiedniej głowicy silnika.

Obrazek

1 - Od obudowy filtra powietrza
2 - Silnik pompy wtórnego powietrza -V101- (Miejsce zamontowania:Z przodu z prawej strony w komorze silnika, poniżej obudowy filtra powietrza)
3 - Przeka?nik pompy wtórnego powietrza -J299- (Miejsce zamontowania:W skrzynce elektrycznej w podszybiu)
4 - Sterownik układu Motronic -J220-
5 - Prawy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza
6 - Zawór doprowadzania wtórnego powietrza -N112-
7 - Zawór zwrotny
8 - Do kolektora ssącego
9 - Lewy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza
10 - Zasobnik podciśnienia (Miejsce zamontowania: w przednim nadkolu z lewej strony pod osłoną nadkola)

Układ doprowadzania wtórnego powietrza - przegląd podzespołów:

Obrazek


1 - Prawy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza
2 - Uszczelka
3 - 10 Nm
4 - 22 Nm
5 - Element Y
6 - Zawór doprowadzania wtórnego powietrza -N112-
7 - 6 Nm
8 - Od zasobnika podciśnienia (Miejsce zamontowania: w przednim nadkolu z lewej strony pod osłoną nadkola )
9 - Lewy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza
10 - Uszczelka
11 - Króciec połączeniowy
12 - Uszczelka
13 - Wąż ciśnieniowy
14 - Pierścień uszczelniający typu o-ring
15 - Rura łącząca
16 - Króciec połączeniowy

Miejsce zamontowania zaworu doprowadzania wtórnego powietrza -N112-
Przykręcony w płycie blokującej zaworów elektromagnetycznych z tyłu przy silniku (patrz strzałka).

Obrazek

Miejsce zamontowania zaworu specjalnego doprowadzania wtórnego powietrza
Z tyłu na głowicach silnika.

Obrazek

Układ doprowadzania wtórnego powietrza powiązany jest z układem podciśnienia, który z kolei odpowiedzialny jest za skracanie dolotu.

Schemat układu podciśnienia:

Obrazek

Tu wrzuciłem pdf z opisem poszczególnych elementów obrazka: KLIK

Przyłącza podciśnienia w samochodach z układem doprowadzania wtórnego powietrza:

Obrazek

1 - Prawy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza (Przy głowicy silnika z tyłu z prawej strony)
2 - Do zaworu elektromagnetycznego 1 zbiornika węgla aktywnego -N80- (Przy filtrze powietrza )
3 - Jednostka sterująca przepustnicą -J338-
4 - Zawór doprowadzania wtórnego powietrza -N112-
5 - Zawór zwrotny
6 - Zawór przełączania długości kolektora ssącego -N156-
7 - Do wzmacniacza siły hamowania
8 - Do pompy diagnostycznej układu paliwowego -V144-
q Dla samochodów w wersji przeznaczonej dla USA
9 - Lewy zawór specjalny doprowadzania wtórnego powietrza
10 - Regulator ciśnienia paliwa
11 - Do zasobnika podciśnienia (W przednim prawym nadkolu)
12 - Kolektor ssący
13 - Do elementu nastawczego przełączania długości kolektora ssącego

Źródło: Elsa + Etka.

Zapraszam do dyskusji i rozwijania tematu ;)
Ostatnio zmieniony 04 sty 2015, 22:15 przez xoslox, łącznie zmieniany 10 razy.

Zajcu
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 171
Rejestracja: 06 sty 2012, 13:01
Imię: Dawid
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2000
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.8 ACK 193KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Zajcu » 24 mar 2013, 20:41

mi to piszczy , wkur.. mnie to ze masakra i zastanawiam sie czy nie odpiąć wtyczki od tego szajsu.

Awatar użytkownika
xoslox
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 758
Rejestracja: 28 sty 2012, 22:15
Imię: Kamil
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2007
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: TOS

Post autor: xoslox » 25 mar 2013, 19:53

Zajcu a dokładnie co Ci piszczy :P ?

robertukf
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 132
Rejestracja: 31 lip 2009, 14:54
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: robertukf » 25 mar 2013, 20:20

SAI można usunąć programowo.

Ps. Do listy silnikow mozesz dopisać ARE ;)

Zajcu
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 171
Rejestracja: 06 sty 2012, 13:01
Imię: Dawid
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2000
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.8 ACK 193KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Zajcu » 25 mar 2013, 21:10

xoslox pisze:Zajcu a dokładnie co Ci piszczy :P ?

piszczy mi kolego POMPA POWIETRZA WTÓRNEGO DOKÂŁADNIE.

Awatar użytkownika
xoslox
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 758
Rejestracja: 28 sty 2012, 22:15
Imię: Kamil
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2007
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: TOS

Post autor: xoslox » 25 mar 2013, 21:16

Nie da rady rozebrać, przesmarować ?

Zajcu
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 171
Rejestracja: 06 sty 2012, 13:01
Imię: Dawid
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2000
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.8 ACK 193KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Zajcu » 25 mar 2013, 21:20

juz to zrobiłem , bo mam 2 takie pompy , jedna rozebralem , nity miala trzeba bylo rozwalić i skrecilem na śrubki zamiast nitow , przesmarowałem ale za bardzo pizdzi na dworze zeby to wymieniac :D czekam az sie uciepli , puki co hula pompa z allegro , po 2 dniu użytkowania zaczeła piszczeć.

RobsonTurbo
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 45
Rejestracja: 29 sty 2012, 20:39
Lokalizacja: Lry

Post autor: RobsonTurbo » 25 mar 2013, 23:34

Z punktu widzenia uzytkownika to kolejne bezsensowne rozwiazanie jak katy i prekaty:-P wyciac wywalic i cieszyc sie brakiem zapalonej kontrolki check engine:-)

Fontesen

Post autor: Fontesen » 26 mar 2013, 21:31

robertukf pisze:SAI można usunąć programowo.

Ps. Do listy silnikow mozesz dopisać ARE ;)
Bardzo proszę o szczegołową instrukcję jak to zrobić;)

robertukf
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 132
Rejestracja: 31 lip 2009, 14:54
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: robertukf » 27 mar 2013, 09:15

--RaDeK--, sam tego nie zrobisz, ale dobry tuner Ci to ogarnie <okok>

Fontesen

Post autor: Fontesen » 27 mar 2013, 16:30

robertukf pisze:--RaDeK--, sam tego nie zrobisz, ale dobry tuner Ci to ogarnie <okok>
a myślałem ze wystarczy w vagu coś zakodowac i będzie gitara. szkoda.

Awatar użytkownika
xoslox
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 758
Rejestracja: 28 sty 2012, 22:15
Imię: Kamil
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2007
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: TOS

Post autor: xoslox » 27 mar 2013, 18:04

Panowie a co w sytuacji kiedy psuje się katalizator ? Najlepiej zamontować nowe czy można wstawić strumienice i zaślepić wężyki ?

Fontesen

Post autor: Fontesen » 27 mar 2013, 18:56

xoslox pisze:Panowie a co w sytuacji kiedy psuje się katalizator ? Najlepiej zamontować nowe czy można wstawić strumienice i zaślepić wężyki ?
ja bym wstawił po prostu rurę.
o co Tobie chodzi z zaślepieniem węzyków??

wolin1981
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 16
Rejestracja: 29 lut 2012, 13:59
Lokalizacja: lubelskie

Post autor: wolin1981 » 30 mar 2013, 17:55

a ja mam takie błędy: <uoee>

17819 Układ wtrysku powietrza dodatkowego 2-wymagany przepływ brak sprzętu/ nie związany ze sprzętem- błąd sporadyczny
16814 Katalizator strona 2 brak osprzętu/ nie związany ze sprzętem

silnik 2.4 aml + lpg lovato
wywala mi wtedy check, nic się nie dzieje oprócz tego ze razi w oczy. Jak go skasuje mam spokój 2,3 czasem 4 tygodnie. Katalizatory mam i resztę osprzętu jakby ktoś sugerował że może ktoś mi je rąbnął <lol>
Panowie jakieś sugestie co go boli ? Gaz założony u jednego z najlepszych instalatorów w moim regionie ale jeszcze u niego z tym nie byłem.

Fontesen

Post autor: Fontesen » 30 mar 2013, 20:12

wolin1981 pisze:a ja mam takie błędy: <uoee>

17819 Układ wtrysku powietrza dodatkowego 2-wymagany przepływ brak sprzętu/ nie związany ze sprzętem- błąd sporadyczny
16814 Katalizator strona 2 brak osprzętu/ nie związany ze sprzętem

silnik 2.4 aml + lpg lovato
wywala mi wtedy check, nic się nie dzieje oprócz tego ze razi w oczy. Jak go skasuje mam spokój 2,3 czasem 4 tygodnie. Katalizatory mam i resztę osprzętu jakby ktoś sugerował że może ktoś mi je rąbnął <lol>
Panowie jakieś sugestie co go boli ? Gaz założony u jednego z najlepszych instalatorów w moim regionie ale jeszcze u niego z tym nie byłem.
sprawdź szczelność tego układu. szczególnie na dole, od pompy do silnika.
co do checka to jakie to błędy. bardzo możliwe że instalka nie jest dobrze wyregulowana.
błąd 16814 moze być związany że katalizator od strony kierowcy jest przypchany. ale to trzeba jeszcze zweryfikować.
auto masz poliftowe, więc 4 sondy. 2 przez i 2 za katami.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”