Moduł ABS Bosch 5.2/5.3
- xoslox
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 757
- Rejestracja: 28 sty 2012, 22:15
- Imię: Kamil
- Rocznik: 2006
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.4 AGA 165KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: TOS
Moduł ABS Bosch 5.2/5.3
INSTRUKCJA DIAGNOZY I NAPRAWY MODUŁU (STEROWNIKA) ABS - A6Klub.PL
Co zawiera instrukcja:
- Schemat systemu ABS Bosch 5.3
- Instrukcje diagnozy systemu i czujników ABS programem VAG
- Instrukcje diagnozy czujników ABS i instalacji ABS miernikiem cyfrowym
- Instrukcje demontażu elektronicznego modułu (sterownika) ABS
- Opis pinów wtyki sterownika ABS
- Link do filmu z naprawą sterownika w wersji HD (bardzo wyraźnie widać)
Instrukcja do pobrania z mojego chomika, który został stworzony na potrzeby forum: POBIERZ
Także proszę moderatorów o niekasowanie linków, są tam tylko instrukcje i nic więcej, żadnych nielegalnych plików.
Oraz dodatkowo:
Schemat elektryczny systemu ABS: POBIERZ
Opis pinów we wtyce sterownika (jako osobny plik): POBIERZ
Co zawiera instrukcja:
- Schemat systemu ABS Bosch 5.3
- Instrukcje diagnozy systemu i czujników ABS programem VAG
- Instrukcje diagnozy czujników ABS i instalacji ABS miernikiem cyfrowym
- Instrukcje demontażu elektronicznego modułu (sterownika) ABS
- Opis pinów wtyki sterownika ABS
- Link do filmu z naprawą sterownika w wersji HD (bardzo wyraźnie widać)
Instrukcja do pobrania z mojego chomika, który został stworzony na potrzeby forum: POBIERZ
Także proszę moderatorów o niekasowanie linków, są tam tylko instrukcje i nic więcej, żadnych nielegalnych plików.
Oraz dodatkowo:
Schemat elektryczny systemu ABS: POBIERZ
Opis pinów we wtyce sterownika (jako osobny plik): POBIERZ
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez xoslox, łącznie zmieniany 2 razy.
- Naprawa Audi A6
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1352
- Rejestracja: 18 paź 2009, 12:22
- Imię: Tomek
- Rocznik: 2005
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.7TDI 163KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- xoslox
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 757
- Rejestracja: 28 sty 2012, 22:15
- Imię: Kamil
- Rocznik: 2006
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.4 AGA 165KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: TOS
INSTRUKCJA DIAGNOZY I NAPRAWY MODUÂŁU (STEROWNIKA) ABS
Przegląd podzespołów systemu BOSCH 5.3 ABS/ESP:
![Obrazek]()
1. Electronic stability program hydraulic pump V156 (only in vehicles with ESP)
2. Brake pressure sender G201 in ESP pump (only in vehicles with ESP)
3. Return pump relay J105 for Bosch 5.3
4. Solenoid valve relay J106 for Bosch 5.3
5. Hydraulic control unit - N55 with control unit - J104
6. Warning contact for brake fluid level -F34
7. Rotor for front right speed sensor
8. Front right speed sensor -G45
9. Control unit J104 (with ESP)
10. Switch for TCS/ESP E132
11. Steering angle sender G85 (vehicles with ESP)
12. Handbrake warning switch -F9
13. Rotor for speed sensor, rear right
14. Rear right speed sensor -G44
15. Rear left speed sensor -G46
16. Rotor for speed sensor, rear left
17. Lateral acceleration sender -G200
18. Yaw rate sender -G202
19. Return pump relay -J105 for Bosch 5.3 only
20. Solenoid valve relay -J106 for 5.3
21. Brake warning symbol -K118
22. ABS warning lamp -K47
23. Handbrake warning lamp -K14
24. TCS/ESP warning lamp -K86
25. Brake light switch -F
26. Rotor for speed sensor, front left
27. Front left speed sensor -G47
![Obrazek]()
1. Brake master cylinder and brake servo
2. Brake line - Brake master cylinder/push rod piston circuit to hydraulic unit
3. Brake line - Brake master cylinder/floating piston circuit to hydraulic unit
4. Brake line - Hydraulic unit to front left brake caliper
5. Brake line - Hydraulic unit to front right brake caliper
6. Suction dampers - They improve pressure build up during an EDL control cycle
7. Brake line - Hydraulic unit to rear left brake caliper
8. Brake line - Hydraulic unit to rear right brake caliper
9. Hexagon nut, 10 Nm
10. Hexagon bolt, 10 Nm
11. Bracket
Objawy uszkodzonego modułu ABS:
1) Nie można ustalić połączenia pomiędzy urządzeniem diagnostycznym (VAG, VCDS) a modułem ABS
2) Pojawiają się błędy:
01203 - Electrical Connection between ABS and Instrument Cluster
03-10 - No Signal Intermittent
3) Podczas uruchamiania silnika zapala się okresowo lub na stałe pomarańczowa lampka ABS i Lampka Brake warning, czyli czerwony wykrzyknik (!)
4) W zależności od wersji, może też zapala się pomarańczowa lampka ASR i ESP.
5) Pojawiają się błędy czujników ABS od poszczególnych kół, mimo sprawdzenia instalacji i samych czujników.
Lampki ostrzegawcze:
WERSJA BEZ FISA:
![Obrazek]()
ASR___________BRAKE WARNING ___________ABS
WERSJA Z FISEM:
![Obrazek]()
Brake warning pojawia się na wyświetlaczu.
Oznaczenia kontrolek:
![Obrazek]()
Najczęstsze przyczyny nie działania/uszkodzenia systemu ABS:
1) Uszkodzenie mechaniczne/elektryczne czujników
2) Przetarcie, przerwanie przewodów zasilających czujniki ABS
3) Zła odległość czujnika od elementu pomiarowego (pierścienia z zębami)
4) Uszkodzenie/ześlizgnięcie/zabrudzenie elementu pomiarowego
5) Zabrudzenie czujników
6) Zaśniedziałe styki w kostkach połączeniowych
7) Zakupiliśmy przegub, który ma pierścień z niewłaściwą ilością zębów
8) Uszkodzenie modułu ABS - zerwanie cieniutkich połączeń na płytce wewnątrz modułu
No to zaczynamy diagnozę:
Pierwszy najtrafniejszy sposób to podłączenie auta pod VAG/VCDS i odczytanie błędów z pamięci sterownika ABS.
Czyli po uruchomieniu programu:
Select
03 - ABS Brakes
02 - Fault Codes
Jeśli są błędy, to kopiujemy i analizujemy.
Lista błędów po polsku do pobrania z mojego chomika: POBIERZ
Bardzo fajny spis, po otworzeniu i naciśnięciu Ctr + F możemy wyszukiwać błędy po numerze, co znacznie ułatwia diagnozę i wyszukiwanie danego numeru błędu.
W programie możemy jeszcze dokonać analizy odnośnie odczytu prędkości z kół:
Select
03 - ABS Brakes
08- Measuring blocks
Group 001
I mamy w kratkach odczyt prędkości z 4 kół w km/h.
Jedna uwaga - Moduł ABS rozłączy się z VAGiem po przekroczeniu 20 km/h, także jak sprawdzamy to na małej prędkości.
Na postoju pokazuje 1 km/h.
I teraz, jeśli np. odczyty z jednego koła nie zgadzają się z pozostałymi, może to świadczyć o zabrudzeniu czujnika lub też zabrudzeniu/uszkodzeniu (np. brak jednego zęba) pierścienia zębatego lub też złej odległości pomiędzy czujnikiem a pierścieniem.
Jeśli prędkość z jednego z kół stoi cały czas na 1 km/h to mamy uszkodzony czujnik, przerwę w zasilaniu lub też za bardzo oddalony czujnik od pierścienia zębatego.
Tak między wierszami: Jak działa czujnik ABS ?
Wokół rdzenia magnetycznego owinięta jest cewka. Magnes trwały wytwarza pole magnetyczne, które przechodzi przez cewkę i pierścień zębaty tam i z powrotem. Obracanie się pierścienia zębatego powoduje zmianę pola, które za sprawą indukcji wytwarza prąd elektryczny - tzw. sinusoidę, w zależności od tego czy trafia na ząb, czy nie. Poprzez stałe zmiany: ząb - przerwa, ząb - przerwa powstaje częstotliwość, która przenoszona jest do sterownika ABS. Częstotliwość ta jest uzależniona od prędkości obrotu koła.
![Obrazek]()
1. Magnes trwały
2. Obudowa
3. Żelazny rdzeń
4. Cewka
5. Szczelina powietrza
6. Pierścień zębaty ze szczeliną odniesienia
Czujniki ABS są umieszczone przy kołach, dlatego też narażone są na działanie czynników atmosferycznych, wody, błota i co najgorsze korozji. Dodatkowo przewody często położone są wśród elementów wykonawczych i obrotowych, co w przypadku np. wypięcia ze spinki może doprowadzić do przetarcia czy też załamania przewodów. W szczelinę powietrzną pomiędzy czujnikiem a pierścieniem może dostawać się brud, rdza itp., co zakłóca pracę czujnika.
Przykłady poniżej:
![Obrazek]()
![Obrazek]()
![Obrazek]()
Także pierwszym doraźnym krokiem w przypadku źle działającego czujnika jest jego kontrola wizualna + czyszczenie.
Następnie kontrolujemy pierścień zębaty zlokalizowany na przegubie:
![Obrazek]()
![Obrazek]()
I jeśli nie wymontowaliśmy czujnika to oceniamy stan powierzchni pomiarowej, oraz czy nie jest za bardzo wsunięty/wysunięty.
![Obrazek]()
Od razu nasuwa się pytanie jak głęboko wsunąć/wysunąć czujnik ? Najlepiej zrobić to tak, by wsunąć czujnik do momentu, aż poczujemy opór (dotknięcie do pierścienia) i potem leciutko cofnąć go do tyłu. Po tej czynności zawsze możemy złapać koło na 2 śruby, uruchomić program diagnostyczny i sprawdzić odczyt prędkości z danego koła. Ten sposób dotyczy się przednich czujników. Przy tylnym czujniku dosuwamy po prostu czujnik do ogranicznika.
Przedni czujnik ABS
![Obrazek]()
1 - śruba mocująca
2 - tuleja zaciskowa
3 - pierścień uszczelniający
4 - czujnik ABS
5 - półośka z przegubem (na przegubie pierścieo zębaty)
Tylny czujnik ABS
![Obrazek]()
1 - czujnik ABS
2 - zacisk
3 - tylna belka
4 - osłona
5 - tulejka zębata (wewnątrz łożyska)
6 - łożysko koła
8 - tarcza hamulcowa
Lokalizacja wtyczek czujników:
1) Wtyczka tylnego czujnika ABS - zlokalizowana jest pod tylną kanapą.
2) Wtyczka przedniego czujnika ABS - zlokalizowana jest w nadkolu. Dodatkowo zintegrowana jest tu wtyczka od czujnika zużycia okładzin.
![Obrazek]()
Jeżeli sprawdziliśmy w VAGu i odczyt z któregoś czujnika stoi na 1 km/h ( mimo, że dokonaliśmy oględzin, wyczyściliśmy czujnik oraz poprawnie go wsunęliśmy), możemy przejść do sprawdzenia czujnika po stronie elektronicznej.
Do tego celu wystarczy nam najzwyklejszy miernik elektroniczny z pomiarem rezystancji i napięcia.
Najpierw sprawdzamy same czujniki. Dostajemy się do wtyczek i rozpinamy czujnik od reszty instalacji.Teraz wsadzamy bolce pomiarowe miernika we wtyczkę, ustawiamy zakres na 1000 - 2000 Ω i sprawdzamy odczyty. Najlepiej sprawdzić odczyty na obu kołach. Czyli jak nie działa tylny czujnik prawy, to sprawdzamy też rezystancję lewego.
Wartość wymagana to: 400 - 2300
Zazwyczaj czujnik posiada wartość: 1000 - 1500
Jeśli przyrząd pokaże nieskończoność mimo różnych zakresów (brak przejścia - wyświetla się cyfra 1), to znaczy, że czujnik ABS jest uszkodzony. Wtedy pozostanie wam wymiana tego czujnika na sprawny, lub też dokładne sprawdzenie przewodu od kostki do samego czujnika. Czasami bywa tak, że jest załamany i nie widać tego pod warstwą ochronną.
Miernikiem możemy też sprawdzić, jakie czujnik generuje napięcie - ustawiamy zakres na mV i kręcimy kołem. Powinniśmy mieć małe skoki napięcia - ok. 0,7 V przy 60 obrotów na minutę.
Do tego celu może nam również posłużyć dioda LED, która przy kręceniu kołem powinna się zapalać i gasnąć (ząb - przerwa).
Czujnik możemy też sprawdzić oscyloskopem - podłączamy do czujnika i kręcimy kołem - obserwujemy wysokość amplitudy i jej równomierność - ma to za zadanie sprawdzenia szczeliny powietrznej i bicia piasty.
Jeśli okaże się, że czujniki wydają się być sprawne warto wtedy sprawdzić rezystancję czujników bezpośrednio na wtyce przy module ABS (pod maską) w taki sam sposób jak przy wtyczkach.Pozwoli nam to na sprawdzenie ciągłości przewodów w dalszej części instalacji.
Poniżej mamy pokazaną numerację wejść na wtyczce, oraz sposób wypięcia wtyczki z samego modułu.
![Obrazek]()
![Obrazek]()
Opis poszczególnych pinów w gnieździe oraz wejść we wtyce do pobrania w 1 poście tematu
Jeżeli:
- Sprawdziłeś czujnik po stronie elektrycznej, mechanicznej - jest OK.
- Sprawdziłeś pierścień zębaty, jego stan, ilość zębów - jest OK.
- Sprawdziłeś czystość tulei zębatej w łożysku - jest OK.
- Sprawdziłeś wtyczki, wtykę przy module, przewody - instalację elektryczną - jest OK.
I nadal pojawiają się błędy czujników w VAG/VCDS
To prawdopodobnie uszkodzeniu/zerwaniu uległ cieniutki drucik w części elektronicznej modułu ABS.
Ten sam problem dotyczy sytuacji, kiedy nie możemy połączyć się z modułem ABS i wyświetla się błąd:
01203 - Electrical Connection between ABS and Instrument Cluster
03-10 - No Signal Intermittent
Najprościej wymienić wtedy moduł na „nowy” używany o takim samym symbolu.
Ważne by przed wymianą sprawdzić jego kodowanie w programie, by później po zainstalowaniu nowego przypisać mu prawidłową wartość.
Można także próbować wysłać moduł do regeneracji - jest kilka sklepów/serwisów zajmujących się tym - wpiszcie Naprawa Sterownika ABS Audi. Na forum można poczytać, kogo użytkownicy polecają itp.
Niektórym udaje się też samemu regenerować moduły.
Aby dostać się do modułu elektronicznego, należy odkręcić go najpierw od części hydraulicznej
![Obrazek]()
Moduł przykręcony jest na 6 śrub TORX 20.
Najłatwiej odkręcić go zdejmując koło i odkręcając nadkole. Widziałem też, że da się bez tej operacji, ale jeśli ktoś ma zamontowany gaz, to zazwyczaj w miejscu tych zbiorniczków znajduje się reduktor i inne części instalacji LPG.
![Obrazek]()
Później wypinamy przewody z plastikowych zacisków i odłączamy wtyki - jedna główna na górze modułu (wcześniej opisywana) i jedna na dole (od spodu) - 2 przewodowa.
![Obrazek]()
![Obrazek]()
Mamy nasz moduł ABSu na stole
![Obrazek]()
Na tym etapie albo zabezpieczamy i wysyłamy moduł do naprawy - co jest zalecane, jeżeli nie mamy praktyki.
Albo
Sami bierzemy się za penetrację.
Teraz trzeba umiejętnie rozciąć osłonę by dostać się do elektroniki. OSTROŻNIE BY NIE POPRZECINAĆ SOBIE PALCE !
![Obrazek]()
Tak prezentuje się środek:
![Obrazek]()
![Obrazek]()
Najczęściej uszkodzeniu ulega połączenie tego cienkiego drucika(ów).
![Obrazek]()
![Obrazek]()
Jak naprawić możecie zobaczyć tu:
VW Audi Bosch motronic 5.3 ABS repairing
Jest to WIDEO-RELACJA
Do tego polecam włączyć opcje HD - obraz bardzo wyraźny.
Jak obejrzycie zobaczycie, że to wcale nie taka prosta sprawa. Trzeba mieć odpowiednie narzędzia, wiedzę i precyzyjność. Dlatego zanim otworzycie sami sterownik pomyślcie czy nie lepiej go wysłać do firmy specjalizującej się tym od wielu lat.
Koszt naprawy na obecną chwile to jakieś 200 zł.
Używana pompa w granicach 300 - 500 w zależności od numeru.
_______________
ABS - Anti-Lock Braking System - System zapobiegania blokowaniu kół
ASR = TCS - Traction Control System - System kontroli trakcji
ESP - Electronic Stability Program - Elektryczny program stabilizacji toru jazdy
EDL - Electronic Differential Lock - Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
Przegląd podzespołów systemu BOSCH 5.3 ABS/ESP:
1. Electronic stability program hydraulic pump V156 (only in vehicles with ESP)
2. Brake pressure sender G201 in ESP pump (only in vehicles with ESP)
3. Return pump relay J105 for Bosch 5.3
4. Solenoid valve relay J106 for Bosch 5.3
5. Hydraulic control unit - N55 with control unit - J104
6. Warning contact for brake fluid level -F34
7. Rotor for front right speed sensor
8. Front right speed sensor -G45
9. Control unit J104 (with ESP)
10. Switch for TCS/ESP E132
11. Steering angle sender G85 (vehicles with ESP)
12. Handbrake warning switch -F9
13. Rotor for speed sensor, rear right
14. Rear right speed sensor -G44
15. Rear left speed sensor -G46
16. Rotor for speed sensor, rear left
17. Lateral acceleration sender -G200
18. Yaw rate sender -G202
19. Return pump relay -J105 for Bosch 5.3 only
20. Solenoid valve relay -J106 for 5.3
21. Brake warning symbol -K118
22. ABS warning lamp -K47
23. Handbrake warning lamp -K14
24. TCS/ESP warning lamp -K86
25. Brake light switch -F
26. Rotor for speed sensor, front left
27. Front left speed sensor -G47
1. Brake master cylinder and brake servo
2. Brake line - Brake master cylinder/push rod piston circuit to hydraulic unit
3. Brake line - Brake master cylinder/floating piston circuit to hydraulic unit
4. Brake line - Hydraulic unit to front left brake caliper
5. Brake line - Hydraulic unit to front right brake caliper
6. Suction dampers - They improve pressure build up during an EDL control cycle
7. Brake line - Hydraulic unit to rear left brake caliper
8. Brake line - Hydraulic unit to rear right brake caliper
9. Hexagon nut, 10 Nm
10. Hexagon bolt, 10 Nm
11. Bracket
Objawy uszkodzonego modułu ABS:
1) Nie można ustalić połączenia pomiędzy urządzeniem diagnostycznym (VAG, VCDS) a modułem ABS
2) Pojawiają się błędy:
01203 - Electrical Connection between ABS and Instrument Cluster
03-10 - No Signal Intermittent
3) Podczas uruchamiania silnika zapala się okresowo lub na stałe pomarańczowa lampka ABS i Lampka Brake warning, czyli czerwony wykrzyknik (!)
4) W zależności od wersji, może też zapala się pomarańczowa lampka ASR i ESP.
5) Pojawiają się błędy czujników ABS od poszczególnych kół, mimo sprawdzenia instalacji i samych czujników.
Lampki ostrzegawcze:
WERSJA BEZ FISA:
ASR___________BRAKE WARNING ___________ABS
WERSJA Z FISEM:
Brake warning pojawia się na wyświetlaczu.
Oznaczenia kontrolek:
Najczęstsze przyczyny nie działania/uszkodzenia systemu ABS:
1) Uszkodzenie mechaniczne/elektryczne czujników
2) Przetarcie, przerwanie przewodów zasilających czujniki ABS
3) Zła odległość czujnika od elementu pomiarowego (pierścienia z zębami)
4) Uszkodzenie/ześlizgnięcie/zabrudzenie elementu pomiarowego
5) Zabrudzenie czujników
6) Zaśniedziałe styki w kostkach połączeniowych
7) Zakupiliśmy przegub, który ma pierścień z niewłaściwą ilością zębów
8) Uszkodzenie modułu ABS - zerwanie cieniutkich połączeń na płytce wewnątrz modułu
No to zaczynamy diagnozę:
Pierwszy najtrafniejszy sposób to podłączenie auta pod VAG/VCDS i odczytanie błędów z pamięci sterownika ABS.
Czyli po uruchomieniu programu:
Select
03 - ABS Brakes
02 - Fault Codes
Jeśli są błędy, to kopiujemy i analizujemy.
Lista błędów po polsku do pobrania z mojego chomika: POBIERZ
Bardzo fajny spis, po otworzeniu i naciśnięciu Ctr + F możemy wyszukiwać błędy po numerze, co znacznie ułatwia diagnozę i wyszukiwanie danego numeru błędu.
W programie możemy jeszcze dokonać analizy odnośnie odczytu prędkości z kół:
Select
03 - ABS Brakes
08- Measuring blocks
Group 001
I mamy w kratkach odczyt prędkości z 4 kół w km/h.
Jedna uwaga - Moduł ABS rozłączy się z VAGiem po przekroczeniu 20 km/h, także jak sprawdzamy to na małej prędkości.
Na postoju pokazuje 1 km/h.
I teraz, jeśli np. odczyty z jednego koła nie zgadzają się z pozostałymi, może to świadczyć o zabrudzeniu czujnika lub też zabrudzeniu/uszkodzeniu (np. brak jednego zęba) pierścienia zębatego lub też złej odległości pomiędzy czujnikiem a pierścieniem.
Jeśli prędkość z jednego z kół stoi cały czas na 1 km/h to mamy uszkodzony czujnik, przerwę w zasilaniu lub też za bardzo oddalony czujnik od pierścienia zębatego.
Tak między wierszami: Jak działa czujnik ABS ?
Wokół rdzenia magnetycznego owinięta jest cewka. Magnes trwały wytwarza pole magnetyczne, które przechodzi przez cewkę i pierścień zębaty tam i z powrotem. Obracanie się pierścienia zębatego powoduje zmianę pola, które za sprawą indukcji wytwarza prąd elektryczny - tzw. sinusoidę, w zależności od tego czy trafia na ząb, czy nie. Poprzez stałe zmiany: ząb - przerwa, ząb - przerwa powstaje częstotliwość, która przenoszona jest do sterownika ABS. Częstotliwość ta jest uzależniona od prędkości obrotu koła.
1. Magnes trwały
2. Obudowa
3. Żelazny rdzeń
4. Cewka
5. Szczelina powietrza
6. Pierścień zębaty ze szczeliną odniesienia
Czujniki ABS są umieszczone przy kołach, dlatego też narażone są na działanie czynników atmosferycznych, wody, błota i co najgorsze korozji. Dodatkowo przewody często położone są wśród elementów wykonawczych i obrotowych, co w przypadku np. wypięcia ze spinki może doprowadzić do przetarcia czy też załamania przewodów. W szczelinę powietrzną pomiędzy czujnikiem a pierścieniem może dostawać się brud, rdza itp., co zakłóca pracę czujnika.
Przykłady poniżej:
Także pierwszym doraźnym krokiem w przypadku źle działającego czujnika jest jego kontrola wizualna + czyszczenie.
Następnie kontrolujemy pierścień zębaty zlokalizowany na przegubie:
I jeśli nie wymontowaliśmy czujnika to oceniamy stan powierzchni pomiarowej, oraz czy nie jest za bardzo wsunięty/wysunięty.
Od razu nasuwa się pytanie jak głęboko wsunąć/wysunąć czujnik ? Najlepiej zrobić to tak, by wsunąć czujnik do momentu, aż poczujemy opór (dotknięcie do pierścienia) i potem leciutko cofnąć go do tyłu. Po tej czynności zawsze możemy złapać koło na 2 śruby, uruchomić program diagnostyczny i sprawdzić odczyt prędkości z danego koła. Ten sposób dotyczy się przednich czujników. Przy tylnym czujniku dosuwamy po prostu czujnik do ogranicznika.
Przedni czujnik ABS
1 - śruba mocująca
2 - tuleja zaciskowa
3 - pierścień uszczelniający
4 - czujnik ABS
5 - półośka z przegubem (na przegubie pierścieo zębaty)
Tylny czujnik ABS
1 - czujnik ABS
2 - zacisk
3 - tylna belka
4 - osłona
5 - tulejka zębata (wewnątrz łożyska)
6 - łożysko koła
8 - tarcza hamulcowa
Lokalizacja wtyczek czujników:
1) Wtyczka tylnego czujnika ABS - zlokalizowana jest pod tylną kanapą.
2) Wtyczka przedniego czujnika ABS - zlokalizowana jest w nadkolu. Dodatkowo zintegrowana jest tu wtyczka od czujnika zużycia okładzin.
Jeżeli sprawdziliśmy w VAGu i odczyt z któregoś czujnika stoi na 1 km/h ( mimo, że dokonaliśmy oględzin, wyczyściliśmy czujnik oraz poprawnie go wsunęliśmy), możemy przejść do sprawdzenia czujnika po stronie elektronicznej.
Do tego celu wystarczy nam najzwyklejszy miernik elektroniczny z pomiarem rezystancji i napięcia.
Najpierw sprawdzamy same czujniki. Dostajemy się do wtyczek i rozpinamy czujnik od reszty instalacji.Teraz wsadzamy bolce pomiarowe miernika we wtyczkę, ustawiamy zakres na 1000 - 2000 Ω i sprawdzamy odczyty. Najlepiej sprawdzić odczyty na obu kołach. Czyli jak nie działa tylny czujnik prawy, to sprawdzamy też rezystancję lewego.
Wartość wymagana to: 400 - 2300
Zazwyczaj czujnik posiada wartość: 1000 - 1500
Jeśli przyrząd pokaże nieskończoność mimo różnych zakresów (brak przejścia - wyświetla się cyfra 1), to znaczy, że czujnik ABS jest uszkodzony. Wtedy pozostanie wam wymiana tego czujnika na sprawny, lub też dokładne sprawdzenie przewodu od kostki do samego czujnika. Czasami bywa tak, że jest załamany i nie widać tego pod warstwą ochronną.
Miernikiem możemy też sprawdzić, jakie czujnik generuje napięcie - ustawiamy zakres na mV i kręcimy kołem. Powinniśmy mieć małe skoki napięcia - ok. 0,7 V przy 60 obrotów na minutę.
Do tego celu może nam również posłużyć dioda LED, która przy kręceniu kołem powinna się zapalać i gasnąć (ząb - przerwa).
Czujnik możemy też sprawdzić oscyloskopem - podłączamy do czujnika i kręcimy kołem - obserwujemy wysokość amplitudy i jej równomierność - ma to za zadanie sprawdzenia szczeliny powietrznej i bicia piasty.
Jeśli okaże się, że czujniki wydają się być sprawne warto wtedy sprawdzić rezystancję czujników bezpośrednio na wtyce przy module ABS (pod maską) w taki sam sposób jak przy wtyczkach.Pozwoli nam to na sprawdzenie ciągłości przewodów w dalszej części instalacji.
Poniżej mamy pokazaną numerację wejść na wtyczce, oraz sposób wypięcia wtyczki z samego modułu.
Opis poszczególnych pinów w gnieździe oraz wejść we wtyce do pobrania w 1 poście tematu

Jeżeli:
- Sprawdziłeś czujnik po stronie elektrycznej, mechanicznej - jest OK.
- Sprawdziłeś pierścień zębaty, jego stan, ilość zębów - jest OK.
- Sprawdziłeś czystość tulei zębatej w łożysku - jest OK.
- Sprawdziłeś wtyczki, wtykę przy module, przewody - instalację elektryczną - jest OK.
I nadal pojawiają się błędy czujników w VAG/VCDS
To prawdopodobnie uszkodzeniu/zerwaniu uległ cieniutki drucik w części elektronicznej modułu ABS.
Ten sam problem dotyczy sytuacji, kiedy nie możemy połączyć się z modułem ABS i wyświetla się błąd:
01203 - Electrical Connection between ABS and Instrument Cluster
03-10 - No Signal Intermittent
Najprościej wymienić wtedy moduł na „nowy” używany o takim samym symbolu.
Ważne by przed wymianą sprawdzić jego kodowanie w programie, by później po zainstalowaniu nowego przypisać mu prawidłową wartość.
Można także próbować wysłać moduł do regeneracji - jest kilka sklepów/serwisów zajmujących się tym - wpiszcie Naprawa Sterownika ABS Audi. Na forum można poczytać, kogo użytkownicy polecają itp.
Niektórym udaje się też samemu regenerować moduły.
Aby dostać się do modułu elektronicznego, należy odkręcić go najpierw od części hydraulicznej
Moduł przykręcony jest na 6 śrub TORX 20.
Najłatwiej odkręcić go zdejmując koło i odkręcając nadkole. Widziałem też, że da się bez tej operacji, ale jeśli ktoś ma zamontowany gaz, to zazwyczaj w miejscu tych zbiorniczków znajduje się reduktor i inne części instalacji LPG.
Później wypinamy przewody z plastikowych zacisków i odłączamy wtyki - jedna główna na górze modułu (wcześniej opisywana) i jedna na dole (od spodu) - 2 przewodowa.
Mamy nasz moduł ABSu na stole
Na tym etapie albo zabezpieczamy i wysyłamy moduł do naprawy - co jest zalecane, jeżeli nie mamy praktyki.
Albo
Sami bierzemy się za penetrację.
Teraz trzeba umiejętnie rozciąć osłonę by dostać się do elektroniki. OSTROŻNIE BY NIE POPRZECINAĆ SOBIE PALCE !
Tak prezentuje się środek:
Najczęściej uszkodzeniu ulega połączenie tego cienkiego drucika(ów).
Jak naprawić możecie zobaczyć tu:
VW Audi Bosch motronic 5.3 ABS repairing
Jest to WIDEO-RELACJA
Do tego polecam włączyć opcje HD - obraz bardzo wyraźny.
Jak obejrzycie zobaczycie, że to wcale nie taka prosta sprawa. Trzeba mieć odpowiednie narzędzia, wiedzę i precyzyjność. Dlatego zanim otworzycie sami sterownik pomyślcie czy nie lepiej go wysłać do firmy specjalizującej się tym od wielu lat.
Koszt naprawy na obecną chwile to jakieś 200 zł.
Używana pompa w granicach 300 - 500 w zależności od numeru.
_______________
ABS - Anti-Lock Braking System - System zapobiegania blokowaniu kół
ASR = TCS - Traction Control System - System kontroli trakcji
ESP - Electronic Stability Program - Elektryczny program stabilizacji toru jazdy
EDL - Electronic Differential Lock - Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- hemiV8
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 468
- Rejestracja: 29 maja 2011, 17:06
- Imię: Grzegorz
- Rocznik: 2001
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.5TDI 180KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Gliwice
xoslox,
Nie mogłem się powstrzymać od komentarza...
jak najwięcej takich "co i jak" poproszę.
Świetny poradnik Kamil - gratki, chociaż w moim dziadku pracuje pompa Bosch 5.7 z przyjemnością przeczytałem do końca z pewnością nie jednej osobie się przyda, choć najlepiej by było (przynajmniej dla portfela) żeby ta wiedza pozostała tylko wiedzą teoretyczną.
Brawo
Pozdrawiam, Grzegorz
Nie mogłem się powstrzymać od komentarza...

Świetny poradnik Kamil - gratki, chociaż w moim dziadku pracuje pompa Bosch 5.7 z przyjemnością przeczytałem do końca z pewnością nie jednej osobie się przyda, choć najlepiej by było (przynajmniej dla portfela) żeby ta wiedza pozostała tylko wiedzą teoretyczną.
Brawo


Pozdrawiam, Grzegorz
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 293
- Rejestracja: 08 paź 2011, 13:27
- Imię: Paweł
- Rocznik: 2000
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.5TDI BFC 163KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Puławy
- Kontakt:
mam dokładnie ten błąd, raz wyskakuje raz gaśnie, sprawdzałem połączenia elektryczne są ok01203 - Electrical Connection between ABS and Instrument Cluster
03-10 - No Signal Intermittent
Najprościej wymienić wtedy moduł na „nowy” używany o takim samym symbolu.
Ważne by przed wymianą sprawdzić jego kodowanie w programie, by później po zainstalowaniu nowego przypisać mu prawidłową wartość.
jeżeli podejmę się samodzielnej regeneracji to czy także muszę sprawdzać kodowanie?
jeśli tak to gdzie to sprawdzić?
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 293
- Rejestracja: 08 paź 2011, 13:27
- Imię: Paweł
- Rocznik: 2000
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.5TDI BFC 163KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Puławy
- Kontakt:
dzięki za odpowiedzxoslox pisze:W VAGu/VCDSie![]()
Wchodzisz w moduł ABSu (03- ABS Brakes) i potem kodowanie (07 - Coding) i spisujesz sobie wartość. Nic trudnego.
Ale to jeśli będziesz wymieniać moduł, jeśli tylko regenerować to nie potrzeba
jak m wywala błąd ABS to własnie nie mogę połączyć się z niczym w vagu
nie mam pewności czy to sterownik
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 7
- Rejestracja: 09 kwie 2010, 19:17
- Lokalizacja: Liverpool
Witam przeczytałem wasze rady i wszystko jest fajnie tylko że mam maly problem bo
umnie vcds pokaz uje błąd zaworu wyjsciowego prawego przedniego koła
i teraz mam pytanie czy musze wymienic całość abs-u czy tylko sterownik
chciał bym nadmienic że numery grup do vcds mam inne niz na blogu i niewiem jak mógł bym
sprubować poruszyc pąpą abs-u po przez vcds opcja" odpowietrzanie pompy abs"
dziekuje za odpowiedzi z góry
umnie vcds pokaz uje błąd zaworu wyjsciowego prawego przedniego koła
i teraz mam pytanie czy musze wymienic całość abs-u czy tylko sterownik
chciał bym nadmienic że numery grup do vcds mam inne niz na blogu i niewiem jak mógł bym
sprubować poruszyc pąpą abs-u po przez vcds opcja" odpowietrzanie pompy abs"
dziekuje za odpowiedzi z góry
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 7
- Rejestracja: 09 kwie 2010, 19:17
- Lokalizacja: Liverpool
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 7
- Rejestracja: 09 kwie 2010, 19:17
- Lokalizacja: Liverpool
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1
- Rejestracja: 17 lis 2013, 21:30
- Lokalizacja: Katowice
Witam mam podobny problem z ABSem z tym że podczas przekręcenia zapłonu na zegarach nie pojawia się kontrolka ABS, zaświeca się tylko podczas wciśnięcia pedału hamulca ABS i (!) wraz z sygnałem dźwiękowym. Po podłączeniu komputera brak komunikacji ze sterownikiem ABS. Sprawdziłem czujniki w kołach wszystkie ok. Wymontowałem moduł ABS z pompy oddałem do naprawy (spec polutował główną masę dwa włosy przy okazji poodrywał ale polutowałem je we własnym zakresie sprawdziłem przejście pomiędzy płytką a pinami i wszystko jest w porządku). Sprawdziłem również zasilanie i masy na wtyczce do modułu i też jest ok. Nie wiem gdzie mógłbym jeszcze szukać przyczyny tej usterki, spotkał się ktoś z takim problemem?
Nr modułu 0273004284
Nr pompy 8E061411A
Audi A6 C5 2000 1.8T
Nr modułu 0273004284
Nr pompy 8E061411A
Audi A6 C5 2000 1.8T