[ A6 C5] ESP /ASR
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 115
- Rejestracja: 25 cze 2009, 07:26
- Imię: Rafał
- Rocznik: 2009
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Kętrzyn
[ A6 C5] ESP /ASR
Witam.
Mam pytanie odnośnie tytułowego ESP bo to pierwszy kontakt z tym wynalazkiem.
ESP raczej posiadam, jest przycisk, zapala się kontrolka przy odpalaniu auta, jak podczas jazdy depnę żeby zerwać koła odcina moc + migocząca lampka, przy wejściu celowo ostrzej w ośnieżony zakręt też coś miga i chyba nawet poczułem jak terkocze ABS (czyli dohamowuje któreś koło)
Na innym forum klubowicz sprawdził mi po Vinie że auto ma ESP.
Wiec jak pisałem raczej ESP jest i działa.
Pytanie mam tylko jak szybko reaguje i kiedy się włącza?
Zainteresowało mnie to w momencie gdy pierwszy raz zabuksowałem przy wyjeździe z garażu.
Stałem w miejscu, próbowałem się wygrzebać niskimi obrotami silnika i słyszałem jak koło (prawe) się kręci w miejscu. Kontrolka się nie zapaliła mocy też nie odczułem żeby odcięło.
Jak już mnie sąsiad wypchał i ruszyłem z miejsca to podczas jazdy depnąłem do deski na 1 biegu i najpierw poczułem poślizg potem odcięcie mocy i informacja kontrolką.
Pojechałem na rondo i lekkimi ruchami kierownicy próbowałem wprowadzić auto w lekki poślizg i udaje się, czyli lekki poślizg tyłu jest możliwy bez reakcji (nie widziałem kontrolki i nie czułem nic) układu.
Czy może być tak, że ESP lub jak mniemam zawarty w nim moduł ASR działa tylko od jakiejś prędkości?
Czy lampka informująca zapala siew momencie zadziałania układu czy z opóźnieniem?
Czy ESP ma jakąś tolerancję że pozwala na uślizgi do pewnego momentu czy powinien działać od razu?
Mam kabelek i jak podpowiecie mi co i gdzie to mogę zerknąć.
Mam pytanie odnośnie tytułowego ESP bo to pierwszy kontakt z tym wynalazkiem.
ESP raczej posiadam, jest przycisk, zapala się kontrolka przy odpalaniu auta, jak podczas jazdy depnę żeby zerwać koła odcina moc + migocząca lampka, przy wejściu celowo ostrzej w ośnieżony zakręt też coś miga i chyba nawet poczułem jak terkocze ABS (czyli dohamowuje któreś koło)
Na innym forum klubowicz sprawdził mi po Vinie że auto ma ESP.
Wiec jak pisałem raczej ESP jest i działa.
Pytanie mam tylko jak szybko reaguje i kiedy się włącza?
Zainteresowało mnie to w momencie gdy pierwszy raz zabuksowałem przy wyjeździe z garażu.
Stałem w miejscu, próbowałem się wygrzebać niskimi obrotami silnika i słyszałem jak koło (prawe) się kręci w miejscu. Kontrolka się nie zapaliła mocy też nie odczułem żeby odcięło.
Jak już mnie sąsiad wypchał i ruszyłem z miejsca to podczas jazdy depnąłem do deski na 1 biegu i najpierw poczułem poślizg potem odcięcie mocy i informacja kontrolką.
Pojechałem na rondo i lekkimi ruchami kierownicy próbowałem wprowadzić auto w lekki poślizg i udaje się, czyli lekki poślizg tyłu jest możliwy bez reakcji (nie widziałem kontrolki i nie czułem nic) układu.
Czy może być tak, że ESP lub jak mniemam zawarty w nim moduł ASR działa tylko od jakiejś prędkości?
Czy lampka informująca zapala siew momencie zadziałania układu czy z opóźnieniem?
Czy ESP ma jakąś tolerancję że pozwala na uślizgi do pewnego momentu czy powinien działać od razu?
Mam kabelek i jak podpowiecie mi co i gdzie to mogę zerknąć.
Witam działenie systemów-
ASR
System kontroli trakcji
ASR (ang. Acceleration Slip Regulation)
Przeciwdziała poślizgowi kół wywołanym przenoszeniem przez nie napędu w momencie przyspieszania.
Układ wykorzystuje do działania czujniki obrotu kół systemu ABS . Zasada działania jest następująca: jeżeli oba napędzane koła kręcą się szybciej niż te nienapędzane, to zmniejszana jest moc silnika, w skutek czego koła kręcą się wolniej i bez poślizgu. Podobnie jest w przypadku gdy tylko jedno z napędzanych kół porusza się szybciej niż nienapędzane.
Układ przeciwdziała obrotowi kół w miejscu, ułatwia ruszanie pojazdu na śliskiej nawierzchni lub gdy jedno z kół znajdzie się na śliskiej nawierzchni. Ogranicza zużycie paliwa i opon.
Nazwa ASR jest wykorzystywana w pojazdach produkowanych m.in przez koncern Volkswagen i Rover.
ESP
Układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu ESP - (ang. Electronic Stability Program)
Układ przejmuje kontrolę nad połączonymi układami ABS oraz ASR. Uaktywnia się samoczynnie przyhamowując przy tym jedno lub kilka kół, z chwilą gdy odpowiedni czujnik wykryje niebezpieczeĂąstwo poślizgu na zakręcie.
Działanie systemu oparte jest na bardzo prostej zasadzie - na zakręcie koło jest wynoszone tam, gdzie działa siła odśrodkowa, czyli na zewnątrz zakrętu. Wykorzystując tą zasadę, w przypadku gdy przód pojazdu traci przyczepność (podsterowność), to blokowane są koła tylne, tak by pozwoliły na obrót pojazdu wokół własnej osi w celu skierowania przodu we właściwą stronę. TaK samo, gdy występuje nadsterowność, kiedy to pojazd zbyt szybko obraca się wokół własnej osi (szybciej, niż pokonuje zakręt) blokowane są koła przednie dla spowolnienia tego ruch poprzez wytworzenie niwelującej go podsterowności. Wszystkie te korekty zachodzą wielokrotnie w ciągu jednej sekundy.
Stabilizacja toru jazdy jest bardzo przydatna w tzw. teście łosia polegającym na ominięciu nagle pojawiającej się przeszkody i szybkim powrocie na własny pas. W samochodach niewyposażonych w układ kontroli trakcji slalom składający się z 3 nagłych skrętów najczęściej powoduje nadsterowność, która to może spowodować, że pojazd zostanie ponownie wyrzucony na przeciwny pas, zjedzie z obranego toru jazdy. Rzadziej zdarza się by wystąpiła tu podsterowność, która jest mniej groźna i powoduje tylko wydłużenie promieni skrętów. ESP umożliwia wykonanie następujących po sobie (w miarę ciasnych) skrętów oraz szybką stabilizację toru jazdy pojazdu po powrocie na swój pas.
ASR
System kontroli trakcji
ASR (ang. Acceleration Slip Regulation)
Przeciwdziała poślizgowi kół wywołanym przenoszeniem przez nie napędu w momencie przyspieszania.
Układ wykorzystuje do działania czujniki obrotu kół systemu ABS . Zasada działania jest następująca: jeżeli oba napędzane koła kręcą się szybciej niż te nienapędzane, to zmniejszana jest moc silnika, w skutek czego koła kręcą się wolniej i bez poślizgu. Podobnie jest w przypadku gdy tylko jedno z napędzanych kół porusza się szybciej niż nienapędzane.
Układ przeciwdziała obrotowi kół w miejscu, ułatwia ruszanie pojazdu na śliskiej nawierzchni lub gdy jedno z kół znajdzie się na śliskiej nawierzchni. Ogranicza zużycie paliwa i opon.
Nazwa ASR jest wykorzystywana w pojazdach produkowanych m.in przez koncern Volkswagen i Rover.
ESP
Układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu ESP - (ang. Electronic Stability Program)
Układ przejmuje kontrolę nad połączonymi układami ABS oraz ASR. Uaktywnia się samoczynnie przyhamowując przy tym jedno lub kilka kół, z chwilą gdy odpowiedni czujnik wykryje niebezpieczeĂąstwo poślizgu na zakręcie.
Działanie systemu oparte jest na bardzo prostej zasadzie - na zakręcie koło jest wynoszone tam, gdzie działa siła odśrodkowa, czyli na zewnątrz zakrętu. Wykorzystując tą zasadę, w przypadku gdy przód pojazdu traci przyczepność (podsterowność), to blokowane są koła tylne, tak by pozwoliły na obrót pojazdu wokół własnej osi w celu skierowania przodu we właściwą stronę. TaK samo, gdy występuje nadsterowność, kiedy to pojazd zbyt szybko obraca się wokół własnej osi (szybciej, niż pokonuje zakręt) blokowane są koła przednie dla spowolnienia tego ruch poprzez wytworzenie niwelującej go podsterowności. Wszystkie te korekty zachodzą wielokrotnie w ciągu jednej sekundy.
Stabilizacja toru jazdy jest bardzo przydatna w tzw. teście łosia polegającym na ominięciu nagle pojawiającej się przeszkody i szybkim powrocie na własny pas. W samochodach niewyposażonych w układ kontroli trakcji slalom składający się z 3 nagłych skrętów najczęściej powoduje nadsterowność, która to może spowodować, że pojazd zostanie ponownie wyrzucony na przeciwny pas, zjedzie z obranego toru jazdy. Rzadziej zdarza się by wystąpiła tu podsterowność, która jest mniej groźna i powoduje tylko wydłużenie promieni skrętów. ESP umożliwia wykonanie następujących po sobie (w miarę ciasnych) skrętów oraz szybką stabilizację toru jazdy pojazdu po powrocie na swój pas.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 115
- Rejestracja: 25 cze 2009, 07:26
- Imię: Rafał
- Rocznik: 2009
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Kętrzyn
Dzięki za wyjaśnienie.
Jednak na wszystkie moje pytania nie dało odpowiedzi.
Piszesz że
I nie wiem wciąż jak szybko, od jakiej prędkości etc esp i asr ma reagować
Jednak na wszystkie moje pytania nie dało odpowiedzi.
Piszesz że
A u mnie właśnie jedno buksowało a drugie stało.Podobnie jest w przypadku gdy tylko jedno z napędzanych kół porusza się szybciej niż nienapędzane.
I nie wiem wciąż jak szybko, od jakiej prędkości etc esp i asr ma reagować
r_afaello, Witam kolego nie wiem jak szybko asr działa przy manualnej skrzyni ale w moim przypadku przy tiptronicu załącza się natychmiast nawet przy ostrym starcie kontrolka odrazu mryga i dławi silnik.Esp i jego działanie sprawdzałem wprowadzająć auto w poślizg na hamulcu ręcznym system zadziałał po lekkim uślizgu bocznym.
No w manualu też od razu się świeci jak działa, tyle co potrzeba prądu na zaświecenie lampki czyli nieodczuwalne. Można odpalić esp z poziomu przycisku. Z tego co wiem ABS różni się od ESP tym, że ABS jak się świeci kontrolka to nie działa, a ESP jak się świeci to działa, chyba że oprócz ESP włącza się ABS wtedy z racji uzależnienia nie działają oba (to piszę tak jako dodatek, jakby Ci świeciły oba). Mi się zdarza odpalić esp na bardzo śliskiej powierzchni z przycisku (włączony cały czas), czy tak można i czy coś naprawdę to daje nie wiem, może tylko autosugestia, ale w moim odczuciu jest lepiej. Oczywiście załączam tylko w skrajnych przypadkach bo i tak jak trzeba to działa automatycznie.
Jeśli Ci pomogłem nie wciskaj "pomógł", po prostu Ty pomóż następnym razem 

-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 115
- Rejestracja: 25 cze 2009, 07:26
- Imię: Rafał
- Rocznik: 2009
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Kętrzyn
Dobra. Dzięki za podpowiedzi. Jeszcze trochę poobserwuję bo skoro Vag błędów nie wypluwa to chyba wszystko jest OK.
A tak w ogóle to da się vagiem sprawdzić czy jest ESP? Jakieś grupy które w autach bez ESP nie istnieją jak np. czujniki konta skrętu, jakiegoś przyśpiesznia bocznego czy co tam moze jeszcze być?
A tak w ogóle to da się vagiem sprawdzić czy jest ESP? Jakieś grupy które w autach bez ESP nie istnieją jak np. czujniki konta skrętu, jakiegoś przyśpiesznia bocznego czy co tam moze jeszcze być?
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 147
- Rejestracja: 30 lis 2009, 22:34
- Imię: Rafał
- Rocznik: 2016
- Moje auto: Inne
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 TFSI 170KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Hrubieszów
Chyba kolego coś Ci się pomyliło, jak wciśniesz przycisk ESP i na desce zaświeci się kontrolka, to ESP NIE DZIAÂŁA!, ASR też.Bedlam pisze:No w manualu też od razu się świeci jak działa, tyle co potrzeba prądu na zaświecenie lampki czyli nieodczuwalne. Można odpalić esp z poziomu przycisku. Z tego co wiem ABS różni się od ESP tym, że ABS jak się świeci kontrolka to nie działa, a ESP jak się świeci to działa, chyba że oprócz ESP włącza się ABS wtedy z racji uzależnienia nie działają oba (to piszę tak jako dodatek, jakby Ci świeciły oba). Mi się zdarza odpalić esp na bardzo śliskiej powierzchni z przycisku (włączony cały czas), czy tak można i czy coś naprawdę to daje nie wiem, może tylko autosugestia, ale w moim odczuciu jest lepiej. Oczywiście załączam tylko w skrajnych przypadkach bo i tak jak trzeba to działa automatycznie.
Co do działania ASR, u mnie nie ma opcji, żeby jedno koło się kręciło a drugie stało, jeżeli jedno traci przyczepność, to jest natychmiast przyhamowane i zaczyna kręcić się drugie i tak w kółko, coś jak blokada mechanizmu różnicowego. Są też systemy ASR, że tylko dusi silnik jak koło zaczyna buksować, nie przyhamowuje drugiego, może jest opcja, żeby to sprawdzić po kodach wyposażenia, nigdy nie wnikałem.
Raf4rb pisze:Chyba kolego coś Ci się pomyliło, jak wciśniesz przycisk ESP i na desce zaświeci się kontrolka, to ESP NIE DZIAÂŁA!


Jeśli Ci pomogłem nie wciskaj "pomógł", po prostu Ty pomóż następnym razem 

-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 115
- Rejestracja: 25 cze 2009, 07:26
- Imię: Rafał
- Rocznik: 2009
- Moje auto: A6 C6
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Kętrzyn
Kolego masz podobne auto do mojego. Może zrobisz ten teścik na niskich obrotach?Bedlam pisze:Raf4rb pisze:Chyba kolego coś Ci się pomyliło, jak wciśniesz przycisk ESP i na desce zaświeci się kontrolka, to ESP NIE DZIAÂŁA!
no to żyłem w błędzie, w który mnie wprowadził jeden z mechaników. Przekonywał, że na 100% tak jest i kurna uwierzyłem
Na niskich obrotach mi nie reagowało, sprawdzałem przy kupnie bo chciałem zobaczyć czy w ogóle działa. Od kiedy się zapala to jednak nie wiem, bo jak się rozpędziłem i zahaczyłem o jakąś polną ubitą drogę zadziałało, a w trakcie użytkowania nie zwracałem uwagi, po prostu działało. Mogę sprawdzić dla upewnienia, ale nie dziś bo u mnie wszędzie czarne drogi, na poboczach zaspy więc muszę gdzieś dalej podjechać.
Jeśli Ci pomogłem nie wciskaj "pomógł", po prostu Ty pomóż następnym razem 

- romanikxxl
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 6
- Rejestracja: 17 sty 2013, 13:05
- Lokalizacja: Lubin
- romanikxxl
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 6
- Rejestracja: 17 sty 2013, 13:05
- Lokalizacja: Lubin