Maglownica Audi
części samochodowe
Kalkulator OC mfind
opony i alufelgi
Tarcze, hamulce

Weryfikacja Historii Wypadkowej Pojazdu

Dobór sprężyn po VINie i ETKA

Zawieszenie
Awatar użytkownika
xoslox
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 758
Rejestracja: 28 sty 2012, 22:15
Imię: Kamil
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2007
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: TOS

Dobór sprężyn po VINie i ETKA

Post autor: xoslox » 15 mar 2014, 19:12

Wiele się naszukałem, zanim doszedłem jak odpowiednio dobrać sprężyny do swojego auta.

Ale udalo się ;)

Sprężyny dobiera się do kategorii wagowej auta (są to dwa parametry, określające maksymalne obciążenie przedniej i tylnej osi). Dane wagowe naszego auta znajdziemy na wlepce serwisowej (książka serwisowa, pod kanapą w avancie lub we wnęce koła zapasowego w sedanie).

Pomocny jest też program ETKA - gdzie znajdziemy dokładny nr OE. Mając numery OE możemy znaleźć odpowiedni zamiennik ;)

Najpierw rozszyfrowujemy naszą wlepkę - dla przykładu moja:

Obrazek

Kolorem czerwonym zaznaczony jest rodzaj zawieszenia:

1BA = Standard suspension/shock absorption
1BB = Suspension/shock absorption for rough road design
1BC = Suspension/shock absorption for special purpose vehicles
1BD = Suspension/shock absorption for special sports design
1BE = Sports suspension/shock absorption
1BF = Uprated suspension/shock absorption rear
1BG = Suspension/shock absorption automatic level control system air suspension at rear axle
1BH = Suspension/shock absorption standard 2
1BJ = Uprated suspension/shock absorption front and rear
1BK = 4-corner air suspension with electronic shock absorption control
1BL = Suspension/shock absorption (closed-loop)
1BM = Standard suspension/shock absorption
1BN = Suspension/shock absorption automatic level control system
1BP = Suspension/shock absorption for special rough-road design
1BR = Comfort rough-road suspension
1BS = 4-corner air suspension
1BT = Suspension/shock absorption for special rough-road design (different springs)

Kolorem fioletowym zaznaczona jest kategoria wagowa dla osi przedniej:

0JB - klasa wagowa 2
- przy 1BA -710 kg
- przy 1BP -710 kg
- przy 1BD -721 kg
- przy 1BE -721 kg

0JC - klasa wagowa 3
- przy 1BA 711-738 kg
- przy 1BP 711-738 kg
- przy 1BB -738 kg
- przy 1BT -738 kg
- przy 1BC -738 kg
- przy 1BD 722-753 kg
- przy 1BE 722-753 kg

0JD - klasa wagowa 4
- przy 1BA 739-766 kg
- przy 1BP 739-766 kg
- przy 1BB 739-766 kg
- przy 1BT 739-766 kg
- przy 1BC 739-766 kg
- przy 1BD 754-787 kg
- przy 1BE 754-787 kg

0JE - klasa wagowa 5
- przy 1BA 767-794 kg
- przy 1BP 767-794 kg
- przy 1BB 767-794 kg
- przy 1BT 767-794 kg
- przy 1BC 767-794 kg
- przy 1BD 788-823 kg
- przy 1BE 788-823 kg

0JF - klasa wagowa 6
- przy 1BA 795-823 kg
- przy 1BP 795-823 kg
- przy 1BB 795-823 kg
- przy 1BT 795-823 kg
- przy 1BC 795-823 kg
- przy 1BD 824-860 kg
- przy 1BE 824-860 kg

0JG - klasa wagowa 7
- przy 1BA 824-853 kg
- przy 1BP 824-853 kg
- przy 1BB 824-853 kg
- przy 1BT 824-853 kg
- przy 1BC 824-853 kg
- przy 1BD 861-899 kg
- przy 1BE 861-899 kg

0JH - klasa wagowa 8
- przy 1BA 854-885 kg
- przy 1BP 854-885 kg
- przy 1BB 854-885 kg
- przy 1BT 854-885 kg
- przy 1BC 854-885 kg
- przy 1BD 900-940 kg
- przy 1BE 900-940 kg

0JJ - klasa wagowa 9
- przy 1BA 886-918 kg
- przy 1BP 886-918 kg
- przy 1BB 886-918 kg
- przy 1BT 886-918 kg
- przy 1BC 886-918 kg
- przy 1BD 941-982 kg
- przy 1BE 941-982 kg

0JK - klasa wagowa 10
- przy 1BA 919-952 kg
- przy 1BP 919-952 kg
- przy 1BB 919-952 kg
- przy 1BT 919-952 kg
- przy 1BC 919-952 kg
- przy 1BD 983- kg
- przy 1BE 983- kg

0JL - klasa wagowa 11
- przy 1BA 953- kg
- przy 1BP 953- kg
- przy 1BB 953- kg
- przy 1BT 953- kg
- przy 1BC 953-kg

0JM - klasa wagowa 12
0JN - klasa wagowa 13
0JP - klasa wagowa 14
0JQ - klasa wagowa 15

Kolorem pomarańczowym zaznaczona jest kategoria wagowa dla tylnej osi:

0YD - klasa wagowa 4
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): -429 kg
- przy 1BR (zawieszenie "zle" drogi): -429 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): -450 kg

0YE - klasa wagowa 5
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 430-450 kg
- przy 1BR (zawieszenie "zle" drogi): 430-450 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 451-472 kg

0YF - klasa wagowa 6
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 451-472 kg
- przy 1BR (zawieszenie "zle" drogi): 451-472 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 473-495 kg

0YG - klasa wagowa 7
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 473-495 kg
- przy 1BR (zawieszenie "zle" drogi): 473-495 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 496-519 kg

0YH - klasa wagowa 8
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 496-519 kg
- przy 1BR (zawieszenie "zle" drogi): 496-519 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 520-544 kg

0YJ - klasa wagowa 9
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 520-544 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 520-544 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 545-570 kg

0YK - klasa wagowa 10
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 545-570 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 545-570 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 571-597 kg

0YL - klasa wagowa 11
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 571-597 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 571-597 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 598-625 kg

0YM - klasa wagowa 12
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 598-625 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 598-625 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 626-654 kg

0YN - klasa wagowa 13
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 626-654 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 626-654 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 655- kg

0YP - klasa wagowa 14
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 655-685 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 655-685 kg

0YQ - klasa wagowa 15
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 686-716 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 686-716 kg

A więc u mnie jest zawieszenie standardowe 1BA i naciski na osie: 0JJ/886-918 kg (przednia) i 0YD/429kg (tylna).

Odpalamy program ETKA w celu wyszukania numeru OE danej sprężyny, od razu dowiemy się jaki powinna mieć paskowy kolor barwny ;)

Przód:

Obrazek

Tył:

Obrazek

Wychodzi na to, że potrzebuje sprężyny o nr OE:

8D0 411 105 DN - przód - zamiennik KYB RH3385
3B0 511 115 P - tył - zamiennik KYB RX5013

Myślę, że ułatwi wam to trochę sprawę w poszukiwaniu sprężyn do swoich aut.

Oznaczenia barwne na sprężynie przedniej są inne niż na tylnej !

Opis pomocny jest też w dobieraniu amortyzatorów do wersji zawieszania ;)


Teraz takie małe zaproszenie do dyskusji posiadaczy aut z LPG. W bagażnikach mamy zawsze dołożoną butlę LPG. Dajmy niech to będzie 60-80 kg dodatkowego obciążenia osi tylnej. Zastanawiam się czy nie warto by było w takiej sytuacji dać sprężyn na tył z kolejnej kategorii wagowej, czyli 0YF albo nawet 0YG. Co o tym sądzicie ?
Ostatnio zmieniony 04 sty 2015, 22:16 przez xoslox, łącznie zmieniany 1 raz.

rek1n82
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 71
Rejestracja: 22 lut 2013, 06:31
Lokalizacja: Luban

Post autor: rek1n82 » 26 lut 2016, 20:36

czyli mając klasę wagowa 0JJ przy 1be (941-982 kg) i zmieniając na 1ba muszę zmienić klasę wagowa na 0JL (953- kg)?

Stryczek
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 4
Rejestracja: 25 maja 2014, 21:53
Lokalizacja: Stolica WLKP

Post autor: Stryczek » 08 sty 2017, 22:16

Witam w tym temacie, na wstępie bardzo fajnie zrobiony poradnik jak dobrać się do naszego zawieszenia od strony numerków. Jednak mam problem z doborem numeru zawieszenia tylnego do mojej A6C5 Avant bez Q, wychodzi mi na to, że moje oznaczenia to 1BA - OYG (Zawieszenie Standard): 473-495 kg i z realoem wychodząmi numerki sprężyn 3B0511115R, jednak nigdzie w sklepach internetowych nie mogę znaleść sprężyn z tym oznaczeniem. Ktoś mógłby poradzić co robię źle? Dodatkowo rodzi się pytanie kolegi @xoslox czy jeżeli mamy LPG (jak w moim przypadku + wożę w bagażniu jeszcze oprócz butli LPG, kupę narzędzi, które też trochę ważą ok.50kg) to czy warto zwiększyć klasę wagową na wyższą?
Jeżeli chodzi o amortyzator to ciut sprawa łatwiejsza bo 4 numery ale 2 podchodzą dla mnie bo auta ze sportowym zawieszeniem nie mam a numery to 4B0513032D (amortyzator gazowy) czyli pewnie zwykły i 4B0513031T (amortyzator gazowy, dla samochodów z wyposażeniem do jazdy na złych drogach) i którego lepiej wybrać w tej sytuacji tym bardziej, że w sklepach występują oba?
Pewnie najłatwiej byłoby zdjąć części z auta i z nich odczytać co jest założone ale nie mam gdzie tego zrobić :(

Bardzo prosiłbym o pomoc w doborze bo amorki padły mi wczoraj a na samych sprężynach autko strasznie się buja i jest dość niebezpiecznie a nie chciałbym je uziemić całkiem. Sytuacja ta trochę za wcześnie mi się wydarzyła, bo planowałem w tym roku wymianę zawiesznie z racji obwisłego tyłu co strasznie mi sie nie podobało.

Awatar użytkownika
kiler22
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 561
Rejestracja: 14 wrz 2016, 19:16
Imię: Paweł
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2000
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: kiler22 » 21 mar 2017, 17:53

odnoszę wrażenie że moje A6 ma mały prześwit
zdarza mi się na niezbyt wielkich dziurach czy niewysokim krawężniku trzeć zderzakiem
moje podejrzenia padły na sprężyny
nie mam wlepki w bagażniku
jak mogę sprawdzić jakie oznaczenie powinienem mieć ???
w tej chwili z przodu mam dwie kreski białe/szare , zieloną , i żółtą
tyłu nie sprawdziłem
ew jakie powinny być jeszcze amortyzatory ??

mat1324
Administrator
Administrator
Posty: 13178
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 21 mar 2017, 20:00

Masz może książkę serwisową? Na początku też jest wlepka.

Awatar użytkownika
kiler22
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 561
Rejestracja: 14 wrz 2016, 19:16
Imię: Paweł
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2000
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: kiler22 » 21 mar 2017, 20:24

też nie mam

mat1324
Administrator
Administrator
Posty: 13178
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 21 mar 2017, 20:36

W takim razie podaj VIN, to spróbuję skombinować wszystkie kody wyposażenia :> .

rek1n82
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 71
Rejestracja: 22 lut 2013, 06:31
Lokalizacja: Luban

Post autor: rek1n82 » 22 mar 2017, 10:59

kiler22 auto takie jak ponizej?
Model: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Zasilanie: Benzyna+LPG
Silnik: 2.8 193KM
Napęd: Quattro
Rok: 1998
Skrzynia: Automat
Kod silnika: AHA

Awatar użytkownika
kiler22
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 561
Rejestracja: 14 wrz 2016, 19:16
Imię: Paweł
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2000
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: kiler22 » 22 mar 2017, 20:19

dokładnie takie jak w profilu
wer USA jeśli to ma znaczenie



WAUBA24B6WN161541

mat1324
Administrator
Administrator
Posty: 13178
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 29 mar 2017, 17:10

Przepraszam, że tak długo, ale ciężko jest dorwać kody wyposażenia auta, które pochodzi z USA <uoee> . Dla informacji podam kody wyposażenia, które były mi potrzebne do wyszukania w ETCE numerów części:
&#187; 1BH - zawieszenie standardowe/komfortowe,
&#187; 0JM - klasa wagowa 12 (przednia oś),
&#187; 0YS - klasa wagowa 16 (tylna oś).

Przednia oś:
&#187; 8D0 411 105 DR (1 kreska pomarańczowa, 1 kreska szara) - sprężyna,
&#187; 4B0 412 031 BG - amortyzator.

Tylna oś:
&#187; 4B0 511 115 AR (2 kreski żółte) - sprężyna,
&#187; 4B5 513 032 C - amortyzator // 01.10.2006 zastąpiony przez 4B9 513 031 M.

Mam nadzieję, że taka informacja jest wystarczająca :] .

Larix
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 44
Rejestracja: 19 lut 2016, 12:48
Lokalizacja: Dolina

Post autor: Larix » 12 kwie 2018, 12:20

Odświeżę trochę temat. Pękła mi sprężyna z tyłu. Mam co prawda Passata B5 Syncro , ale z wlepki wychodzi 1BA , przód OJK, tył natomiast OYR ? Takiego oznaczenia nie ma w powyższym spisie . Rozumiem, że muszę go plasować pomiędzy OYP a OYQ ? Mam z tyłu LPG , to może od razu szukać OYQ ?
Ostatnio zmieniony 12 kwie 2018, 14:00 przez Larix, łącznie zmieniany 1 raz.

mat1324
Administrator
Administrator
Posty: 13178
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 12 kwie 2018, 21:08

Podeślij mi VIN na PW, to dobiorę sprężyny :). Nie robi mi to różnicy, że to Passat B5 :p.

Klasy wagowe są zależne od rodzaju zawieszenia oraz modelu auta, więc nie można od tak ich porównywać.

[ Dodano: 2018-04-12, 21:08 ]
W Passacie jest zawieszenie 1BA oraz klasa wagowa 0YR dla tylnej osi.

Fabrycznie była sprężyna 4B0 511 115 J (niebieski, niebieski, niebieski). Z racji butli z gazem proponowałbym zmianę tylnego zawieszenia na 1BB, czyli komfortowego na złe drogi, które jest ok. 2 cm wyższe. Dzięki temu komfort pozostanie ten sam, a tył się podniesie i zrekompensuje to wagę butli. Taka sprężyna do tego Passata ma oznaczenie 4B0 511 115 L (fioletowy, fioletowy, fioletowy). Oczywiście obie w oryginale będzie ciężko już kupić, ale można użyć zamienników :).

Larix
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 44
Rejestracja: 19 lut 2016, 12:48
Lokalizacja: Dolina

Post autor: Larix » 13 kwie 2018, 09:42

Dzięki za dobranie sprężyn.
Szukam zamienników i np tu: www.czesciauto24.pl/oen/4b0511115j wyskakują mi różne firmy.
Które brać ? Ridex, Magnum, KYB , Optimal, Lesjofors, TRW, Monroe, Sachs , Suplex , Kilen ?
Najgorsze , że jedne na tej liście mają niby 305 mm a inne 270. Co więcej jedne według opisu są również do 2.8 a inne do najwyżej 2.0 . A niby to wszystko zamienniki tej samej sprężyny.
Kurcze bałagan w opisach jak zwykle. Co kupić aby było dobrze ?
Druga sprawa:
Do ośki można dać jakieś podkładki aby zrównoważyć butlę LPG . Do Quattro też ? Jak one wyglądają ?
Boję się, że jak dam sprężyny o 2 cm wyższe to się koza zrobi a jak dam standardowe to albo będzie dobrze albo dodam podkładki.

mat1324
Administrator
Administrator
Posty: 13178
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Post autor: mat1324 » 13 kwie 2018, 09:47

Wybierz jedną z tych: KYB, Lesjofors, Monroe, Sachs, Spidan, TRW :). Na opisy nie patrz, ponieważ często są błędy.

W ośce łatwo podnieść auto za pomocą podkładek, ponieważ sprężyna jest oddzielnie, a nie razem z amortyzatorem. Jak chcesz podnieść trochę auto ze względu na butlę, to załóż tę drugą sprężynę.

Larix
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 44
Rejestracja: 19 lut 2016, 12:48
Lokalizacja: Dolina

Post autor: Larix » 13 kwie 2018, 13:46

Założę chyba standard bo druga strona (nie pęknięta ) stoi dobrze. A boję się kozy przy tych +2 cm

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


Akumulatory samochodowe Audi A6
Kalkulator OC hamulce