Ale udalo się

Sprężyny dobiera się do kategorii wagowej auta (są to dwa parametry, określające maksymalne obciążenie przedniej i tylnej osi). Dane wagowe naszego auta znajdziemy na wlepce serwisowej (książka serwisowa, pod kanapą w avancie lub we wnęce koła zapasowego w sedanie).
Pomocny jest też program ETKA - gdzie znajdziemy dokładny nr OE. Mając numery OE możemy znaleźć odpowiedni zamiennik

Najpierw rozszyfrowujemy naszą wlepkę - dla przykładu moja:
Kolorem czerwonym zaznaczony jest rodzaj zawieszenia:
1BA = Standard suspension/shock absorption
1BB = Suspension/shock absorption for rough road design
1BC = Suspension/shock absorption for special purpose vehicles
1BD = Suspension/shock absorption for special sports design
1BE = Sports suspension/shock absorption
1BF = Uprated suspension/shock absorption rear
1BG = Suspension/shock absorption automatic level control system air suspension at rear axle
1BH = Suspension/shock absorption standard 2
1BJ = Uprated suspension/shock absorption front and rear
1BK = 4-corner air suspension with electronic shock absorption control
1BL = Suspension/shock absorption (closed-loop)
1BM = Standard suspension/shock absorption
1BN = Suspension/shock absorption automatic level control system
1BP = Suspension/shock absorption for special rough-road design
1BR = Comfort rough-road suspension
1BS = 4-corner air suspension
1BT = Suspension/shock absorption for special rough-road design (different springs)
Kolorem fioletowym zaznaczona jest kategoria wagowa dla osi przedniej:
0JB - klasa wagowa 2
- przy 1BA -710 kg
- przy 1BP -710 kg
- przy 1BD -721 kg
- przy 1BE -721 kg
0JC - klasa wagowa 3
- przy 1BA 711-738 kg
- przy 1BP 711-738 kg
- przy 1BB -738 kg
- przy 1BT -738 kg
- przy 1BC -738 kg
- przy 1BD 722-753 kg
- przy 1BE 722-753 kg
0JD - klasa wagowa 4
- przy 1BA 739-766 kg
- przy 1BP 739-766 kg
- przy 1BB 739-766 kg
- przy 1BT 739-766 kg
- przy 1BC 739-766 kg
- przy 1BD 754-787 kg
- przy 1BE 754-787 kg
0JE - klasa wagowa 5
- przy 1BA 767-794 kg
- przy 1BP 767-794 kg
- przy 1BB 767-794 kg
- przy 1BT 767-794 kg
- przy 1BC 767-794 kg
- przy 1BD 788-823 kg
- przy 1BE 788-823 kg
0JF - klasa wagowa 6
- przy 1BA 795-823 kg
- przy 1BP 795-823 kg
- przy 1BB 795-823 kg
- przy 1BT 795-823 kg
- przy 1BC 795-823 kg
- przy 1BD 824-860 kg
- przy 1BE 824-860 kg
0JG - klasa wagowa 7
- przy 1BA 824-853 kg
- przy 1BP 824-853 kg
- przy 1BB 824-853 kg
- przy 1BT 824-853 kg
- przy 1BC 824-853 kg
- przy 1BD 861-899 kg
- przy 1BE 861-899 kg
0JH - klasa wagowa 8
- przy 1BA 854-885 kg
- przy 1BP 854-885 kg
- przy 1BB 854-885 kg
- przy 1BT 854-885 kg
- przy 1BC 854-885 kg
- przy 1BD 900-940 kg
- przy 1BE 900-940 kg
0JJ - klasa wagowa 9
- przy 1BA 886-918 kg
- przy 1BP 886-918 kg
- przy 1BB 886-918 kg
- przy 1BT 886-918 kg
- przy 1BC 886-918 kg
- przy 1BD 941-982 kg
- przy 1BE 941-982 kg
0JK - klasa wagowa 10
- przy 1BA 919-952 kg
- przy 1BP 919-952 kg
- przy 1BB 919-952 kg
- przy 1BT 919-952 kg
- przy 1BC 919-952 kg
- przy 1BD 983- kg
- przy 1BE 983- kg
0JL - klasa wagowa 11
- przy 1BA 953- kg
- przy 1BP 953- kg
- przy 1BB 953- kg
- przy 1BT 953- kg
- przy 1BC 953-kg
0JM - klasa wagowa 12
0JN - klasa wagowa 13
0JP - klasa wagowa 14
0JQ - klasa wagowa 15
Kolorem pomarańczowym zaznaczona jest kategoria wagowa dla tylnej osi:
0YD - klasa wagowa 4
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): -429 kg
- przy 1BR (zawieszenie "zle" drogi): -429 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): -450 kg
0YE - klasa wagowa 5
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 430-450 kg
- przy 1BR (zawieszenie "zle" drogi): 430-450 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 451-472 kg
0YF - klasa wagowa 6
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 451-472 kg
- przy 1BR (zawieszenie "zle" drogi): 451-472 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 473-495 kg
0YG - klasa wagowa 7
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 473-495 kg
- przy 1BR (zawieszenie "zle" drogi): 473-495 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 496-519 kg
0YH - klasa wagowa 8
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 496-519 kg
- przy 1BR (zawieszenie "zle" drogi): 496-519 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 520-544 kg
0YJ - klasa wagowa 9
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 520-544 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 520-544 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 545-570 kg
0YK - klasa wagowa 10
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 545-570 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 545-570 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 571-597 kg
0YL - klasa wagowa 11
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 571-597 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 571-597 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 598-625 kg
0YM - klasa wagowa 12
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 598-625 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 598-625 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 626-654 kg
0YN - klasa wagowa 13
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 626-654 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 626-654 kg
- przy 1BE/BV (Zawieszenie Sport): 655- kg
0YP - klasa wagowa 14
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 655-685 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 655-685 kg
0YQ - klasa wagowa 15
- przy 1BA (Zawieszenie Standard): 686-716 kg
- przy 1BR (Zawieszenie na "zle"drogi): 686-716 kg
A więc u mnie jest zawieszenie standardowe 1BA i naciski na osie: 0JJ/886-918 kg (przednia) i 0YD/429kg (tylna).
Odpalamy program ETKA w celu wyszukania numeru OE danej sprężyny, od razu dowiemy się jaki powinna mieć paskowy kolor barwny

Przód:
Tył:
Wychodzi na to, że potrzebuje sprężyny o nr OE:
8D0 411 105 DN - przód - zamiennik KYB RH3385
3B0 511 115 P - tył - zamiennik KYB RX5013
Myślę, że ułatwi wam to trochę sprawę w poszukiwaniu sprężyn do swoich aut.
Oznaczenia barwne na sprężynie przedniej są inne niż na tylnej !
Opis pomocny jest też w dobieraniu amortyzatorów do wersji zawieszania

Teraz takie małe zaproszenie do dyskusji posiadaczy aut z LPG. W bagażnikach mamy zawsze dołożoną butlę LPG. Dajmy niech to będzie 60-80 kg dodatkowego obciążenia osi tylnej. Zastanawiam się czy nie warto by było w takiej sytuacji dać sprężyn na tył z kolejnej kategorii wagowej, czyli 0YF albo nawet 0YG. Co o tym sądzicie ?