Na filmie powodem zamieszania są sitka. Zapchane przez zużywające się sprzęgło. To miałoby sens w moim przypadku. Sprzęgła po jeździe na słabym oleju na pewno oberwały. Czuć było smród oparów olejowych w samochodzie. Potem zaczęło się to szarpanie. U mnie tylko z N lub P wrzucając D. Na R mniej. A dziś niespodzianka. Przejechałem 100km bez najmniejszego problemu i adaptacji. Nie było najmniejszego szarpnięcia, wskazówka ani drgnęła. Nie wiem czy czujnik położenia biegów lub TCU nie wyrzuciłby jakiś błędów gdyby był walnięty.. Nie rozumiem jak ta skrzynia może nie sypać błędami przy czasami tak patologicznej pracy.Edddisz pisze: ↑01 cze 2025, 19:47Obejrzałem z grubsza ten filmik. To tłumaczenie automatyczne trochę słabe.R4xx pisze: ↑01 cze 2025, 17:07Gdybym miał pewność, że problemem jest mechatronika. Nawet bym się nie zastanawiał.
https://youtu.be/iW8wHlT2NUg?feature=shared
Jakbym miał obstawiać to co ma wpływ na to szarpnięcie to ten papier, ale no u mnie był chyba dobry, bo rozbierali mi to na Lisich Kątach, choć czy byli na tyle rozsądni, że zerknęli w te sitka to nie mam pojęcia...
Jak samemu się tego nie zrobi od początku do końca to nigdy nie ma pewności.
W necie są tematy z US nawet sprzed ponad 10 lat z tym problemem więc to występowało też w autach stosunkowo nowych z niskim przebiegiem.
Ktoś tam napisał, że wymienili mu TCU i dopiero ustało... ale ile w tym prawdy?
To się tak zachowuje jakby jakiś element pod wpływem ciepła się rozszerzał i klinował i upuszczenie ciśnienia.
Warto zauważyć, że to następuje już po zmianie z 2 na 1, a nie podczas.
S-tronic - szarpanie po zatrzymaniu
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 14
- Rejestracja: 15 lut 2023, 00:07
- Imię: Robert
- Rocznik: 2017
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 TDI
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: opolskie
Re: S-tronic - szarpanie po zatrzymaniu
- Edddisz
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 207
- Rejestracja: 22 lis 2013, 09:15
- Imię: Emem
- Rocznik: 2010
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 TDI 204KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Łódź
Re: S-tronic - szarpanie po zatrzymaniu
No niestety... mechanizm mega precyzyjny, a zabezpieczeń praktycznie żadnych. Mam wrażenie, że sam soft jest po prostu źle napisany i nie kontroluje odpowiednio parametrów przez co nie mamy żadnych błędów.
Żeby tu wywaliło błąd to coś musi paść elektrycznie, a tak to może to szarpać i cuda robić przez setki tysięcy kilometrów i błędów nie będzie.
Żeby tu wywaliło błąd to coś musi paść elektrycznie, a tak to może to szarpać i cuda robić przez setki tysięcy kilometrów i błędów nie będzie.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 14
- Rejestracja: 15 lut 2023, 00:07
- Imię: Robert
- Rocznik: 2017
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 TDI
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: opolskie
Re: S-tronic - szarpanie po zatrzymaniu
Ciekawostka. Jeżdżąc na trybie S szarpnięcia z N na S1 są dużo mniejsze lub nie ma ich wcale. Ważne, żeby pojeździć chwilę w trybie S. 

-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 5
- Rejestracja: 08 maja 2025, 13:37
- Imię: Piotr
- Rocznik: 2014
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0TDI CNHA 190KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Białystok
Re: S-tronic - szarpanie po zatrzymaniu
Pytanie, czy robicie adaptację VCDS? czy tylko ODIS? jakie jest ryzyko że VCDS skopie coś? Czy nieudana próba adaptacji coś zmienia czy zostawia stare ustawienia? Podobno adaptację sprzęgieł dobrze jest robić co jakiś czas ze względu na naturalne zużycie sprzęgieł.
Osobiście nie mam jakiegoś dużego problemu choć raz na ileś tam ruszeń delikatne szarpnięcie po puszczeniu hamulca się zdarza. Robiłem shiftpointy u tunera (te fabryczne to masakra szczególnie na 6 i 7 biegu) i twierdzi że te skrzynie tak mają.
Korci mnie żeby spróbować tej procedury:
Step by Step Clutch Adaptation:
For best success rate, the transmission temp should be at 50°C (should work between 40°C and 60°C. This can be monitored through VCDS --Module auto trans-02 -Adv. measuring values - Trans. temp.
Step 1: With the car keyed on, loaded up the module auto trans-02 and go to basic settings-04. select the drop down window and select the text "Erase counter for start and stop processes" select "go" and wait until the text "finished correctly" appears. Select "stop", then select "done, go back" so it redirects you to the main auto trans module screen.
Step 2: Start the car and leave it in park. You should still have the module Auto trans-02 open, so select basic settings-04 and proceed to the drop down window. Find the text, "Clutch valve calibration" and select "go". Wait for the text "finished correctly" and hit "stop", but do not close out of the basic setting module yet.
Step 3: In the drop down window fine the text, "Distance sensor calibration" and select "go". This should take a minute and you will hear your transmission making noise. Wait for the text "finished correctly", select "stop" and "done, go back" to the auto trans-02 module. Back out to the main VCDS screen showing all of the modules once you are ready to start step 4. Turn the car off at this time.
If at any time step 1-3 fails/ faults out, you will need to start over again at step 1. Once these three steps are complete, move onto step 4 and 5.
Step 4: Key the car on and loaded up the module auto trans-02 and go to basic settings-04. Find the text, "Reset start point adaptation to the factory setting" and select "go". Wait for the text, "finished correctly" and hit "stop", but do NOT back out of the module!
Step 5: While still in the basic settings-04 module, start your car and leave it in park. In the drop down window find the text, "Clutch engagement point adaptation" and hit "go". Wait until it says "finished correctly", select "stop", "done, go back" and you will be back at the auto trans-02 module home screen.
If at any time step 4 or 5 fails/ faults out, you will need to start over again at step 4. Once these two steps are complete, move onto step 6.
Step 6: Clear all fault codes and you are ready to drive to adapt the clutches! This will take between 1 and 3 hours to do so. Make sure not to push the car hard while adapting the clutches. If you choose, you can monitor the status via Auto Trans-02 - Adv measure values - and find the text, "adaptation status of the engagement point clutch 1" and "adaptation status of the engagement point clutch 2". These can be monitored and will display "completed" when the adaptation is done.
You have now completed the full clutch adaptation!
Osobiście nie mam jakiegoś dużego problemu choć raz na ileś tam ruszeń delikatne szarpnięcie po puszczeniu hamulca się zdarza. Robiłem shiftpointy u tunera (te fabryczne to masakra szczególnie na 6 i 7 biegu) i twierdzi że te skrzynie tak mają.
Korci mnie żeby spróbować tej procedury:
Step by Step Clutch Adaptation:
For best success rate, the transmission temp should be at 50°C (should work between 40°C and 60°C. This can be monitored through VCDS --Module auto trans-02 -Adv. measuring values - Trans. temp.
Step 1: With the car keyed on, loaded up the module auto trans-02 and go to basic settings-04. select the drop down window and select the text "Erase counter for start and stop processes" select "go" and wait until the text "finished correctly" appears. Select "stop", then select "done, go back" so it redirects you to the main auto trans module screen.
Step 2: Start the car and leave it in park. You should still have the module Auto trans-02 open, so select basic settings-04 and proceed to the drop down window. Find the text, "Clutch valve calibration" and select "go". Wait for the text "finished correctly" and hit "stop", but do not close out of the basic setting module yet.
Step 3: In the drop down window fine the text, "Distance sensor calibration" and select "go". This should take a minute and you will hear your transmission making noise. Wait for the text "finished correctly", select "stop" and "done, go back" to the auto trans-02 module. Back out to the main VCDS screen showing all of the modules once you are ready to start step 4. Turn the car off at this time.
If at any time step 1-3 fails/ faults out, you will need to start over again at step 1. Once these three steps are complete, move onto step 4 and 5.
Step 4: Key the car on and loaded up the module auto trans-02 and go to basic settings-04. Find the text, "Reset start point adaptation to the factory setting" and select "go". Wait for the text, "finished correctly" and hit "stop", but do NOT back out of the module!
Step 5: While still in the basic settings-04 module, start your car and leave it in park. In the drop down window find the text, "Clutch engagement point adaptation" and hit "go". Wait until it says "finished correctly", select "stop", "done, go back" and you will be back at the auto trans-02 module home screen.
If at any time step 4 or 5 fails/ faults out, you will need to start over again at step 4. Once these two steps are complete, move onto step 6.
Step 6: Clear all fault codes and you are ready to drive to adapt the clutches! This will take between 1 and 3 hours to do so. Make sure not to push the car hard while adapting the clutches. If you choose, you can monitor the status via Auto Trans-02 - Adv measure values - and find the text, "adaptation status of the engagement point clutch 1" and "adaptation status of the engagement point clutch 2". These can be monitored and will display "completed" when the adaptation is done.
You have now completed the full clutch adaptation!