Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[A6C6] ogrzewanie dodatkowe / Rozmrażanie + VCDS + warunki + diagnoza

Diagnostyka VAG
ODPOWIEDZ
Kris150
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 5
Rejestracja: 14 sie 2022, 11:45
Imię: Krzysztof
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CAHA 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Górsk

[A6C6] ogrzewanie dodatkowe / Rozmrażanie + VCDS + warunki + diagnoza

Post autor: Kris150 » 07 gru 2023, 00:26

Witajcie,

Proszę o pomoc w zrozumieniu funkcji jaką pełni/ma pełnić w moim aucie ogrzewacz elektryczny. Od razu wyjaśnię, że nie jest to żadne webasto, tylko zespół grzewczy zamontowany przed wymiennikiem w formie dwóch spirali zasilanych 12V - często nazywany na innych forach "farelkiem".

Niestety na wielu forach są totalnie mieszane (używane zamiennie) pojęcia i przyporządkowane do nich funkcje takie jak "rozmrażania", "ogrzewanie dodatkowe" i "ogrzewanie postojowe", więc idzie dostać szału :[ .

Jedyny genialny materiał znalazłem kilka dni temu na naszym Forum w temacie:
klimatyzacja-c5/climatronik-odmrazanie- ... 51877.html

Z powyższego materiału nasuwa mi się wniosek, że "farelek" pełni dwie role.
Jedna to ogrzewanie wnętrza samochodu (funkcja ta jest uruchamiana w MMI). Dla tej funkcji muszą być spełnione warunki opisane w temacie j.w.
Druga rola to wykorzystanie tego samego "farelka" ale już do rozmrażania (funkcja uruchamiana przyciskiem na panelu climatronika).
(zweryfikujcie koledzy powyższe <bezradny> ).

Idąc tym śladem poprosiłem kolegów z sąsiedztwa aby mi zweryfikowali, czy w ogóle mam sprawne spirale. Zajęli się tematem w tzw. wolnych chwilach i namierzyli, że mam niesprawny w 100% alternator i oddali go do regeneracji.

Po powrocie auta coś tam się działo w kwestiach j.w. - przynajmniej słyszałem tykanie przekaźników. Po pewnym czasie pewnie coś nabroiłem, bo w czasie skanowania auta wywaliło mi dwa błędy j.n., więc nie za wiele wówczas się zastanawiając z uwagi na odwołania do sterownika J364 - sterującego Webasto wyłączyłem w Gateway komponent 18 - zakładając, że koledzy z sąsiedztwa go włączyli na czas prób i testów.


W tym miejscu proszę Was o weryfikację, czy powinienem jednak włączyć komponent 18, czyli przywrócić stan j.w. na co wskazywałby opis sterowania z wskazanego powyżej linku pomimo że nie mam Webasto ?

I na sam koniec prośba o podpowiedź jak zdiagnozować czy są spełnione warunki i czy przekaźniki są załączone.
Znalazłem w necie, że informacje te są w blokach pomiarowych w Grupie 16 (odpowiednio w polu 2 i 3)
Mam VCDS-a (ryżowego) w wersji 23.1 z tym, że dla mojego auta po podpięciu bloki pomiarowe są nieaktywne i mam tylko do dyspozycji pomiary rozszerzone.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
tomnik
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 502
Rejestracja: 17 wrz 2010, 01:54
Imię: Tomasz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2010
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.7TDI BPP 180KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Ostrowiec Św.

Re: [A6C6] ogrzewanie dodatkowe / Rozmrażanie + VCDS + warunki + diagnoza

Post autor: tomnik » 08 gru 2023, 22:22

Praca elektrycznej nagrzewnicy, o której tu mowa, jest zarządzana przez sterownik silnika poprzez dwa przekaźniki. Ta "farelka" (to jest dobre określenie) posiada dwa osobne pod względem elektrycznym obwody grzewcze (dwie osobne spirale). Jej praca możliwa jest pod pewnymi warunkami. Pierwszy to temperatura zewnętrzna równa lub poniżej 5st C.
Drugi warunek, który musi zostać spełniony, to obciążenie alternatora - jeśli jest za wysokie, nie zostanie załączona. Lub załączony jeden jej obwód - zależne od obciążenia alternatora. Grzałka zostaje załączona, po wyłączeniu przez sterownik świec żarowych, które działają jeszcze jakiś(nie za długi) czas, po udanym rozruchu przy pracującym silniku. Działające świece żarowe, to spore obciążenie alternatora.
Sterownik silnika w pierwszej chwili załącza obwód nr 1 potem nr 2, a następnie nr 1 z nr 2. Ten stan (w zależności od innych pracujących/załączanych lub nie, urządzeń elektrycznych w aucie - obciążenie alt.) trwa aż do osiągnięcia 80st przez płyn chłodzący silnik. Przy tej temp. grzałka zostaje wyłączona. Działanie nagrzewnicy przeprowadzone może być na trzy sposoby załączania jej obwodów (spiral) :
-tylko nr 1
-tylko nr 2
-nr 1 + nr 2
W A6 C6 nie ma włącznika "Rozmrażanie", chyba, że piszesz o tym, powodującym wzrost obrotów wentylatora nawiewu, włączenie sprężarki klimatyzacji (sprężarka z kolei nie zostaje włączona przy temp. mniejszej niż 5st.) i skierowanie nadmuchu tylko na przednią i boczne szyby. Ten proces ma za zadanie jak najszybszego pozbycia się wilgoci osadzonej na szybach (tzw. zaparowanie).
Czy nasza elektryczna nagrzewnica służy do rozmrażania. Moja odpowiedź brzmi-nie, nie służy. Czy może służyć, tak ale nie za pomocą włączenia przycisku, o którym napisałem wyżej. Dlaczego ? Ponieważ :
-przycisk przyporządkowany jest innej funkcji - pozbycia się "zaparowania", a ten proces najlepiej przebiega przy nadmuchu powietrza zimnego (stąd włączenie sprężarki)
-wzrost obrotów (na max 12 lub 11, nie pamiętam...) wentylatora, a przez to wzrost przepływu powietrza przez ewentualnie włączoną grzałkę, spowoduje nieogrzanie tegoż, a przynajmniej ogrzanie w niewielkim, niezauważalnym stopniu. W jakim celu więc miałaby nagrzewnica wtedy działać ? To jedno z drugim się wyklucza.
Wydatek cieplny(efekt działania) elektrycznej nagrzewnicy jest niedostatecznie wysoki, aby przez nią przepływała, duża ilość zimnego powietrza. I dlatego też w codziennym jej użytkowaniu utrzymuję 1-3 stopień działania wentylatora (do momentu, aż temp. płynu nie podniesie się choć trochę), wtedy właśnie jej działanie jest odczuwalne w postaci ciepłego powietrza wydobywającego się z końcówek nawiewów. Przy większych obrotach, powiedzmy stopnia 6 i zimnym jeszcze płynie chłodzącym, odczuwalny efekt (ciepłe powietrze, wydobywające się z nawiewu) jest mniejszy, niezadowalający. Generalnie (i jest to oczywiste), im większe obroty wentylatora, tym chłodniejsze powietrze z nawiewów.
Może służyć ale musisz :
- ustawić obroty went. na st. 1-3, pilnować ich (ponieważ nawet w trybie "nie Auto" (manualnym) sterownik klimatyzacji z uporem maniaka, co jakiś czas będzie starał się i to robi, podwyższać obroty went.
- skierować powietrze w odpowiednie miejsca
-i mieć do dyspozycji sporo czasu... :)

"Niestety na wielu forach są totalnie mieszane (używane zamiennie) pojęcia i przyporządkowane do nich funkcje takie jak "rozmrażania", "ogrzewanie dodatkowe" i "ogrzewanie postojowe", więc idzie dostać szału " - Z tych trzech najwłaściwszym jest "Ogrzewanie dodatkowe". Absolutnie nie "ogrzewanie postojowe" (nagrzewnicy tej nie da się włączyć bez załączonego silnika - jeśli o takim postoju mówimy- za duże zapotrzebowanie na energię elektr.)

"Z powyższego materiału nasuwa mi się wniosek, że "farelek" pełni dwie role.
Jedna to ogrzewanie wnętrza samochodu (funkcja ta jest uruchamiana w MMI). Dla tej funkcji muszą być spełnione warunki opisane w temacie j.w.
Druga rola to wykorzystanie tego samego "farelka" ale już do rozmrażania (funkcja uruchamiana przyciskiem na panelu climatronika)
." - Nie, nie służy do rozmrażania(co już wyjaśniłem). Nie, nie jest uruchamiany przyciskiem, uruchomiony zostaje automatycznie przez sterownik silnika (jeśli w menu MMI, w odpowiednim miejscu, nie zaznaczyliśmy opcji "Wyłącz" )

"Po powrocie auta coś tam się działo w kwestiach j.w. - przynajmniej słyszałem tykanie przekaźników. Po pewnym czasie pewnie coś nabroiłem, bo w czasie skanowania auta wywaliło mi dwa błędy j.n., więc nie za wiele wówczas się zastanawiając z uwagi na odwołania do sterownika J364 - sterującego Webasto wyłączyłem w Gateway komponent 18 - zakładając, że koledzy z sąsiedztwa go włączyli na czas prób i testów.
W tym miejscu proszę Was o weryfikację, czy powinienem jednak włączyć komponent 18, czyli przywrócić stan j.w. na co wskazywałby opis sterowania z wskazanego powyżej linku pomimo że nie mam Webasto ?
" - Tak, jeśli w Gateway zaznaczyłeś zainstalowane Webasto, to powinieneś teraz go odznaczyć (powrócić do stanu poprzedniego) - to oczywiste Gateway próbuje nawiązać komunikację ze sterownikiem, którego nie ma, stąd właśnie zarejestrowany błąd.

"I na sam koniec prośba o podpowiedź jak zdiagnozować czy są spełnione warunki i czy przekaźniki są załączone.
Znalazłem w necie, że informacje te są w blokach pomiarowych w Grupie 16 (odpowiednio w polu 2 i 3)
Mam VCDS-a (ryżowego) w wersji 23.1 z tym, że dla mojego auta po podpięciu bloki pomiarowe są nieaktywne i mam tylko do dyspozycji pomiary rozszerzone.
" - Dziwne, że masz nieaktywne "Bloki pomiarowe"... I nie jest to wina Interfejsu ("kabelka").
Czy po wywołaniu "Pomiarów rozszerzonych" wyświetla Ci się lista do zaznaczenia, jakie dane chcesz mieć do dyspozycji (mieć wyświetlone) ?
Grupa pomiarowa w "Blokach pomiarowych", w której znajdują się informacje o ewentualnym załączeniu obwodów grzałki, to grupa nr 16, w pozycji 16.1 i 16.3 (pierwsze i trzecie okno od lewej). Przy niezałączonych obwodach widnieją tam dwa zera w postaci 0.0. Załączony obwód/obwody jest sygnalizowany :
-1.0 włączony obwód nr 1
-2.0 włączony obwód nr 2
-3.0 załączone obwody nr 1 i nr 2

Na marginesie : To co obserwujesz "przynajmniej słyszałem tykanie przekaźników", to jak słusznie zauważyłeś dźwięki wydawane przez przełączane przekaźniki, właśnie te które podają napięcie na spirale grzałki, a otrzymujące rozkaz załączenia ze sterownika silnika.

Tu https://forum.vw-passat.pl/topic/39530- ... ent=791678 mój opis działania dodatkowej nagrzewnicy elektrycznej, popełniony 12 lat temu (jak ten czas za...prza...). Tak, Passat b5 fl diesel mógł być wyposażony w taką grzałkę...
A teraz "idę" do działu C5, do tematu, do którego podałeś link, poczytać co tam zostało napisane :)

Edit : Nic wartościowego, oprócz skopiowanego z zeszytu szkoleniowego opisu działania elektrycznej nagrzewnicy...
Ostatnio zmieniony 09 gru 2023, 18:28 przez tomnik, łącznie zmieniany 1 raz.

Kris150
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 5
Rejestracja: 14 sie 2022, 11:45
Imię: Krzysztof
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CAHA 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Górsk

Re: [A6C6] ogrzewanie dodatkowe / Rozmrażanie + VCDS + warunki + diagnoza

Post autor: Kris150 » 09 gru 2023, 15:54

tomnik - Genialny materiał i kompleksowa odpowiedź - SZACUN !!!!!! <oklaski>
tomnik pisze:
08 gru 2023, 22:22
W A6 C6 nie ma włącznika "Rozmrażanie", chyba, że piszesz o tym, powodującym wzrost obrotów wentylatora nawiewu, włączenie sprężarki klimatyzacji (sprężarka z kolei nie zostaje włączona przy temp. mniejszej niż 5st.) i skierowanie nadmuchu tylko na przednią i boczne szyby.
Dokładnie o tym przycisku napisałem. Jest on umieszczony w miejscu oznaczonym poniżej (Obraz 1) a w instrukcji ma opis j.n (Obraz 2).
tomnik pisze:
08 gru 2023, 22:22
Absolutnie nie "ogrzewanie postojowe"
Oczywiście (!) - pod pojęciem "ogrzewanie postojowe" rozumiem tylko i wyłącznie Webasto (technicznie rzecz ujmując - "graty" tego ustrojstwa :) )
tomnik pisze:
08 gru 2023, 22:22
Czy po wywołaniu "Pomiarów rozszerzonych" wyświetla Ci się lista do zaznaczenia, jakie dane chcesz mieć do dyspozycji (mieć wyświetlone) ?
Tak - lista mi się wyświetla. Po zrobieniu zrzutów ekranu i obrobieniu wyszedł mi 18-to stronicowy "zeszycik" z 43-ma możliwymi wyborami na każdej stronie - łącznie jakieś 774 możliwości <stres>

Przejrzałem całość "zeszyciku", porównałem z instrukcją w bloku dotyczącym ogrzewania dodatkowego (Obraz 3 - poniżej) i z tej przepastnej listy możliwości wybrałem kilka (VCDS 1 poniżej), które powinny pasować do celu - zamiennie za brak "Bloków pomiarowych".
tomnik pisze:
08 gru 2023, 22:22
Grupa pomiarowa w "Blokach pomiarowych", w której znajdują się informacje o ewentualnym załączeniu obwodów grzałki, to grupa nr 16, w pozycji 16.1 (pierwsze okno od lewej). Przy niezałączonych obwodach widnieją tam dwa zera 00, symbolizujące dwa obwody. Załączony obwód jest sygnalizowany jedynką 1.
Jak widzisz na obrazku VCDS 1 ... poniżej uzyskałem interesujące mnie dane wprawdzie są one w postaci dziesiętnej, ale przejście na postać binarną to już "pikuś" <okok>

Ucieszony, że jakieś dane idą do VCDS-a zrobiłem sobie mały test bawiąc się tylko ogrzewaniem dodatkowym (w MIL włączone AUTO) - nie dotykając przycisku "Rozmrażanie".
Wynik opiszę za chwilkę, tylko obrobię LOGI w normalną formę graficzną.

Dodano po 2 godzinach 21 minutach 33 sekundach:
Jak napisałem powyżej opiszę testy o których mowa.

Pierwszy test dotyczył tylko załączonego ogrzewania dodatkowego (Przypominam: w MMI ogrzewanie ustawione na AUTO). VCDS "pociągnął" dane w tym w szczególności informację o załączonych przekaźnikach sterujących "farelkiem". Tak jak napisał "tomnik" widać było wyraźnie, że po kolei załączają się elementy grzejne aż do włączeniu obu. Po załączeniu obu ich automatyczne wyłączenie nastąpiło, gdy zostały osiągnięte określone parametry graniczne, jakie to nie mam pojęcia <lol> w każdym bądź razie albo temperatura płynu, albo temperatura w kabinie względem nastawionej na climatroniku - bo było już bardzo ciepło (Obraz 4).

Po wystudzeniu auta, do ustawień j.w. włączyłem przycisk "Rozmrażania" i tak jak również napisał powyżej "tomnik" grzałki dalej były włączone, wentylator wszedł na wysokie obroty, zaświeciła się kontrolka "AC", wyłączyło się "AUTO" na climatroniku i lekko zmieniły się położenia kierownic (więcej "tlenu" poleciało wylotami na drzw). Oczywiście z wylotów leciało dużo chłodniejsze (mniej ciepłe <bezradny> ) powietrze - zadziałał efekt "wydatku cieplnego".

Zadałem sobie pytanie, "to po co w takim razie konstruktor zaprojektował ten przycisk "Rozmrażania" oraz opisał to odrębnie w instrukcji skoro te dwie funkcje na wzajem się w jakiś sposób wykluczają "?.
No to pomyślałem sobie, że może poszedł ścieżką myślową "tomnik"-a, czyli ręcznym wykorzystaniem "farelka", ale tak, że te przełączenia (zmiana prędkości wentylatora i wybór wylotów + automatyczne załączenie w MMI - gdyby ogrzewanie było w trybie "WYŁ") i upchnął to oprogramowując jeden przycisk.

Niestety drugi test "uwalił" tę teorię, ponieważ przy wyłączonym ogrzewaniu dodatkowym w MMI i wyciśnięciu przycisku "Rozmrażanie" od razu pojawiła się "2"-ka w kodzie BIT 0-7, która w teście pierwszym wyłączyła przekaźniki od "farelki" (VCDS - 2...).

Przyszłą mi do głowy jeszcze jedna myśl, która by to wszystko elegancko połączyła i cały ten temat oraz ciężka praca miałaby sens <boisie> <wysmiewacz> tzn. gdyby auto miało ogrzewaną szybę przednią (taśmy zatopione w szkle tak jak z tyłu).

Zaraz wygrzebię "paszport" samochodu i rozkoduję VIN - ale by były jaja <okularnik>

-
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
tomnik
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 502
Rejestracja: 17 wrz 2010, 01:54
Imię: Tomasz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2010
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.7TDI BPP 180KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Ostrowiec Św.

Re: [A6C6] ogrzewanie dodatkowe / Rozmrażanie + VCDS + warunki + diagnoza

Post autor: tomnik » 09 gru 2023, 19:01

Dziękuję Krzysztof ! :]

"gdyby auto miało ogrzewaną szybę przednią (taśmy zatopione w szkle tak jak z tyłu).
Zaraz wygrzebię "paszport" samochodu i rozkoduję VIN - ale by były jaja
"
Rozwieję Twoje wątpliwości/nadzieje - A6 C6/RS6/S6 nie było wyposażane w żadnej opcji w szybę przednia ogrzewaną (kod PR 4GM)...Niestety, bo to bardzo przydatna rzecz.

" ogrzewaną szybę przednią (taśmy zatopione w szkle tak jak z tyłu)" - Nie tak, jak z tyłu <nie> :] - W przedniej szybie elementy grzejne -przypatrywałem się takiej w Fordzie i na tej podstawie to piszę - są niezauważalne. Dopiero patrząc z bardzo bliska na szybę, można je spostrzec ale trzeba się naprawdę postarać.

OK - niech będzie, że producent auta przypisał ten włącznik też drugiej funkcji, jaką jest "Rozmrażanie"...Choć według mnie zupełnie na wyrost. Ten proces przy tych automatycznych nastawach trwałby długo, zbyt długo (a może mi się wydaje, a może się mylę...?).

W A8 występuje również ta funkcja "Rozmrażanie" ale tu w opcji mogła być zamontowana ogrzewana przednia szyba i wtedy to ma sens.
Niektóre rozwiązania/pomysły i związane z tym komponenty, są zaimplementowane z A8 do naszych A6 C6 i tu chyba należy doszukiwać się zaistnienia w A6 funkcji "Rozmrażanie"
Cytuję tekst (nie pełny - dotyczy tylko f. "Rozmrażanie") znaleziony na pewnym Forum, a został on tam z kolei przeniesiony z zeszytu szkoleniowego, dotyczący A8 (D2 ? D3 ?) :
"Przy wyborze trybu pracy „Rozmrażanie” na przedniej jednostce obsługi i wskazań, sterowniku układu Climatronic -J255-, jeżeli temperatura zewnętrzna jest poniżej + 5° C. Czas ogrzewania (szyby przedniej, dopisałem) wynosi w zależności od temperatury zewnętrznej pomiędzy 2 i 6 minut. Dopóki ogrzewanie przedniej szyby jest włączone, miga lampka kontrolna włączenia w przycisku rozmrażanie. Wysterowanie odbywa się tylko przy pracującym silniku. "

I jeszcze jedno - nie spodziewałem się, że w A6 C6 montowane były sterowniki silnika z komunikacją diagnostyczną UDS. Przy tym protokole diagnostycznym w V...S-ie "bloki pomiarowe" są niedostępne. Przegląd danych odbywa się przez funkcję "pomiary rozszerzone" - wyświetlona zostaje lista ze wszystkimi, które oferuje sterownik- z listy trzeba wybrać te nas interesujące. Ma to bardzo dobrą stronę - możesz używać kapitalnej aplikacji na androida (smartfon) VAG DPF. Możesz monitorować stan filtra, podpatrywać przebiegające procesy, mieć wgląd na przeprowadzaną właśnie regenerację, bez potrzeby wpinania laptopa z np. V..S-em. Auta ze sterownikami non UDS nie są obsługiwane przez VAG DPF, niestety mój sterownik nie obsługuje tego protokołu, nad czym boleję, właśnie z powodu niemożliwości użycia tej aplikacji.

Edytowałem swój pierwszy (w temacie) post, przede wszystkim poprawiłem błędnie podany zapis, o formie w jakiej odzwierciedlone są dane (np. VCDS), mówiące o włączanych obwodach elektrycznej grzałki (miałem dzisiaj okazję przypomnieć to sobie, jadąc autem z włączonym naszym przyjacielem diagnostycznym).

Kris150
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 5
Rejestracja: 14 sie 2022, 11:45
Imię: Krzysztof
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CAHA 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Górsk

Re: [A6C6] ogrzewanie dodatkowe / Rozmrażanie + VCDS + warunki + diagnoza

Post autor: Kris150 » 11 gru 2023, 21:50

tomnik pisze:
09 gru 2023, 19:01
Rozwieję Twoje wątpliwości/nadzieje - A6 C6/RS6/S6 nie było wyposażane w żadnej opcji w szybę przednia ogrzewaną
No i zabiłeś całą dziecięcą radość <lol>
tomnik pisze:
09 gru 2023, 19:01
Niektóre rozwiązania/pomysły i związane z tym komponenty, są zaimplementowane z A8 do naszych A6 C6 i tu chyba należy doszukiwać się zaistnienia w A6 funkcji "Rozmrażanie"
Cytuję tekst (nie pełny - dotyczy tylko f. "Rozmrażanie") znaleziony na pewnym Forum, a został on tam z kolei przeniesiony z zeszytu szkoleniowego, dotyczący A8 (D2 ? D3 ?) :
"Przy wyborze trybu pracy „Rozmrażanie” na przedniej jednostce obsługi i wskazań, sterowniku układu Climatronic -J255-, jeżeli temperatura zewnętrzna jest poniżej + 5° C. Czas ogrzewania (szyby przedniej, dopisałem) wynosi w zależności od temperatury zewnętrznej pomiędzy 2 i 6 minut. Dopóki ogrzewanie przedniej szyby jest włączone, miga lampka kontrolna włączenia w przycisku rozmrażanie. Wysterowanie odbywa się tylko przy pracującym silniku. "
Bardzo ciekawy trop <hura> <brawo> <mysli>
tomnik pisze:
09 gru 2023, 19:01
nie spodziewałem się, że w A6 C6 montowane były sterowniki silnika z komunikacją diagnostyczną UDS. Przy tym protokole diagnostycznym w V...S-ie "bloki pomiarowe" są niedostępne.

Uff - a już myślałem, że mam skopanego VCDS-a.

Wczoraj też nie próżnowałem i wygospodarowałem sobie godzinkę, aby parę rzeczy posprawdzać a w zasadzie przestawić się mentalnie z interpretacji danych zawartych w "blokach pomiarowych" na zawartość i interpretację danych z "pomiarów rozszerzonych" oraz popatrzeć na możliwości wykorzystania Twojego nowego tropu z A8 :-). Dodatkowo jeszcze sprawdziłem (mając na uwadze nowy trop o sterowniku J255 - climatronic) zasadność wpisów na wielu forach o konieczności ustawienia, w czasie rozmrażania/odszraniania, temperatury w climatronic-u na HI.

I tak po kolei (patrz Obraz 5)

1. Zaraz po rozruchu silnika bity b:2, b:3, b:4 w kol. M zerują się i zaraz po ich wyzerowaniu b:1 w kolumnie K przyjmuje wartość 0 co załącza grzałki - uruchamia układ ogrzewania dodatkowego.
2. Udało mi się również złapać i zarejestrować załączanie grzałek "farelka" - o którym pisałeś na początku (wiersze 16-19).
3. W wierszach 49-50 sprawdziłem sobie sprawność grzałek - Po wyłączeniu AUTO w MMI moc alternatora z ok. 1 600W spadła do 550W, co odpowiada sumie mocy obu grzałek (400W + 600W).
4. W wierszach 289 - 292 złapałem moment wyłączania grzałek, gdy temperatura płynu osiągnęła ponad 80 *C.
5. W wierszach od 365 do 370 sprawdziłem nowy trop rodem z A8 ;)

Z testu opisanego w punkcie 5 powyżej oraz ze schematu instalacji (połączenia przekaźników załączających grzałki do sterownika silnika) wynika, że sterowanie ogrzewaniem dodatkowym jest kontrolowane przez sterownik klimatyzacji, który jednym bitem b:1 zarządza realizacją funkcji ogrzewania dodatkowego przez sterownik silnika.

Koledzy proszę o opinię w kwestii poprawności powyższego wnioskowania !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dziś jadąc z pracy do domu, a pogoda była raczej barowa, włączyłem AC (jak zawsze w celu odparowania szyb).
A byście widzieli jak się zdziwiłem, że obroty wentylatora nie wzrosły na maksa - chyba nawet nie wzrosły nawet o 1 stopień, a z szyb schodziła para, przy dalej działającym ogrzewaniu dodatkowym <co> .

W związku z powyższym mam prośbę do kolegów VAG-ujących/kodujących i/lub adaptujących climatroniki, czy przypadkiem nie można zaprogramować na stałe maksymalną prędkość wentylatora przypisaną do funkcji "Rozmrażania" np. na poziomie 5 (maks. to 11) ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
tomnik
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 502
Rejestracja: 17 wrz 2010, 01:54
Imię: Tomasz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2010
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.7TDI BPP 180KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Ostrowiec Św.

Re: [A6C6] ogrzewanie dodatkowe / Rozmrażanie + VCDS + warunki + diagnoza

Post autor: tomnik » 12 gru 2023, 03:14

Kris150 pisze:
11 gru 2023, 21:50
Dziś jadąc z pracy do domu, a pogoda była raczej barowa, włączyłem AC (jak zawsze w celu odparowania szyb).
A byście widzieli jak się zdziwiłem, że obroty wentylatora nie wzrosły na maksa - chyba nawet nie wzrosły nawet o 1 stopień, a z szyb schodziła para, przy dalej działającym ogrzewaniu dodatkowym.
Czy mam rozumieć że nacisnąłeś włącznik/przycisk z piktogramem "AC", a nie ten z piktogramem przedniej szyby, przypisany funkcji pozbycia się zaparowania/funkcji "Rozmrażania" ?
Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to czemu się dziwisz, że obroty wentylatora nie wzrosły ? Gdybyś też zmienił temperaturę zadaną na znacznie mniejszą, powiedzmy 17st, czy też ekstremalnie na max w dół ("LO"), a wewnątrz auta panowałby temp. powiedzmy 22st, myślę, że wentylator zwiększyłby swoja prędkość rozkazem ster. klim., który w ten sposób starał się, jak najszybciej osiągnąć zadaną temp. (Oczywiście zadziałaby też zawory zamykające dopływ do nagrzewnicy, ciepłego płynu chłodzącego). Dodać należy jeszcze, że ustawienie na "LO" (Low) wyłączyłoby ewentualnie, działającą elektryczna nagrzewnicę. Myślę, że przy ustawieniu zadanej temp. na mniejszą (niekoniecznie "LO", niż panująca w aucie, "farelka" też zostałaby odłączona.
Gdybyś nacisnął ten z piktogramem przedniej szyby, to obroty went. wzrosłyby na pewno, zaświeciłaby się (jeżeli do tej pory była wyłączona/używałeś trybu manualnego) led na włączniku "AC" -jeśli temp. zewnętrzna nie była poniżej 0st-, sygnalizując włączenie sprężarki, nadmuch skierowany zostałby na przednią i boczne szyby + kratki w słupku "B". I dalej - mniemam, że naciśnięcie tego właśnie przycisku, spowoduje wyłączenie elektr. nagrzewnicy. Ale to trzeba jeszcze sprawdzić eksperymentalnie.
Dopisałem - Sprawdziłem dzisiaj - włączenie tego przycisku w chwili, gdy elektryczna nagrzewnica jest aktywna, nie wyłącza jej. I co chyba tu ważne, powietrze z nawiewów na szyby (bo tak ono zostaje przekierowane + przypominam zwiększenie obrotów went. na prawie max) jest letnie, nie zimne. Elektryczna nagrzewnica jednak jest w stanie ogrzewać go do statusu letnie - płyn chłodzący był jeszcze zimny (po przejechaniu odcinka 2 km) .

"Z testu opisanego w punkcie 5 powyżej oraz ze schematu instalacji (połączenia przekaźników załączających grzałki do sterownika silnika) wynika, że sterowanie ogrzewaniem dodatkowym jest kontrolowane przez sterownik klimatyzacji, który jednym bitem b:1 zarządza realizacją funkcji ogrzewania dodatkowego przez sterownik silnika.
Można tak to połowicznie określić - ja raczej skłaniałbym się do tego, że sterownik ten podaje sygnał, który jest jednym z warunków włączenia elektrycznej nagrzewnicy. Ale tu się nie "upieram" :]

"W związku z powyższym mam prośbę do kolegów VAG-ujących/kodujących i/lub adaptujących climatroniki, czy przypadkiem nie można zaprogramować na stałe maksymalną prędkość wentylatora przypisaną do funkcji "Rozmrażania" np. na poziomie 5 (maks. to 11) ? "
Gdyby załóżmy, udało Ci się tak właśnie zmienić program sterownika klim., to straciłbyś zasadniczą (według mnie, bo w dalszym ciągu twierdzę, że to "rozmrażanie" to dodane jest zupełnie na wyrost...) funkcję szybkiego (można też napisać -natychmiastowego) odparowania. Szybkiego/natychmiastowego przez maksymalne obroty wentylatora, które zostałyby zmienione w nowym programie na "5".

W zeszycie szkoleniowym A6 C6 SSP 323 w dziale traktującym o działaniu klimatyzacji, temat dodatkowej nagrzewnicy elektrycznej jest dość skromnie wspomniany :
"Dodatkowe ogrzewanie powietrzem
W zależności od wyposażenia, w wersjach z silnikami wysokoprężnymi nowego samochodu Audi A6 ´05, w układzie klimatyzacji zamontowane jest dodatkowe ogrzewanie powietrzem. Zasada działania dodatkowego ogrzewania powietrzem polega, jako w poprzednich modelach Audi A6, na rezystancji zimnych przewodów i płytek, które ogrzewają się podczas przepływu prądu elektrycznego i oddają to ciepło do przepływającego powietrza. Sterowanie elektrycznego dodatkowego ogrzewania powietrzem przejmuje komputer -J623- sterujący elektroniką silnika. W przypadku wymagania dogrzania, komputer - J255- sterujący układem Climatronic wysyła odpowiednią informację, którą otrzymuje dana końcówka mocy w magistrali danych CAN systemu Komfort. Zostaje ona przekształcona w złączu diagnostycznym magistrali danych CAN -J533- w informację do magistrali danych napędu i stamtąd wybrana przez komputer -J623- sterujący elektroniką silnika. Jednak to dodatkowe życzenie jest realizowane tylko, gdy obciążenie alternatora nie jest zbyt wysokie.
"

Kris150
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 5
Rejestracja: 14 sie 2022, 11:45
Imię: Krzysztof
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0TDI CAHA 170KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Górsk

Re: [A6C6] ogrzewanie dodatkowe / Rozmrażanie + VCDS + warunki + diagnoza

Post autor: Kris150 » 11 lut 2024, 14:42

Witajcie po dłuższej przerwie.

Temat w zasadzie jest już do zamknięcia, gdyż zawiera (jak dla mnie) dzięki Tomkowi wszystkie odpowiedzi na zawarte w temacie kwestie.

VCDS - bloki pomiarowe (ich brak) a zamienna dostępność "pomiarów rozszerzonych" jest wynikiem możliwości sterownika a nie VCDS-a.
Warunki - opisane przez Tomka na wstępie + konieczne ustawienia AUTO w MMI dla ogrzewania dodatkowego.
Diagnoza - wystarczająco opisana poprzez śledzenie danych z "pomiarów rozszerzonych" i ich właściwa analiza/interpretacja.

Natomiast sam przycisk "Rozmrażania" i jego zadanie/funkcja to dosyć ciekawa rzecz, której małe ziarenka informacyjne pojawiają się cząstkowo w powyższym tekście, więc postaram się poniżej zebrać wszystko do kupy i wzbogacić o informacje uzyskane dodatkowo od czasu mojej ostatniej wizyty.

Na wstępie wyjaśniania wymaga pojęcie "załączenia klimatyzacji", które jest sygnalizowane zaświeceniem lampki "AC".
Otóż klimatyzacja realizuje dwie funkcje podstawowe jakimi są osuszanie i chłodzenie. Uruchomienie którejkolwiek z tych funkcji jest sygnalizowane zaświeceniem lamki "AC". Programowo jest to realizowane w taki sposób, że jeżeli temperatura jest pon. +5 st. C to nie jest załączana sprężarka a do procesu wykorzystywane jest powietrze zewnętrzne. Jeżeli zaś temperatura jest pow. +5 st. C to wtedy jest dodatkowo załączana sprężarka. :-).

Rozmrażanie - jest to specjalny program zapisany w Climatronicu (dlatego przycisk ten jest umiejscowiony na jego panelu), którego zadaniem jest wyłączenie ECON i obiegu zamkniętego, uruchomienie klimatyzacji (tylko funkcja osuszania) oraz odpowiedniego wysterowania obiegiem powietrza (klapami). To wysterowanie klap jest bardzo podobne do szybkiego ogrzania wnętrza z użyciem obiegu zamkniętego, z taką różnicą że powietrze jest kierowane tylko na szybę przednią i boczne natomiast klapa obiegu zamkniętego jest lekko uchylona.
Do tego wysterowania klap dochodzi wentylator nawiewu ustawiony na wysokie obroty. Zadaniem tych wysokich obrotów jest "dmuchać" powietrze ogrzane przez "farelkę" jak najwyżej po to aby rozmrażanie było skuteczne na szybie.
W ten sposób, jak przy obiegu zamkniętym, następuje pobieranie powietrza z wnętrza kabiny (już lekko podgrzanego), domieszanie "świeżego", dogrzanie przez "farelkę" i wydmuchanie jak najwyżej na szybę przednią. Taki cykl ma zapobiegać, o czym pisał Tomek, efektowi cieplnemu.
Powyższy proces (przy stopniowym uchylaniu klapy obiegu zamkniętego) trwa aż do momentu, gdy Climatronic stwierdzi, że nie ma już istotnych przyrostów temperatury w cyklu (czasie) na wylotach powietrza (u mnie to wypada w okolicy 24-26 st. C). Po osiągnięciu powyższego parametru program zmniejsza trochę obroty wentylatora, aby jeszcze trochę "wycisnąć" z farelka - u mnie wyciąga jeszcze temperaturę do ok. 30-32 st. C.

Zaobserwowałem, że proces rozmrażania 50% wysokości szyby trwa 3-4 min, a 75% wysokości szyby trwa do 5-6 min. + bonus w postacie ciepłego wnętrza <okok>.

Podpowiedziano mi jeszcze jeden "myk", z którego korzystam, aby zaraz po uruchomieniu silnika nie wciskać od razu rozmrażania tylko wybrać w ustawieniach klap nawiew "na twarz" (jedna pozycja w dół od AUTO) a jak zacznie lecieć ciepłe powietrze to po ok. 0,5 min dopiero włączyć rozmrażanie - faktycznie są lepsze efekty wizualne na szybie <lol> .

I ostatnia sprawa zalecane jest nie korzystanie z tej funkcji nie wiadomo jak długo, bo pozbawiamy się w istotny sposób szybszego rozgrzewania silnika a po to w zasadzie został wstawiony "farelek" do auta.

Na tym bym zakończył i śmigam rozwikływać problem, który mi się pojawił w "furmance" po wymianie sprzęgła - problem z odpaleniem ciepłego auta z migającą ikonką symbolu "świec żarowych" <boisie> .

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C6 (2004-2011)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga