Opony samochodowe Audi
części samochodowe
Kalkulator OC mfind
opony i alufelgi
Tarcze, hamulce

Weryfikacja Historii Wypadkowej Pojazdu

Napęd quattro półosie

Układ napędowy i skrzynie biegów
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ZyWiecki
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 139
Rejestracja: 05 lis 2019, 17:30
Imię: Piotr
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2000
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Lublin

Napęd quattro półosie

Post autor: ZyWiecki » 27 sty 2021, 12:09

Mając quattro napęd można jeździć tymczasowo bez przednich półosii? Chodzi mi o obydwie przednie

mat1324
Administrator
Administrator
Posty: 12553
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Re: Napęd quattro półosie

Post autor: mat1324 » 27 sty 2021, 19:34

Niestety, ale nawet nie ruszysz z miejsca :). Torsen potrzebuje jakiekolwiek oporu na danym mechanizmie różnicowym, aby się zablokować i przenieść moc na drugi dyfer. W Twoim przypadku nie będzie żadnego oporu, więc auto nie ruszy. Dlatego starsze Audi z quattro mają problem ze zjechałem z rolek, które są podstawione pod oba koła danej osi. Nowsze modele delikatnie przyhamowują swobodnie obracające się koła (imitacja oporu podłoża) i auto jest w stanie zjechać z rolek. Na co dzień taka sytuacja nie występuje, więc nie ma problemu zimą na śniegu itp., ale z rolkami sobie już nie radzi. Oczywiście x-drive czy 4matic nie ma tego problemu, bo tam jest oś dołączona, więc sterownik przenosi całą moc na przyczepne koła i auto bez problemu zjeżdża z rolek. Niestety jest to elektronika, która jest wrażliwa na uszkodzonie (głównie przegrzanie i nagle traci się napęd na 4 koła). Torsen jest całkowicie mechaniczny i to jego spora zaleta.

Awatar użytkownika
ZyWiecki
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 139
Rejestracja: 05 lis 2019, 17:30
Imię: Piotr
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2000
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Lublin

Re: Napęd quattro półosie

Post autor: ZyWiecki » 28 sty 2021, 13:39

Dzięki wielkie za jasne wytłumaczenie ! Naprawa odbędzie się na miejscu, niestety dwa przeguby wewnętrzne na stół. Pozdrawiam !

Lukasz007
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 214
Rejestracja: 10 gru 2017, 13:06
Imię: Łukasz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.7T 230KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Łukow/Wawa

Re: Napęd quattro półosie

Post autor: Lukasz007 » 29 sty 2021, 20:15

Eeee, a ja myslalem ze w naszych 6kach jest quattro 4 generacji (torsen t2 lub typu B) gdzie moment przekazywany jest na os z lepsza przyczepnoscia w danej chwili. Tak przeciez dziala torsen. Efekt lodowiska tez w tej generacji zlikwidowano przez przychamowanie tylnich kol.

Edit: oczywiscie auto nie pojedzie czy to bez polosi z przodu czy bez walu bo torsen przemnozy moment z osi z poslizgiem na os z przyczepnoscia (0 nm razy X=0, gdzie X przy torsenie t2 to stosunek momentu miedzy osiami, o ile dobrze pamietam 50:50 normalnie i 25:75 w skrajnych przypadkach ale po wyjeciu polosi to bedzie 0:100 dlatego auto nie ruszy, musi byc minimalna przyczepnosc)

mat1324
Administrator
Administrator
Posty: 12553
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Re: Napęd quattro półosie

Post autor: mat1324 » 30 sty 2021, 19:59

W Audi jest 40:60. Spójrz na ten filmik. Auto zjeżdża z rolek, bo ma sporą moc i w końcu dosłownie zsuwa się z rolek, ale nie widać nigdzie, aby któreś koło przyhamowywało.


Lukasz007
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 214
Rejestracja: 10 gru 2017, 13:06
Imię: Łukasz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1999
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.7T 230KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Łukow/Wawa

Re: Napęd quattro półosie

Post autor: Lukasz007 » 31 sty 2021, 12:41

W takim razie duzo sprzecznych informacji w necie o quattro. W przypadku zjazdu z rolek nalezy uzywac hamulca...

mat1324
Administrator
Administrator
Posty: 12553
Rejestracja: 23 sty 2013, 23:55
Imię: Mateusz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2011
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Nowy Tomyśl
Kontakt:

Re: Napęd quattro półosie

Post autor: mat1324 » 31 sty 2021, 15:23

W starszych quattro tak, ale wystarczy tylko delikatnie nacisnąć na hamulec, aby torsen poczuł opór. W nowszych generacjach ESP w tym pomaga.

Dodano po 9 minutach 19 sekundach:
Nie czytam większości poradników o samochodach (w necie czy gazetach), bo są one dla mnie zbyt ogólnikowe lub wyglądają na kopiowane z poprzednich lat. Wymagam czegoś więcej :). Oczekuję szczegółów, dociekania, informacji bardziej technicznych.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


Akumulatory samochodowe Audi A6
Kalkulator OC hamulce