Cześć
od jakiegoś czasu mam dziwne problemy z elektryką w aucie. Objawiają się w następujący sposób:
1. Bez włączonego silnika/przekręconego kluczyka w stacyjce radio (RNS-D) gra bez problemu.
2. Na włączonym silniku radio po kilkunastu sekundach cichnie, poprzedza to trzask jakby zwarcia w głośnikach. Wyświetlacz normalnie pokazuje wszystko, nie ma tylko dźwięku.
3. Przestało mi działać podgrzewanie prawego lusterka.
4. Nie działa mi czujnik 'otwarcia' prawych drzwi. Na fisie pokazuje mi zamknięte drzwi, mimo że są otwarte - reszta drzwi pokazywana jest ok.
Nie wiem czy wszystkie awarie nie wystąpiły jednocześnie, ale jest to prawdopodobne i nie zauważyłem tego i nie połączyłem faktów. Co za tym idzie, punkty 3 i 4 to najnowsze obserwacje - wiadomo, rzadziej człowiek używa prawych drzwi kiedy kierownica z lewej strony : ). Wcześniej myślałem że skopane jest radio, byłem u jakichś elektryków i oni twardo twierdzili że to wzmak w subie, odłączyli go, problem na chwile ustał i pojawił się po 2 dniach - było to więc kompletną bzdurą i zapłaciłem za nic.
Moja wiedza o elektryce samochodowej sprowadza się niestety do wiedzy szkolnej, więc dla mnie jedynym wnioskiem (być może błędnym) jaki umiem wyciągnąć jest jakieś zwarcie. Nie mam zaufanego elektryka w Szczecinie, więc mogą mnie skroić jak chcą : ).
I teraz, czy możliwe jest że padł jakiś bezpiecznik? Opuszczanie szyb i podświetlenie guzików/klamek, centralny w prawych drzwiach działa normalnie. Czy jak pada bezpiecznik to informuje o tym FIS ?
Może ktoś z was miał podobny problem?
Problem z elektryką
- kot919
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1398
- Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:49
- Imię: Audi Forum
- Rocznik: 2001
- Moje auto: S6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Grudziądz
Re: Problem z elektryką
[quote="bijacz"I teraz, czy możliwe jest że padł jakiś bezpiecznik? Opuszczanie szyb i podświetlenie guzików/klamek, centralny w prawych drzwiach działa normalnie. Czy jak pada bezpiecznik to informuje o tym FIS ?[/quote]
FIS nie informuje o przepalonych bezpiecznikach - musiałbyś je sprawdzić samemu. Jednakże cześć usterek występuje tylko z prawej strony, a bezpieczniki zazwyczaj zabezpieczają cały układ tzn lewą i prawą stronę (wyjątkiem jest oświetlenie zewnętrzne). Na Twoim miejscu zacząłbym od sprawdzenia w jakim stanie są przewody w harmonice prawych drzwi (idące wewnątrz niej). Dość często w tym miejscu dochodzi do uszkodzenia i zwarcia, to mogłoby tłumaczyć brak podgrzewania oraz brak kontrolki otwartych drzwi. Może to również tłumaczyć dlaczego następuje trzask (zwarcie) a później zanik dźwięku (końcówka mocy, a raczej jej zabezpieczenie wyłącza ją chroniąc przed uszkodzeniem)
Możesz też spróbować odłączyć całą wiązkę prawych drzwi i zobaczyć, czy problem przestanie się pojawiać - tylko pamiętaj, że nie będzie działało żadne urządzenie w prawych drzwiach - więc musisz zamykać (ryglować) drzwi ręcznie.
FIS nie informuje o przepalonych bezpiecznikach - musiałbyś je sprawdzić samemu. Jednakże cześć usterek występuje tylko z prawej strony, a bezpieczniki zazwyczaj zabezpieczają cały układ tzn lewą i prawą stronę (wyjątkiem jest oświetlenie zewnętrzne). Na Twoim miejscu zacząłbym od sprawdzenia w jakim stanie są przewody w harmonice prawych drzwi (idące wewnątrz niej). Dość często w tym miejscu dochodzi do uszkodzenia i zwarcia, to mogłoby tłumaczyć brak podgrzewania oraz brak kontrolki otwartych drzwi. Może to również tłumaczyć dlaczego następuje trzask (zwarcie) a później zanik dźwięku (końcówka mocy, a raczej jej zabezpieczenie wyłącza ją chroniąc przed uszkodzeniem)
Możesz też spróbować odłączyć całą wiązkę prawych drzwi i zobaczyć, czy problem przestanie się pojawiać - tylko pamiętaj, że nie będzie działało żadne urządzenie w prawych drzwiach - więc musisz zamykać (ryglować) drzwi ręcznie.
- kot919
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1398
- Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:49
- Imię: Audi Forum
- Rocznik: 2001
- Moje auto: S6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Grudziądz
Przewody zazwyczaj uszkadzają się w miejscach gdzie zaczyna się i kończy harmonika (to miejsca najbardziej narażone podczas otwierania|zamykania drzwi).bijacz pisze:Odsłoniłem wiązkę, ale cholera nic nie widać.
Jeżeli chcesz odłączyć wiązkę to demontujesz schowek pasażera (zamocowany jest na 5 śrubach na klucz 8mm - trzy pod pokrywą, i dwie od jego spodu w nogach pasażera, dodatkowo jest tam też złącze do lampki oświetlającej przestrzeń po nim - musisz je rozłączyć)bijacz pisze:Rozumiem że muszę trochę rozbebeszyć drzwi/schowek, żeby się do tego dostać?
Teraz po prawej stronie będziesz miał osłonę słupka - musisz odkręcić 2 wkręty na śrubokręt krzyżowy (jedna będzie pod plastikową osłoną)
Teraz musisz odczepić (odgiąć) ten element i Twoim oczom ukaże się spora ilość złącz. Nad nimi wszystkimi zauważysz wiązkę wchodzącą w słupek (otulona jest na około takim szarym piankowym elementem). Musisz odłączyć wszystkie wtyczki, do których idzie ta wiązka - w ten sposób odseparujesz samochód od elementów umieszczonych w drzwiach.
Wiem że napisałeś odnośnie podstawowej znajomości elektryki - ale sprawdzenia do wykonania są bardzo proste i myślę, że spokojnie byś sobie z nimi poradził. Musisz tylko mieć jakiś multimetr (miernik) aby sprawdzać napięcie i rezystancję.