Panowie tworzę poradnik odnośnie układu dolotowego, zbieram informacje.
W sieci trafiłem na takie sformułowanie:
"Zawartość pyłu w powietrzu może wynosić średnio od 0,2 do 50 mg/m3... SprawdÂźmy, ile pyłu mogłoby przedostawać się do silnika, gdyby nie
filtr powietrza. Jeśli przyjmiemy, że na 1 kg paliwa potrzeba 14 kg powietrza..., czyli 10,8 m3, a samochód rocznie przejeżdża 20 tys. km, to
przy średnim zużyciu paliwa równym 8 l/100 km do jednostki napędowej może przedostać się nawet 6,2 kg pyłu przez rok!"
I teraz chciałbym sprawdzić jak gościu to policzył i czy jest prawdziwe ? :P
Jak dla mnie:
Temperatura ok. 20 - 25 C.
1m3 powietrza waży ok. 1,2 - 1,3 kg
Czyli 1,2 kg powietrza zawiera 50 mg pyłu.
1,2 kg powietrza = 0.00005 kg pyłów
14 kg powietrza = 583 mg pyłu.
1 l paliwa waży 0,76 kg
8l paliwa = 6,08 kg
1 kg paliwa = 583 mg pyłu.
6,08 kg paliwa = 3540 mg pyłu.
100 km = 3540 mg pyłu
20 000 km = 79200 mg pyłu
= 0,7 kg pyłu rocznie...
Dobrze myślę ? Czy jestem w błędzie ?
Zapraszam do dyskusji.
[INNY] Ile pyłu trafia do układu dolotowego ?
- xoslox
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 758
- Rejestracja: 28 sty 2012, 22:15
- Imię: Kamil
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2007
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.4 AGA 165KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: TOS
Czyli wygląda na to, że do 1kg rocznie może wpaść Wiadomo, że uwarunkowane to jest drogami i terenem po jakim się jeździ. W sumie jakby 6 kg miało się odłożyć na filtrze, to by było ciekawie hehe.
Znalazłem jeszcze takie stwierdzenie:
"Podczas poruszania się drogami asfaltowymi, silnik samochodu osobowego o pojemności 1000 cm3 i nominalnym zapotrzebowaniu powietrza QWS = 150 m3/h zasysa wraz z powietrzem w ciągu 8 godzin, w zależności od warunków jazdy, od 2,4g do 18 g pyłu."
Gdzie:
autostrady - 0,5 á 2 mg/m3
drogi asfaltowe - 2 á 15 mg/m3
drogi utwardzone - 5 á 20 mg/m3
drogi nieutwardzone - 10 á 200 mg/m3
drogi polne - 50 á 1000 mg/m3
8 godzin - dajmy średnio 10 g pyłu
24 godziny = 1 dzień - 30 g pyłu
365 dni (8 765 godzin ciągłej jazdy) = 10950 g pyłu ≈ 10kg
Czyli przez rok ciągłej jazdy autem o pojemności 1000 cm3 po drogach asfaltowych średnio silnik powinien zassać 10 kg pyłu.
A wiadomo, że jeździmy może z 1/3 tego czasu, czyli 8 godzin dziennie ≈ 3,3 kg pyłu na rok, chociaż 8 godzin dziennie ciągłej jazdy to i tak mało kto robi.
Czyli obliczenia z pierwszego postu były robione dla 50 mg/m3 co oznacza , że 1 kg pyłu to powinien być max, bo przecież głownie jeździmy po autostradach + drogi asfaltowe.
Do dokładniejszych obliczeń potrzebna by była pojemność i nominalna wartość zapotrzebowania powietrza przez silnik.
Dla takiego 2,4 czy 2.8 z pewnością będzie to więcej
Znalazłem jeszcze takie stwierdzenie:
"Podczas poruszania się drogami asfaltowymi, silnik samochodu osobowego o pojemności 1000 cm3 i nominalnym zapotrzebowaniu powietrza QWS = 150 m3/h zasysa wraz z powietrzem w ciągu 8 godzin, w zależności od warunków jazdy, od 2,4g do 18 g pyłu."
Gdzie:
autostrady - 0,5 á 2 mg/m3
drogi asfaltowe - 2 á 15 mg/m3
drogi utwardzone - 5 á 20 mg/m3
drogi nieutwardzone - 10 á 200 mg/m3
drogi polne - 50 á 1000 mg/m3
8 godzin - dajmy średnio 10 g pyłu
24 godziny = 1 dzień - 30 g pyłu
365 dni (8 765 godzin ciągłej jazdy) = 10950 g pyłu ≈ 10kg
Czyli przez rok ciągłej jazdy autem o pojemności 1000 cm3 po drogach asfaltowych średnio silnik powinien zassać 10 kg pyłu.
A wiadomo, że jeździmy może z 1/3 tego czasu, czyli 8 godzin dziennie ≈ 3,3 kg pyłu na rok, chociaż 8 godzin dziennie ciągłej jazdy to i tak mało kto robi.
Czyli obliczenia z pierwszego postu były robione dla 50 mg/m3 co oznacza , że 1 kg pyłu to powinien być max, bo przecież głownie jeździmy po autostradach + drogi asfaltowe.
Do dokładniejszych obliczeń potrzebna by była pojemność i nominalna wartość zapotrzebowania powietrza przez silnik.
Dla takiego 2,4 czy 2.8 z pewnością będzie to więcej
Ostatnio zmieniony 28 paź 2013, 09:28 przez xoslox, łącznie zmieniany 1 raz.
albo już jest późno i źle myślę, ale chyba 10950g to 10,95kg? a nie ok 1kgxoslox pisze:Czyli wygląda na to, że do 1kg rocznie może wpaść Wiadomo, że uwarunkowane to jest drogami i terenem po jakim się jeździ. W sumie jakby 6 kg miało się odłożyć na filtrze, to by było ciekawie hehe.
Znalazłem jeszcze takie stwierdzenie:
"Podczas poruszania się drogami asfaltowymi, silnik samochodu osobowego o pojemności 1000 cm3 i nominalnym zapotrzebowaniu powietrza QWS = 150 m3/h zasysa wraz z powietrzem w ciągu 8 godzin, w zależności od warunków jazdy, od 2,4g do 18 g pyłu."
Gdzie:
autostrady - 0,5 á 2 mg/m3
drogi asfaltowe - 2 á 15 mg/m3
drogi utwardzone - 5 á 20 mg/m3
drogi nieutwardzone - 10 á 200 mg/m3
drogi polne - 50 á 1000 mg/m3
8 godzin - dajmy średnio 10 g pyłu
24 godziny = 1 dzień - 30 g pyłu
365 dni (ciągłej jazdy) - 10950 g pyłu ≈ 1kg
Czyli przez rok ciągłej jazdy autem o pojemności 1000 cm3 po drogach asfaltowych średnio silnik powinien zassać 1 kg pyłu.
A wiadomo, że jeździmy może z 1/3 tego czasu.
Czyli obliczenia z pierwszego postu były robione dla 50 mg/m3 co oznacza , że 1 kg pyłu to powinien być max, bo przecież głownie jeździmy po autostradach + drogi asfaltowe.
Do dokładniejszych obliczeń potrzebna by była pojemność i nominalna wartość zapotrzebowania powietrza przez silnik.
Dla takiego 2,4 czy 2.8 z pewnością będzie to więcej
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga