Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep

jak dziala sam wlacznik ESP

Wnętrze
ODPOWIEDZ
_Marek_

jak dziala sam wlacznik ESP

Post autor: _Marek_ » 22 paź 2013, 00:27

sluchajcie, potrzebuje konkretnej informacji bo szukalem na forum, ale chyba nic o tym nie ma albo nie wiem jak dobrze zadac pytanie szukajce.
chodzi mi o samo dzialanie przycisku np. esp/asr/rolety.
mam jedno wolne miejsce, zaslepione, chcialbym wykorzystac to i zrobic z tego przycisk. myslalem o kupieniu drugiego wlacznika esp i przelozeniu samej zaslepki, ale nie wiem jak on dziala?
czy da sie z tego zrobic cos w stylu przycisku on/off? aby przyblizyc o co mi chodzi: chce pociagnac dodatkowy kabel (usb) z pradem, aby wychodzil z deski rozdzielczej i byl podpinany do nawigacji, ale nie chce aby na stale byl w nim prad. chcialbym wlaczac prad w kablu tym przyciskiem. pytanie, czy to zadziala (jak np. wlacznik "kolyskowy") czy bedzie dzialalo tak jak esp - po zgaszeniu silnika, wlacznik powraca do pierwotnego pozolenia "wylaczony".
dzieki za info.

Awatar użytkownika
Bart_d
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 434
Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
Imię: Daniel
Rocznik: 2014
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 4.2 TFSI 560KM
Napęd: FWD
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Suwałki

Post autor: Bart_d » 22 paź 2013, 06:45

Już dobrze nie pamiętam ale na 99% te przyciski działają tak że stykają wyłącznie w momencie naciśnięcia przycisku (monostabilnie). Musisz dorobić lub kupić gotowy elektroniczny przekaźnik bistabilny sterowany masą lub +12V i będziesz mógł sterować dowolnym obwodem.

_Marek_

Post autor: _Marek_ » 22 paź 2013, 08:20

dzieki za szybka i jasna odpowiedz.
zamiast robic nowy przekaznik to mozna pewnie zastosowac przekaznik np. od esp bo chyba tez musi dzialac na takiej zasadzie?

Awatar użytkownika
Bart_d
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 434
Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
Imię: Daniel
Rocznik: 2014
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 4.2 TFSI 560KM
Napęd: FWD
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Suwałki

Post autor: Bart_d » 22 paź 2013, 08:43

No przekaźnika od ESP raczej nie zastosujesz bo go prawdopodobnie nie ma. Masa podawana z przycisku idzie chyba bezpośrednio do sterownika ESP jako sygnał logiczny. Proponuje coś takiego http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p71 ... bilny-4wsm . Obciążenie maksymalne 15A.
Masa podana przez "chwilkę" na styk sterujący zwiera styki robocze, a kolejne podanie masy przez "chwilkę" na styk sterujący rozwiera styki robocze.
Opis techniczny http://www.ase.hoste.pl/pdfy/4xs.pdf

_Marek_

Post autor: _Marek_ » 22 paź 2013, 08:50

Bart_d, ze schematow i opisow elektroniki jestem lewy dlatego zapytam sie ciebie - czy to tez jest przekaznik bistabilny:
http://img01.tablica.pl/images_tablicap ... czytno.jpg

Awatar użytkownika
Bart_d
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 434
Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
Imię: Daniel
Rocznik: 2014
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 4.2 TFSI 560KM
Napęd: FWD
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Suwałki

Post autor: Bart_d » 22 paź 2013, 08:58

Nie.... to jest przekaźnik mono stabilny (jedno stanowy) : jak podajesz sygnał to przekaźnik zwiera ale jak go zabierasz to rozwiera, a bistabilny (dwu stanowy) po pierwszym podaniu podaniu sygnału i zabraniu go zwiera a po ponownym podaniu i zabraniu rozwiera.
A tak swoją drogą to nie lepiej podpiąć navi pod sygnał ACC (+12 podczas włączonego zapłonu)?

_Marek_

Post autor: _Marek_ » 22 paź 2013, 09:14

Bart_d, myslalem, ze ten przekaznik troche tanszy bedzie, ale 35zl+wlacznik esp drugie tyle, nie wspominajac o kosztach wysylki to robi sie przerost formy nad trescia.
nie chce po zaplonie bo chcialbym moc niezaleznie korzystac z pradu w tym kablu, bez wlaczania zaplonu.
zapalniczka dziala caly czas i myslalem, aby tutaj przerobic instalacje i podciagnac pod te puste miejsce obok wlacznika ESP.
chcialem uniknac montowania brzydkiego wlacznika kolyskowego czy jak to sie zwie.

Awatar użytkownika
Bart_d
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 434
Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
Imię: Daniel
Rocznik: 2014
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 4.2 TFSI 560KM
Napęd: FWD
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Suwałki

Post autor: Bart_d » 22 paź 2013, 09:23

Więc może zastosuj zwykły włącznik taki "pstryk" tylko go ukryj gdzieś.... przecież tak często nie będziesz się posługiwał nim.

Awatar użytkownika
kot919
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1398
Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:49
Imię: Audi Forum
Rocznik: 2001
Moje auto: S6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: kot919 » 22 paź 2013, 12:30

marekwroc pisze:czy da sie z tego zrobic cos w stylu przycisku on/off? aby przyblizyc o co mi chodzi: chce pociagnac dodatkowy kabel (usb) z pradem, aby wychodzil z deski rozdzielczej i byl podpinany do nawigacji, ale nie chce aby na stale byl w nim prad. chcialbym wlaczac prad w kablu tym przyciskiem. pytanie, czy to zadziala (jak np. wlacznik "kolyskowy") czy bedzie dzialalo tak jak esp - po zgaszeniu silnika, wlacznik powraca do pierwotnego pozolenia "wylaczony".
Kolega Daniel ma rację ... przycisk ESP działa bistabilnie - tzn zwiera na chwilę obwód.
Napisałeś że jesteś 'lewy' z elektroniki więc wybór gotowego rozwiązania które zasugerował Kolega jest jak najbardziej słuszny jednakże nie jedyny. Mógłbyś spróbować stworzyć sobie taki przekaźnik samemu. W takim wypadku potrzebujesz najprostrzego przekaźnika do 2A (jeżeli ma sterować ładowarką to spokojnie wystarczy), przerzutnika (obojętnie - praktycznie każdy model pracujący na 12V się nada, wystarczy połączyć go w tzw 'Dwójkę liczącą') oraz paru drobnych elementów. Koszt takiego rozwiązania - cena przełącznika (ESP, ASR itp) + 1zł przerzutnik + max 5 zł przekaźnik + 2zł przewody oraz pozostała niezbędna elektronika. Połączenie tego do kupy nie będzie skomplikowane, jednakże wymagać będzie od Ciebie wiedzy z posługiwania się lutownicą.

Mógłbyś spróbować czegoś takiego:
Obrazek
przepraszam za jakość ale sklecone 'na kolanie' :-)

Powinno to zadziałać i sprawdzić się w Twoim przypadku <okok>

P.S. Z przycisku idzie na pin 3ci - zapomniałem dorysować.
Ostatnio zmieniony 22 paź 2013, 12:54 przez kot919, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Bart_d
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 434
Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
Imię: Daniel
Rocznik: 2014
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 4.2 TFSI 560KM
Napęd: FWD
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Suwałki

Post autor: Bart_d » 22 paź 2013, 12:52

kot919 pisze:... przycisk ESP działa bistabilnie
;) mono stabilnie
....czepiam się ;)
Faktycznie ten gotowy przekaźnik tani nie jest i spokojnie można zrobić samemu - ewentualnie poprosić o pomoc jakiegoś kolegi elektryka, elektronika.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
kot919
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1398
Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:49
Imię: Audi Forum
Rocznik: 2001
Moje auto: S6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: kot919 » 22 paź 2013, 12:55

Bart_d pisze:
kot919 pisze:... przycisk ESP działa bistabilnie
;) mono stabilnie
....czepiam się ;)
Masz rację - mój błąd ... dzięki za zwrócenie uwagi <okok>

_Marek_

Post autor: _Marek_ » 22 paź 2013, 14:52

kot919, moze zle sie wyrazilem, nie jestem lewy z elektronika az tak bo jakies tam podstawy znam, co nieco bawilem sie juz w zyciu kablami i przewodami, ale schematy to dla mnie czysty kosmos.
lutownica nie stanowi problemu, zdarzalo sie nawet kolbowa lutowac male rzeczy.
dzieki za rozwiniecie tematu, zrobienie samemu przekaznika byloby krokiem do przodu dla mnie jesli chodzi o takie sprawy, aczkolwiek z twojego schematu to niewiele rozumiem - widze chyba jakis ukladzic HCF(...), ale nie wszystkie piny sa opisane, chyba jakis rezystor mi sie tez w oczy rzuca. ogolnie poslugiwanie sie schematem stanowi nielada wyzwanie dla mnie.
ponadto zwiekszylbym na wszelki wypadek do 10-15A (mozliwe, ze kilka urzadzen bede mial podpietych w przyszlosci).
no i rowniez to:
kot919 pisze:W takim wypadku potrzebujesz najprostrzego przekaźnika do 2A (jeżeli ma sterować ładowarką to spokojnie wystarczy), przerzutnika (obojętnie - praktycznie każdy model pracujący na 12V się nada, wystarczy połączyć go w tzw 'Dwójkę liczącą') oraz paru drobnych elementów.
brzmi dosc tajemniczo dla mnie <szok>

Awatar użytkownika
Bart_d
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 434
Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
Imię: Daniel
Rocznik: 2014
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 4.2 TFSI 560KM
Napęd: FWD
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Suwałki

Post autor: Bart_d » 23 paź 2013, 07:09

Przerysowałem (expresowo) schemat kolegi kot919.... mam nadzieję że poprawnie i czytelnie.
Obrazek

Awatar użytkownika
kot919
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1398
Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:49
Imię: Audi Forum
Rocznik: 2001
Moje auto: S6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 3.0 TFSI 300KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: kot919 » 23 paź 2013, 08:56

Bart_d pisze:Przerysowałem (expresowo) schemat kolegi kot919.... mam nadzieję że poprawnie i czytelnie.
<okok>
marekwroc pisze:kot919, moze zle sie wyrazilem, nie jestem lewy z elektronika ... lutownica nie stanowi problemu, zdarzalo sie nawet kolbowa lutowac male rzeczy.
W takim bądź razie nie powinieneś mieć problemu ze złożeniem takiego układu <okok>
marekwroc pisze:... ogolnie poslugiwanie sie schematem stanowi nielada wyzwanie dla mnie.
Kolega Daniel bardzo ładnie rozrysował Ci schemat :) - trochę wiary w swoje umiejętności, na pewno dasz radę to połączyć.
marekwroc pisze:ponadto zwiekszylbym na wszelki wypadek do 10-15A (mozliwe, ze kilka urzadzen bede mial podpietych w przyszlosci).
Nie stanowi to problemu - układ sterujący pozostanie bez zmian. Trzeba tylko wymienić przekaźnik na jakiś mocniejszy - możesz nawet zastosować standardowy przekaźnika samochodowy :-)
marekwroc pisze:
Kot919 pisze:...przerzutnika (obojętnie - praktycznie każdy model pracujący na 12V się nada, wystarczy połączyć go w tzw 'Dwójkę liczącą') oraz paru drobnych elementów.
Chodziło mi o zwyczajową nazwę układu przerzutnika - zasadę ich działania masz np tu:http://www.fpga.agh.edu.pl/tc/tc_pliki/ ... iki_TC.pdf - zajrzyj na stronę 19tą. Napisałem również że nie koniecznie musisz stosować HCF... - zastosowałem go bo on jako pierwszy wyskoczył mi na allegro i zgodnie z jego notą katalogową obsługuje sygnały do 20V więc bez problemu powinien obsłużyć napięcie panujące w samochodowej instalacji +14,4V. Parę drobnych elementów to przewody, dioda, rezystor oraz tranzystor - całość nie przekroczy 2-3zł + koszta przesyłki.

Niestety nie testowałem tego układu - postaram się go wrzucić w jakiś symulator Multisim lub podobny i zobaczyć jak to się będzie zachowywać. Jednakże czysto teoretycznie na 99% powinien taki układ zadziałać :-) ...

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl części samochodowe motostacja