jak dziala sam wlacznik ESP
jak dziala sam wlacznik ESP
sluchajcie, potrzebuje konkretnej informacji bo szukalem na forum, ale chyba nic o tym nie ma albo nie wiem jak dobrze zadac pytanie szukajce.
chodzi mi o samo dzialanie przycisku np. esp/asr/rolety.
mam jedno wolne miejsce, zaslepione, chcialbym wykorzystac to i zrobic z tego przycisk. myslalem o kupieniu drugiego wlacznika esp i przelozeniu samej zaslepki, ale nie wiem jak on dziala?
czy da sie z tego zrobic cos w stylu przycisku on/off? aby przyblizyc o co mi chodzi: chce pociagnac dodatkowy kabel (usb) z pradem, aby wychodzil z deski rozdzielczej i byl podpinany do nawigacji, ale nie chce aby na stale byl w nim prad. chcialbym wlaczac prad w kablu tym przyciskiem. pytanie, czy to zadziala (jak np. wlacznik "kolyskowy") czy bedzie dzialalo tak jak esp - po zgaszeniu silnika, wlacznik powraca do pierwotnego pozolenia "wylaczony".
dzieki za info.
chodzi mi o samo dzialanie przycisku np. esp/asr/rolety.
mam jedno wolne miejsce, zaslepione, chcialbym wykorzystac to i zrobic z tego przycisk. myslalem o kupieniu drugiego wlacznika esp i przelozeniu samej zaslepki, ale nie wiem jak on dziala?
czy da sie z tego zrobic cos w stylu przycisku on/off? aby przyblizyc o co mi chodzi: chce pociagnac dodatkowy kabel (usb) z pradem, aby wychodzil z deski rozdzielczej i byl podpinany do nawigacji, ale nie chce aby na stale byl w nim prad. chcialbym wlaczac prad w kablu tym przyciskiem. pytanie, czy to zadziala (jak np. wlacznik "kolyskowy") czy bedzie dzialalo tak jak esp - po zgaszeniu silnika, wlacznik powraca do pierwotnego pozolenia "wylaczony".
dzieki za info.
- Bart_d
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 434
- Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
- Imię: Daniel
- Rocznik: 2014
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 4.2 TFSI 560KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Suwałki
No przekaźnika od ESP raczej nie zastosujesz bo go prawdopodobnie nie ma. Masa podawana z przycisku idzie chyba bezpośrednio do sterownika ESP jako sygnał logiczny. Proponuje coś takiego http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p71 ... bilny-4wsm . Obciążenie maksymalne 15A.
Masa podana przez "chwilkę" na styk sterujący zwiera styki robocze, a kolejne podanie masy przez "chwilkę" na styk sterujący rozwiera styki robocze.
Opis techniczny http://www.ase.hoste.pl/pdfy/4xs.pdf
Masa podana przez "chwilkę" na styk sterujący zwiera styki robocze, a kolejne podanie masy przez "chwilkę" na styk sterujący rozwiera styki robocze.
Opis techniczny http://www.ase.hoste.pl/pdfy/4xs.pdf
Bart_d, ze schematow i opisow elektroniki jestem lewy dlatego zapytam sie ciebie - czy to tez jest przekaznik bistabilny:
http://img01.tablica.pl/images_tablicap ... czytno.jpg
http://img01.tablica.pl/images_tablicap ... czytno.jpg
- Bart_d
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 434
- Rejestracja: 19 cze 2009, 10:11
- Imię: Daniel
- Rocznik: 2014
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 4.2 TFSI 560KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Suwałki
Nie.... to jest przekaźnik mono stabilny (jedno stanowy) : jak podajesz sygnał to przekaźnik zwiera ale jak go zabierasz to rozwiera, a bistabilny (dwu stanowy) po pierwszym podaniu podaniu sygnału i zabraniu go zwiera a po ponownym podaniu i zabraniu rozwiera.
A tak swoją drogą to nie lepiej podpiąć navi pod sygnał ACC (+12 podczas włączonego zapłonu)?
A tak swoją drogą to nie lepiej podpiąć navi pod sygnał ACC (+12 podczas włączonego zapłonu)?
Bart_d, myslalem, ze ten przekaznik troche tanszy bedzie, ale 35zl+wlacznik esp drugie tyle, nie wspominajac o kosztach wysylki to robi sie przerost formy nad trescia.
nie chce po zaplonie bo chcialbym moc niezaleznie korzystac z pradu w tym kablu, bez wlaczania zaplonu.
zapalniczka dziala caly czas i myslalem, aby tutaj przerobic instalacje i podciagnac pod te puste miejsce obok wlacznika ESP.
chcialem uniknac montowania brzydkiego wlacznika kolyskowego czy jak to sie zwie.
nie chce po zaplonie bo chcialbym moc niezaleznie korzystac z pradu w tym kablu, bez wlaczania zaplonu.
zapalniczka dziala caly czas i myslalem, aby tutaj przerobic instalacje i podciagnac pod te puste miejsce obok wlacznika ESP.
chcialem uniknac montowania brzydkiego wlacznika kolyskowego czy jak to sie zwie.
- kot919
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1398
- Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:49
- Imię: Audi Forum
- Rocznik: 2001
- Moje auto: S6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Grudziądz
Kolega Daniel ma rację ... przycisk ESP działa bistabilnie - tzn zwiera na chwilę obwód.marekwroc pisze:czy da sie z tego zrobic cos w stylu przycisku on/off? aby przyblizyc o co mi chodzi: chce pociagnac dodatkowy kabel (usb) z pradem, aby wychodzil z deski rozdzielczej i byl podpinany do nawigacji, ale nie chce aby na stale byl w nim prad. chcialbym wlaczac prad w kablu tym przyciskiem. pytanie, czy to zadziala (jak np. wlacznik "kolyskowy") czy bedzie dzialalo tak jak esp - po zgaszeniu silnika, wlacznik powraca do pierwotnego pozolenia "wylaczony".
Napisałeś że jesteś 'lewy' z elektroniki więc wybór gotowego rozwiązania które zasugerował Kolega jest jak najbardziej słuszny jednakże nie jedyny. Mógłbyś spróbować stworzyć sobie taki przekaźnik samemu. W takim wypadku potrzebujesz najprostrzego przekaźnika do 2A (jeżeli ma sterować ładowarką to spokojnie wystarczy), przerzutnika (obojętnie - praktycznie każdy model pracujący na 12V się nada, wystarczy połączyć go w tzw 'Dwójkę liczącą') oraz paru drobnych elementów. Koszt takiego rozwiązania - cena przełącznika (ESP, ASR itp) + 1zł przerzutnik + max 5 zł przekaźnik + 2zł przewody oraz pozostała niezbędna elektronika. Połączenie tego do kupy nie będzie skomplikowane, jednakże wymagać będzie od Ciebie wiedzy z posługiwania się lutownicą.
Mógłbyś spróbować czegoś takiego:
przepraszam za jakość ale sklecone 'na kolanie'

Powinno to zadziałać i sprawdzić się w Twoim przypadku

P.S. Z przycisku idzie na pin 3ci - zapomniałem dorysować.
Ostatnio zmieniony 22 paź 2013, 12:54 przez kot919, łącznie zmieniany 1 raz.
kot919, moze zle sie wyrazilem, nie jestem lewy z elektronika az tak bo jakies tam podstawy znam, co nieco bawilem sie juz w zyciu kablami i przewodami, ale schematy to dla mnie czysty kosmos.
lutownica nie stanowi problemu, zdarzalo sie nawet kolbowa lutowac male rzeczy.
dzieki za rozwiniecie tematu, zrobienie samemu przekaznika byloby krokiem do przodu dla mnie jesli chodzi o takie sprawy, aczkolwiek z twojego schematu to niewiele rozumiem - widze chyba jakis ukladzic HCF(...), ale nie wszystkie piny sa opisane, chyba jakis rezystor mi sie tez w oczy rzuca. ogolnie poslugiwanie sie schematem stanowi nielada wyzwanie dla mnie.
ponadto zwiekszylbym na wszelki wypadek do 10-15A (mozliwe, ze kilka urzadzen bede mial podpietych w przyszlosci).
no i rowniez to:
lutownica nie stanowi problemu, zdarzalo sie nawet kolbowa lutowac male rzeczy.
dzieki za rozwiniecie tematu, zrobienie samemu przekaznika byloby krokiem do przodu dla mnie jesli chodzi o takie sprawy, aczkolwiek z twojego schematu to niewiele rozumiem - widze chyba jakis ukladzic HCF(...), ale nie wszystkie piny sa opisane, chyba jakis rezystor mi sie tez w oczy rzuca. ogolnie poslugiwanie sie schematem stanowi nielada wyzwanie dla mnie.
ponadto zwiekszylbym na wszelki wypadek do 10-15A (mozliwe, ze kilka urzadzen bede mial podpietych w przyszlosci).
no i rowniez to:
brzmi dosc tajemniczo dla mnie <szok>kot919 pisze:W takim wypadku potrzebujesz najprostrzego przekaźnika do 2A (jeżeli ma sterować ładowarką to spokojnie wystarczy), przerzutnika (obojętnie - praktycznie każdy model pracujący na 12V się nada, wystarczy połączyć go w tzw 'Dwójkę liczącą') oraz paru drobnych elementów.
- kot919
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1398
- Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:49
- Imię: Audi Forum
- Rocznik: 2001
- Moje auto: S6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 TFSI 300KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Grudziądz
Bart_d pisze:Przerysowałem (expresowo) schemat kolegi kot919.... mam nadzieję że poprawnie i czytelnie.

W takim bądź razie nie powinieneś mieć problemu ze złożeniem takiego układumarekwroc pisze:kot919, moze zle sie wyrazilem, nie jestem lewy z elektronika ... lutownica nie stanowi problemu, zdarzalo sie nawet kolbowa lutowac male rzeczy.

Kolega Daniel bardzo ładnie rozrysował Ci schematmarekwroc pisze:... ogolnie poslugiwanie sie schematem stanowi nielada wyzwanie dla mnie.

Nie stanowi to problemu - układ sterujący pozostanie bez zmian. Trzeba tylko wymienić przekaźnik na jakiś mocniejszy - możesz nawet zastosować standardowy przekaźnika samochodowymarekwroc pisze:ponadto zwiekszylbym na wszelki wypadek do 10-15A (mozliwe, ze kilka urzadzen bede mial podpietych w przyszlosci).

Chodziło mi o zwyczajową nazwę układu przerzutnika - zasadę ich działania masz np tu:http://www.fpga.agh.edu.pl/tc/tc_pliki/ ... iki_TC.pdf - zajrzyj na stronę 19tą. Napisałem również że nie koniecznie musisz stosować HCF... - zastosowałem go bo on jako pierwszy wyskoczył mi na allegro i zgodnie z jego notą katalogową obsługuje sygnały do 20V więc bez problemu powinien obsłużyć napięcie panujące w samochodowej instalacji +14,4V. Parę drobnych elementów to przewody, dioda, rezystor oraz tranzystor - całość nie przekroczy 2-3zł + koszta przesyłki.marekwroc pisze:Kot919 pisze:...przerzutnika (obojętnie - praktycznie każdy model pracujący na 12V się nada, wystarczy połączyć go w tzw 'Dwójkę liczącą') oraz paru drobnych elementów.
Niestety nie testowałem tego układu - postaram się go wrzucić w jakiś symulator Multisim lub podobny i zobaczyć jak to się będzie zachowywać. Jednakże czysto teoretycznie na 99% powinien taki układ zadziałać
