PACJENT: AFN 1999r. 1.9 TDI 110 KM 81KW
Normalne tempo dla średniego forumowicza:
Demontaż: do 1h

Czyszczenie: do 1h
Montaż: 1h

Kilka dni wcześniej jak i dzień wcześniej popsikać wszystkie śruby WD40.
Nie potrzebujesz warsztatu ani kanału aby dokonać poniższych czynności.
Demontaż dokonywać najlepiej na ciepłym (nie gorącym) :!: silniku, a śruby będą dobrze puszczały + WD40.
Stopień trudności: 3/10

Koszty:
Uszczelki 50 zł
WD40 20 zł
Klucze: można ograniczyć się tylko do grzechotki, klucza płaskiego oczkowego 10mm, i chyba 2 rozmiarów HEX (imbusy) oraz klucza fajkowego 12mm i śrubokręta, więc max: 130 zł
POTRZEBNE CZęÂŚCI (kupujemy tylko w ASO):
•Uszczelka kolektora ssącego (koniecznie) :
028 129 717 D - 27 zł
•Uszczelki EGRa (koniecznie):
Dwie:
068 131 547 B - 12 zł
069 131 547 D - 12 zł
•ÂŚruby kolektora ssącego (6 szt.) (zalecane):
N 014 715 4 Rozmiar M8X45
+ Podkładki (6szt)
+N 011 525 20 Rozmiar A8,4X16X1,6
•Jeżeli w kiepskim stanie są śruby EGRa możemy także wymienić.
POTRZEBNE KLUCZE:
(używałem tych co miałem na warsztacie)
•ÂŚrubokręt płaski długi
•Klucze HEX (długie i krótkie) (imbusy)
•Klucz dynamometryczny (dla tych co urywają i przekręcają śruby)
•Płaski klucz dziesiątka z grzechotką najlepiej
•Grzechotka pod klucze HEX 1/2" + przedłużka do grzechotki
•Klucz fajkowy 12mm
KROK 1 - DEMONTAÂŻ
(A) Odkręcamy dwie opaski przy kolektorze ssącym
(B) ÂŚciągamy wężyk podciśnienia (ręką) obracając delikatnie lewo prawo.
( zwykle sugeruję wymianę węży podciśnienia na nowe )
(C) Odkręcamy dwie śruby EGRa kluczami HEX + grzechotka
(D) Odkręcamy 2 nakrętki przy kolektorze wylotowym. Używamy w tym celu prawdopodobnie klucza fajkowego 12mm lub przedłużamy sobie grzechotkę zakończoną końcówką nasadową 12mm.
Tutaj znajduje się metalowa uszczelka która nie niszczeje więc nie jest konieczna jej wymiana.
Teraz mamy gotowy EGR do wyciągnięcia razem z rurką łącząca.
(E) Odkręcamy śruby od 1 do 6. Pierwsze 3 za pomocą grzechotki + hex, (F) 4 i 5 musi dać krótki hex i nałożyć na niego np klucz dziesiątkę z grzechotką żebyśmy nie odkręcali cały dzień. Dla mnie to było najprostsze rozwiązanie ponieważ nie trzeba odkręcać gruszki turbosprężarki. Poniżej foto z założonym kluczem 10" bez grzechotki do samego ruszenia śruby. ÂŚruba 6 tak jak pierwsze 3.
(G) wyciągamy kolektor ssący i zatykamy dolot do głowicy żeby nic nie dostało się do środka
(H) EGR i rurkę łącząca najlepiej odkręcić przy pomocy drugiej osoby i imadła ponieważ do drugiej śruby jest kiepski dostęp. Po ułożeniu EGRa i rurki łączącej w imadle trzeba delikatnie "wygiąć" :!: rurkę łączącą żeby wsadzić tam małego HEXa z kluczem płaskim 10mm grzechotką i odkręcamy. Uwaga! Nie można doprowadzić do wygięcia rurki łączącej! Jest ona na tyle elastyczna że delikatne jej odgięcie na 1 sek pozwoli nam wsunąć tam klucz i puścić by wróciła do swojego normalnego położenia. Następnie odkręcamy.
Można sobie także dorobić specjalny imbusowy klucz i obejdzie się bez żadnych sztuczek.
KROK 2 - CZYSZCZENIE
Elementy czyszczone przez mnie:
EGR - ręcznie
rurka łącząca - ręcznie
kolektor ssący - piaskowanie wewnątrz
Są różne metody czyszczenia. Przedstawię później.
Na samym końcu zalecam pod ciśnieniem przedmuchanie wszystkich części sprężonym powietrzem.
Kolektor ssący:
Niestety nie mam fotek po czyszczeniu ponieważ odbierałem kolektor następnego dnia i nie miałem już aparatu. Znajomy zrobił mi to po kosztach ale wydaje mi się że lepiej dać do piaskowania niż kombinować samemu z jakimiś płynami i brudzić sobie ręce - o efekcie nie wspomnę.
KROK 3 - LOGI
(część inf. zapożyczona z AKP)
Zawór recyrkulacji spalin [EGR]
ang.: EGR (exhaust gas recirculation)
niem.: AGR (AbgasrĂźckfĂźhrung)
pojęcia związane z EGR:
- AGR* [LDR] zawór regulujący pracą zaworu recyrkulacji spalin.
* zawór regulujący pracą zaworu recyrkulacji spalin nazywa się, w jęz. ang., w skrócie AGR - tak samo, jak skrót nazwy zaworu recyrkulacji spalin w jęz. niem.
1. Dokonujemy analizę grupy 003 w próbie statycznej.
należy zwrócić uwagę na na wartości określającą ilości powietrza w pozycjach 2 i 3 - wartości te winny być tożsame. jeżeli nie są, to należy dokonać przegazowania i ponowić odczyt.
jeżeli wartość z poz. 3 [rzeczywista] przewyższa wartość z poz. 2 [żądana], to wskazuje to na nieprawidłowe działanie zaworu EGR. spowodowane może być to jego fizycznym uszkodzeniem [choćby zabrudzeniem], uszkodzeniem zaworu sterującego AGR, bądź fizycznym zaślepieniem EGR przez mechanika.
poz. 4 - wysterowanie zaworu - zależnie od silnika powinno utrzymywać się w zakresie (40-75%)
Problem nr1 :
Przed czyszczeniem:
Powodem czyszczenia był powyższy LOG oraz wymiana uszczelek które przepuszczały już cały syf i brudziły silnik. EGR się oczywiście otwierał i zamykał ale mimo wszystko drobne odchyły były.
Rozwiązanie problemu nr1:
Po czyszczeniu:
AFN: