Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[A6 C5 1.9 TDI AFN] Czyszczenie EGRa i kolektora ss

Warsztat
Awatar użytkownika
Mayhem
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 262
Rejestracja: 16 kwie 2010, 19:46
Lokalizacja: Szczecin / Świdwin

[A6 C5 1.9 TDI AFN] Czyszczenie EGRa i kolektora ss

Post autor: Mayhem » 31 maja 2010, 16:39

CZYSZCZENIE I DEMONTAÂŻ EGRa I KOLEKTORA SSÂĄCEGO.

PACJENT: AFN 1999r. 1.9 TDI 110 KM 81KW

Normalne tempo dla średniego forumowicza:
Demontaż: do 1h ;-)
Czyszczenie: do 1h
Montaż: 1h <ok>

Kilka dni wcześniej jak i dzień wcześniej popsikać wszystkie śruby WD40.
Nie potrzebujesz warsztatu ani kanału aby dokonać poniższych czynności.
Demontaż dokonywać najlepiej na ciepłym (nie gorącym) :!: silniku, a śruby będą dobrze puszczały + WD40.

Stopień trudności: 3/10 ;-)

Koszty:
Uszczelki 50 zł
WD40 20 zł
Klucze: można ograniczyć się tylko do grzechotki, klucza płaskiego oczkowego 10mm, i chyba 2 rozmiarów HEX (imbusy) oraz klucza fajkowego 12mm i śrubokręta, więc max: 130 zł

Obrazek

POTRZEBNE CZęÂŚCI (kupujemy tylko w ASO):

&#8226;Uszczelka kolektora ssącego (koniecznie) :
028 129 717 D - 27 zł

Obrazek

&#8226;Uszczelki EGRa (koniecznie):
Dwie:
068 131 547 B - 12 zł
069 131 547 D - 12 zł

Obrazek


&#8226;ÂŚruby kolektora ssącego (6 szt.) (zalecane):
N 014 715 4 Rozmiar M8X45
+ Podkładki (6szt)
+N 011 525 20 Rozmiar A8,4X16X1,6
&#8226;Jeżeli w kiepskim stanie są śruby EGRa możemy także wymienić.

POTRZEBNE KLUCZE:
(używałem tych co miałem na warsztacie)


&#8226;ÂŚrubokręt płaski długi

&#8226;Klucze HEX (długie i krótkie) (imbusy)

Obrazek

Obrazek

&#8226;Klucz dynamometryczny (dla tych co urywają i przekręcają śruby)
&#8226;Płaski klucz dziesiątka z grzechotką najlepiej

Obrazek

&#8226;Grzechotka pod klucze HEX 1/2" + przedłużka do grzechotki

&#8226;Klucz fajkowy 12mm

Obrazek

KROK 1 - DEMONTAÂŻ

(A) Odkręcamy dwie opaski przy kolektorze ssącym
(B) ÂŚciągamy wężyk podciśnienia (ręką) obracając delikatnie lewo prawo.
( zwykle sugeruję wymianę węży podciśnienia na nowe )
(C) Odkręcamy dwie śruby EGRa kluczami HEX + grzechotka

Obrazek

(D) Odkręcamy 2 nakrętki przy kolektorze wylotowym. Używamy w tym celu prawdopodobnie klucza fajkowego 12mm lub przedłużamy sobie grzechotkę zakończoną końcówką nasadową 12mm.

Obrazek

Tutaj znajduje się metalowa uszczelka która nie niszczeje więc nie jest konieczna jej wymiana.
Teraz mamy gotowy EGR do wyciągnięcia razem z rurką łącząca.

(E) Odkręcamy śruby od 1 do 6. Pierwsze 3 za pomocą grzechotki + hex, (F) 4 i 5 musi dać krótki hex i nałożyć na niego np klucz dziesiątkę z grzechotką żebyśmy nie odkręcali cały dzień. Dla mnie to było najprostsze rozwiązanie ponieważ nie trzeba odkręcać gruszki turbosprężarki. Poniżej foto z założonym kluczem 10" bez grzechotki do samego ruszenia śruby. ÂŚruba 6 tak jak pierwsze 3.

Obrazek

Obrazek

(G) wyciągamy kolektor ssący i zatykamy dolot do głowicy żeby nic nie dostało się do środka

Obrazek

(H) EGR i rurkę łącząca najlepiej odkręcić przy pomocy drugiej osoby i imadła ponieważ do drugiej śruby jest kiepski dostęp. Po ułożeniu EGRa i rurki łączącej w imadle trzeba delikatnie "wygiąć" :!: rurkę łączącą żeby wsadzić tam małego HEXa z kluczem płaskim 10mm grzechotką i odkręcamy. Uwaga! Nie można doprowadzić do wygięcia rurki łączącej! Jest ona na tyle elastyczna że delikatne jej odgięcie na 1 sek pozwoli nam wsunąć tam klucz i puścić by wróciła do swojego normalnego położenia. Następnie odkręcamy.

Można sobie także dorobić specjalny imbusowy klucz i obejdzie się bez żadnych sztuczek.

Obrazek

KROK 2 - CZYSZCZENIE

Elementy czyszczone przez mnie:
EGR - ręcznie
rurka łącząca - ręcznie
kolektor ssący - piaskowanie wewnątrz

Są różne metody czyszczenia. Przedstawię później.
Na samym końcu zalecam pod ciśnieniem przedmuchanie wszystkich części sprężonym powietrzem.

Kolektor ssący:
Obrazek

Niestety nie mam fotek po czyszczeniu ponieważ odbierałem kolektor następnego dnia i nie miałem już aparatu. Znajomy zrobił mi to po kosztach ale wydaje mi się że lepiej dać do piaskowania niż kombinować samemu z jakimiś płynami i brudzić sobie ręce - o efekcie nie wspomnę.

KROK 3 - LOGI

(część inf. zapożyczona z AKP)
Zawór recyrkulacji spalin [EGR]
ang.: EGR (exhaust gas recirculation)
niem.: AGR (AbgasrĂźckfĂźhrung)
pojęcia związane z EGR:
- AGR* [LDR] zawór regulujący pracą zaworu recyrkulacji spalin.
* zawór regulujący pracą zaworu recyrkulacji spalin nazywa się, w jęz. ang., w skrócie AGR - tak samo, jak skrót nazwy zaworu recyrkulacji spalin w jęz. niem.


1. Dokonujemy analizę grupy 003 w próbie statycznej.
należy zwrócić uwagę na na wartości określającą ilości powietrza w pozycjach 2 i 3 - wartości te winny być tożsame. jeżeli nie są, to należy dokonać przegazowania i ponowić odczyt.
jeżeli wartość z poz. 3 [rzeczywista] przewyższa wartość z poz. 2 [żądana], to wskazuje to na nieprawidłowe działanie zaworu EGR. spowodowane może być to jego fizycznym uszkodzeniem [choćby zabrudzeniem], uszkodzeniem zaworu sterującego AGR, bądź fizycznym zaślepieniem EGR przez mechanika.
poz. 4 - wysterowanie zaworu - zależnie od silnika powinno utrzymywać się w zakresie (40-75%)

Problem nr1 :
Przed czyszczeniem:

Powodem czyszczenia był powyższy LOG oraz wymiana uszczelek które przepuszczały już cały syf i brudziły silnik. EGR się oczywiście otwierał i zamykał ale mimo wszystko drobne odchyły były.

Rozwiązanie problemu nr1:
Po czyszczeniu:
AFN:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 05 lis 2012, 16:13 przez Mayhem, łącznie zmieniany 8 razy.
CCCO AUDI A6 C5 1.9 TDI AFN 110 KM ;
* Climatronic, 4x Airbag, 2x heated and electric seats, Xenon lights *+ Alloys wheels 18" 225/40 *
+ tempomat
^ Szybkiego powrotu do zdrowia Robert ^ Fan F1

Awatar użytkownika
kowalsky88
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 19
Rejestracja: 11 cze 2008, 18:15
Lokalizacja: Notts

Post autor: kowalsky88 » 24 sie 2010, 00:15

Bardzo dobry opis
A6 2000

Awatar użytkownika
Mayhem
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 262
Rejestracja: 16 kwie 2010, 19:46
Lokalizacja: Szczecin / Świdwin

Post autor: Mayhem » 04 lis 2012, 23:24

Polecam ;)
CCCO AUDI A6 C5 1.9 TDI AFN 110 KM ;
* Climatronic, 4x Airbag, 2x heated and electric seats, Xenon lights *+ Alloys wheels 18" 225/40 *
+ tempomat
^ Szybkiego powrotu do zdrowia Robert ^ Fan F1

Awatar użytkownika
bart3k
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 459
Rejestracja: 15 sty 2010, 10:14
Imię: Bartek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2003
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.9TDI AVF 131KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Lublin/Piaski
Kontakt:

Post autor: bart3k » 01 kwie 2013, 19:02

Próbował ktoś wypalać ten osad?czy raczej może to zaszkodzić ?

Awatar użytkownika
Mayhem
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 262
Rejestracja: 16 kwie 2010, 19:46
Lokalizacja: Szczecin / Świdwin

Post autor: Mayhem » 01 kwie 2013, 19:38

bart3k, daj do piaskowania, wypalenie ci nic nie da, nie zrobisz tego dokładnie i będziesz się zastanawiał czy coś tam czasem nie zostało i nie uszkodzi ci tłoków
CCCO AUDI A6 C5 1.9 TDI AFN 110 KM ;
* Climatronic, 4x Airbag, 2x heated and electric seats, Xenon lights *+ Alloys wheels 18" 225/40 *
+ tempomat
^ Szybkiego powrotu do zdrowia Robert ^ Fan F1

Awatar użytkownika
bart3k
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 459
Rejestracja: 15 sty 2010, 10:14
Imię: Bartek
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 2003
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.9TDI AVF 131KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Lublin/Piaski
Kontakt:

Post autor: bart3k » 01 kwie 2013, 20:02

No chyba będę musiał bo namoczyłem go w rozupuszczalniku w sobote,dziś byłem sprawdzić jak tam sytuacja i powiem,że wątpie żeby udało się go wyczyścić ręcznie..Chociaż dysponuje dość silnym karcherem,może warto spróbować? <mysli>

Awatar użytkownika
Mayhem
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 262
Rejestracja: 16 kwie 2010, 19:46
Lokalizacja: Szczecin / Świdwin

Post autor: Mayhem » 01 kwie 2013, 21:41

bart3k, próbuj, i zobacz czy coś faktycznie wylatuje , zawsze to lepsze niż namoczenie, ale idealnie na pewno nie będzie
CCCO AUDI A6 C5 1.9 TDI AFN 110 KM ;
* Climatronic, 4x Airbag, 2x heated and electric seats, Xenon lights *+ Alloys wheels 18" 225/40 *
+ tempomat
^ Szybkiego powrotu do zdrowia Robert ^ Fan F1

Awatar użytkownika
wrc81
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 31
Rejestracja: 09 kwie 2011, 22:49
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: wrc81 » 02 kwie 2013, 12:47

Podobno dobrym specyfikiem jest dwuskładnikowy płyn Dimer po odpowiednim rozcieńczeniu z woda dobrze rozpuszcza nagar , mam zamiar przetestować jak zrobi się cieplej <okok>

zuklukasz1987
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 5
Rejestracja: 29 sty 2012, 01:38
Lokalizacja: Łosice

Post autor: zuklukasz1987 » 15 kwie 2013, 09:31

Ja polecam aceton. Mocno śmierdzi ale daje radę. Piaskowanie jednak chyba jest najlepszym rozwiązaniem.

mas0n
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 266
Rejestracja: 27 lis 2012, 17:18
Imię: Dawid
Moje auto: 100 C4
Rocznik: 1992
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.0 115KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: mas0n » 10 paź 2013, 21:47

Pierwsze spostrzeżenia:
ÂŚwietnie syf usuwa plak do czyszczenia bloków silnika. EGR znów działa :D
Do odkręcania przydatne są zwykłe imbusy, tylko tak okrągło zakończone
Obrazek
W moim silniku: rozmiar 5 do EGR i 6 do kolektora
Obrazek

Pytania:
czy taka uszczelka jest ok?
Obrazek
Jest z metalu

Czy można użyć uszczelke z odzysku kolektor - EGR? to blaszka dość gruba
Czy warto użyć kleju montażowego Loctite 243? klej radzi sobie w temp 180 st. a w praktyce i wyższej.
Mayhem pisze: PACJENT: AFN 1999r. 1.9 TDI 110 KM 81KW

Normalne tempo dla średniego forumowicza:
Demontaż: do 1h ;-)
Czyszczenie: do 1h
Montaż: 1h <ok>
Rozumiem że mam kilka śrubek więcej, ale mi zdjęcie zajęło blisko 3 godziny. Beznadziejny dostęp do ostatniej śruby (pierwszje od chłodnicy). :P Zobaczymy ile założenie

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga