Post
					
								autor: makkrzys » 18 mar 2013, 00:12
			
			
			
			
			Koledzy,
Moje praktyczne rady.
Ważne jest przy zasilaniu CB, aby podpinać przewody (plusowy i minusowy) bezpośrednio pod akumulator (oczywiście z dodatkowym bezpiecznikiem) i raczej grubszym przewodem (przy radiach do 5 W - fi przewodów ok 3 qmm miedzi myślę będzie OK). 
Zmniejszamy wtedy wpływ zakłóceń z instalacji elektrycznej samochodu na radio CB, ponieważ:
1) podawane jest stabilne napięcie bezpośrednio z akumulatora (to duża pojemność) a nie poprzez wiele metrów przewodów i różnych złączek;
2) nie tworzy się różnica potencjałów pomiędzy masą samochodu a obudową radia i ekranem przewodu antenowego, kiedy zasilanie minus radia podpięte jest w dowolnym miejscu karoserii ( np. gniazdo zapalniczki)
Oczywiście, niektóre radia mają dobre filtry i mocniej tłumią zakłócenia, a nasze A6 z reguły są dobrze odkłócone, ale uważam, że lepiej zrobić to zgodnie z zasadami, niż później nie poprawiać.
Rozumiem pomysł mario-975, ale w czasie uruchamiania silnika w instalacji pojawiają się duże impulsy elektryczne, które w skrajnym przypadku nie muszą, ale mogą uszkodzić delikatną elektronikę produkowanych dzisiaj CB. Maja one w większości mikroprocesorki. To też trzeba wziąć pod uwagę. 
I jeszcze jedno, nie raz chcemy posłuchać radia CB w trakcie postoju. Co wtedy ?
Ja ponad wygodę wybrałem bezpieczne, stałe zasilanie. Przekręcenie gałki po zatrzymaniu samochodu zajmuje pół sekundy i po pewnym czasie staje się odruchem.
			
			
									
									Pozdrawiam
Krzysiek