siema wszystkim
mam pytanie w sprawie położenia tłoków po wkręceniu śruby ustalającej (blokującej wał korbowy)
jak ? powinny być ustawione tłoki w głowicy od kierowcy
wałki i głowica była już zdemontowana wcześniej przed wkręceniem tej śruby dlatego chciałbym wiedzieć
Z wypowiedzi wnioskuję że blokada została zdjęta i ktoś obrócił wałem, a teraz nie możecie znaleźć tego otworu w wale . Zdarza się .
blanwinder pisze:jak ? powinny być ustawione tłoki w głowicy od kierowcy
Dziwnie sformułowane pytanie, dlatego napiszę po swojemu. Kolejność pracy cylindrów w naszych V-kach to 1-5-2-6-3-4 (jest gdzieś post ze schematem). Blokada jest wkręcona dla Górnego Martwego Położenia (GMP) pierwszego cylindra. Czyli stojąc przed silnikiem to ten najbliżej Ciebie po lewej stronie. Czyli po wkręceniu tej blokady tłok w pierwszym cylindrze będzie najwyżej (GMP). Działaj .
Nie jest tak jak myślisz Po prostu rozrząd przeskoczył, nie wiem o ile zębów i zawory spotkały się z cylindrami . Narobiło się troszeczkę .tak jak pisałem wcześniej wszystkie wałki i jedna głowica (od strony kierowcy)zostały zdemontowane bo i tak nie było by możliwość ustawienia wału według znaków.Wkręciłem śrubę ustalającą i tłok środkowy w tej głowicy (zdemontowanej ) jest w górnym położeniu .I dlatego chcę wiedzieć czy to jest właściwe położenie <mysli>A z tego co piszesz to pierwszy tłok w głowicy od strony pasażera powinien być w takim położeniu
ÂŹle mnie zrozumiałeś . Trzeci post tego topiku . pzdr.
ps. Pamiętaj że to V6. Oznacza to że że w GMP trzy razy na obrót wału pojawiają się dwa tłoki. A więc parami:
- 1 i 6
- 2 i 4
- 3 i 5.
Tak więc 5-ty tłok po założeniu blokady (a o nim piszesz), nie może być w GMP, tylko 1-y i 6-ty.
I w końcu doszliśmy do sedna sprawy.Z tego co rozumiem te położenie tłoków jest nie prawidłowe .GMP jest wtedy gdy tłok nr. 1 i 6 jest w górnym położeniu??
I w tym położeniu tłoków można instalować wałki rozrządu
nie jestem mechanikiem życie mnie zmusiło do tego tu jest link co mi się przytrafiło -a6-c5-25-tdi-mysz-vs-audi-a6-25-tdi-i-ii-vt39049.htm
blanwinder to co zaraz napiszę może podważyć cała moją wiedzę- ale jak to się mówi nikt nie jest ideałem i uczyć się trzeba .
Do czego dążę. Zgłębiając temat w sprawie ustawiania wału i wałków w v6, trafiłem na fotkę wstawioną przez Piotrusia. I w tym momencie szczęka mi opadła <szok> .
Widać na niej zblokowany wałek prawej głowicy. Niby wszystko OK, ale zwróć uwagę na ustawienie krzywek dla 3-go cylindra (ten z wtryskiem sterującym). Widać dokładnie, że krzywki zaworu ssącego i wydechowego są w górze, a to oznacza że w tym momencie 3- ci cylinder wykonuje pracę- a NIE 1- y. Sam nie wiem co o tym myśleć. Bo jeśli się nie mylę w swoich przemyśleniach- to jeśli trzeci jest w GMP- to i piąty też jest - tak jak u Ciebie po założeniu blokady wału.
Oznaczało by to, że wbrew przyjętej zasadzie (opinii) że blokowany silnik do zmiany rozrządu jest ustawiany dla pracy 1- go cylindra, dla tego silnia (V) nie ma zastosowania.
Tak więc wybacz- ale nie chcąc wprowadzić Cię w błąd- wycofuję wcześniejszą wypowiedź jednocześnie oczekując, że ktoś kto wie na 100% z własnego (a nie usłyszanego) doświadczenia wyjaśni jak to jest naprawdę z tymi tłokami. Bo patrząc na to zdjęcie to podejrzewam że wielu forumowiczom szczęka opadnie.
Jeszcze raz sorry i pzdr .
Ostatnio zmieniony 17 lis 2011, 13:49 przez Multifonika A6, łącznie zmieniany 1 raz.
Właśnie wróciłem z warsztatu Wykręciłem śrubę ustalającą i zrobiłem pełny jeden obrót wałem .Obserwując pracę tłoków . Piąty tłok po pełnym obrocie był w GMP i beż żadnych problemów wkręciłem z powrotem śrubę ustalającą . Na pewno jest tylko jeden otwór na przeciwciężarze do zablokowania wału .
Człowiek uczy się całe życie piotras72 widocznie takie musi byś położenie wału
Zobaczymy czy ktoś się włączy w temat
piotras72 pisze:
ps. Pamiętaj że to V6. Oznacza to że że w GMP trzy razy na obrót wału pojawiają się dwa tłoki.
wydaje mi sie ze tak jest, oczywiscie, lecz tylko gdy kat rozwarcia 'fałki' ma wielokrotnosc wykorbien - czyli 60 lub 120 stopni.
Nasze 'fałki' maja 90 stopni wiec teoretycznie nie moze byc takiej sytuacji, zeby dwa tloki byly jednoczesnie w GMP.
Zakladam ze czopy 'wykorbien' sa rozmieszczone co 60 stopni (360 / 6) - sa co prawda trzy czopy 'glowne', lecz 'rozciete' i z przesunieciem po 30 stopni (dla par 1:4, 2:5, 3:6) - stad tez, podejrzewam, czopy musza miec spora srednice...
niestety nie mialem jeszcze okazji 'macac' takiego 'wala' , wiec to tylko teoretyczne rozwazania....
piotras72 - musisz miec racje ... w sensie ustawien GMP 'w parach' po jednym tloku z kazdej glowicy ... przeciez inaczej nie byloby 'zaplonu' co 120 stopni...
lecz wykorbienia nie moga byc, w takim wypadku, umieszczone co 60 stopni, tylko to 'przemieszczenie' na czopie jest mniejsze i musi wynosic 30 stopni lacznie. Chyba tylko takie ustawienie daje 'odstep' pomiedzy zaplonami 120 stopni i jednoczesnie kat rozwarcia 'fałki' 90 stopni (przy dwoch tlokach jednoczesnie w GMP).
tx-didi przyjacielu- też mi to nie daje spokoju- czysta teoria. A więc w akcie desperacji trochę pogrzebałem (co prawda w sieci ), i oto Masz- możesz *macać* do woli (co prawda tylko wzrokiem, ale to zawsze coś ).
A tu dwie fotki (lepszych nie znalazłem) gdzie widać 3-ci i 5-ty tłok próbujący wyskoczyć z bloku.
widac ze tloki kazdej z glowic sa 'przesuniete' na wykorbieniach - musi byc tam te 30 stopni .
Tylko kolejnosc 'zaplonow' powinna byc inna, niz podales - z walu wynika (jezeli dobrze 'obracam go w wyobrazni') ze uruchamiaja sie w kolejnosci:
1-4-3-6-2-5
blandwinder
wlasnie po kolejnych przemysleniach, popartych zdjeciem, dochodze do wniosku ze tloki ustawiaja sie w GMP dokladnie w takich parach i w tej kolejnosci jak napisal piotras72... i fizycznie nie maja innej mozliwosci....
cytat:
piotras72 pisze:ÂŹle mnie zrozumiałeś . Trzeci post tego topiku . pzdr.
ps. Pamiętaj że to V6. Oznacza to że że w GMP trzy razy na obrót wału pojawiają się dwa tłoki. A więc parami:
- 1 i 6
- 2 i 4
- 3 i 5.
Tak więc 5-ty tłok po założeniu blokady (a o nim piszesz), nie może być w GMP, tylko 1-y i 6-ty.
wynika z tego ze blokade wkrecasz przy 'przestawieniu' walu o 240 stopni . Sprawdz prosze czy 'przekrecajac' go jeszcze o 120 stopni (az tlok 6 bedzie w GMP) zobaczysz otwor w przeciwadze na bolec blokady - da sie zobaczyc przez otwor do wkrecenia blokady - to wiem bo sam zagladalem z ciekawosci .
tx-didi, pisałem wcześniej że wycofuję tą wypowiedź .
Otwór na blokadę jest tylko jeden- więc jak obróci wał o 120* to przeciwwaga całkiem zniknie mu z oczu .
Powtarzam- blokada u kolegi blanwinder jest prawidłowo założona, tylko mit o tym że 1-szy tłok powinien być w górze przy takim ustawieniu wału, dla tego silnika jest tylko mitem .
Siema !Zanim jeszcze napisałem na forum leżałem pod audicą i kręciłem wałem obserwując cały cykl
tx-didi pisze:
. Sprawdz prosze czy 'przekrecajac' go jeszcze o 120 stopni (az tlok 6 bedzie w GMP) zobaczysz otwor w przeciwadze na bolec blokady - da sie zobaczyc przez otwor do wkrecenia blokady - to wiem bo sam zagladalem z ciekawosci .
Nie ma żadnej innej dziurki żeby coś wkręcić tx-didi
I tak jak pisze wcześniej piotras72 blokada jest zamontowana prawidłowo
no to jaja . cuz.... widocznie faktycznie blokada 'blokuje' na GMP 3 i 5 tlok. To sie nazywa 'stereotyp'
hm... nie ma to jak pogadac, nie?
ale za to cala reszta sie zgadza
na marginesie, na ktorej konkretnie przeciwadze jest ta 'dziurka' liczac od kola zebatego - 3 czy 4 ? (z tego co kojarze jest <> na srodku silnika, wiec powinna byc 'w okolicy' pary tlokow 2 i 5, prawda ?) Faktycznie ze zdjeciu wychodzi, ze przy ustawieniu na GMP 1 i 6 tloka, przeciwwag 'otaczajacych' tloki 2 i 5 nie ma w miejscu, w ktorym mozna 'cos' w nie wkrecic
Piotruś pisze:
Jestem całkowicie przekonany o tym, że kiedy wszystko dobrze sobie poukładasz - odjadziesz "swoje GMP" dokładnie tam gdzie go oczekujesz ...
i znowu mi sie wszystko poplatalo
z naszych 'glebokich', szczegolowych, wnikliwych, rozwaznych.... analiz (zeskanowac i przeslac Ci ile pomocniczych kartek zarysowalem chcac sobie to wszystko 'wykoncypowac' ?) wynika ze ..... wraz z tlokiem 5 w pozycji GMP, a doswiadczenie kolegi blanwinder wskazuje ze przy wkreconej blokadzie wlasnie 5 jest w GMP (zrozumialem ze ma sciagnieta glowice i widzi to na wlasne oczy), tlok 3 rowniez musi byc w GMP...
blanwinder pisze:Siema !Zanim jeszcze napisałem na forum leżałem pod audicą i kręciłem wałem obserwując cały cykl
...
Nie ma żadnej innej dziurki żeby coś wkręcić tx-didi
I tak jak pisze wcześniej piotras72 blokada jest zamontowana prawidłowo
Piotrze, czy nalezy zrozumiec Twoje slowa ze wczesniejsze przypuszczenie (wrecz 'stereotyp') jednak bylo sluszne - czyli blokada wkrecana jest przy 1 tloku w GMP gdzie, jak wynika z naszych analiz, rowniez tlok 6 musi byc w GMP