FSC jest to oznaczenie kodowe skrzyni biegów - multitronik - montowany przez Audi.fassi1 pisze:Witam.paw1972 pisze:Ja na Twoim miejscu dokonałbym naprawy pod warunkiem, że w najlepszym z możliwych serwisów (specjalistów od multitronika) w PL. Pełną diagnozę możesz otrzymać dopiero po dobraniu się do skrzyni. Sprzęgiełko leci często, ale i też najczęściej przy okazji pompa oleju. Nie wspomnę o popalonych i powycieranych tarczkach. Teraz jeździsz nie tylko z wywaloną adaptacją (stąd poszarpywania, szarpanie przy ruszaniu, cofanie się na ostrych wzniesieniach, niemrawe ruszanie do przodu itd). Skrzynia nie ma właściwego ciśnienia,ale i też nie może osiągnąć właściwej temp,. (60 st. C). ÂŁańcuch i radiatory mogły być już kiedyś robione przez poprzednika i to dawno temu (nieczęsto się zdarza, aby FSC bezawaryjnie dojeździła do 200 tys. km, ale możliwe). Czy było już coś robione w skrzyni dowiesz się po jej otwarciu. Również można sprawdzić czy auto miało już przeprowadzaną wymianę oprogramowania, co by oznaczało, że już coś tam było. Będzie przy okazji okazja do wymiany filtra, który powinno się wymieniać co 100 tys. km). Jeszcze dobra rada: doprowadź modernizację skrzyni do wersji 7 lamelkowej, czyli wersji poprawionej i wypuszczanej do końca produkcji do 2004. Wtedy dostaniesz również nową wersję oprogramowania dla tej skrzyni (program bardzo oszczędza skrzynię), oczywiście dostosowaną do twojego przebiegu itp. O cenie końcowej dowiesz się po otwarciu skrzynki. Ale powinieneś znać widełki od - do. Tak przynajmniej uczciwie to powinno wyglądać. Ceny w PL pomiędzy zakładami od ASB różnią się nawet kilkukrotniekmm_maxi pisze:zostało zdiagnozowane, wielotarczowe sprzęgiełko ledwo żyje, łańcuch i wariatory też muszą niedomagać przy tym przebiegu, pytanie czy inwestować 3-4 tys w tą skrzynie, czy może porwać się na manual! Ja swoją skrzynię serwisuję tylko w jednym słusznym miejscu (Sserwis, p. Sopa, na ÂŚląsku w Czernicy), czyli tam, gdzie robionych jest większość multitroników w PL. Do faceta latają Audice z AKP i kolejki są kilkutygodniowe, ale warto. Ty z Eindhoven masz tam dużo bliżej niż ja z Bristolu. Ale wybór należy do Ciebie, jeżeli masz dobrą firmę z Wrocka to działaj.
pozdr.i powodzenia
Paweł
Wtrące sie bo ciekawy temat no i sam mam multitronica od niecałego roku z przebiegiem 170tys. Co oznacza skrót FSC? Od kiedy wychodziła wersja 7 lamelkowa czyli poprawiona?
Jak moge sprawdzić czy mam taką? No i inna sprawa, zauważyłem że niezbyt przyjacielsko klubowicze wypowiadają sie na temat multitronica, co z nim nie tak? jest taki wadliwy? Jaka główna różnica jest między multi a tip?
Pozdro.
Wersja 7 lamelkowa wychodziła w ostatnim okresie produkcji tego modelu czyli 2004-2005. Wcześniejsze wersje 2001-2003(modelowe 2004) wychodziły z sześcioma tarczkami, ale różniły się istotnie wersjami sterowników oraz oprogramowania. Jednakże niektórzy użytkownicy multitroników "porobili" modernizację profilaktycznie lub dokonali tego przy okazji napraw.
Możesz sprawdzić poprzez podłączenie pod VAG-a i odczytanie wersji oprogramowania. Jeżeli ją odczytasz to prześlij ją a postaram się odczytać. Po za tym jednym z prostszych sposobów jest test: podczas jazdy wciśnij pedał do podłogi. Jeżeli obroty od razu wskoczą do 4000 tys. masz wersję z przed modernizacji czyli 6 lamelek i stare oprogramowanie. Jeśli obroty wskoczą w okolice 3200-3500 obr./min i dojdą spokojnie do 4000 obr./min masz wersję po modernizacji.
Co do ostatniej kwestii. Wielu klubowiczów ma rację, choć wielu z nich nie koniecznie miało doświadczenie z tą skrzynią. Skrzynia jest wadliwa i należy do skrzyń wysokiego ryzyka. Jednakże zalety, jakie wynikają z jazdy Audi z multi powodują chęć zakupu przez miłośników Audi. Druga grupa - ta liczniejsza, to ci, którzy kupili nieświadomie, czyli nie wiedzieli, że multi to multi, tylko dla nich automat to automat. Po za tym cenowo stoją na dobrym poziomie, a więc są chętnie kupywane. A wtedy zaczynają się dramaty. Jeżeli masz ochotę to mogę dołączyć linki do mega tutoriałów na temat multitronika. Ale pod warunkiem, że jesteś w stanie poświęcić wiele godzin na ich studiowanie.

Multitrinik to skrzynia bezstopniowa, a biegi są to programy - jest ich sześć. Oczywiście możesz zmieniać biegi ręcznie. Wielu użytkowników dla tego myli tą skrzynię z Tiptronikiem, w które też można zmieniać biegi ręcznie, z tym, że jest ich 5. Tiptronik to typowa skrzynia przekładniowa z możliwością ręcznej zmiany przełożeń. Różnice pomiędzy tymi skrzyniami są ogromne. Na plus multi: lepsze przyspieszenie (skrzynia wybiera zawsze najlepszy moment obrotowy), mniejsze zużycie paliwa, lepsze przyspieszenie. Na minus: inna obsługa (inaczej skrzynia zachowuje się na zimnym oleju a inaczej jak osiągnie 60 st. C), wysoka usterkowość, brak quattro, niemożność tuningowania. Koszta w związku z gigantyczną ilością naprawianych multi w PL nie są już tak wysokie, ale cały czas są to kwoty w tysiącach zł - a zależą od serwisu. Tip jest dużo mniej awaryjną skrzynia, można spokojnie chipować TDI, Quattro w ofercie.
pozdr
