[ A6 C5] ÂŚwiatła dzienne
- dio
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 311
- Rejestracja: 04 gru 2010, 15:55
- Imię: Jarek
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2008
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 ASN 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: LTM/lubelskie
Spokój mi tu nie drapać się
Nie każdy ma nieskończenie dużo wolnego czasu, żeby na komendę coś robić. Kolega mwx obiecał, że zrobi taki moduł, więc czekamy z niecierpliwością. Jestem bardzo ciekawy jak to wyszło. Nie każdy ma takie pojęcie o elektronice, żeby sobie samemu coś takiego zmajstrować.
A co do kolegi RaKo to wyszło chyba jakieś nieporozumienie. Ten moduł co ja mam założony, też jest na płytce drukowanej, wpięty za wyłącznikiem i światła zaświecają się po odpaleniu silnika po kilku sekundach, a nie po zapłonie. A co do kabli, to nikt nie pisał, że trzeba ciągnąć nowe kable do świateł. Moduł wpina się w istniejącą instalację do świateł.
Nie każdy ma nieskończenie dużo wolnego czasu, żeby na komendę coś robić. Kolega mwx obiecał, że zrobi taki moduł, więc czekamy z niecierpliwością. Jestem bardzo ciekawy jak to wyszło. Nie każdy ma takie pojęcie o elektronice, żeby sobie samemu coś takiego zmajstrować.
A co do kolegi RaKo to wyszło chyba jakieś nieporozumienie. Ten moduł co ja mam założony, też jest na płytce drukowanej, wpięty za wyłącznikiem i światła zaświecają się po odpaleniu silnika po kilku sekundach, a nie po zapłonie. A co do kabli, to nikt nie pisał, że trzeba ciągnąć nowe kable do świateł. Moduł wpina się w istniejącą instalację do świateł.
mwx pisze:A ja tylko dodam, że urządzenie które w odpowiedni sposób zawiaduje włączaniem i wyłączaniem dziennych świateł jest gotowe w naszych samochodach i nie trzeba kombinować, ciąć kabli ani rozbebeszać wtyczek od stacyjki.
Znajduje się - uwaga - w przełączniku świateł
Jak odłączycie od przełącznika wtyczkę to ukarze się tam pin o oznaczeniu TFL, skrót od TagFahrLicht, czyli światła do jazdy dziennej.
Na styku pojawia się napięcie po przekręceniu stacyjki, a znika po przełączeniu pokrętła w jakąkolwiek inną pozycję niż 0, czyli działa zgodnie z prawem.
Do wysterowania DRL wystarczy zatem dokupić/dorobić tylko odpowiednią złączkę z kabelkiem do naszej wtyczki (dostępne też w ASO). Oczywiście warto włączanie dziennych światełek realizować za pośrednictwem jakiegoś przekaźnika, żeby nie puszczać niepotrzebnie przez przełącznik dużego prądu.
Tak przy okazji - ostatnio wykonałem niezwykle skomplikowaną modyfikację polegającą na założeniu zworki na pin TFL i sąsiadujący z nim 56. Teraz przednie światła włączają się po przekręceniu stacyjki, czyli mandat mi nie grozi.
[url=http://images50.fotosik.pl/581/6edd0aec0b14ef09med.jpg]Obrazek[/URL]
Jednym słowem, jak chcesz posłuchać radia na postoju - pojazdem bez odpalonego silnika, nie mającym prawa włączyć się do ruchu, świecą Ci się dzienne....
Ale bajer....
p.s. Podaj mi paragraf na podstawie którego Policja mogłaby w innym wypadku wypisać Ci mandat. Dokładnie podstawe prawną. Bo odnosze wrażenie że to takie czcze gadanie o mandatach.
Twój pomysł mi się bardzo podoba, ale dla np taxi i innych kierowcow którzy lubia posluchac radia czekajac na kogos albo przy wyjezdzie poza miastem.... to niemiłe doświadczenie, bo akumulator malałby w oczach.
Ale bajer....
p.s. Podaj mi paragraf na podstawie którego Policja mogłaby w innym wypadku wypisać Ci mandat. Dokładnie podstawe prawną. Bo odnosze wrażenie że to takie czcze gadanie o mandatach.
Twój pomysł mi się bardzo podoba, ale dla np taxi i innych kierowcow którzy lubia posluchac radia czekajac na kogos albo przy wyjezdzie poza miastem.... to niemiłe doświadczenie, bo akumulator malałby w oczach.
Aha...
Czy w takim razie ktoś jest w stanie polecić jakiś moduł, który by włączał mi drogowe na 30% mocy jako dzienne korzystając z TFL?
Bo kupiłem produkt Proeltec, ale tu sterowanie funkcją DRL działa zupełnie odwrotnie... DRL są włączone gdy na przewodzie sterującym jest 0, a gasną, gdy pojawia się 1.
Chyba że jakoś inaczej to podłączaliście....
Można pod TFL podłączyć zasialnie modułu DRL, a przewód do sterowania zostawić w powietrzu, ale wtedy jak mówicie - zasilamy światła dzienne z przełącznika, co z drugiej strony nie powinno mu w żaden sposób zaszkodzić...
Zworka jak wyżej raczej nie wchodzi w grę bo chciałbym oszczędzić ksenony.
Dodam, że w niektórych krajach (np. Grecja) obowiązuje zakaz jazdy z włączonymi światłami w dzień
pzdr
Czy w takim razie ktoś jest w stanie polecić jakiś moduł, który by włączał mi drogowe na 30% mocy jako dzienne korzystając z TFL?
Bo kupiłem produkt Proeltec, ale tu sterowanie funkcją DRL działa zupełnie odwrotnie... DRL są włączone gdy na przewodzie sterującym jest 0, a gasną, gdy pojawia się 1.
Chyba że jakoś inaczej to podłączaliście....
Można pod TFL podłączyć zasialnie modułu DRL, a przewód do sterowania zostawić w powietrzu, ale wtedy jak mówicie - zasilamy światła dzienne z przełącznika, co z drugiej strony nie powinno mu w żaden sposób zaszkodzić...
Zworka jak wyżej raczej nie wchodzi w grę bo chciałbym oszczędzić ksenony.
Dodam, że w niektórych krajach (np. Grecja) obowiązuje zakaz jazdy z włączonymi światłami w dzień
pzdr
DRL
Sterowanie modułu przez TFL nie wchodzi w gre, ten system dziala po przekreceniu kluczyka w poz 1, a moduł zaczyna działać po uruchomieniu silnika. Dopiero po uruchomieniu.... nie trzeba na zalaczonych swiatlach odpalac auta. Z reszta to o czym piszesz - takie rozwiazanie... masz w module. Po co przewod ma wisiec w powietrzu.
Chetnie zobaczyłbym zdjecie jak te światła działają bo jak narazie to widać było jakąś "zwore" profesjonalna z tym TFL, gdzie efekt, kabelek z ASO?
Chetnie zobaczyłbym zdjecie jak te światła działają bo jak narazie to widać było jakąś "zwore" profesjonalna z tym TFL, gdzie efekt, kabelek z ASO?
Kolego gdybyś nie zauważył to był tylko cytat innego użytkownika forum więc do kogo Ty piszesz ?EagleOne pisze:Jednym słowem, jak chcesz posłuchać radia na postoju - pojazdem bez odpalonego silnika, nie mającym prawa włączyć się do ruchu, świecą Ci się dzienne....
Ale bajer....
p.s. Podaj mi paragraf na podstawie którego Policja mogłaby w innym wypadku wypisać Ci mandat. Dokładnie podstawe prawną. Bo odnosze wrażenie że to takie czcze gadanie o mandatach.
Twój pomysł mi się bardzo podoba, ale dla np taxi i innych kierowcow którzy lubia posluchac radia czekajac na kogos albo przy wyjezdzie poza miastem.... to niemiłe doświadczenie, bo akumulator malałby w oczach.
Ps. Nie wiem jak u Ciebie ale u mnie radio gra przy wyłączonej stacyjce
kto słucha radia na włączonym zapłonie.. już jak miałem 3 lata to tata uczył mnie że nie należy zostawiać kluczyka w położeniu właczonego zapłonu bez działającego silnika.
Wtedy i tak aku maleje w oczach - te światła już nic nie zmienią.
Jeszcze raz..
Moduł Proeltec ma 5 kabli:
-czerwony zasilanie (stały plus)
- 2x żółty - do świateł drogowych
- niebieski - sterowanie funkcją DRL - wyłączanie jej po włączeniu świateł
- brązowy - masa
Z tego co dowiedziałem się od producenta moduł wykrywa napięcie ładowania na czerwonym przewodzie. Czyli przy wyłączonym silniku napięcie jest niższe od założonego progu = światła nie świecą (można spokojnie słuchać radia :P )
Mam dwie koncepcje
1. zalecana przez producenta:
--- podłączyć czerwony do aku (nie lubie podłączania czegoś na krótko do aku, ale koło skrzynki z bezpiecznikami jest miejsce gdzie można się podłączyć (jak ktoś zdejmie osłonę to zobaczy)
--- podłączyć niebieski gdzieś do postojówek (nie wiem jeszcze gdzie, ale nie trudno będzie się dowiedzieć
2. mój pomysł
--- podłączyć czerwony kabelek do ukochanego TFL po przekręceniu kluczyka pojawi się co prawda napięcie, ale niższe niż napięcie ładowania i nie spowoduje to włączenia świateł, światła zapalą się dopiero po uruchomieniu silnika czyli dokładnie ten sam efekt jak w koncepcji 1
- po przełączeniu przełącznika świateł na którąkolwiek pozycję napięcie na TFL znika, nie ma zasilania modułu DRL - światła dzienne gasną
--- niebieski zostaje i może być ewentualnie wykorzystany do wyłączania modułu na stałe (kiedy chwilowo nie chcemy korzystać z f-cji DRL
Korzyść koncepcji 2 - jedno miejsce mniej cięcia org instalacji....
Pzdr.
Wtedy i tak aku maleje w oczach - te światła już nic nie zmienią.
Jeszcze raz..
Moduł Proeltec ma 5 kabli:
-czerwony zasilanie (stały plus)
- 2x żółty - do świateł drogowych
- niebieski - sterowanie funkcją DRL - wyłączanie jej po włączeniu świateł
- brązowy - masa
Z tego co dowiedziałem się od producenta moduł wykrywa napięcie ładowania na czerwonym przewodzie. Czyli przy wyłączonym silniku napięcie jest niższe od założonego progu = światła nie świecą (można spokojnie słuchać radia :P )
Mam dwie koncepcje
1. zalecana przez producenta:
--- podłączyć czerwony do aku (nie lubie podłączania czegoś na krótko do aku, ale koło skrzynki z bezpiecznikami jest miejsce gdzie można się podłączyć (jak ktoś zdejmie osłonę to zobaczy)
--- podłączyć niebieski gdzieś do postojówek (nie wiem jeszcze gdzie, ale nie trudno będzie się dowiedzieć
2. mój pomysł
--- podłączyć czerwony kabelek do ukochanego TFL po przekręceniu kluczyka pojawi się co prawda napięcie, ale niższe niż napięcie ładowania i nie spowoduje to włączenia świateł, światła zapalą się dopiero po uruchomieniu silnika czyli dokładnie ten sam efekt jak w koncepcji 1
- po przełączeniu przełącznika świateł na którąkolwiek pozycję napięcie na TFL znika, nie ma zasilania modułu DRL - światła dzienne gasną
--- niebieski zostaje i może być ewentualnie wykorzystany do wyłączania modułu na stałe (kiedy chwilowo nie chcemy korzystać z f-cji DRL
Korzyść koncepcji 2 - jedno miejsce mniej cięcia org instalacji....
Pzdr.
- dio
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 311
- Rejestracja: 04 gru 2010, 15:55
- Imię: Jarek
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2008
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 ASN 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: LTM/lubelskie
Re: DRL
Kolego, jak chcesz zobaczyć efekt, to cofnij się stronę do tyłu i tam są zdjęcia jak to u mnie świeci. I nie wypisuj głupot, ja mam podłączone pod TFL i działa tak jak powinno. Więc Apostolis możesz skorzystać z tej opcji, działa.EagleOne pisze:Chetnie zobaczyłbym zdjecie jak te światła działają bo jak narazie to widać było jakąś "zwore" profesjonalna z tym TFL, gdzie efekt, kabelek z ASO?
[ Dodano: 2011-05-27, 21:51 ]
Dzienne przy tym module zaświecają się kilka sekund po odpaleniu silnika, a nie na włączonym zapłonie.EagleOne pisze:Jednym słowem, jak chcesz posłuchać radia na postoju - pojazdem bez odpalonego silnika, nie mającym prawa włączyć się do ruchu, świecą Ci się dzienne....
Ale bajer....
(Myślałem że zobacze zdjecie fabrycznej opcji DRL w AUDI A6)dio pisze:Kolego, jak chcesz zobaczyć efekt, to cofnij się stronę do tyłu i tam są zdjęcia jak to u mnie świeci. I nie wypisuj głupot, ja mam podłączone pod TFL i działa tak jak powinno. Więc Apostolis możesz skorzystać z tej opcji, działa.
Piszecie o ukrytym Pinie TFL itd w ogole jaka radocha , moze sie pogubilem ale sadzilem ze jak sie podlaczy ten pin to aktywuja sie światła dzienne bez zadnego modułu..... a wy po prostu znalezliscie pin na którym pojawia się napięcie po wlączeniu kluczyka..... ehhhh moduł sam wykrywa napięcie itd a koledzy jakis pinów ukrytych szukaja... to juz mozna szybciej zalozyc przekaznik sterowany sygnalem 12V z pompy paliwa i bedzie napiecie wtedy podawane zupelnie po odpaleniu silnika... mysle ze ten moduł pobiera na wylaczonym silniku tyle pradu co dioda od alarmu , nie więcej....
Panie Apostolis, ściagnałem instrukcje jeszcze raz od tego modułu i NIEBIESKI przewód jest od masy nie od postojówek, chyba ze chcesz upalić przed założeniem.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2011, 12:06 przez EagleOne, łącznie zmieniany 1 raz.
- dio
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 311
- Rejestracja: 04 gru 2010, 15:55
- Imię: Jarek
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2008
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 ASN 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: LTM/lubelskie
Tak kolego, jak zrobisz zworkę z pinem TFL, to aktywują się światła bez modułu. Nikt nie każe Ci podłączać się pod ten pin możesz bezpośrednio pod akumulator, jest taka opcja i została tu opisana. To Ty robisz jakieś niepotrzebne zamieszanie, bo nie możesz zrozumieć prostych rzeczy. Moduł służy do uaktywnienia świateł dziennych w światłach drogowych o zmniejszonej mocy świecenia żarówek, a przez zrobienie zworki na pinie TFL włączą się światła mijania. I nie wiem po jaką cholerę ktoś ma jeszcze jakieś przekaźniki zakładać, przecież nikt się nie martwi o to czy ten moduł pobiera jakiś prąd czy nie.EagleOne pisze:Piszecie o ukrytym Pinie TFL itd w ogole jaka radocha , moze sie pogubilem ale sadzilem ze jak sie podlaczy ten pin to aktywuja sie światła dzienne bez zadnego modułu..... a wy po prostu znalezliscie pin na którym pojawia się napięcie po wlączeniu kluczyka..... ehhhh moduł sam wykrywa napięcie itd a koledzy jakis pinów ukrytych szukaja... to juz mozna szybciej zalozyc przekaznik sterowany sygnalem 12V z pompy paliwa i bedzie napiecie wtedy podawane zupelnie po odpaleniu silnika... mysle ze ten moduł pobiera na wylaczonym silniku tyle pradu co dioda od alarmu , nie więcej....
Panie Apostolis, ściagnałem instrukcje jeszcze raz od tego modułu i NIEBIESKI przewód jest od masy nie od postojówek, chyba ze chcesz upalić przed założeniem.
Co do kabla niebieskiego, to owszem w instrukcji jest napisane, że kabel niebieski jest do masy, ale nie ma mowy o kolorze żółtym, który u Apostolis najwyraźniej występuje.
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga