Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep

[all] TIPTRONIC ZF zbiór wiedzy. Wymiana filtra i oleju ATF

Wszystko co dotyczy skrzyń biegów oraz układów napędowych, nie przywiązane stricte do konkretnego modelu włącznie z innymi pojazdami.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
goly191
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2027
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
Imię: A6 Forum
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: goly191 » 03 paź 2010, 13:18

był dość sporo o tym
temat rzeka z tą wymianą
w pomorskim wiem, że nie było nikogo kto się chciał podjąć dynamicznej (nie wiem jak na dzień dzisiejszy)
podjedz do Sosnowskiego na Marynarki
http://www.skrzyniebiegow.pl/
raczej najlepsi magicy w pomorskim ( jak wymieniałem ponad rok temu, to nie mieli dynamicznej, więc zapytaj)
dobrze się upewnij co do wymiany, co leją itp w C6, bo w C5 wiadomo że esso leją, w C6 jest sprawa inna

Awatar użytkownika
alukard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1283
Rejestracja: 24 lut 2008, 20:39
Imię: Audi A6 Jacek
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ARJ 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: alukard » 18 paź 2010, 13:23

jeśli by ktoś szukał oleju ESSO
to stał sie on teraz Mobilem
i powin szukać go pod nazwą Mobil ...

Awatar użytkownika
maxon
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 282
Rejestracja: 29 lip 2010, 11:35
Lokalizacja: Gdańsk-Warszawa

Post autor: maxon » 18 paź 2010, 13:56

Odgrzewam bo nie ma na forum jednoznacznej odpowiedzi. Wg ASO trzeba lać do Tipa w C6 olej zielony. Wg tego (klik !) opisu lało się złoty, a zielony po wykonanym update softu. Ponoć zielony jest dostępny od roku 2008 więc wcześniej chyba cholera lali złoty i było OK.

Pytanie jest czy nie robiąc aktualizacji mogę zalać złoty ? Pytanie do właścicieli Tipa z przed roku 2008 czy ktoś widział swój olej przed wymianą i jakiego był koloru.
Kolor spalony nie jest brany pod uwagę :P

Spójrzcie na ten link (klik !)
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...

Awatar użytkownika
Wawryn
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 280
Rejestracja: 28 cze 2009, 12:02
Lokalizacja: Biała Podlaska/Kraków

Post autor: Wawryn » 18 paź 2010, 16:09

ja wymieniłem w swoim Tipie przy 254 000 i była to pierwsza wymiana! Filtr oleju miał datę roku produkcji auta i zznaczek "CCCO".Zapłaciłem za wymianę oleju 310 zeta.
Olej Febi. ale czas reakcji na zmianę biegów zmniejszył się ,oraz nie jest to tak odczuwalne jak wtedy!
Mechanik mi powiedział (ma serwis automatów) że przy większych przebiegach może się polać się z skrzyni gdyż cały syf co ją uszczelniał wyleciał.Póki co sucho przejechałem ok 600 km.
A6 C5 2.4 Benz+LPG Autom

Awatar użytkownika
Yarecki
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 102
Rejestracja: 20 wrz 2010, 20:34
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Yarecki » 18 paź 2010, 16:22

Wymieniłem olej i filtr kilka dni temu. Olej był żółto- brązowy ze wskazaniem na brązowy. Minimalne drobinki metalu na magnesach w misce. Wymiana statyczna, około 5 ltr, olej oryginalny producenta skrzyni czyli ZF. Nowy olej koloru bardziej żółtego. Litr oleju ok 100 pln ( Sosnowski w Gdańsku). Przed i po wymianie skrzynia tak samo chodzi (tzn. bardzo dobrze).

Awatar użytkownika
M0NEER
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 648
Rejestracja: 08 mar 2010, 13:27
Imię: Grzegorz
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.8 FSI 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Dubai

Post autor: M0NEER » 18 paź 2010, 17:03

Procedura wymiany oleju i filtra w naszych 5HP-19 przedstawiona przez Doc'a jest rewelacyjnie opisana i postanowiłem ją wypróbować! :-)

We wrześniu przy przebiegu 105800km zabrałem się za pierwszą wymianę (statyczną) -przy okazji było coś jeszcze do zrobienia u mechanika. Skrzynia nie dawała jednoznacznych oznak. Nie szarpało podczas jazdy, jedynie raz zauważyłem po dłuższym staniu w korku że lekko szarpało przy redukcji z II na I bieg tuż przed zatrzymaniem auta (-wina temperatury oleju w skrzyni?).
Postanowiłem to zrobić dla świętego spokoju i z własnej ciekawości -wcale nie żałuję. To jest jedna z czynności, którą należy wykonać zanim się coś zacznie pieprzyć. Przede wszystkim jestem przekonany, że skrzynia jest teraz happy :-)

Oto moje własne doświadczenie przy wymianie jak pomagałem mechanikowi -może komuś się przyda.

Moje przygotowanie:
- 6 x 1L oleju Febi do ASB (kolor żółty)
- filtr MANN + uszczelka na miskę (korkowa/gumowa)
- 3 szmaty
- zestaw do napełniania świeżym olejem
- strój w postaci "łachów np. do pracy w ogrodzie" bo bez plam po oleju się nie obejdzie

Wymiana i wrażenia:
Olej po tym przebiegu już był raczej brązowy i posiadał trochę zawiesiny -zdecydowanie nadawał się do wymiany! W misce było trochę szlamu wokół magnesów -fotka poniżej.
Obrazek
DUÂŻE FOTO

Na zużytym filtrze widać stan (i zawartość) starego oleju, bo te jaśniejsze miesca zostały po przetarciu palcem.
Obrazek
DUÂŻE FOTO

Uszczelka była papierowa i nie było problemu z oderwaniem jej od metalu, więc obyło się bez skrobania.

Ze skrzyni dłuuuugo olej kapał i kapał bez filtra wyglądlo to tak:
Obrazek
DUÂŻE FOTO

W międzyczasie wyjąłem magnesy z miski i wszystko wyczyściłem.
Obrazek
DUÂŻE FOTO

W moim przypadku świeżego oleju weszło ok.5,1L.
Nie fatygowałem się o podpinanie VAG-a i mierzenie temp.oleju. Podczas wymiany skrzynia ostygła, wlewany świeży olej był zimny, a jak silnik chodził i przestawiałem pomiędzy R i D to zdążył załapać te 35, ale nie przekroczył 40 -wiem po temp.miski. Z mechnikiem tak zrobiliśmy, że dolewaliśmy oleju aż wyciekało i dalej dodawaliśmy do ost.momentu wsadzenia i zakręcenia korka.

Moje "3 grosze" do lektury:
- przedstawiony zbiorniczek mozna zamienić dużą strzykawką (100ml) z apteki za ok.5zł + 2m wężyka silikonowego ze sklepu motoryzacyjnego za 2zł.

-należy uważać przy wyjmowaniu starego filtra (po odkręceniu śrób zdecydowanie pociągnąć) jeszcze prawie 0,5L wypłynie ze skrzyni, a w samym filtrze jeszcze będzie stary olej, który wyleci przez szyjkę jak się go przechyli.

- nową uszczelkę proponuję założyć wg. poniższej techniki:
1. dokładnie wyczyścić miskę olejową i odtłuścić krawędzie styku z uszczelką.
2. posmarować krawędzie "uszczelniaczem silikonowym" -ze względu na jego wiążące właściwości i przyłożyć nową uszczelkę
3. użyć śrub od miski i powciskać je w otwory (od góry), żeby dobrze ulożyć uszczelkę względem kształtu krawędzi miski oraz otworów na śruby, pozostawić na 10-20 minut aż silikon "złapie" uszczelkę. (pomysł mam z filmiku demonstracyjnego z YouTube i tak zrobiłem ;-) ) W międzyczasie można założyć nowy filtr.
Wygląda to tak:
Obrazek
DUÂŻE FOTO
Dzięki temu założenie miski i przykręcenie jej do obudowy skrzyni jest bardzo proste.

-uważam, że wymiana śruby w misce na nową jest zbędne. Sugeruję się praktyką, że przy wymianie oleju w silniku, śruby uszczelniającej się nie wymienia... Jest OK!


Pozsumowanie i wnioski:
Koszt całego przedsięwzięcia z robocizną to jakieś 350zł.
Czas: w sumie zeszło nam ok. 1:30h.

Olej w ASB jak najbardziej warto wymieniać! W zalezności od stylu jazdy i eksploatacji auta uważam, że pierwsza (statyczna) wymiana powinna mieć miejsce w zakresie 80-120k km, a następne co 60-80k km.

Inżynierowie z firmy ZF powinni się trochę nauczyć od Amerykańców jak projektować obudowy ASB, żeby można było wymienić olej bez tych "cyrków" z wlewaniem + miarka poziomu i stanu oleju powinna zostać przewidziana.

The End.

Awatar użytkownika
maxon
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 282
Rejestracja: 29 lip 2010, 11:35
Lokalizacja: Gdańsk-Warszawa

Post autor: maxon » 20 paź 2010, 17:14

Kompletna lista olejów do skrzyń ZF w autkach osobowych. Bez ściemy AUDI

Lista olejów (klik !)

BTW:
Thx Yarecki za numer naprowadzający S671
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...

Awatar użytkownika
goly191
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2027
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
Imię: A6 Forum
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: goly191 » 23 paź 2010, 07:47

M0NEER pisze:- 6 x 1L oleju Febi do ASB (kolor żółty)
jeżeli czytałeś dokładnie temat autora, powinieneś wyłapać, że ori olej to ESSO, bardzo tani na alledrogo
no, ale można i sprawdzić tego Febi, firma dobra i robi płyny w ori
nie powinno mieć to większego znaczenia, no ale na przyszłość może warto wiedzieć

Awatar użytkownika
maxon
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 282
Rejestracja: 29 lip 2010, 11:35
Lokalizacja: Gdańsk-Warszawa

Post autor: maxon » 23 paź 2010, 08:31

goly191 pisze:jeżeli czytałeś dokładnie temat autora, powinieneś wyłapać, że ori olej to ESSO, bardzo tani na alledrogo
no, ale można i sprawdzić tego Febi, firma dobra i robi płyny w ori
nie powinno mieć to większego znaczenia, no ale na przyszłość może warto wiedzieć
Wg biuletynu ZF nie jest to takie oczywiste 8-)
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...

Awatar użytkownika
goly191
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2027
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
Imię: A6 Forum
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: goly191 » 23 paź 2010, 12:30

maxon pisze:Wg biuletynu ZF nie jest to takie oczywiste 8-)
a to czytałeś :?:
http://sleev.neostrada.pl/akp/Tiptronic ... olejow.pdf

Awatar użytkownika
M0NEER
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 648
Rejestracja: 08 mar 2010, 13:27
Imię: Grzegorz
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.8 FSI 220KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Dubai

Post autor: M0NEER » 23 paź 2010, 14:55

goly191, Dzięki za info. Wiem że ESSO jest polecany. Jak patrzyłem na Allegro była ciekawa oferta na ten olej, ale chyba na bańkę 20L, gdzie faktycznie 1L był b.tani. Nie mam czasu na zabawę z odsprzedawaniem pozostałych 14L...
Sklep, w którym zamawiałem pakiet filtrów i oleje (ten polecany ze Szczecina) tylko miał Febi na stanie do mojego auta. Wg.opakowania Febi nr 14738 jest zamiennikiem oleju G 052162A2 (też odpowiednikiem VW LT 71141, VW TL 52162, DEXRON III F, 500214617) made in Germany
tomciar pisze:Wymiana była dynamiczna, koszt całkowity 823 zł.
Za dynamiczną chyba dużo nie przepłaciłeś. Jest pewność, że profesjonalnie i spokój na 100k km <ok>
Pytałem fachowców w Warszawie ile biorą za samą usługę statycznej wymiany -czas robocizny 40 minut i 200zł :roll: Kurde...człowiek po zagranicznych studiach i może tylko pomarzyć o takich zarobkach <mikołaj>
Ostatnio zmieniony 25 paź 2010, 10:20 przez M0NEER, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
maxon
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 282
Rejestracja: 29 lip 2010, 11:35
Lokalizacja: Gdańsk-Warszawa

Post autor: maxon » 23 paź 2010, 15:10

goly191 pisze:
maxon pisze:Wg biuletynu ZF nie jest to takie oczywiste 8-)
a to czytałeś :?:
http://sleev.neostrada.pl/akp/Tiptronic ... olejow.pdf
Jasne, że czytałem. Staroć jakiś :-P Jak jest to korzystam z dokumentów na oficjalnej stronie producenta.

BTW: Potwierdziłem dziłaj osobiście w ASO (aczkolwiek Pan nie był zbyt chętny do wynurzeń), że do skrzyni 6HP19 olej lejemy G 055 005 A2 dostępny tylko na zamówienie (w ASO 116 PLN, u Sosnowskiego w Gdańsku 91 PLN). Numer ZF S671 090 225

Uszczelka 100 PLN, filtr 150 PLN.


pozdrawiam
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...

Awatar użytkownika
goly191
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 2027
Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
Imię: A6 Forum
Rocznik: 2000
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: goly191 » 24 paź 2010, 09:26

maxon pisze:Jasne, że czytałem. Staroć jakiś :-P Jak jest to korzystam z dokumentów na oficjalnej stronie producenta.
ale przecież Ty masz inną skrzynię i inny olej :lol:
to wiadomo, że nie ten co podałem z linka, bo tam do 4 i 5 biegowych
Sosnowski na 100% leje co C5 Esso, bo sam u nich wymieniałem i widziałem
moja odpowiedz wyżej była kierowana i cytowana do kolegi @M0NEER, który ma C5, na to trzeba zwracać uwagę
Ty masz C6 więc inny olej

MaTyS
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1889
Rejestracja: 11 sie 2009, 09:15
Imię: MaTyS
Rocznik: 2012
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Iława

Post autor: MaTyS » 24 paź 2010, 10:11

maxon wprowadza w błąd... . W A6C5 były montowane skrzynie 5HP19 FL/FLA (olej G 052162A1 / A2), w A6C6 6HP19A (olej G 060162A1 / A2) . Skrzynie 6HP19 montowane były w BMW, ich odpowiednik w Audi Q7 6HP19X (olej G 055005A1 / A2) . Jedna literka, a różnica w skrzyni i oleju jest ... ;-)
Ostatnio zmieniony 06 lis 2010, 15:40 przez MaTyS, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
maxon
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 282
Rejestracja: 29 lip 2010, 11:35
Lokalizacja: Gdańsk-Warszawa

Post autor: maxon » 24 paź 2010, 19:21

Goly, zamieściłem spis aktualny do wszystkich skrzyń, spojrzyj najpierw potem komentuj. Gdzie była u mnie mowa o C5 ?

Matys zapodać Ci foto ?

[ Dodano: 2010-10-24, 19:28 ]
Audi wstawia ściemę, żeby zarobić. Do 2008 był lany ten olej, który możesz zamówić w ASO (wymieniony w zestawieniu ZF) G055005A2

Może się załapałeś już na HP19A i dlatego leją Ci G 060162 a do poprzednich skrzyń walą update i kasują extra za nowy olej.
Ostatnio zmieniony 24 paź 2010, 19:39 przez maxon, łącznie zmieniany 1 raz.
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl części samochodowe motostacja