[all] TIPTRONIC ZF zbiór wiedzy. Wymiana filtra i oleju ATF
- goly191
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 2027
- Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
- Imię: A6 Forum
- Rocznik: 2000
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.4 165KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Pomorskie
był dość sporo o tym
temat rzeka z tą wymianą
w pomorskim wiem, że nie było nikogo kto się chciał podjąć dynamicznej (nie wiem jak na dzień dzisiejszy)
podjedz do Sosnowskiego na Marynarki
http://www.skrzyniebiegow.pl/
raczej najlepsi magicy w pomorskim ( jak wymieniałem ponad rok temu, to nie mieli dynamicznej, więc zapytaj)
dobrze się upewnij co do wymiany, co leją itp w C6, bo w C5 wiadomo że esso leją, w C6 jest sprawa inna
temat rzeka z tą wymianą
w pomorskim wiem, że nie było nikogo kto się chciał podjąć dynamicznej (nie wiem jak na dzień dzisiejszy)
podjedz do Sosnowskiego na Marynarki
http://www.skrzyniebiegow.pl/
raczej najlepsi magicy w pomorskim ( jak wymieniałem ponad rok temu, to nie mieli dynamicznej, więc zapytaj)
dobrze się upewnij co do wymiany, co leją itp w C6, bo w C5 wiadomo że esso leją, w C6 jest sprawa inna
Odgrzewam bo nie ma na forum jednoznacznej odpowiedzi. Wg ASO trzeba lać do Tipa w C6 olej zielony. Wg tego (klik !) opisu lało się złoty, a zielony po wykonanym update softu. Ponoć zielony jest dostępny od roku 2008 więc wcześniej chyba cholera lali złoty i było OK.
Pytanie jest czy nie robiąc aktualizacji mogę zalać złoty ? Pytanie do właścicieli Tipa z przed roku 2008 czy ktoś widział swój olej przed wymianą i jakiego był koloru.
Kolor spalony nie jest brany pod uwagę :P
Spójrzcie na ten link (klik !)
Pytanie jest czy nie robiąc aktualizacji mogę zalać złoty ? Pytanie do właścicieli Tipa z przed roku 2008 czy ktoś widział swój olej przed wymianą i jakiego był koloru.
Kolor spalony nie jest brany pod uwagę :P
Spójrzcie na ten link (klik !)
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...
daje się boleśnie odczuć...
- Wawryn
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 280
- Rejestracja: 28 cze 2009, 12:02
- Lokalizacja: Biała Podlaska/Kraków
ja wymieniłem w swoim Tipie przy 254 000 i była to pierwsza wymiana! Filtr oleju miał datę roku produkcji auta i zznaczek "CCCO".Zapłaciłem za wymianę oleju 310 zeta.
Olej Febi. ale czas reakcji na zmianę biegów zmniejszył się ,oraz nie jest to tak odczuwalne jak wtedy!
Mechanik mi powiedział (ma serwis automatów) że przy większych przebiegach może się polać się z skrzyni gdyż cały syf co ją uszczelniał wyleciał.Póki co sucho przejechałem ok 600 km.
Olej Febi. ale czas reakcji na zmianę biegów zmniejszył się ,oraz nie jest to tak odczuwalne jak wtedy!
Mechanik mi powiedział (ma serwis automatów) że przy większych przebiegach może się polać się z skrzyni gdyż cały syf co ją uszczelniał wyleciał.Póki co sucho przejechałem ok 600 km.
A6 C5 2.4 Benz+LPG Autom
Wymieniłem olej i filtr kilka dni temu. Olej był żółto- brązowy ze wskazaniem na brązowy. Minimalne drobinki metalu na magnesach w misce. Wymiana statyczna, około 5 ltr, olej oryginalny producenta skrzyni czyli ZF. Nowy olej koloru bardziej żółtego. Litr oleju ok 100 pln ( Sosnowski w Gdańsku). Przed i po wymianie skrzynia tak samo chodzi (tzn. bardzo dobrze).
- M0NEER
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 648
- Rejestracja: 08 mar 2010, 13:27
- Imię: Grzegorz
- Rocznik: 1999
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.8 FSI 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Dubai
Procedura wymiany oleju i filtra w naszych 5HP-19 przedstawiona przez Doc'a jest rewelacyjnie opisana i postanowiłem ją wypróbować!
We wrześniu przy przebiegu 105800km zabrałem się za pierwszą wymianę (statyczną) -przy okazji było coś jeszcze do zrobienia u mechanika. Skrzynia nie dawała jednoznacznych oznak. Nie szarpało podczas jazdy, jedynie raz zauważyłem po dłuższym staniu w korku że lekko szarpało przy redukcji z II na I bieg tuż przed zatrzymaniem auta (-wina temperatury oleju w skrzyni?).
Postanowiłem to zrobić dla świętego spokoju i z własnej ciekawości -wcale nie żałuję. To jest jedna z czynności, którą należy wykonać zanim się coś zacznie pieprzyć. Przede wszystkim jestem przekonany, że skrzynia jest teraz happy
Oto moje własne doświadczenie przy wymianie jak pomagałem mechanikowi -może komuś się przyda.
Moje przygotowanie:
- 6 x 1L oleju Febi do ASB (kolor żółty)
- filtr MANN + uszczelka na miskę (korkowa/gumowa)
- 3 szmaty
- zestaw do napełniania świeżym olejem
- strój w postaci "łachów np. do pracy w ogrodzie" bo bez plam po oleju się nie obejdzie
Wymiana i wrażenia:
Olej po tym przebiegu już był raczej brązowy i posiadał trochę zawiesiny -zdecydowanie nadawał się do wymiany! W misce było trochę szlamu wokół magnesów -fotka poniżej.
![Obrazek]()
DUÂŻE FOTO
Na zużytym filtrze widać stan (i zawartość) starego oleju, bo te jaśniejsze miesca zostały po przetarciu palcem.
![Obrazek]()
DUÂŻE FOTO
Uszczelka była papierowa i nie było problemu z oderwaniem jej od metalu, więc obyło się bez skrobania.
Ze skrzyni dłuuuugo olej kapał i kapał bez filtra wyglądlo to tak:
![Obrazek]()
DUÂŻE FOTO
W międzyczasie wyjąłem magnesy z miski i wszystko wyczyściłem.
![Obrazek]()
DUÂŻE FOTO
W moim przypadku świeżego oleju weszło ok.5,1L.
Nie fatygowałem się o podpinanie VAG-a i mierzenie temp.oleju. Podczas wymiany skrzynia ostygła, wlewany świeży olej był zimny, a jak silnik chodził i przestawiałem pomiędzy R i D to zdążył załapać te 35, ale nie przekroczył 40 -wiem po temp.miski. Z mechnikiem tak zrobiliśmy, że dolewaliśmy oleju aż wyciekało i dalej dodawaliśmy do ost.momentu wsadzenia i zakręcenia korka.
Moje "3 grosze" do lektury:
- przedstawiony zbiorniczek mozna zamienić dużą strzykawką (100ml) z apteki za ok.5zł + 2m wężyka silikonowego ze sklepu motoryzacyjnego za 2zł.
-należy uważać przy wyjmowaniu starego filtra (po odkręceniu śrób zdecydowanie pociągnąć) jeszcze prawie 0,5L wypłynie ze skrzyni, a w samym filtrze jeszcze będzie stary olej, który wyleci przez szyjkę jak się go przechyli.
- nową uszczelkę proponuję założyć wg. poniższej techniki:
1. dokładnie wyczyścić miskę olejową i odtłuścić krawędzie styku z uszczelką.
2. posmarować krawędzie "uszczelniaczem silikonowym" -ze względu na jego wiążące właściwości i przyłożyć nową uszczelkę
3. użyć śrub od miski i powciskać je w otwory (od góry), żeby dobrze ulożyć uszczelkę względem kształtu krawędzi miski oraz otworów na śruby, pozostawić na 10-20 minut aż silikon "złapie" uszczelkę. (pomysł mam z filmiku demonstracyjnego z YouTube i tak zrobiłem
) W międzyczasie można założyć nowy filtr.
Wygląda to tak:
![Obrazek]()
DUÂŻE FOTO
Dzięki temu założenie miski i przykręcenie jej do obudowy skrzyni jest bardzo proste.
-uważam, że wymiana śruby w misce na nową jest zbędne. Sugeruję się praktyką, że przy wymianie oleju w silniku, śruby uszczelniającej się nie wymienia... Jest OK!
Pozsumowanie i wnioski:
Koszt całego przedsięwzięcia z robocizną to jakieś 350zł.
Czas: w sumie zeszło nam ok. 1:30h.
Olej w ASB jak najbardziej warto wymieniać! W zalezności od stylu jazdy i eksploatacji auta uważam, że pierwsza (statyczna) wymiana powinna mieć miejsce w zakresie 80-120k km, a następne co 60-80k km.
Inżynierowie z firmy ZF powinni się trochę nauczyć od Amerykańców jak projektować obudowy ASB, żeby można było wymienić olej bez tych "cyrków" z wlewaniem + miarka poziomu i stanu oleju powinna zostać przewidziana.
The End.

We wrześniu przy przebiegu 105800km zabrałem się za pierwszą wymianę (statyczną) -przy okazji było coś jeszcze do zrobienia u mechanika. Skrzynia nie dawała jednoznacznych oznak. Nie szarpało podczas jazdy, jedynie raz zauważyłem po dłuższym staniu w korku że lekko szarpało przy redukcji z II na I bieg tuż przed zatrzymaniem auta (-wina temperatury oleju w skrzyni?).
Postanowiłem to zrobić dla świętego spokoju i z własnej ciekawości -wcale nie żałuję. To jest jedna z czynności, którą należy wykonać zanim się coś zacznie pieprzyć. Przede wszystkim jestem przekonany, że skrzynia jest teraz happy

Oto moje własne doświadczenie przy wymianie jak pomagałem mechanikowi -może komuś się przyda.
Moje przygotowanie:
- 6 x 1L oleju Febi do ASB (kolor żółty)
- filtr MANN + uszczelka na miskę (korkowa/gumowa)
- 3 szmaty
- zestaw do napełniania świeżym olejem
- strój w postaci "łachów np. do pracy w ogrodzie" bo bez plam po oleju się nie obejdzie
Wymiana i wrażenia:
Olej po tym przebiegu już był raczej brązowy i posiadał trochę zawiesiny -zdecydowanie nadawał się do wymiany! W misce było trochę szlamu wokół magnesów -fotka poniżej.
DUÂŻE FOTO
Na zużytym filtrze widać stan (i zawartość) starego oleju, bo te jaśniejsze miesca zostały po przetarciu palcem.
DUÂŻE FOTO
Uszczelka była papierowa i nie było problemu z oderwaniem jej od metalu, więc obyło się bez skrobania.
Ze skrzyni dłuuuugo olej kapał i kapał bez filtra wyglądlo to tak:
DUÂŻE FOTO
W międzyczasie wyjąłem magnesy z miski i wszystko wyczyściłem.
DUÂŻE FOTO
W moim przypadku świeżego oleju weszło ok.5,1L.
Nie fatygowałem się o podpinanie VAG-a i mierzenie temp.oleju. Podczas wymiany skrzynia ostygła, wlewany świeży olej był zimny, a jak silnik chodził i przestawiałem pomiędzy R i D to zdążył załapać te 35, ale nie przekroczył 40 -wiem po temp.miski. Z mechnikiem tak zrobiliśmy, że dolewaliśmy oleju aż wyciekało i dalej dodawaliśmy do ost.momentu wsadzenia i zakręcenia korka.
Moje "3 grosze" do lektury:
- przedstawiony zbiorniczek mozna zamienić dużą strzykawką (100ml) z apteki za ok.5zł + 2m wężyka silikonowego ze sklepu motoryzacyjnego za 2zł.
-należy uważać przy wyjmowaniu starego filtra (po odkręceniu śrób zdecydowanie pociągnąć) jeszcze prawie 0,5L wypłynie ze skrzyni, a w samym filtrze jeszcze będzie stary olej, który wyleci przez szyjkę jak się go przechyli.
- nową uszczelkę proponuję założyć wg. poniższej techniki:
1. dokładnie wyczyścić miskę olejową i odtłuścić krawędzie styku z uszczelką.
2. posmarować krawędzie "uszczelniaczem silikonowym" -ze względu na jego wiążące właściwości i przyłożyć nową uszczelkę
3. użyć śrub od miski i powciskać je w otwory (od góry), żeby dobrze ulożyć uszczelkę względem kształtu krawędzi miski oraz otworów na śruby, pozostawić na 10-20 minut aż silikon "złapie" uszczelkę. (pomysł mam z filmiku demonstracyjnego z YouTube i tak zrobiłem

Wygląda to tak:
DUÂŻE FOTO
Dzięki temu założenie miski i przykręcenie jej do obudowy skrzyni jest bardzo proste.
-uważam, że wymiana śruby w misce na nową jest zbędne. Sugeruję się praktyką, że przy wymianie oleju w silniku, śruby uszczelniającej się nie wymienia... Jest OK!
Pozsumowanie i wnioski:
Koszt całego przedsięwzięcia z robocizną to jakieś 350zł.
Czas: w sumie zeszło nam ok. 1:30h.
Olej w ASB jak najbardziej warto wymieniać! W zalezności od stylu jazdy i eksploatacji auta uważam, że pierwsza (statyczna) wymiana powinna mieć miejsce w zakresie 80-120k km, a następne co 60-80k km.
Inżynierowie z firmy ZF powinni się trochę nauczyć od Amerykańców jak projektować obudowy ASB, żeby można było wymienić olej bez tych "cyrków" z wlewaniem + miarka poziomu i stanu oleju powinna zostać przewidziana.
The End.
Kompletna lista olejów do skrzyń ZF w autkach osobowych. Bez ściemy AUDI
Lista olejów (klik !)
BTW:
Thx Yarecki za numer naprowadzający S671
Lista olejów (klik !)
BTW:
Thx Yarecki za numer naprowadzający S671
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...
daje się boleśnie odczuć...
- goly191
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 2027
- Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
- Imię: A6 Forum
- Rocznik: 2000
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.4 165KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Pomorskie
jeżeli czytałeś dokładnie temat autora, powinieneś wyłapać, że ori olej to ESSO, bardzo tani na alledrogoM0NEER pisze:- 6 x 1L oleju Febi do ASB (kolor żółty)
no, ale można i sprawdzić tego Febi, firma dobra i robi płyny w ori
nie powinno mieć to większego znaczenia, no ale na przyszłość może warto wiedzieć
Wg biuletynu ZF nie jest to takie oczywiste 8-)goly191 pisze:jeżeli czytałeś dokładnie temat autora, powinieneś wyłapać, że ori olej to ESSO, bardzo tani na alledrogo
no, ale można i sprawdzić tego Febi, firma dobra i robi płyny w ori
nie powinno mieć to większego znaczenia, no ale na przyszłość może warto wiedzieć
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...
daje się boleśnie odczuć...
- goly191
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 2027
- Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
- Imię: A6 Forum
- Rocznik: 2000
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.4 165KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Pomorskie
a to czytałeś :?:maxon pisze:Wg biuletynu ZF nie jest to takie oczywiste 8-)
http://sleev.neostrada.pl/akp/Tiptronic ... olejow.pdf
- M0NEER
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 648
- Rejestracja: 08 mar 2010, 13:27
- Imię: Grzegorz
- Rocznik: 1999
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.8 FSI 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Dubai
goly191, Dzięki za info. Wiem że ESSO jest polecany. Jak patrzyłem na Allegro była ciekawa oferta na ten olej, ale chyba na bańkę 20L, gdzie faktycznie 1L był b.tani. Nie mam czasu na zabawę z odsprzedawaniem pozostałych 14L...
Sklep, w którym zamawiałem pakiet filtrów i oleje (ten polecany ze Szczecina) tylko miał Febi na stanie do mojego auta. Wg.opakowania Febi nr 14738 jest zamiennikiem oleju G 052162A2 (też odpowiednikiem VW LT 71141, VW TL 52162, DEXRON III F, 500214617) made in Germany
Pytałem fachowców w Warszawie ile biorą za samą usługę statycznej wymiany -czas robocizny 40 minut i 200zł :roll: Kurde...człowiek po zagranicznych studiach i może tylko pomarzyć o takich zarobkach <mikołaj>
Sklep, w którym zamawiałem pakiet filtrów i oleje (ten polecany ze Szczecina) tylko miał Febi na stanie do mojego auta. Wg.opakowania Febi nr 14738 jest zamiennikiem oleju G 052162A2 (też odpowiednikiem VW LT 71141, VW TL 52162, DEXRON III F, 500214617) made in Germany
Za dynamiczną chyba dużo nie przepłaciłeś. Jest pewność, że profesjonalnie i spokój na 100k kmtomciar pisze:Wymiana była dynamiczna, koszt całkowity 823 zł.

Pytałem fachowców w Warszawie ile biorą za samą usługę statycznej wymiany -czas robocizny 40 minut i 200zł :roll: Kurde...człowiek po zagranicznych studiach i może tylko pomarzyć o takich zarobkach <mikołaj>
Ostatnio zmieniony 25 paź 2010, 10:20 przez M0NEER, łącznie zmieniany 1 raz.
Jasne, że czytałem. Staroć jakiś :-P Jak jest to korzystam z dokumentów na oficjalnej stronie producenta.goly191 pisze:a to czytałeś :?:maxon pisze:Wg biuletynu ZF nie jest to takie oczywiste 8-)
http://sleev.neostrada.pl/akp/Tiptronic ... olejow.pdf
BTW: Potwierdziłem dziłaj osobiście w ASO (aczkolwiek Pan nie był zbyt chętny do wynurzeń), że do skrzyni 6HP19 olej lejemy G 055 005 A2 dostępny tylko na zamówienie (w ASO 116 PLN, u Sosnowskiego w Gdańsku 91 PLN). Numer ZF S671 090 225
Uszczelka 100 PLN, filtr 150 PLN.
pozdrawiam
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...
daje się boleśnie odczuć...
- goly191
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 2027
- Rejestracja: 31 paź 2008, 22:43
- Imię: A6 Forum
- Rocznik: 2000
- Moje auto: A6 C5
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.4 165KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: Pomorskie
ale przecież Ty masz inną skrzynię i inny olej :lol:maxon pisze:Jasne, że czytałem. Staroć jakiś :-P Jak jest to korzystam z dokumentów na oficjalnej stronie producenta.
to wiadomo, że nie ten co podałem z linka, bo tam do 4 i 5 biegowych
Sosnowski na 100% leje co C5 Esso, bo sam u nich wymieniałem i widziałem
moja odpowiedz wyżej była kierowana i cytowana do kolegi @M0NEER, który ma C5, na to trzeba zwracać uwagę
Ty masz C6 więc inny olej
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1889
- Rejestracja: 11 sie 2009, 09:15
- Imię: MaTyS
- Rocznik: 2012
- Moje auto: A6 C7
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 3.0 CDYA 239KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Iława
maxon wprowadza w błąd... . W A6C5 były montowane skrzynie 5HP19 FL/FLA (olej G 052162A1 / A2), w A6C6 6HP19A (olej G 060162A1 / A2) . Skrzynie 6HP19 montowane były w BMW, ich odpowiednik w Audi Q7 6HP19X (olej G 055005A1 / A2) . Jedna literka, a różnica w skrzyni i oleju jest ... 

Ostatnio zmieniony 06 lis 2010, 15:40 przez MaTyS, łącznie zmieniany 2 razy.
Goly, zamieściłem spis aktualny do wszystkich skrzyń, spojrzyj najpierw potem komentuj. Gdzie była u mnie mowa o C5 ?
Matys zapodać Ci foto ?
[ Dodano: 2010-10-24, 19:28 ]
Audi wstawia ściemę, żeby zarobić. Do 2008 był lany ten olej, który możesz zamówić w ASO (wymieniony w zestawieniu ZF) G055005A2
Może się załapałeś już na HP19A i dlatego leją Ci G 060162 a do poprzednich skrzyń walą update i kasują extra za nowy olej.
Matys zapodać Ci foto ?
[ Dodano: 2010-10-24, 19:28 ]
Audi wstawia ściemę, żeby zarobić. Do 2008 był lany ten olej, który możesz zamówić w ASO (wymieniony w zestawieniu ZF) G055005A2
Może się załapałeś już na HP19A i dlatego leją Ci G 060162 a do poprzednich skrzyń walą update i kasują extra za nowy olej.
Ostatnio zmieniony 24 paź 2010, 19:39 przez maxon, łącznie zmieniany 1 raz.
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...
daje się boleśnie odczuć...