VAG stosuje dwie polityki: auta niszowe, czyli kompakty, Skody (oprócz Superba) oraz Seaty to auta z silnikami ustawionymi poprzecznie. Z tego powodu, w przypadku wersji czteronapędowych, stosuje się tam dyferencjały sprzęgłowe Haldex.
W Audi oprócz kompaktów, Passatach, Superbach i innych z silnikami ustawionymi wzdłużnie stosuje się dyferencjały Torsen.
I prosze mi nie obrażac 4Matica bo to naprawdę dobry napęd - na pewno lepszy od wiskotycznego w Subaru
W jakim silniku jest napęd QUATTRO ??
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 522
- Rejestracja: 12 lut 2010, 20:00
- Imię: Kamel
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 1999
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.3 133KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Leszno
alukard, tam oprócz w Imprezie i może Foresterze stosuje się dyferencjaly wiskotyczne, więc nie wiem czy wiesz, ale zasada działania jest identyczna jak w 4motion - z tymże Haldex załącza na żądanie elektroniki, a wiskoza z powodu różnic prędkości obrotowych.
4matic natomiast w sedanach ma centralny dyferencjał planetarny z rozdziałem 35/65 i jest to stały napęd.
4matic natomiast w sedanach ma centralny dyferencjał planetarny z rozdziałem 35/65 i jest to stały napęd.
Quattro - nazwa napędu stosowana przez Audi,
A3 Quattro - sprzęgło haldex (napęd przedni z dołączanym tyłem)
A4 i modele wyżej - mechanizm Torsen (stały napęd na 4 koła)
4Motion - nazwa napędu stosowana przez VW
Passat B5 - mechanizm Torsen
pozostałe modele VW 4Motion to haldex, w zależności od rocznika mniej bądź bardziej zaawansowany ale zawsze dołączany napęd tylnej osi (syncro to też dołączany napęd w starszych VW)
4matic - nazwa napędu stosowana przez Mercedesa
nie znam dokładnie dat i mechanizmów ale czytałem, że starsze mercedesy z napędem 4matic to stały napęd na tył i dołączany przód, nowsze to stały napęd na 4 koła z rozdziałem momentu obrotowego
S AWD - nazwa napędu stosowana przez Subaru
- jest to stały napęd na cztery koła, inaczej rozwiązany w samochodach z manualną skrzynią i inaczej ze skrzynią automatyczną, równie efektywny jak Torsen w Quattro audi
Oczywiście im nowsze samochody tym więcej elektroniki i rozdział momentu obrotowego może być automatycznie regulowanym w szerszym zakresie.
Nie wiem czy choć trochę przyczynię się tym postem do rozwiania pewnych wątpliwości co do napędów "4x4" ale warto poczytać trochę fachowej prasy i artykułów zanim zacznie się wypowiadać.
A3 Quattro - sprzęgło haldex (napęd przedni z dołączanym tyłem)
A4 i modele wyżej - mechanizm Torsen (stały napęd na 4 koła)
4Motion - nazwa napędu stosowana przez VW
Passat B5 - mechanizm Torsen
pozostałe modele VW 4Motion to haldex, w zależności od rocznika mniej bądź bardziej zaawansowany ale zawsze dołączany napęd tylnej osi (syncro to też dołączany napęd w starszych VW)
4matic - nazwa napędu stosowana przez Mercedesa
nie znam dokładnie dat i mechanizmów ale czytałem, że starsze mercedesy z napędem 4matic to stały napęd na tył i dołączany przód, nowsze to stały napęd na 4 koła z rozdziałem momentu obrotowego
S AWD - nazwa napędu stosowana przez Subaru
- jest to stały napęd na cztery koła, inaczej rozwiązany w samochodach z manualną skrzynią i inaczej ze skrzynią automatyczną, równie efektywny jak Torsen w Quattro audi
Oczywiście im nowsze samochody tym więcej elektroniki i rozdział momentu obrotowego może być automatycznie regulowanym w szerszym zakresie.
Nie wiem czy choć trochę przyczynię się tym postem do rozwiania pewnych wątpliwości co do napędów "4x4" ale warto poczytać trochę fachowej prasy i artykułów zanim zacznie się wypowiadać.
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2010, 11:47 przez Ninja_, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 522
- Rejestracja: 12 lut 2010, 20:00
- Imię: Kamel
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 1999
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.3 133KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Leszno
Pierwszy 4-Matic powstał pod koniec lat 80tych i był to rzeczywiście naped RWD z dołączanym przodem. Autorski pomysł Mercedesa z wykorzystaniem dwóch dyferencjałów z systemem ASD czyli hydroszperą. Były 3 tryby: tryb 0 - RWD, tryb 1 - AWD 35:65, dyfre osiowe odblokowane, tryb 2 - AWD 50:50 dyfer tylny zablokowany. Czas reakcji maks. 0,7s. Z powodu awaryjności systemu zrezygnowano z niego w połowie lat 90. na korzyść prostego w budowie cetralnego mechanizmu planetarnego, który sztywno rozdziela napęd w SPAM 35:65 a dyferencjały osiowe są otwarte. 4matic od tamtej pory jest seryjnie wspierany przez ESP w celu poprawienia efektywności napędu.Ninja_ pisze:nie znam dokładnie dat i mechanizmów ale czytałem, że starsze mercedesy z napędem 4matic to stały napęd na tył i dołączany przód, nowsze to stały napęd na 4 koła z rozdziałem momentu obrotowego
W BMW jest jeszcze X-Drive ale to znowu klasyczny Haldex tylko odwrotnie zamontowany Tylny dyferencjał często ze szperą 25%.
Jak doczytałem to w Subaru stosuje się centralne mechanizmy wiskotyczne z otwartymi dyframi lub z elektroszperami a w wyczynowych wersjach: STI, stosuje się wiskozy i Torsen na osi tylnej.
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga