Ostatnio dopadł mnie problem z czujnikami G235 i G236, czyli czujnikami temperatury spalin. Ponieważ elektronika to moje hobby, to nie bardzo chce mi się płacić >1kPLN za zestaw naprawczy i postanowiłem zrobić sobie te czujniki samemu. Przechodząc do sedna - muszę zamówić termoparę, ale aby to zrobić, potrzebuję jej wymiary . Elektronikę właściwie już zrobiłem i obecnie jeździ już w samochodzie i na razie emuluje prawidłowy sygnał z czujnika, ale wiadomo, że na dłuższą metę nie jest to dobre rozwiązanie.
Super byłoby, gdyby ktoś podał mi dokładne wymiary termopary, wraz z rozmiarami i parametrami gwintu nakrętki mocującej. Jeszcze lepiej, jeżeli ktoś może mi przesłać swój uszkodzony czujnik, to sam sobie go pomierzę. W zamian za jakiś czas (po testach na moim autku :-D ) osoba, która pierwsza się zaoferuje i będzie zainteresowana, dostanie ode mnie komplet elektroniki (bez termopar i wtyczek) zastępującej obydwa fabryczne czujniki.
Liczę na odpowiedź i wtedy na PW podam swój adres.
witam kolego i jak poszukiwania i jak przegiegaja testy . zapewne czytales moj post o nieszczesnych czujnikach i zastanawiam sie nad tym co mi kiedys gostek z servisu w niemcowni powiedzial ze po pierwsze czujniki te padaja najczesciej po 200 tys. przebiegu i ze od 2002 roku zmienili producenta i podobno te nowe czujniki sa niby mocniejsze i ze pracuja na innych nieco parametrach ale ile w tym prawdy . moze juz cos rozkminiles w tym kierunku
było audi 100 C4 2,3
100 C4 2,6
A6 C4 2,8
100 C4 2,5 TDI
JEST A6 C5 2,7 BITURBOOOOOOOOO
Na razie czekam na wsparcie mnie uszkodzonym czujnikiem 06A 919 529 przez jednego kolegę z forum i od dwóch tygodni auto jeździ na emulacji EGT. Plusem jest moc dostępna w każdej chwili i zero błędów w sterowniku. Minusy - używam tej mocy z pełną świadomością, że elektronika mnie nie poratuje i paliwa nie podleje odpowiednio w potrzebnym momencie oraz świadomość druciarstwa trwania takiej sytuacji .
Co do przebiegów - trudno mi powiedzieć, bo auto nabyłem niedawno. Przebieg ok.200kkm - raczej prawdziwy. EGT'y były już chyba wymieniane, bo oba są brązowe i obydwa z krótkim kablem. Czujniki przestają działać i generują błędy zwarcia do masy lub linii plusowej. Dzieje się to w większości wtedy, gdy auto postoi z 2 minuty z gorącym silnikiem lub wolno porusza się w korku - koniec korka i nie ma czym odjechać. Trochę dziwne jest też to, że obydwa czujniki "wywalają się" właściwie jednocześnie, więc może jeden wadliwy powoduje jakieś zakłócenia na linii zasilania (jest wspólna dla obydwu czujników).
Co do sygnałów - moje EGT'y będą generowały sygnały zgodnie z charakterystyką PWMduty-*C zawartą w dokumencie znanym chyba wszystkim posiadaczom 2.7BiT, czyli "The 2.7-litre V6 Biturbo Design and Function Self-study Programme 198". Nic nie wiem o zmianach tej ch-ki i w sumie nie widzę podstaw, aby miała być zmieniana :?: Nie ma natomiast najmniejszego technicznego problemu, aby to zrobić .
Sama elektronika w moich EGT'ach jest oczywiście różna od OEM'owej i oczywiście dołożę wszelkich starań, aby była bezawaryjna. Problemem jest zakup wtyczki odpowiadającej tej z oryginalnego czujnika, więc albo uda się "wybebeszyć" oryginalny czujnik i go "zregenerować", albo trzeba będzie niestety zamienić oryginalne wtyczki z wiązki na jakieś bardziej uniwersalne (znowu duciarstwo ).
Wszelkie sugestie i informacje mile widziane, a o postępach prac będę oczywiście informował
Dodano 04.08.2010r.
Dzięki koledze KONREY trochę ruszyło się w kwestii EGT. Po kolei:
1. Czujnik KONREY'a dało się stosunkowo łatwo otworzyć, więc obrany został kierunek prac na wykorzystanie oryginalnej obudowy po uszkodzonym EGT
Poniżej zdjęcie po otwarciu:
Czujnik był zalany takim jakby silikonem, ale ławo się dało to usunąć. I teraz najważniejsze chyba - prawdopodobnie przyczyną uszkodzenia był tzw. "zimny lut" pomiędzy przewodami termopary a płytką elektroniki. Po ponownym polutowaniu czujnik działa OK. Nie miałem co prawda źródła ciepła o odpowiedniej temperaturze, ale po ponownym rozlutowaniu i imitacji napięcia z termopary sygnał wyjściowy czujnika był zgodny (z grubsza ) z wykresem referencyjnym.
2. Nie wytrzymałem i poszedłem wydłubać EGT ze swojego samochodu :mrgreen: . W miejsce swojego wkręciłem EGT KONREY'a trochę spreparowany do celów pomiarowych. Przejechałem tak sobie z 50km i mogę napisać, że w tym czasie termopara ani razu nie przestała działać. Potwierdza się więc, że to elektronika EGT'ów daje ciała.
3.Przejdźmy do mojego EGT'a. Jak wcześniej pisałem, mam EGT'y prawie na pewno już wymieniane - numery z obudowy sugerują, że zostały wyprodukowane w 2008 i 2009r. Ten co wyjąłem jest z 2008r. Otworzyć dało się go nawet łatwiej niż ten KONREY'a, ale w środku była niemiła niespodzianka
Całość zalana jakąś gumą, której nie dało się tak łatwo wydłubać, jak KONREY'owy silikon.
Po wydłubaniu wygląda to tak:
Same termopary też nieco się różnią:
Ta zwężona u końca to moja - nowszego typu, z EGT'a z końcówką "J" w numerze.
Podczas usuwania tego dziadostwa elektronika się uszkodziła, więc autonomicznych testów nie dało się przeprowadzić.
4. Porównując jakość wykonania elektroniki z EGT'a KONREY'a (najprawdopodobniej 2001r.) i z mojego EGT to nie dziwię się, że to padło. Zmienili technologię (napewno) i pewnie producenta, ale jakość to się raczej nie poprawiła - wręcz wygląda to gorzej mimo różnicy czasu od wyprodukowania.
5. Moje termopary są w stanie właściwie wzorowym, termopary KONREY'a w co najmniej dobrym (i działają OK) więc chyba ograniczę się do "wyprodukowania" elektroniki swojej konstrukcji, a termopary pozostaną wraz z oryginalną obudową zintegrowaną z wtyczką.
Na razie byłoby na tyle - teraz trochę czasu zajmie "produkcja" płytek drukowanych, montaż, testy i poprawki. Jak coś konkretnego się narodzi, to napiszę. Może kogoś to zaciekawi
Dodano 17.08.2010r.
Czujniczek od jakiegoś czasu jeździ sobie w aucie. Póki co nie daje on informacji do ECU, tylko głównemu "Control Unit" w aucie, czyli mnie .
Wygląda to tak:
Ze względu na trwające testy, czujnik jest podłączony permanentnie pod zasilanie i jak na razie pracuje bez zarzutu.
Zdjęcie jest z porannego rozruchu, więc zarówno temperatura czujnika (puszki z elektroniką), jak i EGT są na poziomie temperatury otoczenia. Nagrałem filmik w czasie jazdy, ale niestety jakość strasznie kiepska, więc na razie nie będę tutaj wrzucał.
Parę ciekawostek z obserwacji:
1. Temperatura w miejscu umieszczenia czujnika w czasie jazdy jest ok. 10*C wyższa, niż temperatura na zewnątrz auta. W czasie postoju dochodzi do 60-70*C (temp na zewnątrz w czasie obserwacji ok. 30*C);
2. EGT w czasie normalnej jazdy do 140km/h - ok 700*C;
3. EGT w trakcie przyśpieszania z WOT na 2 i 3 biegu - temp osiąga ~900*C (jest to oczywiście temperatura termopary, więc spaliny mogą mieć więcej, bo tendencja zmiany temperatury jest cały czas rosnąca).
4. W moim aucie jest system SAI (Secondary Air Injection) - działa to całkiem sprawnie - po uruchomieniu stosunkowo szybko spaliny osiągają ok. 650*C, po wyłączeniu się SAI na biegu jałowym temperatura spada w okolice 300-400*C;
5. Nie chcę tu przybliżać układowych rozwiązań elektroniki czujnika, ale po skalibrowaniu elektroniki nawet mnie zaskoczył wynik wrzucenia termopary do gotującej się wody - na wyświetlaczu ukazała się temperatura 99.7-100.4*C :-D
Na razie to tyle - czekam na profesjonalnie wykonane płytki drukowane - wtedy EGT zagoszczą pod maską w swojej pierwotnej roli - dawcy info dla ECU
[ Dodano: 2010-09-16, 17:18 ]
To już ostatnia (mam nadzieję ) odsłona wątku o G235.
Zregenerowany czujnik przeszedł pozytywnie testy drogowe i w takiej postaci zagościł pod maską. Na razie wymieniony czujnik po prawej stronie samochodu - na lewą muszę się przygotować psychicznie - ciężko widzę wymianę .
Czujnik KONREY'a, który jeździł w teście został dzisiaj wyciągnięty i poszedł na sesję zdjęciową :mrgreen: , którą można zobaczyć poniżej:
Jak widać na ostatnim zdjęciu, naprawa nieco pozbawiła czujnik zewnętrznego piękna, ale za to serduszko pięknie pracuje. I oby tak pozostało na długi czas
Witam ja również borykam się z problemem tego czujnika i nie wiem czy tylko z nim.
Objawy u mnie to kulejąca praca na wolnych obrotach (prawie jak w ciągniku C330 :D ), nie wiem jeszcze jak z mocą ponieważ to nowy nabytek i nie jeździłem jeszcze tym samochodem (miał zajeżdżone sprzęgło), ale sprzęgło już zrobiłem i jutro będę mógł się przejechać i zobaczyć czy silnik oprócz tej kulejącej pracy ma moc.
Błędy jakie wyrzuca sterownik to:
17862 - Exhaust Gas Temp Sensor 1 (G235): Short to Ground
P1454 - 35-00 - -
Następnie błędy:
16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 - 35-00 - -
16690 - Cylinder 6 Misfire Detected
P0306 - 35-00 - -
16686 - Cylinder 2 Misfire Detected
P0302 - 35-00 - -
16688 - Cylinder 4 Misfire Detected
U mnie jest czujnik z KONREY'a (ten z tym miękkim sylikonem).
Czy jedno z drugim ma coś wspólnego. Czyli ta nierówna praca silnika i wypadanie zapłonów na poszczególnych cylindrach może mieć związek z tym czujnikiem? Może wiecie jakie są objawy uszkodzonego czujnika i czy są podobne do tych co występują u mnie. Wymieniałem świece i zmieniałem miejscami cewki bez zmian i te same błędy.
Witam ja też mam problem z wypadaniem zapłonów. Cewki i świece wymienione. Alternator mi nie doladowuje czy to może być przyczyną? Nie chcę znów wydać niepotrzebnie pieniądze. Może ktoś mi pomóc?
iceweed, żeby wypadanie zapłonu spowodowała uszkodzona prowadniczka to musiała by być totalnie zatarta i zawór musiał by stać,a żeby uszczelniacz to spowodował to musiało by się z niego lać ciurkiem .Jeśli wypada tylko na jednym cylindrze sprawdz świece,cewke,i wtrysk.
krystek13 pisze:iceweed, żeby wypadanie zapłonu spowodowała uszkodzona prowadniczka to musiała by być totalnie zatarta i zawór musiał by stać,a żeby uszczelniacz to spowodował to musiało by się z niego lać ciurkiem .Jeśli wypada tylko na jednym cylindrze sprawdz świece,cewke,i wtrysk.
Sprawdz ciśnienia na cylindrach w których wypada zapłon.
krystek13 pisze:iceweed, żeby wypadanie zapłonu spowodowała uszkodzona prowadniczka to musiała by być totalnie zatarta i zawór musiał by stać,a żeby uszczelniacz to spowodował to musiało by się z niego lać ciurkiem .Jeśli wypada tylko na jednym cylindrze sprawdz świece,cewke,i wtrysk.
Sprawdz ciśnienia na cylindrach w których wypada zapłon.
A czemu ma to niby służyć?
Wypadanie zapłonu towarzyszy uwalonej EGT, najwyżej można jeszcze sprawdzić w jakim stanie znajdują się świece.