Auto nie idzie
Brak mocy
Turbina sie wylancza itd itd
Silnik TDI jest bardzo prosta konstrukcja i jest niewiele elementów, ktore moga byc przyczyna takiego stanu rzeczy.
Diagnoze zaczynamy od elementów które mozemy sprawdzic sami, lub koszt sprawdzenia/wymiany bedzie znikomy.
I. Kroki podstawowe
1. Filtr powietrza - sprawdzamy stan. Jezeli jest brudny wymieniamy na nowy (polecam knecht lub mann, popularny filtron jest kiepskiej jakosci)
2. Nieszczelnosc przewodów wysokocisnieniowych.
Sprawdzamy przedewszystkim ich stan (czy nie sa sparciale) oraz wszelkie polaczenia z zaworkami. Jezeli mamy jakiekolwiek watpliwosci wymieniamy calosc - koszt w ASO 30pln/1m. Dla silnika 1.9 calkowita dlugosc przewodow to lekko ponad 3m
3. Nieszczelnosc dolotu
Sprawdzamy dokladnie calosc dolotu. Jezeli gdziekolwiek na rurze czy objemce widzimy slad oleju swiadczy to jednoznacznie o nieszczelnosci
Wymieniamy uszkodzony element (koszt 100-300pln ASO) lub dokrecamy objemki
4. Sterowanie turbo - zawór N75
N75 mozemy sprawdzic omomierzem (jak sprawdze podam wartosci normowe)
Zawor odpowiada za utrzymywanie zadanego cisnienia wytwarzanego przez turbo. Jego niesprawnosc moze powodowac za duzy overboost (chwilowe przeladowanie), co w konsekwencji prowadzi do notlaufa (niedoladowanie, auto "nie idzie") lub wejscia w tryb awaryjny (turbo przestaje dmuchac)
5. LMM - przeplywomierz
Przeplywomierz jest elementem pomiarowym i ma za zadanie przekazac ten pomiar do ECU, gdzie w zaleznosci od obrotów i wskazania z LMM dobierane sa odpowiednie dawki paliwa (zle wskazania (za male)=brak paliwa=brak mocy
Przyczyna niewlasciwych wskazan LMM moze byc nie tylko jego uszkodzenie/zabrudzenie, ale rowniez nieszczelny dolot
diagnoza - patrz pkt II
6. Zapieczone kierownice turbo
Kierownice w turbo odpowiadaja za zwiekszanie / zminiejszanie obrotów turbiny tym samym za zwiekszanie / zmniejszanie cisnienia doladowania.
Sa to metalowe "zapadki" ktore zamykajac sie powoduja ze calosc spalin napedza turbo, lub otwierajac sie - czesc spalin przechodzi obok i nie napedza turbiny.
Najczestsza przyczyna ich zapieczenia (przyrdzewienia) jest zbyt delikatna jazda - PJS. Kierownice nie pracuja w swoim pelnym zakresie.
Zeby je rozruszac musimy wyjac turbo, potraktowac je odrdzewiaczem i za pomoca sztangi rozruszac. Czasami pomaga przytrzymanie auta na VAG 011BS
Pelne czyszczenie to koszt conajmniej 300pln
diagnoza patrz pkt II
II. Diagnoza VAG
Zeby miec pewnosc czy auto wlasciwie przyspiesza i wszystko jest sprawne, lub miec pewnosc co jest uszkodone nalezy wykonac 1. Odczyt bledow 2. Logi statyczne, 3. Logi dynamiczne
1. Odczytujemy bledy z silnika
2. Logi statyczne (BS).
W tej konkretnej sytuacji interesuje nas blok 003 - EGR i 011 - Ruch sztangi turbiny (zamykanie sie i otwieranie kierownic) a cisnienie statyczne
3. Logi dynamiczne
003 - wstazania przeplywomierza
008 - dawki paliwa
011 - cisnienie doladowania
007 - temperatura silnika (stan termostatu)
Jak robic logi dynamiczne chyba wszyscy wiedza. W najblizszym czasie nakrece filmik instruktarzowy.
Watek staralem sie opisac jak najprostszym jezykiem, aby wszyscy zrozumieli co i jak. Pojawilo sie wiele uogolnien i uproszczen, ale na tym etapie mysle ze nie warto wglebiac sie w szczegoly
