[A6 C5] geometria zawieszenia
- elmi_k
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 551
- Rejestracja: 23 gru 2007, 15:05
- Imię: Emil
- Moje auto: A6 C4
- Rocznik: 1997
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.5TDI 140KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Poznań
Jest to mozliwe.
Os Tylna:
- zbieznosc kolo lewe nie miesci sie w granicach (+0*5' - +0*18') i calosciowa nie lezy max do +0*35'; ale nie wiem czy jest jakas regulacja. Mozliwe ze jakies gumy masz wybite.
Os Przednia:
- jest OK, chociaz pochylenie kata prawego mogli poprawic troszke (o ile cokolwiek dzialali i o ile sie da)
Wyprzedzenia sworznia i pochylenia osi sworznia raczej nie tykali sie - bo nawet nie ma danych fabrycznych - zreszta malo kto to robi.
Da sie jezdzic:) nie powinno sie nic dziac. A auto nie sciaga?? jedzie normalnie prosto??
Moze byles przy tym to napisz co robili.
Pozdrawiam
P.S. na wydruku co zaznaczone jest * oznacza ze nie miesci sie w granicach. I jeszcze sprawdz we wlepie jaki masz kod zawieszenia? 1BA, 1BH, 1BP, 1BC?? Masz ktores z tych??
Os Tylna:
- zbieznosc kolo lewe nie miesci sie w granicach (+0*5' - +0*18') i calosciowa nie lezy max do +0*35'; ale nie wiem czy jest jakas regulacja. Mozliwe ze jakies gumy masz wybite.
Os Przednia:
- jest OK, chociaz pochylenie kata prawego mogli poprawic troszke (o ile cokolwiek dzialali i o ile sie da)
Wyprzedzenia sworznia i pochylenia osi sworznia raczej nie tykali sie - bo nawet nie ma danych fabrycznych - zreszta malo kto to robi.
Da sie jezdzic:) nie powinno sie nic dziac. A auto nie sciaga?? jedzie normalnie prosto??
Moze byles przy tym to napisz co robili.
Pozdrawiam
P.S. na wydruku co zaznaczone jest * oznacza ze nie miesci sie w granicach. I jeszcze sprawdz we wlepie jaki masz kod zawieszenia? 1BA, 1BH, 1BP, 1BC?? Masz ktores z tych??
Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Jestem laikiem jeśli chodzi o sprawy techniczne Natomiast mogę dodać, że żadnych odczuwalnych problemów z samochodem nie było ani przed, ani po naprawie. Opony są w idealnym stanie (<7 tys. km). A jeśli chodzi o przebieg badania - nie obserwowałem procedury. Typ zawieszenia z nalepki to 1 BA.
Jeszcze raz bardzo, bardzo dziękuję za wsparcie.
Jestem laikiem jeśli chodzi o sprawy techniczne Natomiast mogę dodać, że żadnych odczuwalnych problemów z samochodem nie było ani przed, ani po naprawie. Opony są w idealnym stanie (<7 tys. km). A jeśli chodzi o przebieg badania - nie obserwowałem procedury. Typ zawieszenia z nalepki to 1 BA.
Jeszcze raz bardzo, bardzo dziękuję za wsparcie.
- elmi_k
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 551
- Rejestracja: 23 gru 2007, 15:05
- Imię: Emil
- Moje auto: A6 C4
- Rocznik: 1997
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.5TDI 140KM
- Napęd: FWD
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Poznań
endriu pisze:Elmi-jak wyobrażasz sobie korekcje kątów tego zawieszenia-tam nic poza zbieżnością nie da się przestawić.
to skoro nie bardzo "siedzi" widocznie cos musi padac badz padlo(np. sprezyna, wahacze,strzal...?) bo jak to wytlumaczyc?elmi_k pisze:chociaz pochylenie kata prawego mogli poprawic troszke (o ile cokolwiek dzialali i o ile sie da)
Zaczerpniety post z innego forum:
-pochylenie da się wyregulować - tylko mało kto wie w jaki sposób. A więc w tym przypadku trzeba przesunąć całą belkę zawieszenia w prawo. W tym celu należy poluzować wszystkie śruby mocujące ją do podłużnic i podłogi . otwory w belce mają kształt fasolek i właśnie tak się z mienia pochylenie kół .Muszisz tak ustawić tę wartość aby oba koła miały w przybliżeniu po tyle samo.
Nie wiem ile w tym prawdy. Moze tylko sie utarlo ze w wielowahaczu sie nie da bo sie nikomu tego robic nie chce??
Cytat:
Oczywiście że jest regulacja kąta pochylenia kół w modelach 3B/3BG i jest do wykonania , tak jak pisałeś w warsztatach ,które posiadają wiedzę oraz odpowiednie przyrządy- najczęściej ASO grupy VAG. Dlatego też przyjdzie później słono za tą regulację zapłacić.Ustawienie tylko kąta pochylenia koła nie wystarcza, pochylenie musi być jeszcze "wycentrowane".Oznacza to, że luzuje się ramę pomocniczą i tak przesuwa poprzecznie,aby w zakresie regulacji sprowadzić pochylenie w położenie środkowe. Do tego jest potrzebny sprawdzian ustawczy- ma on śrubę , która w wyniku dokręcania przesuwa ramę pomocniczą do środka,po zluzowaniu wszystkich śrub ( nie należy się później zdziwić, gdy do rachunku zostaną doliczone 4 nowe śruby ramy pomocniczej).
Co do regulacji zbieżności jest tak jak napisał margmi .Na pracę kół przednich wpływa nie tylko zbieżność lecz również krzywa zbieżności (reguluje się śrubą 4 na poniższym rys.).Na podstawie zbieżności w stanie niezaładowanym i podczas "skakania" kół można wyznaczyć krzywą zbieżności( po połączeniu obu tych wartości).
Regulację krzywej zbieżności można zalecać tylko w n/w przypadkach:
-jeśli zostało rozłączone połączenie drążka kierowniczego od dźwigni zwrotnicy.
-jeśli podejrzewa się skrzywienie zawieszenia ( np. z powodu "ostrego" najechania na krawężnik).
-jeśli pojazd zachowuje się nietypowo podczas jazdy na nierównych nawierzchniach albo podczas hamowania.
Podczas regulacji zbieżności układ kierowniczy musi być dokładnie ustawiony w położeniu środkowym ( koła ustawione do jazdy na wprost), oba drążki muszą być przestawione o taką samą wartość, aby układ kierowniczy pozostawał w położeniu środkowym.Po przestawieniu tylko jednego koła można stwierdzić, że ramiona koła kierownicy zmieniły swoje położenie i nie zajmują już położenia poziomego.W takim przypadku należy odpowiednio skorygować długości drążków kierowniczych.
Ponadto należy zwracać również uwagę na różnice wartości regulacyjnych wersji zawieszenia ( normalne, sportowe, wzmocnione).
Nie da się regulować kąta każdego przedniego koła osobno. Natomiast można parami, przesuwając element zaznaczony czerwoną ramką na zdjęciu
Czyli przykładowo, jeśli masz prawe koło nachylone 0 stopni a lewe +1 stopień, to przesuwając tą belkę z mocowaniami dolnych wahaczy o parę milimetrów w prawo zrobisz na każdym kole po pół stopnia. Chodzi o to żeby kąty na każdym kole były równe. Tą belkę / element z mocowaniami przesuwa się odkręcając dwie śruby pod osłoną silnika i ma ona chyba 12mm regulacji na boki. Czy napewno to dwie śruby i czy akurat 12mm głowy nie dam. Faktem jest, że mechanik który się na tych zawieszeniach zna, wie że reguluje się nie tylko zbieżność długością drążka, ale też krzywą zbieżności pozostałymi śrubami na końcówce drążka i że można też korygować pochylenie kół.
Tylne zawieszenie również ma jakąś regulację.
opis i zdjecia zaczerpniete z vw-passat.pl
Sądziłem że jest inna opcja regulacji pochylenia ,to co opisałeś jest wykorzystywane np.po demontarzu belki zawieszenia do wycentrowania całości,no i nie zawsze jest przydatna np.gdy z obu stron mamy zły kąt na plus lub minus .Pozostaje jeszcze kwestia jednego ważnego kąta który przy tej operacji ulega zmianie-pochylenie sworznia zwrotnicy-mechanik musi nadzorować zarówno ten jak i inne kąty przy przesuwaniu belki a efekt może być mizerny.A swoją drogą wystarczyłoby zastosować mimośrodowe śruby mocowania np.górnych wachaczy do nadwozia i mielibyśmy korekcję pochylenia i wyprzedzenia zwrotnicy-tu producent nie popisał się.
Elmi,jeśli zajmujesz się mechaniką zawodowo to wiesz że znalezienie przyczyny odchyłki np.kąta pochylenia np.o 1 stopień to nie jest prosta sprawa przy założeniu że nie mamy żadnych luzów,wierz mi,tego nie widać gołym okiem a gdybanie naciąga klienta na poważne koszty,często płyta pomiaru podłogi nie pomaga i co?Z autopsji wiemy że w tym zawieszeniu często sypie się zwrotnica tzn.jej górne ramię się gnie przy dzwonie bocznym ale nie zawsze jest to ewidentne,aby nie stracić klienta i twarzy należy być bardzo ostrożnym w diagnozie.Czasem nawet autoryzowany serwis nie pomoże bo nadal liczy się człowiek a maszyna jest wspomaganiem,dlatego nie zawsze można zdiagnozować na 100 %.elmi_k pisze:hmm... no to proste, że trzeba szukać przyczyny i wymieniac! tyle w sprawie...endriu pisze:np.gdy z obu stron mamy zły kąt na plus lub minus
Dziękuję Piotrze za odpowiedz. Możesz mi jeszcze przybliżyć jak się taką adaptację robi.Piotruś pisze:2. Po wymianie amortyzatorów i/lub poduszek zawieszenia bezwzględnie wymagana jest adaptacja zawieszenia pneumatycznego. Punkt drugi jest dosyć pilny (o ile dotąd jeszcze nie wykonano adaptacji).superwujo pisze:Wymieniałem amortyzatory (przód i tył A6 Allroad) czy konieczne jest po takiej wymianie ustawianie zbieżności ( ew. czegoś innego :?: )