Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy ucando.pl

[A6 C5] geometria zawieszenia

Zawieszenie
ODPOWIEDZ
CAPRICORN
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 19
Rejestracja: 26 kwie 2009, 23:15
Lokalizacja: Wrocław

[A6 C5] geometria zawieszenia

Post autor: CAPRICORN » 08 lis 2009, 23:20

Witam serdecznie! Po wymianie wahaczy miałem ocenianą geometrię zawieszenia. Dowiedziałem się, że wszystko jest OK jednak chciałbym się jeszcze u Was upewnić, że wszystko gra. Czy jest to możliwe na podstawie analizy dołączonego wydruku? Obrazek

Awatar użytkownika
elmi_k
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 551
Rejestracja: 23 gru 2007, 15:05
Imię: Emil
Moje auto: A6 C4
Rocznik: 1997
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI 140KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Poznań

Post autor: elmi_k » 08 lis 2009, 23:58

Jest to mozliwe.

Os Tylna:
- zbieznosc kolo lewe nie miesci sie w granicach (+0*5' - +0*18') i calosciowa nie lezy max do +0*35'; ale nie wiem czy jest jakas regulacja. Mozliwe ze jakies gumy masz wybite.

Os Przednia:
- jest OK, chociaz pochylenie kata prawego mogli poprawic troszke (o ile cokolwiek dzialali i o ile sie da)

Wyprzedzenia sworznia i pochylenia osi sworznia raczej nie tykali sie - bo nawet nie ma danych fabrycznych - zreszta malo kto to robi.

Da sie jezdzic:) nie powinno sie nic dziac. A auto nie sciaga?? jedzie normalnie prosto??

Moze byles przy tym to napisz co robili.

Pozdrawiam

P.S. na wydruku co zaznaczone jest * oznacza ze nie miesci sie w granicach. I jeszcze sprawdz we wlepie jaki masz kod zawieszenia? 1BA, 1BH, 1BP, 1BC?? Masz ktores z tych??
A6 C4 2.5 TDI (AEL) NOGARO BLUE PEARL EFFECT

http://img6.imageshack.us/img6/305/95128295.jpg

CAPRICORN
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 19
Rejestracja: 26 kwie 2009, 23:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: CAPRICORN » 09 lis 2009, 09:24

Bardzo dziękuję za odpowiedź.

Jestem laikiem jeśli chodzi o sprawy techniczne :-( Natomiast mogę dodać, że żadnych odczuwalnych problemów z samochodem nie było ani przed, ani po naprawie. Opony są w idealnym stanie (<7 tys. km). A jeśli chodzi o przebieg badania - nie obserwowałem procedury. Typ zawieszenia z nalepki to 1 BA.

Jeszcze raz bardzo, bardzo dziękuję za wsparcie.

Awatar użytkownika
elmi_k
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 551
Rejestracja: 23 gru 2007, 15:05
Imię: Emil
Moje auto: A6 C4
Rocznik: 1997
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI 140KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Poznań

Post autor: elmi_k » 09 lis 2009, 10:20

no to ok... nie powinienes sie martwic. a z tym tylem to mozliwe ze masz jakies gumki wybite, badz cos ze sprezyna,amorkiem... nic tylko jezdzic

Szerokosci
A6 C4 2.5 TDI (AEL) NOGARO BLUE PEARL EFFECT

http://img6.imageshack.us/img6/305/95128295.jpg

CAPRICORN
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 19
Rejestracja: 26 kwie 2009, 23:15
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: CAPRICORN » 09 lis 2009, 10:31

Dzięki. Po takiej radzie czuję się pewniej :-) . Jeszcze raz serdecznie pozdrawiam

endriu
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 109
Rejestracja: 16 cze 2008, 11:42
Lokalizacja: Bogatynia

Post autor: endriu » 10 lis 2009, 19:04

przód masz do przyjęcia ,zresztą tył też choć tylna belka jest lekko przekoszona-jedno koło ma za dużą a drugie za małą zbieżność.Elmi-jak wyobrażasz sobie korekcje kątów tego zawieszenia-tam nic poza zbieżnością nie da się przestawić.

Awatar użytkownika
elmi_k
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 551
Rejestracja: 23 gru 2007, 15:05
Imię: Emil
Moje auto: A6 C4
Rocznik: 1997
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI 140KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Poznań

Post autor: elmi_k » 10 lis 2009, 23:18

endriu pisze:Elmi-jak wyobrażasz sobie korekcje kątów tego zawieszenia-tam nic poza zbieżnością nie da się przestawić.
elmi_k pisze:chociaz pochylenie kata prawego mogli poprawic troszke (o ile cokolwiek dzialali i o ile sie da)
to skoro nie bardzo "siedzi" widocznie cos musi padac badz padlo(np. sprezyna, wahacze,strzal...?) bo jak to wytlumaczyc?

Zaczerpniety post z innego forum:

-pochylenie da się wyregulować - tylko mało kto wie w jaki sposób. A więc w tym przypadku trzeba przesunąć całą belkę zawieszenia w prawo. W tym celu należy poluzować wszystkie śruby mocujące ją do podłużnic i podłogi . otwory w belce mają kształt fasolek i właśnie tak się z mienia pochylenie kół .Muszisz tak ustawić tę wartość aby oba koła miały w przybliżeniu po tyle samo.

Nie wiem ile w tym prawdy. Moze tylko sie utarlo ze w wielowahaczu sie nie da bo sie nikomu tego robic nie chce??


Cytat:
Oczywiście że jest regulacja kąta pochylenia kół w modelach 3B/3BG i jest do wykonania , tak jak pisałeś w warsztatach ,które posiadają wiedzę oraz odpowiednie przyrządy- najczęściej ASO grupy VAG. Dlatego też przyjdzie później słono za tą regulację zapłacić.Ustawienie tylko kąta pochylenia koła nie wystarcza, pochylenie musi być jeszcze "wycentrowane".Oznacza to, że luzuje się ramę pomocniczą i tak przesuwa poprzecznie,aby w zakresie regulacji sprowadzić pochylenie w położenie środkowe. Do tego jest potrzebny sprawdzian ustawczy- ma on śrubę , która w wyniku dokręcania przesuwa ramę pomocniczą do środka,po zluzowaniu wszystkich śrub ( nie należy się później zdziwić, gdy do rachunku zostaną doliczone 4 nowe śruby ramy pomocniczej).

Co do regulacji zbieżności jest tak jak napisał margmi .Na pracę kół przednich wpływa nie tylko zbieżność lecz również krzywa zbieżności (reguluje się śrubą 4 na poniższym rys.).Na podstawie zbieżności w stanie niezaładowanym i podczas "skakania" kół można wyznaczyć krzywą zbieżności( po połączeniu obu tych wartości).
Regulację krzywej zbieżności można zalecać tylko w n/w przypadkach:
-jeśli zostało rozłączone połączenie drążka kierowniczego od dźwigni zwrotnicy.
-jeśli podejrzewa się skrzywienie zawieszenia ( np. z powodu "ostrego" najechania na krawężnik).
-jeśli pojazd zachowuje się nietypowo podczas jazdy na nierównych nawierzchniach albo podczas hamowania.

Obrazek

Podczas regulacji zbieżności układ kierowniczy musi być dokładnie ustawiony w położeniu środkowym ( koła ustawione do jazdy na wprost), oba drążki muszą być przestawione o taką samą wartość, aby układ kierowniczy pozostawał w położeniu środkowym.Po przestawieniu tylko jednego koła można stwierdzić, że ramiona koła kierownicy zmieniły swoje położenie i nie zajmują już położenia poziomego.W takim przypadku należy odpowiednio skorygować długości drążków kierowniczych.
Ponadto należy zwracać również uwagę na różnice wartości regulacyjnych wersji zawieszenia ( normalne, sportowe, wzmocnione).

Nie da się regulować kąta każdego przedniego koła osobno. Natomiast można parami, przesuwając element zaznaczony czerwoną ramką na zdjęciu

Obrazek

Czyli przykładowo, jeśli masz prawe koło nachylone 0 stopni a lewe +1 stopień, to przesuwając tą belkę z mocowaniami dolnych wahaczy o parę milimetrów w prawo zrobisz na każdym kole po pół stopnia. Chodzi o to żeby kąty na każdym kole były równe. Tą belkę / element z mocowaniami przesuwa się odkręcając dwie śruby pod osłoną silnika i ma ona chyba 12mm regulacji na boki. Czy napewno to dwie śruby i czy akurat 12mm głowy nie dam. Faktem jest, że mechanik który się na tych zawieszeniach zna, wie że reguluje się nie tylko zbieżność długością drążka, ale też krzywą zbieżności pozostałymi śrubami na końcówce drążka i że można też korygować pochylenie kół.
Tylne zawieszenie również ma jakąś regulację.

opis i zdjecia zaczerpniete z vw-passat.pl
A6 C4 2.5 TDI (AEL) NOGARO BLUE PEARL EFFECT

http://img6.imageshack.us/img6/305/95128295.jpg

endriu
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 109
Rejestracja: 16 cze 2008, 11:42
Lokalizacja: Bogatynia

Post autor: endriu » 11 lis 2009, 10:58

Sądziłem że jest inna opcja regulacji pochylenia ,to co opisałeś jest wykorzystywane np.po demontarzu belki zawieszenia do wycentrowania całości,no i nie zawsze jest przydatna np.gdy z obu stron mamy zły kąt na plus lub minus .Pozostaje jeszcze kwestia jednego ważnego kąta który przy tej operacji ulega zmianie-pochylenie sworznia zwrotnicy-mechanik musi nadzorować zarówno ten jak i inne kąty przy przesuwaniu belki a efekt może być mizerny.A swoją drogą wystarczyłoby zastosować mimośrodowe śruby mocowania np.górnych wachaczy do nadwozia i mielibyśmy korekcję pochylenia i wyprzedzenia zwrotnicy-tu producent nie popisał się.

Awatar użytkownika
elmi_k
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 551
Rejestracja: 23 gru 2007, 15:05
Imię: Emil
Moje auto: A6 C4
Rocznik: 1997
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.5TDI 140KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Manual
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Poznań

Post autor: elmi_k » 11 lis 2009, 14:37

endriu pisze:np.gdy z obu stron mamy zły kąt na plus lub minus
hmm... no to proste, że trzeba szukać przyczyny i wymieniac! tyle w sprawie...
A6 C4 2.5 TDI (AEL) NOGARO BLUE PEARL EFFECT

http://img6.imageshack.us/img6/305/95128295.jpg

superwujo
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 19
Rejestracja: 24 wrz 2009, 12:35
Lokalizacja: Krakow

Post autor: superwujo » 11 lis 2009, 18:13

Podobnie jak założyciel tematu nie jestem biegły w zagadnieniach techniczno-mechanicznych :-( i w związku z tym mam pytanie do znających temat. Wymieniałem amortyzatory (przód i tył A6 Allroad) czy konieczne jest po takiej wymianie ustawianie zbieżności ( ew. czegoś innego :?: )

endriu
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 109
Rejestracja: 16 cze 2008, 11:42
Lokalizacja: Bogatynia

Post autor: endriu » 11 lis 2009, 22:31

elmi_k pisze:
endriu pisze:np.gdy z obu stron mamy zły kąt na plus lub minus
hmm... no to proste, że trzeba szukać przyczyny i wymieniac! tyle w sprawie...
Elmi,jeśli zajmujesz się mechaniką zawodowo to wiesz że znalezienie przyczyny odchyłki np.kąta pochylenia np.o 1 stopień to nie jest prosta sprawa przy założeniu że nie mamy żadnych luzów,wierz mi,tego nie widać gołym okiem a gdybanie naciąga klienta na poważne koszty,często płyta pomiaru podłogi nie pomaga i co?Z autopsji wiemy że w tym zawieszeniu często sypie się zwrotnica tzn.jej górne ramię się gnie przy dzwonie bocznym ale nie zawsze jest to ewidentne,aby nie stracić klienta i twarzy należy być bardzo ostrożnym w diagnozie.Czasem nawet autoryzowany serwis nie pomoże bo nadal liczy się człowiek a maszyna jest wspomaganiem,dlatego nie zawsze można zdiagnozować na 100 %.

superwujo
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 19
Rejestracja: 24 wrz 2009, 12:35
Lokalizacja: Krakow

Post autor: superwujo » 14 lis 2009, 16:21

Piotruś pisze:
superwujo pisze:Wymieniałem amortyzatory (przód i tył A6 Allroad) czy konieczne jest po takiej wymianie ustawianie zbieżności ( ew. czegoś innego :?: )
2. Po wymianie amortyzatorów i/lub poduszek zawieszenia bezwzględnie wymagana jest adaptacja zawieszenia pneumatycznego. Punkt drugi jest dosyć pilny (o ile dotąd jeszcze nie wykonano adaptacji).
Dziękuję Piotrze za odpowiedz. Możesz mi jeszcze przybliżyć jak się taką adaptację robi.

superwujo
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 19
Rejestracja: 24 wrz 2009, 12:35
Lokalizacja: Krakow

Post autor: superwujo » 15 lis 2009, 17:31

Dzięki Piotrze. Będę próbował wg instrukcji, ale wcześniej proszę o porade jaki VAG najlepiej kupić abym mógł zrobić między innymi adaptację zawieszenia.

superwujo
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 19
Rejestracja: 24 wrz 2009, 12:35
Lokalizacja: Krakow

Post autor: superwujo » 16 lis 2009, 19:40

OK. pozdrawiam <ok>

ps
jak będę miał pytania co do adaptacji to pozwolę sobie jeszcze odezwać :-D

Awatar użytkownika
bicker83
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 31
Rejestracja: 08 cze 2010, 02:21
Lokalizacja: GSL / Irlandia

Post autor: bicker83 » 08 lip 2010, 04:34

panowie witam. powiedzcie mi czy da sie w jakis sposob regulowac tylnia os? kat nachylenia np.
POZDRO
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl