[A6 C6] Kierownica multifunkcyjna, tiptronik + podgrzewanie
[A6 C6] Kierownica multifunkcyjna, tiptronik + podgrzewanie
Jakiś czas temu postanowiłem zrobić retrofit kierownicy, jakoby moja była co prawda multifunkcyjna, ale nie dawała radości zmiany biegów manetkami , a do tego zima strasznie zimna ze trzymałem ja jak kostkę lodu no może trochę przesadzam ...
Teraz już po wszystkim , wszystko zmontowane i postanowiłem podzielić się z wami moimi spostrzeżeniami z montażu
Oczywiście aby zmienić kierownice, potrzebujemy nowej ... na Allegro mamy dość duży wybór , wiec na pewno coś nam się trafi , być może komuś wystarczą same manetki tiptronic , bez podgrzewania , to nawet mniej będzie miał roboty z przekładką a i taniej z pewnością wyjdzie całość. Mi udało się kupić kierownicę jak nową z łopatkami i podgrzewaniem , oczywiście multifunkcyjną w stanie ideał - jak nowa za 600 zł, bywają i tańsze, ale różnie to bywa z ich stanem.
Jak mamy już kierownicę musimy sprawdzić jaki sterownik siedzi w naszych przełącznikach zespolonych ... u mnie oryginalnie występował 4F0 953 549 A ( sprawdzamy VAGiem najlepiej ) jest to sterownik wystarczający do obsługi kierownicy z tiptronikiem i multifunkcją obsługuje też tempomat, ale już np do podgrzewania się nie nadaję i według mojej wiedzy nie da rady obsłużyć też distronic , .. mi zależało na kierownicy z podgrzewaniem wiec ....potrzebny jest wiec moduł 4F0 953 549 C , co więcej ! Ważne ! trzeba zwrócić uwagę aby była odpowiednia taśma airbag ! z wyprowadzonymi pinami w gniazdku podgrzewania kierownicy !
Apropo tempomatu i distronica ... opis montażu poniżej może być też przydatny przy wymianie samych manetek, modułu zespolonego przy modzie distronica , tempomatu lub komputera pokładowego na FIS .
Jak mamy kierę , przełącznik zespolony z odpowiednim sterownikiem kierownicy i taśmą airbag, możemy zaczynać
Odkręcamy więc kierownice: za kierownicą znajdziemy 2 zaślepki
ukrywające śrubki torx przytrzymujące na miejscu AIRBAG kierownicy ... ( oczywiście zakładam, że mamy VAGa aby usunąć ewentualne błędy poduszki po jej rozłączeniu )
ostrożnie zdejmujemy airbag połączony z kolumną kolorową wtyczką
należy pociągnąć "do góry" jej fioletową część i wtyczka ładnie wypnie się z gniazda airbag
dalej jeszcze mała czarna wtyczka od multifunkcji ( jeżeli już są i mamy poduszkę w garści i możemy ją spokojnie odłożyć w bezpieczne miejsce
pod poduszką widok taki ,
z centralnie umieszczoną śrubą trzymającą kierownicę , niestety nie znam dokładnej nazwy potrzebnego klucza , ale bez problemów można to wykręcić odpowiednio dobranym torxem .... trzyma dość mocno więc przydałoby się przytrzymać kierownicę po odkręceniu tej śrubeczki najlepiej zapamiętać , zaznaczyć jej miejsce na wieloklinie , żeby ją później tak samo włożyć , coby krzywa nie byla
następnie po zdjęciu kiery mamy już widok taśmy airbaga
( tutaj prace mogą zakończyć osoby które nie chcą mieć dodatków w manetkach , typu distronic, tempomat czy komputer), jezeli wystarczy sama kiera multi. z łopatkami tiptr ew. to poprostu ja zakładamy i przechodzimy do kodowania , niżej ...
My pokusimy sie jednak o zdjecie przelacznika zespolonego wiec, odkręcamy dolna obudowe , 2 srubki torx z przodu ( uwaga bo są małe chyba torx 7 i potrzebny długi śrubokręt )
oraz 2 srubki z tylu ,
przydaje się tez poluzowanie całej obudowy dolnej pod kierownica , w tym celu zaczynamy od osłony bezpieczników
pod nia pierwsza śrubka
następnie jeszcze dwie od spodu obudowy ( sorry za ciemne zdjęcia )
trzeba też koniecznie zdjąć uchwyt ustawiania kiery ( blokowania ) 2 x torx
ja nie zdejmowałem tego z zatrzasków bo samo odkręcenie umożliwia już zdjęcie obudowy kolumny kierownicy , rozchylamy , dolna cześć zdejmujemy
przełącznik zespolony przytrzymany jest tylko przez jedna śrubkę torx od dołu
no i na 2ch kabelkach ( da się zdjąć bez odpinania , ale polecam najpierw odpiąć a później zdejmować , mniej gimnastyki
jak mamy zdjęty przełącznik to jesteśmy już pod koniec naszych prac , tj w odwrotnej kolejności zakładamy nowy , i składamy całość do kupy
jak ktoś chce można rozebrać przełącznik , taśma airbag trzyma się na 3 plastikowych zaczepach i lekko schodzi jak ją pociągniemy ku górze. Co do taśmy uwaga żeby jej nie zwolnić i nie przekręcić bo będą kłopoty z kalibracją czujnika kąta skrętu. Chętni rozkręcają manetki , torx 7 i wkładają co komu potrzeba jeżeli nie mają kompletnego modułu ....
Zakładam że mamy wszystko poskładane tak samo jak rozłożone , teraz trzeba naszą nową kierownicę zakodować
Podłączamy VAGA no i kodowanie :
Otwieramy sterownik Steering wheel
x?xxxxx: L/P
0 = Kierownica po lewej stronie konsoli
1 = Kierownica po prawej stronie konsoli
xx?xxxx: Rodzaj sterowania kolumny
0 = Kolumna manualna
1 = Kolumna regulowana elektrycznie
xxx?xxx: Funkcje kierownicy
0 = Standardowa (bez multi funkcji - 4 ramienna)
1 = Sportowa (bez multi funkcji - 3 ramienna)
2 = Komfortowa (z multi funkcjami - 4 ramienna)
3 = Sportowa (z multi funkcjami - 3 ramienna)
xxxx?xx: Doposażenie
1 = z łopatkami Tiptronic +/-
2 = ogrzewana
3 = z łopatkami Tiptronic +/- oraz ogrzewana
xxxxx?x: Komputer pokładowy FIS / Tempomat (CCS) / Adaptive Cruise Control - RADAR (ACC)
0 = Bez komputera FIS, bez tempomatu CCS, bez radaru ACC
1 = Z komputerem FIS, bez tempomatu CCS, bez radaru ACC
2 = Bez komputera FIS, z tempomatem CCS, bez radaru ACC
3 = Bez komputera FIS, bez tempomatu CCS, z radarem ACC
4 = Z komputerem FIS, z tempomatem CCS, bez radaru ACC
5 = Z komputerem FIS, bez tempomatu CCS, z radarem ACC
xxxxxx?: Nadwozie
1 = Sedan (bez tylnej wycieraczki)
2 = Avant (z tylną wycieraczką)
Nie będzie też niczym dziwnym jeżeli po tej całej operacji będziemy mieli błąd poduszki ( z wiadomych przyczyn ) oraz błąd ESP ze względu na wymianę taśmy airbag z czujnikiem kąta skrętu. Gdzieś spotkałem się że sam gaśnie , ale chyba tylko jak włożymy tą samą taśmę , ja potrzebowałem taśmy z pinami pod podgrzewanie więc nie zgasło , znów ratuje nas VAG z kalibracją czujnika kąta skrętu:
Odpalamy samochód, skręcamy jeden obrót kierownicą w prawo , jeden obrót kierownicą w lewo , przejeżdżamy niewielki dystans z prędkością niższa niż 20 km/h prosto , zatrzymujemy samochód - jeżeli kierownica jest prosto , nie ruszamy jej już i :
Wybieramy
[03 - ABS Brakes]
[Login - 11] ew . Security
Wpicujemy login: 40168
[Zrób to!] następnie
[Basic Settings - 04]
Group 001
[Idź!]
Powinno nam wyświetlić OK
Cieszymy się pełną funkcjonalnością nowej kiery , manetek i co najważniejsze , mamy ciepłe łapki zimą
Jeżeli wkradły sie do opisu jakieś błedy proszę poprawcie mnie , bo lama jestem , ale starałem sie opisać najlepiej jak mogłem
Teraz już po wszystkim , wszystko zmontowane i postanowiłem podzielić się z wami moimi spostrzeżeniami z montażu
Oczywiście aby zmienić kierownice, potrzebujemy nowej ... na Allegro mamy dość duży wybór , wiec na pewno coś nam się trafi , być może komuś wystarczą same manetki tiptronic , bez podgrzewania , to nawet mniej będzie miał roboty z przekładką a i taniej z pewnością wyjdzie całość. Mi udało się kupić kierownicę jak nową z łopatkami i podgrzewaniem , oczywiście multifunkcyjną w stanie ideał - jak nowa za 600 zł, bywają i tańsze, ale różnie to bywa z ich stanem.
Jak mamy już kierownicę musimy sprawdzić jaki sterownik siedzi w naszych przełącznikach zespolonych ... u mnie oryginalnie występował 4F0 953 549 A ( sprawdzamy VAGiem najlepiej ) jest to sterownik wystarczający do obsługi kierownicy z tiptronikiem i multifunkcją obsługuje też tempomat, ale już np do podgrzewania się nie nadaję i według mojej wiedzy nie da rady obsłużyć też distronic , .. mi zależało na kierownicy z podgrzewaniem wiec ....potrzebny jest wiec moduł 4F0 953 549 C , co więcej ! Ważne ! trzeba zwrócić uwagę aby była odpowiednia taśma airbag ! z wyprowadzonymi pinami w gniazdku podgrzewania kierownicy !
Apropo tempomatu i distronica ... opis montażu poniżej może być też przydatny przy wymianie samych manetek, modułu zespolonego przy modzie distronica , tempomatu lub komputera pokładowego na FIS .
Jak mamy kierę , przełącznik zespolony z odpowiednim sterownikiem kierownicy i taśmą airbag, możemy zaczynać
Odkręcamy więc kierownice: za kierownicą znajdziemy 2 zaślepki
ukrywające śrubki torx przytrzymujące na miejscu AIRBAG kierownicy ... ( oczywiście zakładam, że mamy VAGa aby usunąć ewentualne błędy poduszki po jej rozłączeniu )
ostrożnie zdejmujemy airbag połączony z kolumną kolorową wtyczką
należy pociągnąć "do góry" jej fioletową część i wtyczka ładnie wypnie się z gniazda airbag
dalej jeszcze mała czarna wtyczka od multifunkcji ( jeżeli już są i mamy poduszkę w garści i możemy ją spokojnie odłożyć w bezpieczne miejsce
pod poduszką widok taki ,
z centralnie umieszczoną śrubą trzymającą kierownicę , niestety nie znam dokładnej nazwy potrzebnego klucza , ale bez problemów można to wykręcić odpowiednio dobranym torxem .... trzyma dość mocno więc przydałoby się przytrzymać kierownicę po odkręceniu tej śrubeczki najlepiej zapamiętać , zaznaczyć jej miejsce na wieloklinie , żeby ją później tak samo włożyć , coby krzywa nie byla
następnie po zdjęciu kiery mamy już widok taśmy airbaga
( tutaj prace mogą zakończyć osoby które nie chcą mieć dodatków w manetkach , typu distronic, tempomat czy komputer), jezeli wystarczy sama kiera multi. z łopatkami tiptr ew. to poprostu ja zakładamy i przechodzimy do kodowania , niżej ...
My pokusimy sie jednak o zdjecie przelacznika zespolonego wiec, odkręcamy dolna obudowe , 2 srubki torx z przodu ( uwaga bo są małe chyba torx 7 i potrzebny długi śrubokręt )
oraz 2 srubki z tylu ,
przydaje się tez poluzowanie całej obudowy dolnej pod kierownica , w tym celu zaczynamy od osłony bezpieczników
pod nia pierwsza śrubka
następnie jeszcze dwie od spodu obudowy ( sorry za ciemne zdjęcia )
trzeba też koniecznie zdjąć uchwyt ustawiania kiery ( blokowania ) 2 x torx
ja nie zdejmowałem tego z zatrzasków bo samo odkręcenie umożliwia już zdjęcie obudowy kolumny kierownicy , rozchylamy , dolna cześć zdejmujemy
przełącznik zespolony przytrzymany jest tylko przez jedna śrubkę torx od dołu
no i na 2ch kabelkach ( da się zdjąć bez odpinania , ale polecam najpierw odpiąć a później zdejmować , mniej gimnastyki
jak mamy zdjęty przełącznik to jesteśmy już pod koniec naszych prac , tj w odwrotnej kolejności zakładamy nowy , i składamy całość do kupy
jak ktoś chce można rozebrać przełącznik , taśma airbag trzyma się na 3 plastikowych zaczepach i lekko schodzi jak ją pociągniemy ku górze. Co do taśmy uwaga żeby jej nie zwolnić i nie przekręcić bo będą kłopoty z kalibracją czujnika kąta skrętu. Chętni rozkręcają manetki , torx 7 i wkładają co komu potrzeba jeżeli nie mają kompletnego modułu ....
Zakładam że mamy wszystko poskładane tak samo jak rozłożone , teraz trzeba naszą nową kierownicę zakodować
Podłączamy VAGA no i kodowanie :
Otwieramy sterownik Steering wheel
x?xxxxx: L/P
0 = Kierownica po lewej stronie konsoli
1 = Kierownica po prawej stronie konsoli
xx?xxxx: Rodzaj sterowania kolumny
0 = Kolumna manualna
1 = Kolumna regulowana elektrycznie
xxx?xxx: Funkcje kierownicy
0 = Standardowa (bez multi funkcji - 4 ramienna)
1 = Sportowa (bez multi funkcji - 3 ramienna)
2 = Komfortowa (z multi funkcjami - 4 ramienna)
3 = Sportowa (z multi funkcjami - 3 ramienna)
xxxx?xx: Doposażenie
1 = z łopatkami Tiptronic +/-
2 = ogrzewana
3 = z łopatkami Tiptronic +/- oraz ogrzewana
xxxxx?x: Komputer pokładowy FIS / Tempomat (CCS) / Adaptive Cruise Control - RADAR (ACC)
0 = Bez komputera FIS, bez tempomatu CCS, bez radaru ACC
1 = Z komputerem FIS, bez tempomatu CCS, bez radaru ACC
2 = Bez komputera FIS, z tempomatem CCS, bez radaru ACC
3 = Bez komputera FIS, bez tempomatu CCS, z radarem ACC
4 = Z komputerem FIS, z tempomatem CCS, bez radaru ACC
5 = Z komputerem FIS, bez tempomatu CCS, z radarem ACC
xxxxxx?: Nadwozie
1 = Sedan (bez tylnej wycieraczki)
2 = Avant (z tylną wycieraczką)
Nie będzie też niczym dziwnym jeżeli po tej całej operacji będziemy mieli błąd poduszki ( z wiadomych przyczyn ) oraz błąd ESP ze względu na wymianę taśmy airbag z czujnikiem kąta skrętu. Gdzieś spotkałem się że sam gaśnie , ale chyba tylko jak włożymy tą samą taśmę , ja potrzebowałem taśmy z pinami pod podgrzewanie więc nie zgasło , znów ratuje nas VAG z kalibracją czujnika kąta skrętu:
Odpalamy samochód, skręcamy jeden obrót kierownicą w prawo , jeden obrót kierownicą w lewo , przejeżdżamy niewielki dystans z prędkością niższa niż 20 km/h prosto , zatrzymujemy samochód - jeżeli kierownica jest prosto , nie ruszamy jej już i :
Wybieramy
[03 - ABS Brakes]
[Login - 11] ew . Security
Wpicujemy login: 40168
[Zrób to!] następnie
[Basic Settings - 04]
Group 001
[Idź!]
Powinno nam wyświetlić OK
Cieszymy się pełną funkcjonalnością nowej kiery , manetek i co najważniejsze , mamy ciepłe łapki zimą
Jeżeli wkradły sie do opisu jakieś błedy proszę poprawcie mnie , bo lama jestem , ale starałem sie opisać najlepiej jak mogłem
Przycisk uruchamiania ogrzewania jest pod dolnym lewym ramieniem kierownicy (od tylu), natężenie grzania jest automatyczne, jest tam termostat który nie pozwala na przegrzanie , utrzymuje naprawdę milutka temperaturę , niektórzy śmieją się z tej opcji , ale to tylko Ci którzy z tym nie jechali w chłodny poranek
przycisk widać na tej fotce po prawej stronie :
przycisk widać na tej fotce po prawej stronie :
- adsense1234
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 184
- Rejestracja: 11 lut 2008, 15:59
- Imię: adsense
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 2000
- Nadwozie: Limuzyna
- Silnik: 2.5TDI BFC 163KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Google
- Kontakt:
stanyor ... nie wstawiam linków z Allegro na fora bo z czasem stają sie nieaktualne , ale wpisz w wyszukiwarkę allegro poprostu "kierownica podgrzewana audi" i już masz 3 szt. jak zaznaczysz dodatkowo w tytułach i opisach a następnie posortujesz po cenie , to masz kilka sztuk dodatkowo ... w troche lepszych cenach ... z "dużym wyborem" może przesadziłem, ale krzywdy nie ma
ALLEGRO LINK DO WYSZUKIWANIA KIEROWNIC PODGRZEWANYCH
ALLEGRO LINK DO WYSZUKIWANIA KIEROWNIC PODGRZEWANYCH
koledzy mam pytanko a jak z kirownicą od S-ki z tipem do c5
mam tiptronika i kierownice od S-ki ale bez tipa a chciałbym mieć taki bajer :P
też wystarczy założyć nową kiere i tylko zakodować
pisałem już posta ale nikt nie umiał mi odpowiedzieć jak to jest w c5
a może pasowała by kiero od c6 heheh (sam nie wierze w to co pisze :P)
mam tiptronika i kierownice od S-ki ale bez tipa a chciałbym mieć taki bajer :P
też wystarczy założyć nową kiere i tylko zakodować
pisałem już posta ale nikt nie umiał mi odpowiedzieć jak to jest w c5
a może pasowała by kiero od c6 heheh (sam nie wierze w to co pisze :P)
1800 wałki
1100 hydraulika
6700 łączny koszt
sprawne A6 V6
1100 hydraulika
6700 łączny koszt
sprawne A6 V6
Wyglada na to ze w C5 jest prawie to samo ... poprostu mniej opcji kodowania przyjmuje sterownik kierownicy [16] - Steering Wheel
* 0?xxx: Radio Remote
o 0 = active (Standard)
o 1 = inactive
* 0x?xx: Language
o 0 = German
o 1 = English
o 2 = French
o 3 = Italian
o 4 = Dutch
o 5 = Spanish
o 6 = Portuguese
o 7 = Danish
o 8 = Swedish
* 0xx?x: Tiptronic
o 0 = Tiptronic not installed (on Steering Wheel)
o 1 = Tiptronic installed (on Steering Wheel)
* 0xxx?: Steering Wheel Type
o 1 = Radio and Telephone Operation
o 2 = Radio Operation (6-Buttons)
o 5 = Radio/Telephone and Voice Control
* 0?xxx: Radio Remote
o 0 = active (Standard)
o 1 = inactive
* 0x?xx: Language
o 0 = German
o 1 = English
o 2 = French
o 3 = Italian
o 4 = Dutch
o 5 = Spanish
o 6 = Portuguese
o 7 = Danish
o 8 = Swedish
* 0xx?x: Tiptronic
o 0 = Tiptronic not installed (on Steering Wheel)
o 1 = Tiptronic installed (on Steering Wheel)
* 0xxx?: Steering Wheel Type
o 1 = Radio and Telephone Operation
o 2 = Radio Operation (6-Buttons)
o 5 = Radio/Telephone and Voice Control
no nie sadze , nawet kształt będzie inny ... ale kto wie
wypas to jest kierownica od RS6 4F , płaska z dołu , kiedyś widziałem taką na Ebay , jak szukałem kierownicy , ale po pierwsze cena była $$$$ :shock: to jeszcze nie jestem do końca zwolennikiem tego typu tuningu , uważam że to przesada ... kiera od RS6 a silnik TDi
wypas to jest kierownica od RS6 4F , płaska z dołu , kiedyś widziałem taką na Ebay , jak szukałem kierownicy , ale po pierwsze cena była $$$$ :shock: to jeszcze nie jestem do końca zwolennikiem tego typu tuningu , uważam że to przesada ... kiera od RS6 a silnik TDi
Kierownica Multi A6 C6
Witam
Jestem tu nowy.
Moze ktos mi pomorze w takiej kwestii. Mam Audi A6 2006, ale kierownica nie ma multifunkcji.
Widze, ze kierownice multi na allegro to koszt 300-400pln.
Pytanie czy jest mozliwosc uruchomienia takiej kierownicy u mnie?
Jak napisalem do serwisu ASO to mi odpisali, ze koszt przerobki na multi to 8000 pln. 6300 same czesci!!!
Zdebialem.
Chetnie bym wymienil, ale ten bajerek,... bez przesady, nie za taka kase.
Moze ktos ma jakis pomysl???
Dzieki!!!
Jestem tu nowy.
Moze ktos mi pomorze w takiej kwestii. Mam Audi A6 2006, ale kierownica nie ma multifunkcji.
Widze, ze kierownice multi na allegro to koszt 300-400pln.
Pytanie czy jest mozliwosc uruchomienia takiej kierownicy u mnie?
Jak napisalem do serwisu ASO to mi odpisali, ze koszt przerobki na multi to 8000 pln. 6300 same czesci!!!
Zdebialem.
Chetnie bym wymienil, ale ten bajerek,... bez przesady, nie za taka kase.
Moze ktos ma jakis pomysl???
Dzieki!!!
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga