Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep

[ALL] filtr FAP

Wszystko co dotyczy ogólnie całej gamy A6/A7 silników wysokoprężnych, nie przywiązane stricte do konkretnego modelu.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
alukard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1283
Rejestracja: 24 lut 2008, 20:39
Imię: Audi A6 Jacek
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ARJ 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Żywiec

[ALL] filtr FAP

Post autor: alukard » 30 wrz 2009, 16:36

witam
zastanawia mnie jedna zecz w technologi "mokrego FAP-u"
gdzie to specjalny plyn dodawany jest do paliwa w celu zwiekszenia temp spalin w celu dopalenia tlenkow NOx (mniejwiecej 50ml plynu na 80 litrow paliwa ??)

teraz pytania <ok>
-ten plyn wlewany jest bezposrednio do baku czy jest doprowadzony do "listwy wtryskowej" i "dotryskiwany" do paliwa ??
-jesli tak to skad ecu(lub cos innego) "wie" ile tego plyny "dolac" ??
-jest to proces cykliczny ?? (tzn. powiedzmy przy zalaniu zbiornika np tymi 80 litrami "doleje" nam 50ml plynu ?? czy np. przy zalaniu 10 litrow paliwa tez nam "doleje" te 50ml ??)
-a moze jest to zwiazane z otwieraniem baku ?? (im czesciej bedziemy otwierac tym szybciej ubedzie nam plynu?? )

moze mi to ktos wyjasnic ?? <piwo>

Awatar użytkownika
alukard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1283
Rejestracja: 24 lut 2008, 20:39
Imię: Audi A6 Jacek
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ARJ 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: alukard » 30 wrz 2009, 22:02

dobra zatankujemy polowe baku ten czujnik ustawimy w stan przed zalaniem polowy baku, wywalimy komory spalania w fapie zeby spaliny swobodnie przez niego przelatywaly aby uniknac "zaslepienia fapu" (np za filtrem damy chocby jakis katalizator zeby spaliny odrazu nie przelatywaly tylko delikatnie sie hamowaly i co za tym idzie zwiekszaly temp. przy czujnikach w "fapie" (ktorego mechanicznie juz by nie bylo ) i co wtedy ?czy czujniki na filtrze przesylaja sygnal do ecu w zwiazku z temperatura ?? tylko jak ominac sonde lambda ?? bo mysle ze na tej podstawie bedzie tez dawkowane paliwo ??

Awatar użytkownika
alukard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1283
Rejestracja: 24 lut 2008, 20:39
Imię: Audi A6 Jacek
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ARJ 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: alukard » 01 paź 2009, 09:51

no tak temperature napewno mierzy
a cisnienie tez nie pomyslalem o tym .... :oops:

czyli jedynie
mozna wywalic i przeprogramowac ECU
ianczej sie nie da ?? <ok>

arekjask
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 469
Rejestracja: 21 sie 2009, 22:31
Imię: Grzegorz
Rocznik: 2006
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: arekjask » 01 paź 2009, 13:16

Koledzy - myślę, że wygląda to trochę inaczej. Miałem problem z filtrem cząstek stałych w Avensisie i trochę się o tym naczytałem.

Myślę, że ten płyn jest dolewany do paliwa, ale nie sądzę, żeby trafiało to do paliwa w baku i w efekcie do cylindrów. To dodatek, który obniża temperaturę zapłonu paliwa - nie wiem, czy jest wskazane dodawanie takiego dodatku do paliwa dostarczanego do cylindrów! Przecież mogą występować samozapłony.

Choć z drugiej strony, może ten dodatek powoduje zwiększenie temperatury spalin, a nie obniżenie temp. zapłonu. Wypalanie FAP i tak wymaga "żywego ognia". W spalinach jest sadza (czyli węgiel), która zatyka FAP. Wypala się ją (tę sadzę) ogniem, a nie gorącymi spalinami. Gorące spaliny są konieczne do zapłonu paliwa przed FAP-em.

W Toyocie miałem dodatkowy wtryskiwacz, który podawał paliwo bezpośrednio przed FAP, żeby tam - w gorących spalinach - następowało jego spalanie. Niestety Toyota nie stosuje żadnych dodatkowych płynów, więc żeby paliwo zapaliło się w układzie wydechowym, musi on osiągnąć odpowiednią temperaturę, co z kolei jest trudne podczas jazdy po mieście. W efekcie - paliwo nie jest podawane, filtr nie jest wypalany i zapycha się szybciej. Zresztą podobno analogiczny problem z wypalaniem (czy raczej z jego brakiem) występuje w Oplach (podobno klientowi w serwisie powiedzieli, że do jazdy po mieście to mu firma powinna kupić inne auto :-) ).

Są już na szczęście firmy, które zaczynają produkować emulatory FAP :-) :
Emulator FAP

Od biedy można taki filtr jeszcze regenerować, jeżeli nie jest za bardzo zajechany. Koszt (dla Avensisa) to ok. 1000 zł.
Kogel-mogel FB :/
Fora to jest biwak. :)

Awatar użytkownika
alukard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1283
Rejestracja: 24 lut 2008, 20:39
Imię: Audi A6 Jacek
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ARJ 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: alukard » 01 paź 2009, 19:53

wydaje mi sie ze wlasnie tak jest tzn. ....
bak jest zlozony z dwoch czesci (zalozmy komora paliwa 75litrow i komora na plyn ELIOS 5 litrow) {przynajmnie taki widok zastalem jak czyscilismy bak w 2.2HDI} w komorze gdzie znajduje sie paliwo umieszczony jest wtryskiwacz ktory za pomoca jakiegos modulu steruje iloscia dodatku (plynu ELIOS) do paliwa, ktory tak jak piszesz obniza temp. zaplonu czastek stalych o okolo 100 stopni. dzieki temu dwutlenek ceru zbiera sie w filtrze az do momentu "zapchania" sie filtra (wydaje mi sie ze tutaj bedzie za to odpowiedzialny ten czujnik ciosnienia ktory wykryje wieksze cisnienie czyli zapchanie sie filtra i da info do...{albo jakiegs modulu albo ecu} o tym zeby poddac filtr procesu regeneracji(bo skoro zbiera sie w komorach filtra fap w porowatych kanalach szybciej czy pozniej musi sie calkowicie zapchac... ) i ktos, cos, czyms musi go wyczyscic (albo zutylizowac i kupic nowy) bo porzeciez dwutlenek ceru nie jest palny ??

aby czastki stale mogly sie wypalic z FAP-a potrzebna jest temp ~600 stopni
(tu dla ciekawskich SKODA umiescila filtr fap za daleko od turbinki i mozna sie domyslic jakiego bubla zrobili <ok> moim zdaniem na ogromna korzysc uzytkownikow SKODY )
natomiast przy normalnym uzytkowaniu samochodu z filtrem FAP temp. osiaga ~200 stopni (w filtrze fap)
(i tutaj sa juz istne czary mary ktore nie moge zrozumiec....albo rozumie a nie wiem ze rozumie <ok> ) skoro dwutlenek ceru zmniejsza temp spalania to analogicznie musi sie mieszac z sadza... ktora gromadzi sie w filtrze (na moje oko cer jest jakby "hamulcem" ognia ktory skupia cala swoja "moc grzewcza" wlasnie na zgromadzonej sadzy...)
dlatego mysle wlasnie ze dodatek wtryskiwany jest do baku na podstawie "etapu wlewania paliwa do baku i masy czujnikow po drodze... :roll: "
1.korek wlewu (otwarcie)
2.plywak od paliwa (jakis modul wie ile wlalismy paliwa)
3.korek wlewu (zamkniecie)
4.wtrysk dodatku
(odrazu nasuwa mi sie tu jakas mozliwosc sprawdzenia przebiegu po procesach "wypalania" wtryskiwania, otwierania korka od baku i koncowej liczbie wlanych litrow paliwa... co wy na to ?? moze sie da :mrgreen: <ok> {zrobilibysmy prosty sposob na sprawdzenie przyblizonego przebiegu w bardzo prosty sposob... ilosc zalanej ropy podzielona przez np 8 litrow na 100km <ok> }
wiem ze myslicie ze postradalem mysli z moim tokiem myslenia ale ... :-P

jak wiadomo nie jezdzimy caly czas identycznie <ok>
tzn. nie odprowadzamy w identyczny sposob sadzy do filtra bo nie jest mozliwe smigac caly czas z taka sama predkoscia i tak samo wcisnietym pedalem sprzegla..
mniejszy but mniej sadzy
wiekszy but wiecej sadzy
i tutaj moja glowa zakrecila sie jak domek slimaka :arrow:
:arrow: :roll: :roll: :roll: :shock: <ok>

Awatar użytkownika
alukard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1283
Rejestracja: 24 lut 2008, 20:39
Imię: Audi A6 Jacek
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ARJ 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: alukard » 01 paź 2009, 20:19

wszyscy piszecie ze jest wypalane
no tak zgodze sie <ok>

ale interesuje mnie jak, co, poco, doczego :mrgreen:

arekjask
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 469
Rejestracja: 21 sie 2009, 22:31
Imię: Grzegorz
Rocznik: 2006
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: arekjask » 02 paź 2009, 10:12

alukard pisze:(...) w komorze gdzie znajduje sie paliwo umieszczony jest wtryskiwacz ktory za pomoca jakiegos modulu steruje iloscia dodatku (plynu ELIOS) do paliwa, ktory tak jak piszesz obniza temp. zaplonu czastek stalych o okolo 100 stopni. dzieki temu dwutlenek ceru zbiera sie w filtrze az do momentu "zapchania" sie filtra
Może na początek ustalmy fakty :-) . Nie wiem, skąd wziąłeś ten dwutlenek ceru, bo ja nigdzie się na niego nie natknąłem ;-) .

Z dużym uproszczeniem można powiedzieć, że cząstki stałe to po prostu cząsteczki sadzy, które powstają w wyniku niecałkowitego spalania oleju napędowego. Podczas przyspieszania normalny diesel wypuszcza z wydechu czarny dym. Jeśli jednak ma filtr cząstek stałych, sadza zostaje w filtrze.

Jednak sama sadza, która jest tylko grupą atomów węgla, nie byłaby aż tak groźna, aby ją koniecznie filtrować. Problem w tym, że przywierają do niej węglowodory, popioły, związki siarki i opiłki metalu, a te - wdychane z powietrzem - są groźne dla człowieka. Wymiary cząstki stałej najczęściej nie przekraczają 0,1 mikrometra, więc bardzo łatwo dostają się do płuc i mogą wywołać raka (patrz też link na końcu postu).

Filtr cząstek stałych - ma za zadanie zatrzymywanie cząstek SADZY (patrz: Wikipedia - FAP ).

Technologie:
DPF - Stosowany przez wielu producentów filtr cząstek stałych DPF do wypalenia sadzy nie potrzebuje dodatku obniżającego temperaturę jej spalania. Jego funkcję przejęła specjalna warstwa katalityczna pokrywająca ścianki wkładu filtrującego. Zaletą tego rozwiązania jest długa żywotność filtra (teoretycznie równa żywotności auta) wynikająca z mniejszej ilości osadzających się w nim popiołów. Oczywiście, w tym systemie też okresowo wypala się sadzę w filtrze.

FAP - Koncern PSA stosuje rozwiązanie, które umożliwia dopalanie sadzyw filtrze cząstek stałych (FAP) dzięki zastosowaniu dodatku do paliwa obniżającego temperaturę jej spalania. Ten specjalny płyn dozowany jest do zbiornika paliwa przy każdym tankowaniu. Proces wypalania odbywa się średnio co kilkaset kilometrów, a filtr FAP wymaga wymiany co 80, 120 lub 160 tys. km (w zależności od typu). Podobny system stosowany jest w najnowszych autach Forda.

D-Cat - W nowoczesnych dieslach D-CAT stosowanych w autach Toyoty filtr cząstek stałych jest elementem większego układu utrzymującego bardzo niską emisję spalin. W tym przypadku również nie przewiduje się jego okresowej wymiany, a oczyszczanie (regeneracja) możliwe jest dzięki wtryskowi paliwa do kolektora wydechowego, które spalając się, podnosi temperaturę wydechu, umożliwiającą wypalenie zebranych w filtrze cząstek sadzy.

Powyższe cytaty pochodzą z tego artykułu .

Dla systemu FAP teoria wygląda tak:

Naturalne spalanie cząstek następuje w temperaturze około 550 stopni Celsjusza , podczas gdy temperatura spalin wynosi 150°C przy wylocie kolektora.

Proponowane rozwiązanie uwzględnia te dwa parametry dzięki:
- wtórnemu wtryskowi w fazie rozprężenia co powoduje dopalanie w cylindrze i zwiększa temperaturę spalin z 200 do 250°C (to jest z 350 do 400°C);
- dodatkowemu dopalaniu dzięki katalizatorowi utleniającemu umieszczonemu przed filtrem, który przetwarza nie spalone węglowodory pochodzące z wtórnego wtrysku. Temperatura może wzrosnąć o 100°C (to jest z 450 do 500°C);
- domieszce substancji Eolys do paliwa. Ten związek zawierający cerynę obniża naturalną temperaturę spalania cząstek do 450°C.

(źródło)

A tu jeszcze trochę teorii i obrazków :-)
O filtrze cząstek stałych
Kogel-mogel FB :/
Fora to jest biwak. :)

Awatar użytkownika
alukard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1283
Rejestracja: 24 lut 2008, 20:39
Imię: Audi A6 Jacek
Rocznik: 1999
Moje auto: A6 C5
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.4 ARJ 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: alukard » 02 paź 2009, 14:08


arekjask
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 469
Rejestracja: 21 sie 2009, 22:31
Imię: Grzegorz
Rocznik: 2006
Moje auto: A6 C6
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 ALF 165KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: arekjask » 02 paź 2009, 14:38

alukard pisze:i wszystko jasne
Dzięki alukard, chciałem to też dodać, ale nie mogłem dziś tego znaleźć (a wcześniej już to czytałem) :-) .
Kogel-mogel FB :/
Fora to jest biwak. :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl części samochodowe motostacja