Post
autor: wojtekcbr » 18 lis 2008, 15:57
Zmniejszenie średnicy koła, jest wskazane jedynie na prześwit między gumą a nadkolem, jak kolega ~slavi16 napisał, chociaż ten aspekt nie jest zbyt znaczący. Natomiast powinno się kupować węższe opony czyli jak jeździsz na np. 225/55/16, to na zimę kup 205/55/16, wtedy uzyskasz większy nacisk jednego cm kwadratowego opony na podłoże, co ma duży wpływ na wybieranie śniegu przez oponę, oraz zwiększeniu przyczepności na wodzie (kałuże), czy śliskiej nawierzchni. Zmniejszenie średnicy felgi niczemu nie służy, no chyba, że mieszkasz w górach i zależy Ci na większym prześwicie między oponą a nadkolem, bo również możesz na felgę 15" możesz założyć oponę 225/80/15 i w sumie uzyskasz taką samą średnicę co przy 16 czy 17 i efekt większego nacisku zniknie, przy takim rozwiązaniu jedynie zyskujesz na większy zabezpieczeniu felgi przed uszkodzeniem mechanicznym, bo wysokość opony jest większa, co może mieć pozytywne skutki przy większej ilość dziur w zimie na naszych drogach. Jeśli natomiast użyjesz takiego samego profilu, czyli zamienisz 225/55/16 na 225/55/15, to rzeczywista średnica koła będzie mniejsza i licznik będzie Ci oszukiwał. Oczywiście podane wartości są przykładowe. Co do Twojego przypadku to proponuję zostać przy rozmiarze felgi takim, jak producent zaleca do Twojego modelu, jeśli jest to 18" dla S-Line, to przy nim zostań, jedynie kup węższe opony. Natomiast jeśli mieszkasz w górach i będziesz dużo jeździł po śniegu, to kup mniejsze np. 17" lub 16", ale i węższe opony od letnich. Mam nadzieję, że w miarę prosto wyjaśniłem :mrgreen: