Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ A6 C5] Nowa kierownica od A6 C6 do C5 model 2002

Car Audio
ODPOWIEDZ
p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TDI 326KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 18 paź 2011, 21:20

Pisząc j453 miałem na myśli oznaczenie na schemacie a nie oznaczenie literowe do którego musisz dotrzeć. Najprościej podać numer VIN w jakimś ASO i poprosić, żeby podali symbol sterownika do multifunkcji.

Jak Borys słusznie zauważył nie masz co liczyć, że będzie instalacja czekała tylko na podpięcie sterownika, ale miejsce powinno być.
Pozdrawiam,
Piotrek

platyn
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 5
Rejestracja: 06 lip 2011, 10:31
Lokalizacja: gniew

kierka

Post autor: platyn » 18 paź 2011, 22:38

witam
tak kledzy myslalem ze bedzie to latwiejsze zasugierowal mi to dobry szanowany mechanik bo historia zaczeła sie do bledu awari systemu airbag po zdjeciu przez "mechanika" kierownicy i podpieciu do kompa powiedzial mi ze mam instalacje, zasugierowal sie tasma zwijakiem z dodatkowym gniazdem. <rotfl> <rotfl>
ja zaskoczony dokupilem kierownice i poduche ze sterowaniem
W mojej poprzedniej c-klasie montowale elektryczne szybki alarm i funkcje komfort - domykanie szyb z pilota i przyznam bylo prosciej!

moze kiedys ktos przetrze szlak montazku tej fajnej funkcj.

pozdrawiam

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TDI 326KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 19 paź 2011, 12:24

Witam ponownie, po krótkiej przerwie.

No i mam wreszcie dobre informacje. Na nowym sterowniku (po 2008r) od kierownicy do A3 udało mi się nawiązać łączność z kierownicą. Nie mam już żadnych błędów komunikacji z magistralą LIN. Zapaliłem lampki (ładnie świecą) i widziałem jak "naciskają się" przyciski (cztery sztuki). Nie widać tylko jak się kręci rolkami, ale sądzę że będzie to działać również.

Wieczorem sprawdzę, czy RNS-E daje się sterować i raczej nie należy spodziewać się tutaj jakichś problemów. Pozostanie tylko zrobić na gotowo odpowiednie wiązki, no i na koniec oczywiście dokumentację.

Przy okazji mam pytanko do Borys'a, bo już to przerabiał: czy mogę bezkarnie podłączyć tylko zasilanie, CAN'a i linię K do RNS-e i uruchomić sobie, żeby sprawdzić czy w ogóle działa no i czy reaguje na sterowanie z kierownicy?

[ Dodano: 2011-10-20, 10:02 ]
No to jestem po kolejnych testach. Podłączyłem, na stole, RNS-e (październik 2006) wpinając tylko zasilanie, i Can'a, co oczywiście jest za mało ale chciałem zobaczyć, czy bluetooth mi się uruchomi. Chwilowo skonfigurowane jak dla A3. Błędów w radiu było dużo, ale uruchamia się, BT też zaczął działać, ściągnął książkę tel. i różne inne informacje i nawet udało mi się zadzwonić, czyli OK.

Teraz sterowanie z kierownicy. Trzeba pamiętać o tym, że kierownica jest na innej magistrali CAN niż BT i radio i GateWay robi za retransmiter. Po podłączeniu zapłonu zapaliły mi się lampki na kierownicy, a na radiu nie. Trudno oczywiście teraz coś wnioskować, bo brakuje przecież całej reszty układu (jak nie było radia, to lampki na kierownicy się nie zapalały, dopiero na komendę z VAG'a).

Teraz samo sterowanie - strona lewa. Naciskam MODE i nie dzieje się nic, wciskam rolkę, to w trybie radia zaczyna przeszukiwać częstotliwości, jak obrócę rolkę to zatrzymuje się przeszukiwanie (oczywiście anteny nie ma). Z tego wniosek, że komunikaty jakieś idą.

Strona prawa - Naciskam przycisk wybierania głosowego, to pojawia się ikonka przekreślonego głośnika i po pewnym czasie wyskakuje pomoc SDS. Ponowne naciśnięcie powoduje znikanie ikonki głośnika i zamknięcie tej pomocy SDS. Wciskanie i kręcenie rolką nie daje widocznych efektów, ale skoro głośniki są nie podłączone to może tak ma być.

Z uwagi, że mam gatway'a, to chyba zostawię go sobie i będę miał komunikację z rns-e po CAN lub po K, teraz skonfigurowałem, że mam po CAN.

Teraz mam takie pytania:
- Jak powinno działać sterowanie w kierownicy, to znaczy czego można od niego oczekiwać?

- Kodowanie sterownika kierownicy. Generalnie nie lubię takich sytuacji z jakimi mam tu do czynienia, to znaczy: w pierwszej kodowanej pozycji mamy 0 - transmisja manualna, 1 - automatyczna. Z technicznego punktu widzenia brzmi to bezsensownie i niczego nie mówi, ale rozumiem, że jest to jakaś przenośnia myślowa, czy ktoś wie o jaką przenośnię chodzi :] ? Dla ułatwienia dodam, że nie dostrzegam różnic w działaniu.


PS.
Brakuje mi jeszcze przejściówek do radia, które mają do mnie dotrzeć jutro, no i chyba najważniejsze to, że nie mam poduchy. Może ktoś z szanownych klubowiczów ma takową na zbyciu, może być nawet wystrzelona. Pojemności worków są praktycznie identyczne, więc wsadziłbym swój zapalnik i w zasadzie to byłoby idealnie. Kierownica jest 8J0.
Pozdrawiam,
Piotrek

Brianhazard
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 47
Rejestracja: 30 sie 2011, 15:19
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Brianhazard » 21 paź 2011, 22:39

Cześć Piotrek,

Wg tutoriala Malika z klubu A4 funkcjonalność kierownicy z RNS-E powinna wyglądać tak:

Rolka Opcji oraz Przycisk Wyboru Trybu Pracy 'Mode'

Radio
Kręcenie rolką góra/dół - Przewijanie listy dostępnych stacji radiowych
Naciśnięcie rolki- Szukanie nowych stacji radiowych

Karta SD (Mp3)
Kręcenie rolką góra/dół - Przewijanie listy kolejnych utworów
Naciśnięcie rolki - Szybkie przewijanie utworu do przodu

Zmieniarka CD
Kręcenie rolką góra/dół - Przewijanie listy kolejnych utworów
Naciśnięcie rolki - Szybkie przewijanie utworu do przodu

Telefon
Kręcenie rolką góra/dół - Przewijanie książki telefonicznej na FISie
Naciśnięcie rolki - Rozpoczęcie rozmowy z wybranym numerem

Naciśnięcie przycisku wyboru trybu pracy 'Mode'- Przełączenie trybu pracy rolki pomiędzy sterowaniem urządzeniami (Radio, Mp3, CD, Nawigacja) a przewijaniem listy pozycji w książce telefonicznej.

Rolka Głośności oraz Przycisk Rozpoznawania Głosowego

Kręcenie rolką góra/dół - Zmiana głośności (Radio, Mp3, CD, Telefon, Nawigacja)
Naciśnięcie rolki - Powtórzenie ostatniego komunikatu nawigacji
Naciśnięcie przycisku rozpoznawania mowy - Włączenie nasłuchu poleceń głosowych.

Dzięki tej funkcjonalności możemy kontrolować pracę modułu telefonicznego poleceniami głosowymi. Niestety nie ma na razie dostępnego języka polskiego. Można włączyć obsługę po angielsku, niemiecku, hiszpańsku, włosku i francusku.

Dostępne polecenia w języku angielskim:
Dial number - wykręć numer. Podajemy "na piechotę" numer do wybrania wymawiając po trzy cyfry. Na koniec polecenie "dial" powoduje że moduł nawiązuje połączenie z podanym numerem.
Redial - wybierz ponownie poprzedni numer
Select name - wybierz pozycję z książki telefonicznej. W tym przypadku nie używamy jednak książki wbudowanej w nasz telefon. Do tego celu służy oddzielna książka do której nazwy pozycji oraz numery definiujemy głosowo.
Store/Delete name - zapisz/wykasuj pozycję w głosowej książce telefonicznej. Właśnie przez to polecenie definiujemy pozycje głosowe do późniejszego użycia.
Play/Delete phonebook - odtwórz/wykasuj książkę telefoniczną. Możemy sprawdzić jakie pozycje mamy zdefiniowane. Obrazek

Z tego co opisałeś to wszystko zachowuje się poprawnie, masz chyba tylko jeszcze skopane kodowanie.

Obawiam się że na stole już nie dasz rady tego dokładnie obadać - musisz rezać w aucie.

TAk czy inaczej to już chłodzę szampana i szukam ładnej kiery :-)

Pozdro!

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TDI 326KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 22 paź 2011, 00:24

Dzięki Brianhazard, fajny opis. No to wygląda, że jest ok. Zmiana modu może nie działać bo pewnie jest zbyt dużo błędów: choćby barak anten i głośników. Przypomnę, że jak BT nie widział radia to nie wysyłał sygnału. Zobaczymy jak będzie jak wszystko podłączymy w aucie.

Widzę jeszcze dwa małe problemy na horyzoncie. Tak mi się jeszcze wydaje, że sposób kodowania radia (A3, A4 A6 ... TT ) może, między innymi, oznaczać sposób współpracy z FIS'em. Mam nadzieję, że zmiana na A6, co może jeszcze przetestuję jutro, może spowodować, że RNS nie będzie chciał rozpoznawać komend z kiery. Liczę jednak, że uda się znaleźć ustawienie, w którym wszystko będzie śmigać.

No i drugi, to czy pozostawienie gateway'a nie będzie kolidować z zegarami, które w pewnym sensie pełnią podobną rolę (zapewniają połączenie magistrali napędu z magistralą, na której mamy radio. W ostateczności można go podłączać jedynie w sytuacji, gdy trzeba będzie dostać się do sterownika kierownicy, co pewnie nigdy nie będzie konieczne. No i oczywiście nie będziemy go wpinać do naszego CAN'a napędu i może żadnej kolizji nie będzie.

Nawiasem mówiąc to potrzebuję właśnie takiej poduchy jak na fotce. Dokąd jej nie zdobędę, to niestety nie wsadzę tego wszystkiego do środka. Może ktoś wie o takowej do sprzedania?
Pozdrawiam,
Piotrek

borys1822
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 37
Rejestracja: 22 cze 2009, 20:20
Lokalizacja: kielce

Post autor: borys1822 » 24 paź 2011, 19:09

a skad wiesz, ze takiej poduszki potrzebujesz? ta ze zdjecia nmie bedzie pasowac do kiery rs6.
Cos tam pisales o fisie. Nie ma roznicy na jakie auto zakodujesz, bedzie dzialac. U Ciebie rns-e musi byc zakodowane na audi a6 inaczej nie zadziala navi

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TDI 326KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 24 paź 2011, 21:44

Dzięki Borys, to cenna informacja, no i dobra. To ciekawe co piszesz o navi. Dlaczego ma nie zadziałać? Nie kwestionuję oczywiście tylko ciekawi mnie o co chodzi, to znaczy co jej się nie będzie podobało.

Co do poduszki, no to moja kierownica wygląda identycznie, tylko znaczek ma RS6 i ma łopatki. To chyba wszystkie wymiary będą się zgadzać, tak przypuszczam. Jak pytałem w serwisie to powiedzieli, że każda poduszka od takiej kierownicy będzie pasować. Kierownica moja ma kod 8J0 - czyli niby TT a znaczek ma RS6 :)
Pozdrawiam,
Piotrek

borys1822
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 37
Rejestracja: 22 cze 2009, 20:20
Lokalizacja: kielce

Post autor: borys1822 » 24 paź 2011, 22:01

z prostego powodu. W audi a6 c5 nie ma syglalu predlosci przez szyne CAN. Przy kodowaniu na a6 GALA leci przez dodatkowy impuls z czujnika predkosci i dlatego musi byc takie kodowanie zeby navi wiedziala czego ma sie spodziewac.
Masz kierownice od tt to jak dobrze pamietam pasuje od a3 a np od a8 lub a6 juz nie choc na pierwszy rzut oka wyglada tak samo. Etka prawde Ci powie.
Skonczylbys juz to wreszcie skladac
ps. jeszcze cos mi sie przypomnialo, przy kodowaniu np na a3 8p nie bedzie jeszcze dzialac wl/wyl navi po klyczyku i chyba podswietlanie po przekreceniu swiatel. Ogolnie can i sygnaly nie beda sie rozumiec

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TDI 326KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 24 paź 2011, 22:38

Kumam, to co napisałeś do mnie przemawia. Rzeczywiście nie ma sygnału prędkości po CAN.

Z poduchami to zgadza się, sprawdzałem od A8 i jest odrobinę za duża, w ogóle nie wchodzi w otwór.

Trochę mnie zaniepokoiłeś tym stwierdzeniem:
borys1822 pisze:Ogolnie can i sygnaly nie beda sie rozumiec

Mam nadzieję, że komunikaty dotyczące sterowania z kierownicy pozostają niezmienne.

Marzę o tym, żeby to już poskładać. Brakuje mi tylko wtyczki do sterownika kierownicy. Jutro może ją kupię, najdalej po jutrze.

W międzyczasie przygotuję wiązkę do tego wszystkiego. Przy okazji mam pytanie: czy jak zrobię wiązkę ze wszystkimi kostkami, to dam radę przeciągnąć ją z komory radia na zewnątrz? Gdyby wkładać całą wiązkę od strony radia to największa jest od bluetooth'a. I właśnie nie wiem czy cała przejdzie.
Pozdrawiam,
Piotrek

borys1822
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 37
Rejestracja: 22 cze 2009, 20:20
Lokalizacja: kielce

Post autor: borys1822 » 24 paź 2011, 22:53

przekladalem komplet z samochodu do samochodu bt, rns-e kiera i wlasnie zrobilem sobie wiazke przy pierwszym wkladaniu w kawalkach a przy przkladaniu polaczylem w jeda i nie bylo problemu.
Co do CAN to mam na mysli sygnaly do rns-e przy blednym kodowaniu a nie z.

altium
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 166
Rejestracja: 05 wrz 2010, 17:28
Lokalizacja: Gostynin, Wólka Nosowska

Post autor: altium » 26 paź 2011, 08:15

Nie czytałem wszystkich odpowiedzi, ale ja w S6C5 2000r ożeniłem z RNS-E, bluetoothem, zegarami, multifunkcyjną kierą R8+sterownik A3, adapterem Video.
Musisz wziąć pod uwagę, a może ktoś już o tym pisał, że cały system będzie co jakiś czas się resetował, zegary "nie rozumieją" części rozkazów, Kobra7 pomoże przegrać wsad z zegarów, od nowszego, tak aby się nie resetowały. Poza tym wystarczy spiąć CANy do kupy i będzie działać. Poduszki będą pasowały wszystkie okrągłe za wyjątkiem A8, która jak za duża.
RNS-E miałem zakodowane na Lamborghini (ze względu na automatyczną zmianę obrazu z kamerki po włączeniu wstecznego) i navigacja działała bez problemu (oczywiście trzeba pamiętać o ustawieniu rozmiaru kół w navi). Sterownik CAN Gatewey nie będzie w aucie potrzebny i raczej będzie kolidował.

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TDI 326KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 26 paź 2011, 08:40

Dzięki za info. Z tym gateway'em też mam wątpliwości czy się nie będzie coś gryzło. W grę wchodzą jedynie właśnie zegary. Piszesz "raczej" a czy ktoś wie z własnego doświadczenia jak wygląda z tym resetem?

Wgranie nowego wsadu podoba mi się bardzo. Trzeba będzie to zrobić, niech się tylko tego bajzlu pozbędę z biurka. Dzisiaj mam dostać piny i ostatnia kostkę.
Pozdrawiam,
Piotrek

altium
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 166
Rejestracja: 05 wrz 2010, 17:28
Lokalizacja: Gostynin, Wólka Nosowska

Post autor: altium » 26 paź 2011, 13:04

No Kolego u mnie się resetowało, ale auto sprzedałem kumplowi i teraz jemu się resetuje, nie jest to mocno uciążliwe, po prostu ras na wczas zginie FIS na mniej niż sekundę i to wszystko.

borys1822
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 37
Rejestracja: 22 cze 2009, 20:20
Lokalizacja: kielce

Post autor: borys1822 » 26 paź 2011, 20:24

mnie nic nie ginelo i wsadow nie przegrywalem :)
poza tym kolega ma 2002 i nowsze zegary

p95z
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 127
Rejestracja: 16 lip 2010, 15:34
Imię: Piotrek
Moje auto: A6 C8
Rocznik: 2018
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 TDI 326KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: p95z » 26 paź 2011, 21:43

No właśnie, są chyba sporo nowsze bo transmisja z nimi odbywa się wyłącznie po CAN. Nie mam nawet tych starych linii komunikacyjnych (endable, data, clock).

Dostałem dzisiaj wiązkę (przejściówkę) do radia. Oczywiście chcę ją ożenić bezpośrednio z bluetooth'em, tak żeby mieć jedną elegancką wiązkę, bez kilku przejściówek. I tak sobie pomyślałem - sprawdzę te kabelki. I dobrze, bo oczywiście nie działałoby. Dla mnie to jakiś horror, co znalazłem. No ale może o czymś nie wiem i liczę na pomoc. Mianowicie linie CAN z Rns-E zmapowano na wejście audio telefonu. Czyli audio telefonu, które kiedyś trafiało we właściwe miejsce w RNS-D, teraz trafia do CAN'a RNS-e - chyba nie najlepiej :). Według mojej wiedzy to tel. powinien trafić do wtyczki C na piny 6 i 12 (i tu zamierzam go wpiąć). Jest jeszcze dodatkowo wydzielona wtyczka po tel. Wchodzi w dobre piny w rns-e i łącznie z tel MUTE. Niestety i tu miałem kolejne zdziwienie: MUTE jest również zmapowany na pin 4 złącza III wchodzącego poprzednio do RNS-D. Zdawało by się że dobrze, tylko dlaczego wpięli go w dwa miejsca. Jeżeli jest oparty na układzie "open colector" (ci co się orientują to będą wiedzieć o co chodzi i liczę na ich wypowiedź), to jeszcze pół biedy, tylko czy to oznacza, że można mieć jakieś dwie instalacje telefoniczne, w pewnym sensie niezależne? Zamierzam wywalić zbędne (z mojego punktu widzenia, to nawet błędne) połączenia i do wtyczki dedykowanej do tel. podciągnę wszystkie sygnały wymagane przez bluetooth'a i tam go sobie wepnę..
Pozdrawiam,
Piotrek

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga