Tak się może mało zrozumiale wyraziłem, ale chodziło o to że (o ile system chłodzenia jest w danym silniku sprawny) ciepło jest stratą silnika i jak widać z porównania silników benzynowych i diesli o podobnej pojemności to silnik benzynowy nagrzewa się szybciej lecz spala więcej paliwa tzn. ma mniejszą sprawność.metyoo pisze:Większa sprawność? W jakim sensie?Niedogrzany silnik zawsze więcej pali.tomekkk1 pisze: Silnik masz niedogrzany więc czasy wtrysku są dłuższe, zatem wiecej pali.
W tym przypadku (o ile konstrukcyjnie te silniki PD i CR są podobne pomijając układ wtryskowy itp.) jeżeli w podobnych warunkach jeden spala 5l/100 km, a drugi 8 i do tego jest niedogrzany względem pierwszego to oznacza to że musi oddawać gdzieś część energii w postaci ciepła na ten przykład - ciągłe chłodzenie na wskutek awarii termostatu.
Gdyby w tym przypadku większe spalanie powodowała zła mieszanka (za bogata w paliwo), to prawdopodobnie silnik spalałby więcej paliwa, ale czas jego nagrzewania byłby "prawidłowy" i dodatkową stratą byłoby wyrzucanie części nie dopalonego paliwa przez wydech - troszkę by dymiło
