Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep

[A6 C6] Tiptronik wymiana oleju.

Układ napędowy i skrzynie biegów
ODPOWIEDZ
panton
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 129
Rejestracja: 19 sty 2011, 17:11
Lokalizacja: Wawa/Łódź

Post autor: panton » 20 cze 2011, 22:15

Silnik i jego oprogramowanie nie jest w sposób bezpośredni powiązany z oprogramowaniem skrzyni więc o ile upgrade softu skrzyni jest jak najbardziej zalecany po wymianie oleju chociażby z powodu wyczyszczenia pamięci sterownika a tym samym wymuszenia ponownej adaptacji skrzyni na nowym, świeżym oleju co ma ogromne znaczenie w jego poprawnej pracy - trwałości to aktualizacja softu silnika jest w mojej ocenie zabiegiem bardziej marketingowym niż z punktu technicznego uzasadnionym. Oczywiście aktualizacja silnika na pewno nie zaszkodzi a nawet potrafi pomóc tylko idąc tym tokiem rozumowania to wypadałoby zaktualizować jeszcze climatronic i pozostała resztę sterowników.
Zmiana oleju z 6+ na 8 ma jak najbardziej sens ponieważ nowy olej ma inne parametry pracy co wpływa na kulturę pracy i żywotność a na tym chyba wszystkim zależy. Tylko tak jak wspomniałem wcześniej - trzeba skrzynie ponownie "nauczyć" zmiany biegów ponieważ zmieniły się warunki pracy.

Nawet po wyzerowaniu MVB 73-77 VCDS się przydaje do adaptacji i nie tylko... :)

MaTyS
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1889
Rejestracja: 11 sie 2009, 09:15
Imię: MaTyS
Rocznik: 2012
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Iława

Post autor: MaTyS » 21 cze 2011, 06:07

Przyznaje się, że Informację o sugerowanej zmianie softu silnika uzyskałem od SS, jak dla mnie jest ona logiczna. Co do vcds, to wiem do czego się przydaje. Chodziło mi o konkretny przypadek i o to, że jeżeli adaptacja została wykasowana poprzez wgranie nowego softu to w procedura nowej rozpocznie się w momencie jazdy. Interfejs nie jest tu już do niczego potrzebny.

0x4B25A

Post autor: 0x4B25A » 21 cze 2011, 08:07

Pytanie moje od dłuższego czasu jest takie: Czy przy wymianie statczynej nie bedzie problemu z mieszalnością olejów? ZF widze, że nie sugeruje tego, tylko jesli juz, to zrobić pełna wymianę + soft:

----------------------------------------------------------------------------------------

Dear Mr. ******

A few weeks ago we were talking about an oil exchange in my Tiptronic gearbox. I was asking about the proper oil. You've mentioned about two types of those oils to this gearbox. Are they mixable? When I called to the one of the best workshop (gearbox) in my country they told me that G 060162 A1 / A2 / A6 ATF will be the proper one (the newest and expensive one). What if my gearbox was filled with other one? Especially in 2004. I'll do a static exchange, so oils will be mixed. I'm quite afraid of such action...

I would be thankful for some help...

Best Regards

Chris

----------------------------------------------------------------------------------------

Dear Chris,

The electronic control system of the transmission is especialy calibrated on the properties of the fluid. The two fluids have different properties. For the correct function of the transmission it is necessary to use the right combination of fluid and calibration. The information which fluid / calibration combination is used can be checked via main part no. on the name plate of the transmission.
It is possible to change the transmission from one fluid / calibration combination to the other. Therefor it is necessary to change both (fluid and calibration). The change of the calibration has to be done at Audi or ZF service. In this case you you have to flush the transmission with the new fluid if possible two times because you did not get the whole amount of fluid out from the transmission.

Mit freundlichen Grüßen/Kind regards
ZF Friedrichshafen AG

----------------------------------------------------------------------------------------

panton
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 129
Rejestracja: 19 sty 2011, 17:11
Lokalizacja: Wawa/Łódź

Post autor: panton » 21 cze 2011, 11:07

MaTyS wymiana softu TCM jest zalecana przez ZF podobnie jak zmiana oleju i przejście na nowy rodzaj. SS czyta biuletyny techniczne i chwała mu, że je stosuje - jednak aktualizacja softu silnika nie jest już zalecana przez ZF i bezpośrednio zależna od poprawnej pracy TIPa.

Panowie całe zamieszanie sprowadza się do tego, że klienci skarżyli się na pracę TIPa do ASO (a to przeciąga, a to szarpie przy zmianie biegów, a to obroty skaczą przy zmianie biegu z jednego na drugi, problemy z pracą skrzyni w górnym zakresie obrotów) a Audi nie jest producentem TIPa więc dzwonili do producenta czyli firmy ZF i wszystkie skargi przekazywali... ZF usiadło do tych wszystkich problemów i by je rozwiązać zaprojektowało nowy rodzaj oleju + napisali nowy soft do skrzyni. Wydali biuletyn techniczny, że w skrzyniach (6HP19A, 6HP19X dla Audi Q7, 6HP28AF) należy wymienić olej na Lifeguardfluid8 - Audi numer G 060162A1 / A2 / A6 ATF i wykonać upgrade TCM. Na koniec zostaje wykonanie adaptacji TIPa i do tego MaTyS przydaje się VCDS/VAS ponieważ cała procedura powinna być przeprowadzona w konkretnych warunkach (temperatura ATF, prędkość, bieg, obroty, długość/czas).
Oczywiście jak po wyczyszczeniu adaptacji wsiądziemy w auto i będziemy nim jeździć to skrzynia na podstawie tej jazdy dokona adaptacji tylko, że taki proces będzie trwał o wiele dłużej i nie zawsze adaptacja zostanie wykonana prawidłowo. Domyślnie każdy TIP ma włączone DSP co pozwala dostosować charakterystykę pracy skrzyni do wagi nogi kierowcy i jeżeli noga jest bardzo ciężka to TIP przestawi się w taki sposób, że nie będzie wrzucał 1 biegu.... na światłach gdy lewarek jest w pozycji D lub S będzie mimo zatrzymania miał bieg 2 by w razie startu nie marnować czasu na zmianę z 1 na 2 tylko z 2 od razu ruszyć. Nie należy jednak między adaptacją a DSP stawiać znaku równości.


0x4B25A co do Twoich wątpliwości, pytań do ZF to oczywiście, że zalecają wymianę całego oleju a to możesz przeprowadzić tylko tzw. metodą dynamiczną gdzie podczas pracy TIPa olej jest przepompowany przez skrzynię - dlaczego tak zalecają? Z prostego powodu - te dwa oleje mają różne parametry więc w przypadku wymieszania ich (wymiany statycznej, gdzie zleci max 5.5l) nie uzyskamy oleju o parametrach ZF8. Parametry oleju jak lepkość, gestość itp. mają ogromny wpływ nie tylko na trwałość skrzyni ale na jej pracę. To "olej i ciśnienie" zmienia biegi w TIPie a TCM tylko steruje i kontroluje ten proces. Chemicznie te oleje są mieszalne na 100% z prostego powodu - nie byłoby możliwości wymiany takiego oleju. Olej w silniku, wspomaganiu spuszczamy, wlewamy nowy i po sprawie a w ASB nie ma możliwości spuszczenia całego oleju metodą statyczną (grawitacyjną), włączenie silnika a tym samym uruchomienie pompy spowoduje "wygonienie" starego oleju ale to doprowadzi do zapowietrzenia skrzyni, powstaje duża temperatura i skrzynia ulega zniszczeniu. Metoda dynamiczna pozwala przepompować cały olej ponieważ ASB wtedy pracuje tylko dochodzi również do zmieszania się w ASB dwóch rodzajów oleju i jeżeli te oleje reagowałyby chemicznie ze sobą to w skrzyni podczas wymiany dynamicznej powstałby problem a nie powstaje. Rozwiązanie jest takie by wykonać dwie wymiany statyczne (nie mamy sprzętu/pompy do wymiany dynamicznej) w krótkich odległościach.
Za I razem odkręcasz miskę, wymieniasz olej, filtr uszczelkę + upgrade TCM.+ adaptacja
Za II razem po przejechaniu 1kkm-5kkm wymieniasz ponownie sam olej - filtr i cała reszta zostaje, po wymianie czyścisz adaptacje i wykonujesz ją ponownie. Takimi dwoma wymianami statycznymi uzyskasz efekt wymiany dynamicznej.
Patrząc na ceny u Sopy i faktyczne ceny ori oleju ZF8 + filtr + uszczelka to przy jednej wymianie statycznej u Sopy będziesz miał 4 wymiany statyczne u siebie czyli praktycznie dwie dynamicznie (karnisterek 20l przy jednej wymianie statycznej 5l idzie).
Na koniec tylko dodam, że rodzaj oleju i producent jest cholernie ważny ponieważ olej i jego parametry mają bardzo istotny wpływ na pracę i TRWAÂŁOÂŚć skrzyni dlatego nie wlewajcie jakiś zamienników czy oleju innych firm, które niby spełniają normy producenta więc powinny być OK.
Trochę się rozpisałem bo mam odczucie, że nie wszyscy czują temat i dlatego jest tyle wątpliwości, niejasności, niedomówień. :)

0x4B25A

Post autor: 0x4B25A » 21 cze 2011, 14:20

panton, MaTyS, dziękuję za poświecenie uwagi/czasu. Właśnie dlatego nie chce jechać nigdzie w Warszawie, bo nie mam zaufania/nie znam ludzi, którzy robili i byli zadowoleni. Chcę mieć pewność, że płacę, ale mam zrobione wszystko super (a nie patrzyć na zdziwionych 'mechaników' których wypytuje o olej). 25 lipca jestem umówiony. Dam znać jak poszło i jakie są moje wrażenia/spostrzeżenia

panton
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 129
Rejestracja: 19 sty 2011, 17:11
Lokalizacja: Wawa/Łódź

Post autor: panton » 21 cze 2011, 17:14

Tak naprawdę największym problemem jest fachowa, rzetelna i uczciwa obsługa.
Przykłady:
http://www.autojozefow.pl/ chyba znany wszystkim
u nich wymiana kosztuje 700zł w 6HP19 - skąd taka cena? Olej jakim zalewają skrzynie to Castrol...
Metoda wymiany - statyczna (odkręcają miskę, wymieniają filtr, zalewają nowym olejem)

http://www.asbserwis.com/ również znany i reklamowany
u nich wymiana kosztuje 900zł (120zł x 6.5-7l) Zalewają ZF6+ (chwała im za to, że nie jakimś Castrolem itp.)
Na pytanie dlaczego nie ZF8 usłyszałem odpowiedź, że ten olej jest do skrzyni 8 biegowej co jest prawdą ZF8 jest to najnowszy olej tej firmy i zalewane są wszystkie skrzynie (8HP30, 8HP45, 8HP70, 8HP90) tylko, że również jest on rekomendowany do 6HP19A.
http://www.zf.com/na/content/media/unit ... en0700.pdf
Metoda wymiany - statyczna. Pytałem o dynamiczną i powiedział, że nie ma sensu bo wtedy trzeba przepłukać całą skrzynię nowym olejem i pójdzie go bardzo dużo - 20 litrów nawet.
Faktycznie przy wymianie dynamicznej pójdzie dużo oleju ponieważ zostanie wymieniony cały olej (jest tam go 9-10l) ale skąd 20l to już nie wiem.
Preferują sposób na dwa razy - I wymiana oleju, filtr + uszczelka a po małym przebiegu ponowna wymiana oleju (filtr i cała reszta zostaje bez zmian). Identycznym sposobem przeprowadziłem wymianę w moim TIPie.
Aktualizacja softu jest możliwa.
Podsumowując to ten serwis wydał mi się najbardziej kompetentny i uczciwy.

http://sserwis.pl/ czy Pan Sopa
Wymiana oleju metodą dynamiczną (olej + filtr + uszczelka + nowy soft + praca) = 2700zł z kawałkiem
Wymiana dynamiczna będzie wykonana olejem o normie G060162A1/A2/A6 czyli ZF8.
Pomijając fakt, że Pani podczas rozmowy telefonicznej była średnio uprzejma i na moje pytanie "Jakim olejem będzie zalewana skrzynia?" usłyszałem odpowiedź "Takim jak ma być..", dopiero dalej dopytując jakim usłyszałem, że "zgodnym z normą ....." i pomijając cenę jednego litra oleju ponad 220zł (w ASO był ten sam sporo tańszy) o dystrybutorze nie wspominając (mnie wyniósł jeden litr 54zł ZF8 oczywiście) to zastanowiło mnie jeszcze jedno.
Zgodnie z dokumentacją ZF do skrzyni 6HP19A wchodzi:
Oil Capacity
9 liters (9.51 Quarts) + 0.5 liter for cooling system
Wymiana dynamiczna polega na przepompowaniu świeżym olejem całej skrzyni. Taka wymiana została przeprowadzona u Niemców, gdzie na fakturze jest policzone, że zostało zużyte 11.0l oleju co by się zgadzało (10l w skrzyni a jeden litr wypłynął zanim zaczął lecieć czysty).
SSerwis wymiana dynamiczna w tej skrzyni to 7l - jak? nie mam pojęcia... dlatego zrezygnowałem z ich usługi nie z uwagi na cenę, która też była z kosmosu tylko z uwagi na te rozbieżności.

Na zakończenie artykuł opisujący dwie metody wymiany oleju w ASB.
http://www.motochemica.pl/porady-techni ... ni-biegow/

0x4B25A jak już wymienisz to się koniecznie napisz.

0x4B25A

Post autor: 0x4B25A » 22 cze 2011, 07:52

panton, Oczywiścioe napiszę jak już wszystko zrobie i dam znać jaki efekt...

P.S. Ciekawe podsumowanie.

MaTyS
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1889
Rejestracja: 11 sie 2009, 09:15
Imię: MaTyS
Rocznik: 2012
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Iława

Post autor: MaTyS » 22 cze 2011, 08:11

panton
Czy może być lepsze rozwiązanie niż adaptacja dynamiczna i dopasowanie pracy skrzyni do sposobu jazdy kierowcy... ?? Ani ASO, ani ja, ani nikt z kolegów na forum nie słyszał o procedurze adaptacji skrzyni Tiptronic. Jeżeli posiadasz o tym jakąś wiedzę, to nie pisz ogólników tylko zamieść taką procedurę (różniącą się od adaptacji Multitronika), a nie pisz ogólników... ;)

panton
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 129
Rejestracja: 19 sty 2011, 17:11
Lokalizacja: Wawa/Łódź

Post autor: panton » 22 cze 2011, 08:48

MaTyS nie czytasz uważnie moich postów, adaptacja a "dopasowanie pracy skrzyni do sposobu jazdy kierowcy" czyli DSP to dwa różne tematy.
To, że nikt na forum nic na ten temat nie wie to nie znaczy, że nie ma. Sory, że odpowiadam pytaniem na pytanie ale co robi u Sopy pozycja na fakturze?:
ADAPTACJA SKRZYNI BIEGÓW 1 rbh 98,40
mowa oczywiście o naszych skrzyniach 6HP19A - i na to jest przewidziana godzina pracy...

MaTyS
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 1889
Rejestracja: 11 sie 2009, 09:15
Imię: MaTyS
Rocznik: 2012
Moje auto: A6 C7
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 3.0 CDYA 239KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: S-tronic
Paliwo: Diesel
Lokalizacja: Iława

Post autor: MaTyS » 22 cze 2011, 09:29

Nie wiem co tam robi ta pozycja bo wycena, którą dostałem od SS nie uwzględniała adaptacji. Może pan S przez godzinkę jeździ autem i sprawdza czy wszystko gra i za to pod pozycją "adaptacja" bierze kolejną kasę ;)
Moje zdanie jest takie, że DSP powstało po to aby nie trzeba było robić adaptacji zgodnie z jakąś procedurą, tylko po to aby przebiegała automatycznie np. w momencie kiedy właściciel nowej A6 siądzie za kierownicą i cieszy się z nowego nabytku ;)
Jak przedstawisz mi wiarygodne info o tym, że procedura adaptacji jest przeprowadzana i jak, wtedy jak najbardziej przyznam ci rację związaną z jej istnieniem... . Wybacz jestem niewierzący ;)

lukasz11402
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 72
Rejestracja: 04 sty 2010, 18:23
Lokalizacja: opole

Post autor: lukasz11402 » 27 cze 2011, 17:00

Witam koledzy,jakby ktos byl chetny na kupno tego oleju do tiptronica w tych bankach 20l,oczywiscie na spolke po 10literkow !!!to poprosze info na nr.tel.607293699 bo ja potrzebuje wymienic a szkoda placic po 220zł!!! jak można miec po 70zł ten sam!!
pozdrawiam!!

Awatar użytkownika
maxon
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 282
Rejestracja: 29 lip 2010, 11:35
Lokalizacja: Gdańsk-Warszawa

Post autor: maxon » 28 cze 2011, 10:29

panton gdzie udało Ci się kupić olej w takiej dobrej cenie (54 PLN\litr) ? W Grójcu ?
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...

panton
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 129
Rejestracja: 19 sty 2011, 17:11
Lokalizacja: Wawa/Łódź

Post autor: panton » 28 cze 2011, 10:38

maxon pisze:panton gdzie udało Ci się kupić olej w takiej dobrej cenie (54 PLN\litr) ? W Grójcu ?
tak

Awatar użytkownika
maxon
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 282
Rejestracja: 29 lip 2010, 11:35
Lokalizacja: Gdańsk-Warszawa

Post autor: maxon » 28 cze 2011, 10:50

To spory rabat wyrwałeś względem ceny jaką podałeś na początku:

1455.336zł/20l
1l = 72.7668 brutto

Czy to cena netto ? Podpowiedz jak taką cenę uzyskać...
Czasami brak ludożerców
daje się boleśnie odczuć...

panton
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 129
Rejestracja: 19 sty 2011, 17:11
Lokalizacja: Wawa/Łódź

Post autor: panton » 28 cze 2011, 16:04

maxon cena jaka była podana na początku (50zł z kawałkiem oczywiście brutto) to cena z przed ponad roku... była to moja cena jak kupowałem karnisterek 20l do swojego TIPa. Obecnie jest cena taka jaką podałem a którą zacytowałeś w swoim poście (1l - 72.7668 brutto). W między czasie Rostowski zaszalał z VATem, było trochę zmian i niestety zmieniła się też cena oleju. Obecnie jak dobrze policzyłem euro na zł, VAT itp to wychodzi taka. Zadzwoń do nich i porozmawiaj - bardzo kompetentni i mili ludzie. Oczywiście z tego samego źródła możesz kupić uszczelkę i filtr.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C6 (2004-2011)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl części samochodowe motostacja