Ponieważ obiecałem kilku osobom bardziej szczegółowe wyjaśnienia więc teraz postaram się wszystko opisać dokładnie, wiec tak;
Muszę tutaj jeszcze na wstępie zaznaczyć ,że opisuje jedynie problem który występował u mnie. Chodzi o odróżnienie ogólnego pojęcia falowania obrotów . Uważam że bardzo istotne jest tutaj rozróżnienie ślizgania się sprzęgła… tzn. moment kiedy tuz przed zmianą biegów kiedy obroty zostają trochę przeciągnięte czyli podnoszą się a następnie dochodzi do zmiany.
Występujący u mnie problem to zmiana biegów na dwa lub jak u niektórych na trzy razy… czyli jedziemy na 3 biegu dodając lekko gazu, obroty spadają o 200-300 prn a po dwóch trzech sekundach do chodzi do kolejnego spadku obrotów z właściwa zmiana biegu. Wygląda to tak jakby samochód zmienił bieg dwa razy.
Szarpanie u mnie nie występowało również jedynie czasami redukcja z 3 biegu na 2 w trybie S była wyczuwalna znacznie bardziej co uważam za normalne w tej skrzyni.
Do rzeczy
Zdecydowałem się na zestaw numer 1… czyli wymiana oleju + soft + adaptacja
1.wymiana oleju
zdecydowałem się na podwójna statyczna wymianę na olej ZF8
do tego kupiłem ori uszczelkę i filtr i tak bym polecał. Pierwsza wymiana odbyła się razem z filtrem i sciąganiem miski, opiłków było bardzo mało, wszystkie pozbierane na magnesach, olej był barwy herbaty i równie klarowny prawie bezzapachowy. Na taka wymianę weszło u mnie 5.5 litra oleju. Wymiana druga jedynie spuszczanie oleju przez korek. Druga wymiana odbyła się po przejechaniu jakiegoś 1kkm. Na druga wymianę weszło trochę ponad 3.5 litra oleju. Olej ZF8 kupiłem w firmie zajmującej się skrzyniami ASB pod Wrocławiem, maja go w beczkach po 100l, wszystko wygląda na Ori , olej jest zielony i cholernie śmierdzi.
2.Soft i adaptacja.
Wszystko to było wykonywane w Aso koszt tej przyjemności to 450 zł. Trwa to około 3 godzin dokładnie nie wiem. Zaznaczyć tutaj muszę że softów jest kilka i Aso dobiera soft do występujących problemów… to uogólnienie ale jeśli wgrają soft a po tej czynności występują jakieś problemy to jeszcze mogą wgrać jakieś modyfikacje. Okazało się że ja już mam u siebie jakieś uaktualnienie zrobione teraz mam wgrany najnowszy soft. Z uwagi na ilość softów proponuję wgrywać go w Aso żeby mieć pewność że to ostatni.
3.Koszta całej operacji
Ori uszczelka i filtr - 280 zł
Olej ZF8 10 l - 800 zł
Adaptacja i soft - 450zł.
Robocizna -200zł
Czyli całościowy koszt operacji 1730 zł.
Moje wnioski i spostrzeżenia
W kwestii samej wymiany to uważam że pierwszą wymianę trzeba zrobić odwrotnie niż u mnie czyli najpierw wymiana bez filtra bo nowy olej trochę podczyści i wypłucze i zrobiłbym na nim około 1kkm
Dopiero potem wymiana z filtrem i sciągnięciem miski. Ludziom którzy nie maja żadnych problemów ze skrzynią a jedynie chcą wymienić olej sugeruję zrobienie jednej wymiany na ten sam olej bez cudowania i nowych softów. Jeśli ktoś chce zmienić na nowy olej czyli ZF8 będzie potrzebna wymiana podwójna i adaptacja. Uważam że adaptacja tutaj będzie bardzo ważna. Nie jest prawdą że po niej trzeba jeździć spokojnie itp. Po zrobionej adaptacji od razu normalna jazda i teraz co ważne to nie jest adaptacja do stylu jazdy… to adaptacja do nowych warunków w skrzyni - czyli zmiany gęstości oleju, zmiany jego ciśnienia i ustawienie wszystkich wartości na jakie ma wpływ zmiana oleju.
Wydaje mi się że to właśnie dla tego niektórzy maja problemy z szarpaniem i innymi rzeczami bezpośrednio po wymianie, że to kwestia źle przeprowadzonej lub braku adaptacji.
Wiem że są ludzie którzy wymienili olej i nic nie robili i jest wszystko ok… ale chodzi o to że każdy z nas ma skrzynie w innym stanie i różnie zużytym olejem itp.
Co do softu… napiszę od razu że soft nie pomógł zupełnie na występujące problemy…
Znacznie bardziej na to miał wpływ olej bo po drugiej wymianie problem na 4 biegu znikł od razu natomiast na 2 zrobił się jakby bardziej zauważalny a na 3 pozostał… jednak…
Po drugiej wymianie oraz adaptacji i nowym sofcie problemy są… ale słabsze i mniej dokuczliwe
Po tym zabiegu skrzynia chodzi jakby lżej, zmiana biegów jest łagodniejsza, reakcja lepsza na gaz, mimo tych podwójnych zmian nie ma efektu mulenia.
Co do samego softu to muszę podkreślić że ja mam wirusa u siebie i sam się zastanawiam jaki to ma wpływ bo… po chipie zmiany biegów w trybie D były zmieniane na niskich obrotach i właściwie do prędkości 60-65 już miałem 6 bieg. Po nowym sofcie zauważam takie zmiany;
Na 3 biegu przy małej prędkości włącza się wolnobieg, do tej pory występowało to jedynie na 2 biegu przy prędkości chyba 15, teraz przy około 25 na puszczonym gazie obroty spadają do około 850 i samochód toczy się jakby na luzie… co uważam za duży plus jeśli chodzi o dojazdy do świateł itp.
Biegi zmieniane są na wyższych obrotach niż poprzednio co zwiększa dynamikę nie wpływając zupełnie na zużycie paliwa lub nawet je minimalnie zmniejszając bo takie mam wrażenie.
Bieg 6 przy delikatnym dodawaniu gazu wchodzi dopiero przy prędkości około 100 i samochód dłużej jeżdzi w mieście na 5 biegu co również uważam za plus. Mam wrażenie że biegi wchodzą szybciej przy butowaniu to znaczy 4200 obrotów miałem takie jakby minimalne przeciągnięcie a teraz od razu szybka zmiana.
Tryb S zrobił się tym samym jeszcze bardziej dynamiczny i tu mam mega banana na twarzy

Tak więc reasumując przy owych problemach
- warto wymienić olej
- adaptacje uważam za konieczną przy zmianie na ZF8
- soft jest zbędny dla tych problemów ale jego delikatne zmiany poprawiają ciut działanie skrzyni
- zdecydowanie polecam nowy soft po chipowaniu samochodu.
- jeśli ktoś nie ma żadnych problemów a chce wymienić jedynie olej to może jedynie wymienić filtr, uszczelkę i zalać 5.5 litra ZF6 lub ZF6+ tylko raz i bez zmiany softu.
- u tych którzy maja problem ze ślizgającym się sprzęgłem proponuje zrobić na samym początku próbę glikolową bo glikol w oleju powoduje takie objawy a sama wymiana oleju pomoże jedynie na chwilę.
Ja na razie kończę zabawę ze skrzynią i już więcej nic nie będę robił gdyż objawy są teraz mało upierdliwe, jeździ się lepiej a co ważniejsze nie widzę aby się pogłębiały. Do tej pory nie pokazał mi się ani jeden błąd ze skrzyni biegów, myślę jednak że to konwerter daje o sobie znać i zobaczymy jak dalej sprawa się potoczy i czy będzie potrzebna jego wymiana.
Mam nadzieję że komuś pomogą w podjęciu decyzji co robić te moje wypociny

ps.
A nie przepraszam kupiłem w sumie 11 litrów oleju po dwóch wymianach zostało mi około 2.5l więc jedyne co zrobie to zaleję jeszcze tą resztę