Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

2.4 V6 Tiptronic - Podejrzanie niskie obroty na 4ce i 5tce.

Układ napędowy i skrzynie biegów
ODPOWIEDZ
ZRozynski
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 3
Rejestracja: 10 lut 2021, 14:42
Imię: Zachary
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1998
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 163KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Hrubieszów

2.4 V6 Tiptronic - Podejrzanie niskie obroty na 4ce i 5tce.

Post autor: ZRozynski » 10 lut 2021, 14:56

Witam. Od jakiegoś czasu (ok. rok) jestem w posiadaniu A6 C5 2.4 V6 121kW 165HP ze skrzynią automatyczną typu Tiptronic. Przeprowadziłem w tym samochodzie szereg napraw (rozrząd, uszczelnianie całej jednostki, zmiana olejów, świec, filtrów, oleju skrzyni, filtra oleju skrzyni etc.) i zastanawia mnie jedna przypadłość, mianowicie obroty przy jeździe miejskiej na biegach 4 oraz 5 (W trasie jest wszystko super).

Skrzynia wrzuca 4kę przy około 50km/h a 5kę już przy 65km/h, przy czym obroty na jakie wrzuca te biegi to ok. 1300, ciężko się wtedy jedzie bo trochę buczy i nie wydaje mi się to zdrowe (Przeważnie wtedy zmieniam biegi ręcznie). Czy to jest prawidłowe zachowanie?

Dodam, że skrzynia nie szarpie, nie przeciąga biegów. Może to kwestia jakiegoś czujnika, sterownika, a może tak ma po prostu być bo 23 lata temu tak robili i kropka? :)
Po odpaleniu na zimno przez jakiś czas jest super, pewnie jest gęstszy olej w skrzyni przez co obroty są wyższe, przeważnie w okolicach 2k - wtedy jest komfortowo.

vredota
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 170
Rejestracja: 07 cze 2020, 21:35
Imię: Łukasz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1998
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 163KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Gdańsk

Re: 2.4 V6 Tiptronic - Podejrzanie niskie obroty na 4ce i 5tce.

Post autor: vredota » 10 lut 2021, 16:55

U mnie także silnik V6, także z LPG, także Tiptronic (ale bez quattro), dokładnie takie same prędkości i zachowania. Tak ma być.

Silnik jest maszyną cieplną i największą sprawność osiąga w określonej temperaturze, zwyczajowo 90 stopni C. Różni producenci dążą do rozgrzania silnika różnymi strategiami i rodzajem osprzętu. Audi w V6 zastosowało dotryski benzyny, aby wzbogacić mieszankę (tzw. automatycznie ssanie), doczytaj o problemie zimnego VAG przy zasilaniu LPG (różni producenci sterowników LPG mają odmienne narzędzia do eliminowania tego zjawiska, np. wiekowy już sterownik LPG STAG 300 pozwalał, w najprostszej wersji, wycinać czasy dotrysków, silnik nie szarpał na ssaniu, bo wtryski gazowe nie potrafią zrealizować tak krótkich czasów, np. u mnie poniżej <2.5ms).

Działanie (intensywność) ssania ściśle zależne jest od czujnika temperatury cieczy chłodzącej silnika widzianej przez ECU (nie wyświetlanej na zegarach). Na zimnym silniku V6 ma właśnie 1200-1300 obrotów.

U mnie Tiptronic pozwala załączyć 5. bieg przy minimum 65km/h ale NA CIEPŁYM OLEJU W SKRZYNI! Automat, podobnie jak silnik, dąży do tego, aby olej był rozgrzany. Zamiast ssanie jest zjawisko przeciągania po obrotach. Zauważ, że na zimnej skrzyni zmiana biegów następuje na wyższych obrotach. U mnie zimny automat 5. bieg zapnie przy 80km/h.

Jeśli masz dostęp do VCDS/VAG COM itp., sprawdź, czy masz kodowanie skrzyni z tzw. DSP (dynamiczne punkty przełączania). Kiedyś skrzynie na sztywno przełączały się przy danych obrotach. Później DSP sprawił, że skrzynia obserwuje warunki jazdy (obciążenie, wzrost/spadek prędkości) i pod górkę zmieni bieg na wyższy później, niż na płaskim, logiczne. Skrzynie Tiptronic lubią pracować z silnikami o większej mocy. Dodatkowo DSP to obserwacja przez oprogramowanie sterownika skrzyni stylu jazdy kierowcy, jeśli dynamicznie wyprzedzisz i będziesz deptać w podłogę, skrzynia dłużej będzie skora jechać na niższym biegu i ciągnąć silnik po obrotach, niż na spokojnej jeździe, dynamiczny rozruch, spokojna jazda z utrzymaniem prędkości.

Przy -10C na zewnątrz, po uruchomieniu, na wolnych obrotach, na ssaniu, moja V6 pokazuje w VCDS, że temperatura płynu chłodniczego wzrasta około 1.5C na 2 sekundy pracy (skrzynia na parking).

ZRozynski
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 3
Rejestracja: 10 lut 2021, 14:42
Imię: Zachary
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1998
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 163KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Hrubieszów

Re: 2.4 V6 Tiptronic - Podejrzanie niskie obroty na 4ce i 5tce.

Post autor: ZRozynski » 10 lut 2021, 18:50

Bardzo dziękuję za odpowiedź :) skoro tak powinno być to tak powinno być, zaoszczędziło mi to sporo drążenia internetu w celu znalezienia potencjalnej usterki.
Niestety do VAG nie mam dostępu od ręki natomiast skrzynia "uczy się" mojego stylu jazdy (na wzniesieniach przeciąga biegi itd.) więc zapewne takową funkcjonalność posiadam.

Zastanawia mnie jedynie efekt delikatnego buczenia podczas jazdy 50km/h na 4ce (65km/h na 5tce), jednak 1300rpm to niedużo, ale z Twojej wypowiedzi rozumiem, że tak ma po prostu być bo tak robili kiedyś :)
Nie chciałbym zwyczajnie, żeby z tego powodu coś mi kiedyś "siadło", jestem trochę laikiem w tych sprawach ale o auto bardzo dbam, uczę się go i przez tą niewiedzę momentami pewnie niepotrzebnie panikuję :)

Awatar użytkownika
sabuk2006
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 670
Rejestracja: 14 mar 2020, 16:16
Imię: Kazimierz
Moje auto: Allroad C5
Rocznik: 2002
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.7T 250KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Kłodzko

Re: 2.4 V6 Tiptronic - Podejrzanie niskie obroty na 4ce i 5tce.

Post autor: sabuk2006 » 12 lut 2021, 18:15

Witam,
Potwierdzam, bo dzisiaj sprawdziłem u siebie też V6 V-bieg wskakuje (przy lekkim przyspieszaniu) już powyżej 50km/h
Jak skrzynia jest zimna to V-bieg wbija około 60-65 km/h.
Pozdrawiam.

vredota
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 170
Rejestracja: 07 cze 2020, 21:35
Imię: Łukasz
Moje auto: A6 C5
Rocznik: 1998
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 163KM
Napęd: FWD
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Benzyna+LPG
Lokalizacja: Gdańsk

Re: 2.4 V6 Tiptronic - Podejrzanie niskie obroty na 4ce i 5tce.

Post autor: vredota » 13 lut 2021, 01:41

ZRozynski pisze:
10 lut 2021, 18:50
Zastanawia mnie jedynie efekt delikatnego buczenia podczas jazdy 50km/h na 4ce (65km/h na 5tce), jednak 1300rpm to niedużo, ale z Twojej wypowiedzi rozumiem, że tak ma po prostu być bo tak robili kiedyś :)
Nie chciałbym zwyczajnie, żeby z tego powodu coś mi kiedyś "siadło", jestem trochę laikiem w tych sprawach ale o auto bardzo dbam, uczę się go i przez tą niewiedzę momentami pewnie niepotrzebnie panikuję :)
Nauczysz się kiedyś swojej A6, oby bezkosztowo. Kabelek sobie zakup, VAG/VCDS zdobądź. Są warsztaty, które za samo podpięcie się żądają 150zł. Proste urządzonka odczytają Ci błędy i je skasują, to tyle, co nic. Mając VCDS zrobisz adaptacje, kodowania, zobaczysz bloki pomiarowe, odczytasz PIN, dopiszesz nowe kluczyki, skasujesz stare, itd. Kupa rzeczy, gdzie wiedza leży na forum. Słabo mi się zrobiło, gdy za 150zł kupiłem netbooka używkę, kabel OBD a warsztat zaśpiewał dokładnie taką samą kwotę za "komputerowa diagnoza pompy paliwa" bo stara wyzionęła ducha, co wiedziałem i bez VCDS (poprzedni właściciel uważał, że jazda na rezerwie jest OK przy LPG, ech).

Silnik V6 ma krótki wał korbowy, przez co może się wydawać, że jest taki kompaktowy, zupełnie jak silnik R4 czy R3 z osprzętem. Nic bardziej mylnego! Tu jest 6 cylindrów, które dają dużą elastyczność, zawsze coś ciągnie auto do przodu. Większość ludzi jeździ na silnikach R4, z turbo, czasem R3, ekologia, księgowi zamiast inżynierów. Przyzwyczaja się kierowców, że silnik MUSI być kręcony. A takie V6 czy V8 nie muszą.

Jazda przy 1200-1300rpm, przy utrzymywaniu prędkości, to nic niezwykłego dla V6 z Tiptroniciem. Nie udało mi się zmusić skrzyni do jazdy po płaskim z utrzymaniem prędkości z obrotami niższymi niż 950-1000rpm.

Na chomiku leżą pliki o A6 C5 u różnych autorów, typowe V6 w Audi z tamtego okresu mają największy moment przyspieszenia w okolicy 3000-3200-3500rpm (u mnie 230Nm przy 3200rpm) a nominalną moc prawie przy odcince (u mnie 121kW przy 6000rpm).

Buczenie skrzyni usłyszałem pierwszy raz dopiero przy -10C. Wiosna/lato/jesień, zero podejrzanych dźwięków.
Mając DSP (dynamiczne punkty przełączania) w Tiptronicu (Ty to masz) ciężko jest zepsuć skrzynię. Nawet próbując zrzucać biegi w trybie Tiptronic, skrzynia zezwoli na jedynkę dopiero przy 40km/h (mniej mi sie nie udało). Dawniej nie było DSP tylko tzw. stare kodowanie, przez co skrzynia działała jak dawne czterobiegówki, zmiana przy ściśle określonych obrotach. Poszukaj tematów Tiptronic i stare kodowanie, niektórzy witali serwis skrzyń po takich zabawach a sterownik w mojej A6 nawet nie pozwala na zmianę kodowania na taką bez DSP (i dobrze).

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga