MODU?U ZAMKA DRZWI[/center]
Kiedy dokonujemy analizy ?
- Nie działa podświetlanie po otworzeniu drzwi.
- Nie działa buczek informujący o zgaszeniu świateł po wyjęciu kluczyka ze stacyjki i otworzeniu drzwi.
- Problemy z fabrycznym alarmem - nie zazbraja się, lub samoczynnie się załącza.
- Samochód sam się otwiera lub zamyka.
- Szyby same się opuszczają lub podnoszą.
- Podczas zamykania lub otwieranie zamek próbuje domknąć/otworzyć jeszcze raz.
1. DIAGNOZA ZA POMOC? PROGRAMU VCDS
Na początek potrzebujemy program VCDS Lite. Za darmo do pobrania z tej strony: http://download.ross-tech.com/VCDS/down ... taller.exe
Działa na XP/Vista/Win7
1.1 Po znalezieniu/skonfigurowaniu interfejsu otwieramy:
Ekran Główny (Main Screen) i w zakładce Select Control Module klikamy na Select.
1.2 Teraz jesteśmy w oknie Select Control Module. Tu wchodzimy w 35-Centr. Locks (Centralny Zamek)
1.3 Jesteśmy w oknie naszego modułu centralnego zamka.
Najpierw dla pewności wchodzimy w Fault Codes -02 (Kody błędów) . Jeżeli nie ma alarmów wychodzimy Done, Go Back, jeżeli są jakieś alarmy zapisujemy je i sprawdzamy co oznaczają - ułatwi nam to poszukiwanie przyczyny złego działania modułu.
1.4 Następnie wchodzimy w Meas. Blocks - 08 (Bloki pomiarowe).
I teraz robimy proste doświadczenie. Zamykamy wszystkie drzwi i zamek z przycisku pilota. Obserwujemy pola na poszczególnych kanałach.
Kanał 1 (Group 001) - Dotyczy zamka w drzwiach kierowcy
Kanał 2 (Group 002) - Dotyczy zamka drzwi przednich pasażera
Kanał 3 (Group 003) - Dotyczy zamka drzwi tylnych prawych i lewych
Przy zamkniętych drzwiach (zamknięty zamek) powinien być wszędzie status:
Locked i Safe
Czyli zamek zamknięty i zabezpieczony.
Czym jest funkcja Safe opiszę w dalszej części poradnika.
Informacje o statusie zamka są brane z mikrostyków zlokalizowanych w elektronicznej części modułu zamka. Za co odpowiada każdy mikrostyk opisane będzie przy budowie zamka: 3.BUDOWA MODU?U ZAMKA.
Teraz otwieramy zamek przyciskiem z pilota i otwieramy wszystkie drzwi.
Przy otwartym zamku powinien być wszędzie status:
Unlocked i Not Safe
Czyli zamek jest otwarty i niezabezpieczony.
Dodatkowo na kanale 4 (Group 004) możemy sprawdzić status drzwi. Czyli czy są otwarte/zamknięte.
Przy zamkniętych wszystkich drzwiach.
Przy otwartych wszystkich drzwiach.
Przy otwartych wszystkich drzwiach - Door Open, przy zamkniętych Door Closed.
Jeśli okaże się, że są jakieś nieprwidłowości w działaniu modułu - przechodzimy do punktu 2 poradnika.
2. DEMONTA? ZAMKA DRZWI KIEROWCY
Opis wyciągnięcia zamka z drzwi przez kolegę juber: viewtopic.php?t=31231&postdays=0&postorder=asc&start=15
Odpinamy cięgno klamki wewnętrznej - nr 1 oraz odpinamy wtykę 9-pinową - nr 2
Odkręcamy dwie śruby mocujące zamek do drzwi. Potrzebujemy do tego celu klucz SPLINE M12
Odpinamy cięgno klamki zewnętrznej. Można podwadzić płaskim śrubokrętem.
Pochylamy dolną część zamka do środka, ułatwi to wyskoczenie ramienia wkładki zamka(przedłużenie kluczyka) a następnie wyciągamy moduł zamka.
Do oddzielenia części mechanicznej od części elektronicznej najpierw musimy odkręcić śrubę Torx 20 oraz śrubę Torx 10 na krawędzi zamka. Po odkręceniu, zamek intuicyjnie można rozdzielić. Wszystkie części trzymają się mocno także przy tej czynności nic nie powinno odpaść itp.
Część mechaniczna połączona jest z elektroniczną jedynie 1 elementem, którym jest ruchome ramię - łącznik. Sterowane jest przez silniczek znajdujący się wewnątrz modułu elektronicznego. Na poniższym rysunku widać natomiast co jest przedłużeniem ruchomego ramienia i dalszym zespołem ruchomym zamka. Podczas składania zapamiętajcie, aby ruchome ramię modułu elektronicznego było w dolnej pozycji, tak by pasowało do ramienia modułu mechanicznego. W przypadku złego złożenia zamek nie będzie się zamykał.
3. ZASADA DZIA?ANIA MODU?U MECHANICZNEGO ZAMKA
Na zdjęciu pokazane jest normalne położenie kowadełka. A więc zamek jest zamknięty poprzez kłapnięcie drzwiami (bez zamykania pilotem itp).
Teraz zasymulowałem otworzenie zamka poprzez klamkę wewnętrzną. Palcem naciskam na ramię klamki wewnętrznej, czerwoną strzałką zaznaczone jest kowadełko, które swobodnie przesuwa się w lewą stronę (zielona strzałka). Następuje otworzenie zamka.
Tu zasymulowałem pracę ruchomego ramienia z elektronicznego modułu - czyli zamknięcie zamka z pilota. Ramię idąc do góry, blokuje poprzez plastikowy element kowadełko, co z kolei blokuje cały mechanizm zamka.
4. BUDOWA I ZASADA DZIA?ANIA MODU?U ELEKTRONICZNEGO ZAMKA
Nasz moduł zbudowany jest z:
- 2 silniczków napędzających:
• Zamykanie/otwieranie zamykania (Lock/Unlock)
• Blokowania/oblokowywanie zamka (Safe/Not Safe).
- 5 mikrostyków do informowania o aktualnej pozycji mechanizmu zamka.
Najpierw opiszę poszczególne zespoły mikrostyków według powyższego schematu.
Mikrostyk 1 - Mimo, że zespolony jest z częścią elektroniczną modułu to zlokalizowany jest w części mechanicznej. Odpowiedzialny jest za informację do komputera o zamknięciu/otworzeniu drzwi, a dokładniej samego rygla. Odpowiada też za zapalanie się oświetlenia po otworzeniu drzwi, daje informacje na FIS o otwartych drzwiach, oraz informuje buczkiem o niezgaszonych światłach przy wyciągniętym kluczyku ze stacyjki i otworzonych drzwiach. Mikrostyk wciśnięty przy otwartych drzwiach, zwolniony przy zamkniętych. W programie VCDS na 4 kanale - oznaczony jako Door Contact.
Mikrostyki 2 - Zespół dwóch mikrostyków, przeznaczony do zamykania/otwierania auta z grota kluczyka (nie z przycisku). Dolny mikrostyk 2.2 odpowiada za zamykanie. Naciśnięcie daje impuls do sterownika, który wysteruje silniczki w celu zamknięcia zamka. Górny -2.1 natomiast odpowiada za otwierania zamka. Dłuższe przytrzymanie każdego z nich powoduje dodatkowo otworzenie/zamykanie szyb auta (Musimy mieć to też zakodowane: viewtopic.php?t=60338).
Mikrostyk 3 - Mikrostyk dający informację do sterownika o tym, czy zamek znajduje się w trybie SAFE/ NOT SAFE, a więc czy jest zablokowany czy też nie. Funkcja SAFE to nic innego jak blokada otworzenia auta z klamki wewnętrznej. Wciśnięty - Not Safe, Zwolniony - Safe. W VCDS oznaczony jako SAFE Feedback.
Mikrostyk 4 - Daje informacje o zamknięciu/otworzeniu zamka. W VCDS widnieje jako samo Feedback. Jego naciśnięcie daje sygnał Locked (zamknięcie), zwolnienie Unlocked (otwarcie).
A teraz jak to wygląda podczas działania mechanizmów.
Zamek otwarty - Ramię R1 jest w górze, ramię R2 cofnięte do lewej strony. A więc zamek otworzony i niezablokowany. Zadziałał jedynie mikrostyk 3 funkcji Not Safe. ?ącznik - ramię - części elektronicznej z mechaniczną w pozycji dolnej (gruba czerwona strzałka).
Zamykanie zamka - Zadziałanie silniczka M1 - Ramię R1 opuszcza się w dół, co skutkuje podniesieniem się ramienia - łącznika do góry. Zamek się zamyka. Zadziałał mikrostyk 4 - Feedback i daje informacje Locked.
Blokowanie zamka - Zadziałanie silniczka M2 - Ramię R2 przemieszcza się w prawo blokując ramię R1 - Zwalnia się mikrostyk 3 funkcji SAFE Feedback i daje teraz informacje o zablokowaniu zamka czyli Safe.
Typowymi objawami uszkodzonych mikrostyków są:
Dla mikrostyku 1 - brak zapalania oświetlenia przy otworzeniu drzwi, brak informacji o niezgaszonych światłach, miganie oświetlenia w kabinie, samoczynne załączanie się alarmu fabrycznego.
Dla mikrostyków 2.1 i 2.2 - samoczynne otwieranie/zamykanie auta, samoczynne opuszczanie/podnoszenie szyb.
Dla mikrostyków 3 i 4 - zamek próbuje otwierać/domykać się po 2 razy.
Najczęściej pojawiają się wtedy błędy:
58-00 - Can't Lock
59-00 - Can't Unlock
60-00 - Won't Safe
61-00 - Won't De-Safe
1559 - Drzwi kierowcy
1560 - Drzwi pasażera
1561 - Tylne drzwi lewe
1562 - Tylne drzwi prawe
Oczywiście błędy nie muszą wynikać z samego uszkodzenia mikrostyków, ale także ze złego działania mechanizmu wewnątrz modułu elektronicznego(wytarte tryby, uszkodzony silniczek itp.) lub ze złego działania części mechanicznej modułu zamka.
W załączniku dodałem pokolorowany schemat instalacji, gdzie widać, za które elementy oświetlenia odpowiada dany moduł zamka w drzwiach

W wolnej chwili postaram się jeszcze opracować i dodać opis pinów w gnieździe zamka.