Chciałbym przedstawić moją alternatywę przełącznika LPG do Audi A6 C5. Ponieważ prace na instalacją w komorze silnika dobiegają końca, jako wisienka na torcie zostało pozbycie się mało estetycznego przełącznika LPG. Przełącznik oczywiście można schować tak żeby nie był widoczny, ja jednak wolę mieć taki panel w zasięgu wzroku. W moim aucie zamontowana jest instalacja KME NEVO, panel tej instalacji wygląda tak:
Przeglądając forum trafiłem na temat: https://a6klub.pl/warsztat-c5/przycisk ... 63266.html, gdzie przerobiony został przycisk ASR, jednak to nie było to czego oczekiwałem. Brak wskazania poziomu gazu oraz informacji czy instalacja LPG jest aktywna, temat został porzucony. Przy okazji kolejnego projektu (jeśli uda mi się go w końcu dokończyć opiszę, jak zamontować taki element grzewczy w aucie na PB), montażu elektrycznej grzałki Z-35 występującej w wersjach z silnikami Diesla, zaistniała potrzeba dołożenia kolejnego przełącznika na deskę. Szukałem więc czegoś co będzie pasowało stylistycznie do auta. Przeglądając internety trafiłem na zdjęcie panelu regulacji zawieszenia z Allroad’a C5 o numerze 4Z7927139A.
I ty było właśnie to czego szukałem, trzy przyciski plus wskaźnik z czterem ledami, lepszego panelu do moich projektów nie mogłem sobie wymarzyć. Kupiłem więc panel 4Z7927139A oraz drugi przełącznik LPG aby w razie czego można było wrócić do oryginału.
Przełącznik LPG został rozebrany i na podstawie płytki PCB odtworzyłem jego schemat, następnie schemat zmodyfikowałem na potrzeby projektu. Do tego trzeba było dodać schemat przełącznika ESP oraz schemat przełącznika do wyżej wspomnianej grzałki Z-35, ale to już było banalne.
Następnie przyszedł czas na płytkę PCB, która została tak zaprojektowana aby pasowała panelu 4Z7927139A.
Na znanym portalu aukcyjnym zamówiłem szablony, aby zmienić grafiki na przyciskach panelu z Allroad’a. Przy użyciu szablonów i farby w sprayu zrobiłem nowe grafiki na przyciskach. Czcionka napisów jest inna niż w oryginale, ale jest jednakowa na wszystkich klawiszach i według mnie nie rzuca się to w oczy. Drugi od prawej strony klawisz na razie nie jest wykorzystywany, w przyszłości posłuży do sterowania elektryczną grzałką nagrzewnicy (element grzewczy Z-35.)
Poniżej efekty mojej pracy.
Panel posiada wszystkie funkcje (po za jedną, ale o tym dalej) oryginalnej centralki KME, łącznie z sygnalizacją dźwiękową. Niestety ma pewną wadę, z którą jednak da się żyć. Podczas tworzenia schematu świadomie pozbyłem się czujnika światła odpowiadającego za ściemnianie diod LED od poziomu gazu oraz diody statusowej instalacji, ponieważ regulacja odbywała się tylko w dwóch stanach, „jasno” albo „ciemno”. Obwód ten został tak przerobiony, że zamiast sygnału z fotorezystora podawany jest skondycjonowany sygnał z klemy 58 auta. Funkcja przyciemniania działa ale nie można regulować jasności tych diod z potencjometru obok przełącznika świateł. Regulacja podświetlania napisów działa poprawnie.