Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[A6 C5] Napięcie ACCESORY +12V do niestandardowego radia

Warsztat
arekjask
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 469
Rejestracja: 21 sie 2009, 22:31
Imię: Grzegorz
Moje auto: A6 C6
Rocznik: 2007
Nadwozie: Limuzyna
Silnik: 2.4 170KM
Napęd: Quattro
Skrzynia: Manual
Paliwo: Benzyna
Lokalizacja: Wrocław

[A6 C5] Napięcie ACCESORY +12V do niestandardowego radia

Post autor: arekjask » 21 sty 2010, 17:54

Temat jest częścią tematu o montażu niestandardowego zestawu audio w Audi A6 C5. Postanowiłem rozbić go na części, bo może komuś przyda się tylko wybrana część tego zagadnienia.

Dziękuję Alukard-owi, Damon-owi i censored-owi (kolejność alfabetyczna ;-) ) za pomocne wskazówki dotyczące montażu niestandardowej nawigacji.

Tu jest opisane, jak zamontować antenę GPS: montaż anteny GPS do niestandardowej nawigacji.
A tu opisałem przeróbki w standardowym sprzęcie: dostosowanie sprzętu do Audi.


Wstęp
Temat opisuje doprowadzenie napięcia ACCESORY +12V do do wnęki na radio w środkowej części konsoli. Napięcie to pojawia się wtedy, gdy włożymy i przekręcimy kluczyk w stacyjce. Jest ono potrzebne do automatycznego włączania/wyłączania radia przy wkładaniu/wyjmowaniu kluczyka do/ze stacyjki.

Opis może też się przydać innym, którzy poszukują źródła takiego napięcia w samochodzie.

Opis dotyczy samochodu z silnikiem 2.5 TDI. Nie mam pojęcia, czy w modelach z innymi silnikami jest tak samo. Zalecam więc, żeby wyposażyć się w jakiś miernik napięcia (lub po prostu wskaźnik np. z żarówką na 12V).

Do montażu potrzebne będą klucze nasadowe nr 8 i nr 10 z długą końcówką oraz miernik napięcia stałego lub wskaźnik napięcia 12V (żarówka 12V + kawałek przewodu).
Materiały: złączka oczkowa fi 6mm, dwie złączki (wtyczka i gniazdo) oraz ok. 1,5 m przewodu 0,75 mm2 lub 1 mm2, kolor (najlepiej) czerwony.

Cała operacja nie powinna zająć więcej niż godzinę (osobie, która wcześniej tego nie robiła).

UWAGA
Zanim zaczniesz, wyłącz silnik i wyjmij kluczyk ze stacyjki.


Demontaż osłony
Napięcie będziemy prowadzić z okolicy bezpieczników. ÂŻeby tam się dostać, należy zdjąć osłonę (schowek) po stronie kierowcy, pod kierownicą.

Tu jest schemat, jak to zrobić (rys. 1):

Obrazek
Rys. 1. Demontaż osłony (schowka) po stronie kierowcy.

Należy wykręcić pięć śrub oznaczonych na rysunku numerem 2. Do demontażu potrzebujemy klucz nasadowy nr 8. Przydaje się długa końcówka (lub przedłużacz), żeby wygodnie dostać się do śrub, szczególnie dwóch w okolicach kolumny kierownicy.

Radzę zastosować kolejność odkręcania pokazaną na schemacie, czyli najpierw śruba przy bezpiecznikach, następnie dwie przy kolumnie kierownicy, a na końcu dwie od spodu.

Odkręconą osłonę opuszczamy swobodnie na podłogę. Nie ma potrzeby odłączania żarówki ani wtyczki diagnostycznej.

Po odkręceniu osłony, zobaczycie taki widok (fot. 1):

Obrazek
Fot. 1. Widok po zdjęciu osłony.

Nas interesują śruby pokazane na zdjęciu strzałką.

Przygotowanie przewodu
Do podłączenia będzie potrzebny przewód, który należy sobie wcześniej przygotować. Z jednej strony przewód zakończony będzie końcówka oczkową, a z drugiej złączką w osłonie (fot. 2 i 3):

Obrazek
Fot. 2. Końcówka i złączki do podłączenia przewodów (z cenami w sklepie motoryzacyjnym).

Nas interesuje teraz złączka oczkowa na śrubę fi 6 mm oraz złączka-wtyczka (ta z prawej strony).

Obrazek
Fot. 3. Przewód z przylutowanymi końcówkami.

Lokalizacja napięcia ACC +12V
Zanim podłączymy przewód, należy za pomocą miernika albo wskaźnika określić, na której śrubie jest interesujące nas napięcie.
Przykładamy przewód do śrub (przy wyłączonym kluczyku). ÂŚruba, na której jest napięcie odpada.
Następnie przekręcamy kluczyk i ponownie sprawdzamy śruby, na których nie było napięcia.
W moim przypadku okazało się, że interesuje mnie śruba pierwsza z lewej strony.

Poprowadzenie przewodu
Praktyka pokazała, że trzeba najpierw przeprowadzić przewód z wnęki na radio do części nad nogami kierowcy. Próba przeprowadzenia przewodu w odwrotnym kierunku zakończyła się niepowodzeniem.

Zaczynamy więc w komorze radia. Końcówkę oczkową należy włożyć za ściankę i skierować do przodu. Pokazałem to na zdjęciu fot. 3 schematycznie przerywaną linią:

Obrazek
Fot. 3. Wprowadzenie przewodu w komorze radia.

Następnie należy włożyć palce w miejscu pokazanym na fot. 4, złapać przewód i wyciągnąć go zza osłony. Jest to operacja trudna, ale wykonalna ;-).

Obrazek
Fot. 4. Miejsce wyprowadzenia przewodu - zdjęcie zrobione od dołu.

Jak już wyprowadzimy przewód, to jesteśmy w domu. Przewód prowadzimy nad wiązkami kabli w okolicy kolumny kierownicy (żeby nie walał się luzem).

Podłączenie przewodu
Zanim podłączysz przewód sprawdź, czy drugi koniec jest zaizolowany.
Podczas podłączania zachowaj ostrożność - nie dotykaj kluczem elementów metalowych, żeby nie spowodować zwarcia.

Do podłączenie potrzebujemy klucz nasadowy nr 10. Odkręcamy nim nakrętkę, nakładamy przewód z końcówką oczkową na śrubę po czym nakręcamy nakrętkę i dokręcamy ją kluczem.
Całość powinna wyglądać tak, jak na fot. 5:

Obrazek
Fot. 5. Podłączony przewód.

Montaż osłony
Osłonę montujemy przykręcając ją z powrotem śrubami.

GOTOWE!
Kogel-mogel FB :/
Fora to jest biwak. :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C5 (1997-2005)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga