[ A6 C5 Avant] Dodatkowy subwoofer lub podmiana fabrycznego
[ A6 C5 Avant] Dodatkowy subwoofer lub podmiana fabrycznego
Audi ma niezłe nagłośnienie. Dla mnie niezłe. Jestem jednak żądny czegoś więcej, jak i wiele osób. Fabryczny subwoofer w A6 coś tam puka basem, ale ja osobiście bardziej lubię bas czuć niż go słyszeć. Opcje są 2: wywalić fabrycznego suba i w jego miejsce dać "zewnętrzny" dopasowany do wnęki pod boczkiem, lub zrobić uzupełnienie fabrycznego audio.
Nie wiem jak gra BOSE bo nie słyszałem, ale mam normalny zestaw audio czyli fabryczny CONCERT + zmieniarka na 8CD PANASONIC + 4 głośniki średnio-niskotonowe + 4 głośniki wysokotonowe + subwoofer. W subie jest mały wzmacniacz, dzieki któremu grają tylne głośniki w drzwiach oraz puka sub. Radio jako tak ma widać 2-kanałową koĂącówkę mocy (swoją drogą moc i jakość jest naprawdę niezła - w mojej ocenie Pioneer jest słabszy jakościowo) i do tyłu leci jedynie sygnał do wzmacniacza w subie a od niego do tylnych głośników w drzwiach. Nie wiem jakiej mocy jest ten wzmacniacz, ale z nóg nie zwala mocą... Suma sumarum: wypięcie wtyczki z suba = brak dźwięku z tyłu. Nic.
Do rzeczy. Leży w garażu taki zdechlak ROADSTAR 2x40RMS na MOSFET-ach z możliwością mostkowania. Leży 25cm zdechlak LTC na fajnym, szerokim, gumowym resorze. Badziew, ale potrafi fajnie nisko schodzić basem. Ma malutką skrzynkę niespełna 20l closed. W tej skrzynce jest wystarczająco niski bas, a głośnik nie zamula czyli jest w miarę szybki.
Zaczynamy oczywiście od demontażu:
1. wyjąć roletę
2. położyć tylne oparcia
3. zdemontować boczek prawy, czyli:
Odkręcamy śrubkę (śrubokręt krzyżak) w plastiku trzymającym koĂącówkę rolety:
odkręcamy śrubkę (śrubokręt krzyżak) w plastiku osadzenia kasety rolety
Odkręcamy 2 śruby krzyżakowe z uchwytu do mocowania bagażu (prawy dolny region bagażnika na boczku):
Dobrze jest dla własnej wygody zdjąć chromowany próg bagażnika, zamocowany 4 wkrętami na torx (o ile pamiętam T25). Boczek na kilka mm wchodzi pod niego i przy zdejmowaniu boczka może i obleci, ale przy zakładaniu na pewno będzie kicha.
Odkręcamy imbusem 5 kołek zatrzasku oparcia kanapy tylnej i odchylamy tapicerkę do przodu:
Energicznie pociągamy do siebie górę boczka:
Potem pociągamy do góry boczek w rejonie wyprowadzenia pasa bezpieczeĂąstwa i boczek można położyć w bagażniku... Jesli chcesz wyjąć suba, to trzeba odkręcić 3 śrubki na klucz 8:
I można wyszarpać suba do góry i gotowe:
Jesli dodatkowy sub ma uzupełniać seryjny, to oczywiście można sobie odpuścić wszystkie wyżej wymienione czynności i zaczynać od elektryki, czyli od tego momentu:
ÂŚciągamy taśmę izolacyjną z wiązki suba. Potrzebne będą nastepujące rzeczy:
- stały plus - jest, czerwono-niebieski, PIN 1
- stała masa - jest, brązowy, PIN 4
- remote, czyli włączanie wzmacniacza po włączeniu radia - jest, biały, PIN 5
- sygnał lewego i prawego kanału - są, PIN 6 oraz 7
- masa wejściowa - jest, PIN 8
To wszystko co trzeba. Instalacja elektryczna jest wystarczająca na mały dodatkowy piecyk. Spokojnie uciągnie taki wzmacniacz, w razie czego można w skrzynce bezpieczników zmienić bezpiecznik na nieco większy. Obaw nie ma - przekrój przewodów wystarcza do przepływu prądu rzędu 30-40A więc spokojna głowa jeśli damy zamiast oryginalnego bezpiecznika 15A powiedzmy 20A. Ja nic nie zmieniałem, zostało dokładnie tak jak było.
Doprowadzenie sygnału z pinów 6, 7 i 8 zrealizowałem przez kabelek chinch. Po prostu w krótkim, 50cm obciąłem z jednej strony wtyczki i dolutowałem do instalacji suba. Nie ma żadnych niepożądanych efektów.
Teraz rzezanie kabli... Ja zawsze oskubuję oryginalny przewód z izolacji na odcinku ok. 1cm ale go nie przecinam. Po oskórowaniu cynuję i dolutowuję do niego dodatkowy przewód. Tak też zrobiłem i tu. Potem izolacja i to solidnie. Dla pewności dodatkowe dolutowane przewody złapałem niedaleko połączenia lutowanego trytytkami - zabezpieczenie przed przypadkowym wyrwaniem itp.
Włączamy sprzęcicho i testujemy. Ustawiamy gain żeby nie było przesteru albo zniekształceĂą i jazda... Obecnie mam to co najbardziej lubię: bas bardziej czuć niż słychać. I o to chodzi. Jeśli ktoś chciałby mocniejszy piecyk, to osobiście uważam, że można spokojnie pakować takiego, który ma na zabezpieczeniu 25-30A bezpiecznik. Fabryczna instalacja powinna dać radę.
Składamy całość do kupy. Jeśli piecyk gabarytowo nie jest za duży to spokojnie zmieści się obok fabrycznego suba i starczy wypuścić przewód do głośnika - właśnie tak zrobiłem ja.
Zamykamy klapkę i dajemy czadu...
Nie wiem jak gra BOSE bo nie słyszałem, ale mam normalny zestaw audio czyli fabryczny CONCERT + zmieniarka na 8CD PANASONIC + 4 głośniki średnio-niskotonowe + 4 głośniki wysokotonowe + subwoofer. W subie jest mały wzmacniacz, dzieki któremu grają tylne głośniki w drzwiach oraz puka sub. Radio jako tak ma widać 2-kanałową koĂącówkę mocy (swoją drogą moc i jakość jest naprawdę niezła - w mojej ocenie Pioneer jest słabszy jakościowo) i do tyłu leci jedynie sygnał do wzmacniacza w subie a od niego do tylnych głośników w drzwiach. Nie wiem jakiej mocy jest ten wzmacniacz, ale z nóg nie zwala mocą... Suma sumarum: wypięcie wtyczki z suba = brak dźwięku z tyłu. Nic.
Do rzeczy. Leży w garażu taki zdechlak ROADSTAR 2x40RMS na MOSFET-ach z możliwością mostkowania. Leży 25cm zdechlak LTC na fajnym, szerokim, gumowym resorze. Badziew, ale potrafi fajnie nisko schodzić basem. Ma malutką skrzynkę niespełna 20l closed. W tej skrzynce jest wystarczająco niski bas, a głośnik nie zamula czyli jest w miarę szybki.
Zaczynamy oczywiście od demontażu:
1. wyjąć roletę
2. położyć tylne oparcia
3. zdemontować boczek prawy, czyli:
Odkręcamy śrubkę (śrubokręt krzyżak) w plastiku trzymającym koĂącówkę rolety:
odkręcamy śrubkę (śrubokręt krzyżak) w plastiku osadzenia kasety rolety
Odkręcamy 2 śruby krzyżakowe z uchwytu do mocowania bagażu (prawy dolny region bagażnika na boczku):
Dobrze jest dla własnej wygody zdjąć chromowany próg bagażnika, zamocowany 4 wkrętami na torx (o ile pamiętam T25). Boczek na kilka mm wchodzi pod niego i przy zdejmowaniu boczka może i obleci, ale przy zakładaniu na pewno będzie kicha.
Odkręcamy imbusem 5 kołek zatrzasku oparcia kanapy tylnej i odchylamy tapicerkę do przodu:
Energicznie pociągamy do siebie górę boczka:
Potem pociągamy do góry boczek w rejonie wyprowadzenia pasa bezpieczeĂąstwa i boczek można położyć w bagażniku... Jesli chcesz wyjąć suba, to trzeba odkręcić 3 śrubki na klucz 8:
I można wyszarpać suba do góry i gotowe:
Jesli dodatkowy sub ma uzupełniać seryjny, to oczywiście można sobie odpuścić wszystkie wyżej wymienione czynności i zaczynać od elektryki, czyli od tego momentu:
ÂŚciągamy taśmę izolacyjną z wiązki suba. Potrzebne będą nastepujące rzeczy:
- stały plus - jest, czerwono-niebieski, PIN 1
- stała masa - jest, brązowy, PIN 4
- remote, czyli włączanie wzmacniacza po włączeniu radia - jest, biały, PIN 5
- sygnał lewego i prawego kanału - są, PIN 6 oraz 7
- masa wejściowa - jest, PIN 8
To wszystko co trzeba. Instalacja elektryczna jest wystarczająca na mały dodatkowy piecyk. Spokojnie uciągnie taki wzmacniacz, w razie czego można w skrzynce bezpieczników zmienić bezpiecznik na nieco większy. Obaw nie ma - przekrój przewodów wystarcza do przepływu prądu rzędu 30-40A więc spokojna głowa jeśli damy zamiast oryginalnego bezpiecznika 15A powiedzmy 20A. Ja nic nie zmieniałem, zostało dokładnie tak jak było.
Doprowadzenie sygnału z pinów 6, 7 i 8 zrealizowałem przez kabelek chinch. Po prostu w krótkim, 50cm obciąłem z jednej strony wtyczki i dolutowałem do instalacji suba. Nie ma żadnych niepożądanych efektów.
Teraz rzezanie kabli... Ja zawsze oskubuję oryginalny przewód z izolacji na odcinku ok. 1cm ale go nie przecinam. Po oskórowaniu cynuję i dolutowuję do niego dodatkowy przewód. Tak też zrobiłem i tu. Potem izolacja i to solidnie. Dla pewności dodatkowe dolutowane przewody złapałem niedaleko połączenia lutowanego trytytkami - zabezpieczenie przed przypadkowym wyrwaniem itp.
Włączamy sprzęcicho i testujemy. Ustawiamy gain żeby nie było przesteru albo zniekształceĂą i jazda... Obecnie mam to co najbardziej lubię: bas bardziej czuć niż słychać. I o to chodzi. Jeśli ktoś chciałby mocniejszy piecyk, to osobiście uważam, że można spokojnie pakować takiego, który ma na zabezpieczeniu 25-30A bezpiecznik. Fabryczna instalacja powinna dać radę.
Składamy całość do kupy. Jeśli piecyk gabarytowo nie jest za duży to spokojnie zmieści się obok fabrycznego suba i starczy wypuścić przewód do głośnika - właśnie tak zrobiłem ja.
Zamykamy klapkę i dajemy czadu...
Ja osobiście nie lubię all-in-one. Ale jesli wymagaĂą wysokich nie masz, to można brać.
Wbrew pozorom spotkałem kiszkę, która rewelacyjnie sobie radzi:
http://allegro.pl/potezna-mocna-skrzyni ... 06111.html
napędzana tym:
http://allegro.pl/600w-wzmacniacz-monob ... 95930.html
Byłem w szoku jak to szło. Jak na taki szajs za takie pieni adze, to po prostu rewelacja. Ten blaupunkt ze 350-400 będzie kosztował, więc ja osobiście wybrałbym osobno suba i osobno piecyk. Najlepiej markowe i używane, bo w dobrej kasie można kupić fajny sprzęt jakościowo.
A nawiązując do tego badziewia solinga:
Coprawda tiko ale wytrzącha równo. Ja to słyszałem w corsie i powiadam, że po prostu szok.
Wbrew pozorom spotkałem kiszkę, która rewelacyjnie sobie radzi:
http://allegro.pl/potezna-mocna-skrzyni ... 06111.html
napędzana tym:
http://allegro.pl/600w-wzmacniacz-monob ... 95930.html
Byłem w szoku jak to szło. Jak na taki szajs za takie pieni adze, to po prostu rewelacja. Ten blaupunkt ze 350-400 będzie kosztował, więc ja osobiście wybrałbym osobno suba i osobno piecyk. Najlepiej markowe i używane, bo w dobrej kasie można kupić fajny sprzęt jakościowo.
A nawiązując do tego badziewia solinga:
Coprawda tiko ale wytrzącha równo. Ja to słyszałem w corsie i powiadam, że po prostu szok.
Ale umiesz czytać biegle i ze zrozumieniem?rafalpe pisze:Ciężko podłączyć taką skrzynkę? Nie znam się na kablach itp a nie chcę przypadkiem czegoś zjarać
Trzeba ciągnąć kable do akumulatora?
Czegoś nie rozumiesz? Pisz, postaram się wyjaśnić, choć wydaje mi się, że bardziej czytelnie nie da się opisać czynnościArKos72 pisze:ÂŚciągamy taśmę izolacyjną z wiązki suba. Potrzebne będą nastepujące rzeczy:
- stały plus - jest, czerwono-niebieski, PIN 1
- stała masa - jest, brązowy, PIN 4
- remote, czyli włączanie wzmacniacza po włączeniu radia - jest, biały, PIN 5
- sygnał lewego i prawego kanału - są, PIN 6 oraz 7
- masa wejściowa - jest, PIN 8
To wszystko co trzeba. Instalacja elektryczna jest wystarczająca na mały dodatkowy piecyk. Spokojnie uciągnie taki wzmacniacz, w razie czego można w skrzynce bezpieczników zmienić bezpiecznik na nieco większy. Obaw nie ma - przekrój przewodów wystarcza do przepływu prądu rzędu 30-40A więc spokojna głowa jeśli damy zamiast oryginalnego bezpiecznika 15A powiedzmy 20A. Ja nic nie zmieniałem, zostało dokładnie tak jak było.
Doprowadzenie sygnału z pinów 6, 7 i 8 zrealizowałem przez kabelek chinch. Po prostu w krótkim, 50cm obciąłem z jednej strony wtyczki i dolutowałem do instalacji suba. Nie ma żadnych niepożądanych efektów.
Teraz rzezanie kabli... Ja zawsze oskubuję oryginalny przewód z izolacji na odcinku ok. 1cm ale go nie przecinam. Po oskórowaniu cynuję i dolutowuję do niego dodatkowy przewód. Tak też zrobiłem i tu. Potem izolacja i to solidnie. Dla pewności dodatkowe dolutowane przewody złapałem niedaleko połączenia lutowanego trytytkami - zabezpieczenie przed przypadkowym wyrwaniem itp.
A tak w ramach ciekawostki: wiecie, że głośnik w subie Audika jest 2-cewkowy?
Mocno się zdziwiłem
Jarecki... wydłub ze suba wzmacniacz, zamocuj go tam, zagra tył i dodasz piecyk do suba. To chyba najprostsza opcja. Miejsca tam niewiele, więc głośnik musiałby lubić małe litraże - zdecydowanie poniżej 20 litrów czyli chyba nie większy niż 20cm. No chyba, że masz życzenie rzezać boczek
Mocno się zdziwiłem
Jarecki... wydłub ze suba wzmacniacz, zamocuj go tam, zagra tył i dodasz piecyk do suba. To chyba najprostsza opcja. Miejsca tam niewiele, więc głośnik musiałby lubić małe litraże - zdecydowanie poniżej 20 litrów czyli chyba nie większy niż 20cm. No chyba, że masz życzenie rzezać boczek
Usunąłem linki do wygasłych aukcji.
Da się w mostku zrobić 250RMS z niego, jest to jeszcze stary i dobry pionek made in japan - mały oldschool. Jakościowo naprawdę fajny. Ewentualnie poszukać jakiegoś alpine z serii 35** albo philipsa z serii DAP****. Zagra bajka, kopa będzie miało strasznego i bankowo będziesz zadowolony. Wydasz niecałe 4 stówki ale to bedzie mieć sens. Ja uważam, że nawet jeśli nie chcesz łupania to zapas mocy powinien być jak największy. To tak jak z silnikiem w aucie: 100kM pojedzie z określoną prędkością na maxa i to będzie męczarnia i kres możliwości, a 300kM pojedzie lajtowo na pół gwizdka i w razie potrzeby masz drugie tyle.
Temat rzeka. Każdy lubi co innego. Tak naprawdę ma nawet znaczenie gatunek słuchanej muzyki... Do rocka i techno lepiej mieć zamknięte obudowy subów bo głośniki są szybkie i nie mulą. Do hip-hopu lepiej bass reflex, bo wytwarza się duuuuuuużo większe ciśnienie akustyczne i głośnik nie musi być szybki bo chodzi o zejście w głównej mierze.
Ja słucham wszystkiego po trochu. Tak "uniwersalnie" najlepiej mi pasują małe i zamknięte obudowy z mocnym głośnikiem. Potrzebuję szybkości - nadąża. Chcę basu - podkręcam bas na +3 i mam ciśnienie.
Da się w mostku zrobić 250RMS z niego, jest to jeszcze stary i dobry pionek made in japan - mały oldschool. Jakościowo naprawdę fajny. Ewentualnie poszukać jakiegoś alpine z serii 35** albo philipsa z serii DAP****. Zagra bajka, kopa będzie miało strasznego i bankowo będziesz zadowolony. Wydasz niecałe 4 stówki ale to bedzie mieć sens. Ja uważam, że nawet jeśli nie chcesz łupania to zapas mocy powinien być jak największy. To tak jak z silnikiem w aucie: 100kM pojedzie z określoną prędkością na maxa i to będzie męczarnia i kres możliwości, a 300kM pojedzie lajtowo na pół gwizdka i w razie potrzeby masz drugie tyle.
Temat rzeka. Każdy lubi co innego. Tak naprawdę ma nawet znaczenie gatunek słuchanej muzyki... Do rocka i techno lepiej mieć zamknięte obudowy subów bo głośniki są szybkie i nie mulą. Do hip-hopu lepiej bass reflex, bo wytwarza się duuuuuuużo większe ciśnienie akustyczne i głośnik nie musi być szybki bo chodzi o zejście w głównej mierze.
Ja słucham wszystkiego po trochu. Tak "uniwersalnie" najlepiej mi pasują małe i zamknięte obudowy z mocnym głośnikiem. Potrzebuję szybkości - nadąża. Chcę basu - podkręcam bas na +3 i mam ciśnienie.
Ostatnio zmieniony 29 paź 2012, 17:29 przez ArKos72, łącznie zmieniany 1 raz.
- zarzyk
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 891
- Rejestracja: 04 mar 2012, 11:37
- Imię: Forum Audi
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 2000
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.8T APU 150KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
może mi ktoś powiedzieć czy jak zakupie ori sub bose to podmienię go z moim ori subem zestaw concert zmieniarka 4 glosniki + 4syczki i ori sub generalnie gabarytowo pasuja (podobno) a jak z podłączeniem będzie wszystko grało i pasowało oraz czy będzie lepiej z basem?
Nie bój się eksperymentów. Amatorzy zbudowali Arkę Noego a fachowcy Tytanic-a
- zarzyk
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 891
- Rejestracja: 04 mar 2012, 11:37
- Imię: Forum Audi
- Moje auto: A6 C5
- Rocznik: 2000
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.8T APU 150KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna+LPG
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
spoko. mi chodziło tylko o to czy głośniki z BOSa maja dużo lepsze parametry (nizej schodzą, można dać im więcej czadu, inne zawieszenie itp.) Już pisze dla czego. chciałem po prostu pozamieniać głośniki w drzwiach P&P bo i tak mi jeden z tyłu troszeczkę zaczyna pierdzieć. A sub jak pasuje zamiennie (chodzi o kształt) to jeśli ma lepszy głośnik basowy większy lub szersze pasmo to już wtyczki nie sa problemem dla mnie żeby połączyć kwadrat z trójkątem tyle, że są spięte tylne głośniki i nad tym się zastanawiałem czy da się bose połączyć w taki sam sposób jak jest teraz połączone omijając wzmacniacz bose z suba trochę pokręcone ale mniej sięcej o to chodziło, pozamieniać chciałem same głośniki na bose bo wydsawało mi się, żę mogą więcej znieść niż blaupunkt:)
Nie bój się eksperymentów. Amatorzy zbudowali Arkę Noego a fachowcy Tytanic-a