PACJENT: AFN 1999r. 1.9 TDI 110 KM 81KW
Normalne tempo dla średniego forumowicza:
Demontaż: maks. 30 min

Montaż: maks. 30 min

UWAGA: POÂŚPIECH NIE JEST WSKAZANY PRZY WYMIANIE - IM DOKÂŁADNIEJ TYM MNIEJSZE PRAWDOPODOBIEńSTWO ÂŻE NIE UKRęCIMY GWINTU.
Nie potrzebujesz warsztatu ani kanału aby dokonać poniższych czynności. Dobrze jest wcześniej wyczyścić okolice świec żarowych np: sprężonym powietrzem, jakimiś środkami aby w momencie demontażu jak i montażu nie dostał się żaden syf do środka silnika. Demontażu dokonywałem na lekko ciepłym silniku. Zdania w tej kwestii są podzielone więc nie będę się rozpisywał zbytnio w tym temacie. Mi osobiście świece puściły bez problemu.
Stopień trudności: 5/10

Koszty, potrzebne części, klucze, płyny:
•ÂŚwiece żarowe 4 szt. firmy BERU (4*26zł + 6 zł przesyłka) = 110 zł
Koniecznie sprawdzić czy kupione przez nas świece żarowe są oryginalne. Kierunek nadruku jak i czcionka powinna wyglądać jak na zdjęciu poniżej. Sugeruję się starymi, które wymieniane były w serwisie w Niemczech przez poprzedniego właściciela i są identyczne jak moje nowe. Pewne i sprawdzone źródło : Danielloss z Allegro.
•Końcówka nasadowa przedłużana 10 mm YATO - 5 zł
•Jedna długa przedłuża do grzechotki - 6 zł
•Grzechotka YATO 20 zł
•Sprężone powietrze
KROK 1 - DEMONTAÂŻ/MONTAÂŻ
(A) Odkręcamy górną plastikową pokrywę silnika
(B) Odłączamy akumulator
(C) ÂŚciągamy wszystkie 4 połączenia kablowe świec żarowych (nasadki) /ręcznie mocnym pociągnięciem do góry/
(D) Odkręcamy święcę najpierw jedną (grzechotką z całym przedłużeniem i nasadką 10mm), następnie w to miejsce od razu wkręcamy nową świecę ( najlepiej dokręcając tylko samą przedłużką /albo ręcznie jeśli mamy dostęp / żeby czuć że wchodzi bez żadnego oporu nie dokręcając do końca. Robimy tak z każdą.
(E) Następnie dokręcamy delikatnie grzechotką wszystkie świece tak samo aby nie przekręcić. Lepiej nie dokręcić (ponieważ wyjdzie to i tak przy sprawdzaniu szczelności) niż przekręcić.
(F) Jeśli już dokręciliśmy wszystkie świece sprawdzamy szczelność. Pryskałem w wykropkowane miejsce WD40 w miejscu zetknięcia gwintu z głowicą. Podłączamy akumulator, odpalamy traktora i sprawdzamy szczelność obserwując czy nie idą bąbelki w tym miejscu. Jeśli idą dokręcamy o tyle o ile jest to koniecznie.
(G) Do ostatniej świecy będziemy mieli najgorszy dostęp jak dobrze pamiętam dlatego z pomocą przyjdzie nam wspomniana już przedłużka.
(H) Po sprawdzeniu szczelności zakładamy przewody, pokrywę i podłączamy aq.
Pamiętać jednak trzeba że z roku na rok wydajność ich będzie spadała. Zdrowy motor i tak powinien odpalić bez żadnego problemu przy minusowych temperaturach ale znacznie łatwiej przyjdzie mu to kiedy komory spalania będą dogrzane odpowiednio sprawnymi świecami.
Jeśli wciąż nie wiesz czy wymienić świece żarowe spójrz na zdjęcie moich starych świec. Wymianę przeprowadziłem w tamtym roku. Pozdr.
TESTOWANIE UKÂŁADU ÂŚWIEC ÂŻAROWYCH VAGIEM
Za pomocą VAGa wchodzimy w sterownik silnika ENGINE > MEASURE BLOCKS > wpisujemy grupę 012:
Test 1 przy +10*C: płyn +57*C bez podgrzewania ( wcześniej jeździłem więc temperatura płynu 57*C)
01010000 - bez podgrzewania
Test 2 przy -8*C: płyn -7*C ( zalogowałem się tak szybko jak mogłem ale w tym czasie już świece przestały grzać )
10110000 - po podgrzaniu 68 sek
Test 3 przy -22*C: ( nie brałem laptopa ale odpalił prawie że na dotyk )
00000000 - Warten auf KĂźhlmitteltemperatur -Oczekiwanie na temperaturę płynu chłodzącego
00000001 - Warten auf ECO Startanforderung ---Oczekiwanie na żądanie rozpoczęcia ECO
00010000 - VorglĂźhen ---Podgrzewanie
01010000 - Kein VorglĂźhen ---Bez podgrzewania
10110000 - NachglĂźhen ---Po podgrzaniu
11000000 - Kein StartglĂźhen ---Nie ma grzania startowego
11110000 - ZwischenglĂźhen ---Pomiędzy grzanie
00110000 - BereitschaftsglĂźhen ---Gotowy do grzania
01110000 - StartglĂźhen ---Grzanie startowe
10110001 - Warten auf NachglĂźhen ---Czekanie na po podgrzanie
11010000 - Kein NachglĂźhen ---Bez po podgrzania
11110001 - Warten auf ZwischenglĂźhen ---Czekanie na między grzanie
11111111 - Kein GlĂźhen ---Bez grzania
Czekam na większe mrozy

Jeśli poniższe warunki zostaną spełnione rozruch silnika przebiegnie prawidłowo:
1. Sprawdzić akumulator, to że odpala przy 0* nie znaczy że ma siłę żeby pociągnąć przy -10* lub -20*, osobiście mam firmy ZAP od 4 lat i bardzo sobie chwalę 12 V 88Ah 640 A
2. Druga sprawa to świece żarowe, po jej wymianie warto sprawdzić także przekaźniki oraz bezpieczniki odpowiedzialne za świece żarowe.
3. Kąt wtrysku - to chyba najważniejsze, lekko przyśpieszony nawet wskazany przy naszym klimacie , osobiście mam oscylujący / 52, do ,55 /
4. Jeśli chodzi o paliwo to osobiście tankuje na Shellu i zimą zawszę mam przynajmniej połowę baku i nie mam żadnych problemów, ostatni próba przy -22* odpalił na dotyk, świece grzały prawie 10 sekund.
6. Ustawienie dawki ENGINE >> LOGIN 12233 >> Kanał 01 i 05. Moje ustawienia 4,0 4,2 mg ; 1.580 - 620
Dawka startowa: 18,6 mg
7. Filtr paliwa wymieniany co 10 lub 20 000 tys km.
Dla posiadaczy traktorów polecam także:
Przedłużanie czasu grzania świec żarowych:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=270253
Czyszczenie EGRa i kolektora ssącego:
a6-c5-19-tdi-afn-czyszczenie-egra-i-kol ... t22075.htm