Sklep Ipart
Sklep
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[A6 C4] Rezanie tempomatu w Audi a6 c4 2.6l-FOTOSTORY

Warsztat
filon705
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 14
Rejestracja: 05 gru 2008, 19:07
Lokalizacja: warszawa

[A6 C4] Rezanie tempomatu w Audi a6 c4 2.6l-FOTOSTORY

Post autor: filon705 » 30 gru 2011, 19:52

Ostatnio widzę że pojawiło się troszkę w końcu na ten temat na necie ale jak zaczynałem 2-ta temu swoją przygodę z tempomatem to nic nie można było konkretnego znaleźć wszystko było do TDI wiec postanowiłem ku potomności podzielić się swoimi doświadczeniami.

I.Potrzebne elementy i sprawdzenie czy działa pompka podciśnienia znajdziemy tu;
http://www.audi80.pl/b3-6a-montaz-tempomatu-vt44554.htm

Ze swojej strony dodam że;

a) do montażu krańcówek możemy użyć oryginalnych pierścieni mocujących do kupienia w ASO -groszowe sprawy nr cz.431-721-283-B (groszowe sprawy) oczywiście 2 szt na pedał sprzęgła i hamulca chyba ze ktoś ma automat to 1szt na hamulec.
Obrazek

b) do montażu gruszki będziemy potrzebować uchwytu który różni się w zależności od wersji silnika.

c) cięgno łączące gruszkę z przepustnicą tez ma różną długość w zależności od wersji silnika.

d) tworzenie wiązki jeśli jej się nie posiada w całości(tak jak w moim przypadku) wymaga zaopatrzenia się w konektory ,koszulki termokurczliwe i najlepiej zakup oryginalnych kostek z kawałkami odciętych kabli.

e) co do sterownika istnieją 2 rodzaje starsze 10-pinowe i nowsze 12-pinowe ich podłączanie różni się ale to jest opisane na schematach.(z tego co wiem nowszych jest kilka wersji co ma wpływ na opcje tempomatu)

f) uchwyt do pompki podciśnienia lub jego wyrezanie co opisze w poście


II.Rezanie wiązki elektrycznej

Osobiście kupiłem wyciętą z anglika z odciętą kostką od sterownika więc musiałem troszkę kombinować. Po tym fakcie wpadłem na pomysł kupna całej instalacji samochodu od tegoż gościa co się lepiej opłaca a poza tym można samemu w spokoju posiedzieć i wyłuskać wiązkę od tempomatu a przy okazji jeśli ktoś niema komputera pokładowego to też wyłuskać tą wiązkę i położyć razem z tempomatem.

1.Zacząłem od założenia konektorów i koszulek na kablach od kostki sterownika

Obrazek
Obrazek

wiązka manetka/sterownik

Obrazek

wiązka pompka podciśnienia/sterownik

Obrazek


2.Ułożenie wiązki w aucie

Obrazek
Obrazek
Obrazek

przy okazji dodana wiązka do komputera pokładowego

Obrazek
kostki od wiązek tempomatu i B/C na swoim miejscu w pająku
Obrazek

wyjście instalacji od strony kierowcy;

Obrazek

A-kostka pompki podciśnienia

B-kostka do krańcówek(ja musiałem dołożyć jeszcze jedną ponieważ mam manualną skrzynie wiec musi iść na sprzęgło i hamulec)

Obrazek

C-kabelek czarno/brązowy pin 5 z manetki jest to + który wpinamy do bezpiecznika nr 14(w automacie bezpiecznik nr 20)

wiązkę do sterownika który w oryginale znajduje się za schowkiem pasażera przeprowadziłem w peszlu wzdłuż kanału nawiewu za konsola(do przeciągania użyłem 0,5 m odcinek listewki drewnianej)

Obrazek
a to jej wyjście za konsoli i podłączenie do sterownika(podczas testów działania)
Obrazek
Obrazek
podczas testów dodatkowa dla bezpieczeństwa uziemiłem sterownik
Obrazek


wiązka pompki podciśnienia i jej wyjście poprzez skrzynkę bezpiecznikową na podszybie a następnie przez ścianę grodziowa do pompki(niestety żeby tak poprowadzić byłem zmuszony ja przeciąć co widać na 1 fotce)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

wszystkie podłączenia robiłem wg schematu znalezionego w Bosch ESI(WSZYSTKIE POÂŁÂĄCZENIA NA KONEKTORY RADZE SPRAWDZAć OMOMIERZEM -czy maja ciągłość)

Obrazek

przybliżenie

cz1
Obrazek
cz2
Obrazek

oczywiście pierwszy jaki udało mi się odnaleźć na necie i opracować był pewnie każdemu(związanemu z ta tematyka) znany schemat

Obrazek

III.Rezanie uchwytu do pompki podciśnienia

Pompkę kupiłem od V8 bez uchwytu więc musiałem cos wymyśleć a z złażenia przyjąłem sobie ze postaram się odwzorować oryginalne miejsca montażu.
w moim modelu znajduje się ono tu;(oczywiście to nie moja fura -foto poglądowe jakie znalazłem )

Obrazek

a to mój patent z kawałka blachy aluminiowej(chodzi o to że trzeba wycofać pompkę w SPAM do oryginalnych otworów w karoserii aby zmieściła się w błotniku)

Obrazek

Obrazek

otwory pod montaż pompki znajdują się miedzy zbiorniczkiem wspomagania a zbiornikiem wyrównawczym płynu chłodniczego

Obrazek

a to efekt końcowy pracy nad uchwytem

Obrazek


IV.Montaż poszczególnych podzespołów tempomatu

Ten etap podziele na 2 części w kabinie i przedziale silnikowym

1.Elementy montowane w kabinie;

a) wymiana manetek na nowe z tempomatem.
Osobiście udało mi się zakupić całego pająka wraz z manetką pod komputer

Obrazek

Obrazek

wymiana oczywiście wiąże się z demontażem kierownicy Tu musimy odpiąć akumulator żeby nie wywaliło poduchy podczas demontażu kierownicy
przy okazji wymieniłem na S-line bo czekała długi czas w paczce. Przy tych pracach korzystałem z tych linków;

fotostory z montażu kierownicy

http://www.audiklub.org/forum/viewtopic.php?f=1&t=78537

fotostory z montażu manetek

http://www.audiklub.org/forum/viewtopic.php?f=1&t=79080

a u mnie tak wyglądało po wymianie

Obrazek

Obrazek




b) montaż klipsów pod krańcówki sprzęgła i hamulca(do ich montażu w korpusie pedałów proponuje użyć przedłużki do grzechotki i lekko z wyczuciem wbić młotkiem aż zaskoczą w gniazdach rys nr 2)

Obrazek

Obrazek

Następnie dobieramy wielkość klucza pasującego na krańcówkę i pomału wkręcamy ja w klipsa (uwaga bardzo ograniczony ruch ze względu na kanał nawiewny i blachę odgradzającą od instalacji auta ,można o nią bardzo dotkliwie skaleczyć rękę , rys 2)

Obrazek

Obrazek

Przed wkręceniem krańcówek proponuje je od razu rozłożyć i wymienić o-ringi uszczelniające na nowe ponieważ się wycierają i nie trzymają podciśnienia-ja znalazłem w sklepie samochodowym po 50 gr za sztukę tyle że po fakcie i obecnie jeżdżę bez krańcówki sprzęgła (wymienię na wiosnę jak się zrobi cieplej bo na parkingu przed blokiem to już zimno na takie prace)

opis o-ringów znajdziemy tu:

http://www.audi80.pl/b3-6a-montaz-tempomatu-vt44554.htm




c) montaż przewodów podciśnienia -jeśli uda nam się zakupić oryginalne z kształtkami to ok. jeśli nie to można kupić przewody paliwowe gr 5mm ok. 6 zł /mb i kształtki po ok. 5 zł/szt.

Osobiście udało mi się kupić komplet ale kawałek przewodu dokupiłem i kolanko ponieważ przeprowadzałem podciśnienie przez skrzynkę bezpiecznikową i potrzebowałem kształtki kolanka dalej podszybiem przez oryginalny przepust do komory silnika.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

widok z odłączonym przewodem od krańcówki sprzęgła z powodu uszkodzonego o-ringa

Obrazek


d) montaż sterownika tempomatu- w oryginale znajduje się on za schowkiem pasażera i tak będę chciał uczynić ale obecnie jestem w fazie testowej i jeździ na dywaniku pasażera a wygląda to tak;

Obrazek

dodam od razu że jeśli sterownik nie będzie chciał działać (jeśli działa poprawnie to załącza się przy ok. 40 km i słychać klik stycznika),lub ruszy a po jakimś czasie odmówi posłuszeństwa to pierwsze co robimy to go rozbieramy i przelutowujemy kondensatory zaznaczone na fotkach na 3-stronie posta ponieważ z biegiem upływu lat pojawiają się na nich tgz. ,,zimne luty”.

http://www.audi80.pl/b3-6a-montaz-tempomatu-vt44554.htm
http://files.dropbox.com/u/57832/Audi/0712091725.jpg
http://files.dropbox.com/u/57832/Audi/0712091727.jpg

U mnie zadziałało od razu a tu podaje link do stonki odnośnie pinologi sterownika i metody jego sprawdzania jeśli nie chce działać pomimo tych zabiegów.

http://home.comcast.net/~p928/audi/cruisecontrol.html


2.Elementy montowane w przedziale silnikowym;

a) montaż gruszki z uchwytem - udało mi się kupić oryginał od mojego silnika wiec byłem pewien ze bez problemów zamontuje na tyle prawej głowicy silnika jak w oryginale ponieważ były tam otwory.

Obrazek

Jak się potem okazało nie było do czego wkręcić 2 szt. górnych śrub mocujących uchwyt więc wpadłem na pomysł zastosowania klipsów z gwintem od ramki radia bo akurat miałem ją pod ręką.(trzeba się troszkę namęczyć żeby chciały tam wejść)

Obrazek

Trzecie mocowanie uchwytu stanowi śruba od czujnika Halla

Obrazek

b) montaż cięgna do sterowania przepustnicą przez gruszkę - udało mi się zakupić oryginał co jest ważne ponieważ w zależności od wersji silnika jej długość jest różna .

Obrazek

a jeszcze jedno do jego stabilizacji potrzebny jest plastikowy klips dystansujący montowany w uchwyt od montażu linki gazu

Obrazek

Moja rada przy wciskaniu cięgna w kulkę na przepustnicy użyć płynu do naczyń to szybciej wskoczy na swoje miejsce. A to efekt końcowy;

Obrazek

b) montaż pompy podciśnienia - tak jak wcześniej pisałem pompę kupiłem od V8 wiec musiałem wyrezać sobie uchwyt do mocowania w oryginalnym miejscu montażu czyli między zbiornikiem wspomagania a chłodniczym.
Patrz pkt. III

d) rozprowadzenie przewodów podciśnienia - fotki zawarte w rozdziale IV c)

proponuje wcześniej sprawdzać ich szczelność żeby potem nie szukać gdzie układ nie trzyma podciśnienia.

V. Wpięcie tempomatu do elektryki samochodu

Jak wcześniej pisałem wpięcia dokonałem na podstawie schematów z Bosch ESI - fotki w dziale II.

Nie będę opisywał jaki kabel do jakiego pinu bo wszystko jest na fotkach dodatkowo z moimi odręcznymi zapiskami. Proponuje sprawdzać metodycznie jaki pin od manetki idzie do sterownika i sobie poopisywać ,kolory mogą sie różnić w zależności od jakiego modelu audi ma się kostki. Osobiście kostkę do sterownika miałem od V8 i kilka kolorów się nie zgadzało ze schematem ale nie to jest ważne tylko zachowanie pinologi podłączeń.

Do ostatecznego wpięcia zostają nam 4 kable:

1. brązowy z pinu 5 sterownika do masy auta (-) - ja podpiołem się do punktu masowego w nogach pasażera.

Obrazek

2. czarno/brązowy z pinu 5 manetki do(+) auta poprzez bezpiecznik nr 14(15 A)- ja wpiołem się wprost pod nóżkę bezpiecznika.

Obrazek

3. biało/niebieski pin 9 sterownika jest to sygnał Galla -czyli obrobiony cyfrowo sygnał z czujnika skrzyni podający aktualną prędkość auta. Od tego sygnału zależy załączenie się tempomatu u mnie załączą się przy 40 km/h.
Zlokalizowałem go w zielonej kostce w nogach pasażera i podpiłem się na szybkozłączkę.

Obrazek

Myślę że w zależności od wersji silnika kolor kostki w jakiej się znajduje sygnał są różne;np.w audi a6 2,8 jest to kostka niebieska.

fotka z rezania tempomatu w audi a6 2.8 kolegi mietek69(mam nadzieje ze się nie pogniewa za udostępnienie foty?)


Obrazek



4. czerwono/czarny z pinu 1 krańcówki hamulca do (+) po hamulcu- ja wpiłem się szybkozłączką do niebieskiej kostki w nogach kierowcy.(sprawdzenie polega na podpięciu woltomierza czy w momencie naciśnięcia pedału hamulca pojawia się w obwodzie +12 V)

Obrazek


wielkie podziękowanie w dokończeniu tematu dla mietka69 z forum C4 <brawo> <brawo>

p.s. JEÂŚLI COÂŚ MI JESZCZE SIę PRZYPOMNI TO DOPISZE-polecam takie rezanko fajna sprawa taki tempomacik oby tylko wam nie zeszło tak długo jak mi(w kompletowaniu części i montażu).
Ostatnio zmieniony 30 gru 2011, 20:26 przez filon705, łącznie zmieniany 1 raz.

filon705
Forum Audi A6 / A7
Forum Audi A6 / A7
Posty: 14
Rejestracja: 05 gru 2008, 19:07
Lokalizacja: warszawa

Post autor: filon705 » 30 gru 2011, 20:19

dzięki troszkę mnie to kosztowało zdrowia i czasu(nie wspomnę o forsie) ale jaka satysfakcja.

ODPOWIEDZ

Wróć do „A6 C4 (1991-1997)”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga