
W dobie coraz nowszych pojazdów pojawia się w nich coraz więcej elektroniki. Jest już ona obecna w niemal każdym elemencie auta, a jej celem jest poprawa bezpieczeństwa ale i także komfortu. Ale też dzięki elektronice współczesne samochody mogą dokonywać samo-diagnostyki coraz większej liczby komponentów. I my możemy błędy, które się pojawiły zapisane w modułach samochodu bardzo łatwo odczytać. Możemy także zmierzyć pewne wartości, które dadzą nam obraz kondycji jednostki napędowej - czyli wykonać logi

Co potrzebujemy

Potrzebujemy trzech rzeczy:
• Właściwy interfejs diagnostyczny
• Program do diagnostyki (np. VAG-COM, VCDS itd.)
• Laptop (lub mniej wygodny - PC)
Oprócz tego rynek dostarcza pełno gotowych urządzeń 3w1, ale ze względu na ich różnorodność, oraz przeważnie prostotę nie będę o nich wspominał.
Jak sprawdzić błędy

Zacznijmy od zainstalowania programu i wymaganych sterowników by nasz laptop współpracował z kabelkiem (interfejsem), upewnijmy się również czy stan naładowana akumulatora jest wysoki - zdarzyło mi się już mieć problem z uruchomieniem auta - bo rozładowałem baterię w trakcie "zabawy".
Podłączamy interfejs do laptopa i do wtyczki OBD2 (lub OBD1 w C4), przekręcamy kluczyk w poz. II i uruchomiamy program. Klikamy w [Options], przeprowadzamy test podłączenia, zapisujemy za pomocą [Save] i jesteśmy gotowi do sprawdzenia błędów.
Mamy dwie możliwości:
[Auto-Scan] program samoczynnie przeskanuje wszystkie dostępne moduły, oraz;
Select Control Module - klikamy na [Select] po czym ukaże nam się dość spora liczba modułów do wyboru. Należy też pamiętać, że nie wszystkie są dostępne w naszym pojeździe

<blink>Uwaga
 </blink> Jeżeli napotkamy problem z komunikacją należy w Menedżerze urządzeń kliknąć na Właściwości urządzenia, znaleźć pole Baudrate i zmniejszyć do wartości np. 9600
</blink> Jeżeli napotkamy problem z komunikacją należy w Menedżerze urządzeń kliknąć na Właściwości urządzenia, znaleźć pole Baudrate i zmniejszyć do wartości np. 9600 
Nasze błędy (Fault Codes) rozróżniamy na dwa rodzaje - trwałe i sporadyczne (Intermittent). Część z nich mogła powstać na wskutek zbyt niskiego napięcia, lub nawet wskutek odłączenia baterii - dlatego gorąco zalecam zanotowanie ich (zapisanie do pliku - Save) i wykasowanie (Erase). Po czym należy trochę poużywać auta, znów odczytać błędy i sprawdzić które się pojawiły

Jak logować auto

W oknie Select Control Module - klikamy na [Select], następnie 01-Engine, potem 08-Meas. Blocks (bloki wartości mierzonych).
Rozróżniamy dwa rodzaje logów:
• logi statyczne - logi wykonywane w trakcie postoju, w czasie temperatury roboczej silnika min. 80*C.
• logi dynamiczne - logi wykonywane w trakcie jazdy aż do pełnych obrotów silnika, wiec dla bezpieczeństwa naszego i innych użytkowników drogi wykonujemy wyłącznie we dwójkę - jedna osoba prowadzi auto, druga uruchamia i zapisuje logi. Tak jak w przypadku próby statycznej, tak i próba dynamiczna wymaga temperatury roboczej silnika min. 80*C.
Procedura wygląda następująco: trzeci (lub czwarty - jeśli mamy gdzie) bieg, obroty 1500, gaz w podłogę - bardzo ważne - przepustnica musi być otwarta na 100%, przyspieszamy aż do końca (!) - w tym czasie druga osoba sprawdza odczyty i loguje.
Na forum znajdziemy sporo informacji jakie grupy logujemy dla jakiego silnika. Większość grup jest taka sama, plus dodatkowe grupy dla różnych jednostek napędowych. Możemy też podejrzeć które logi wykonano - w tematach naszych kolegów

Również zapraszam wszystkich, którzy logowali swoją jednostkę napędową o wpisanie w poście jaki silnik i jakie grupy do logów statycznych i dynamicznych należy zalogować. Proszę również o sugestie co jeszcze należałoby tutaj dodać

<blink>Uwaga
 </blink> Nasze logi hostujemy na stronie http://vaglog.rtnet.pl/ - dopiero tak przygotowane do odczytu linkujemy w temacie. Powinno to wyglądać tak jak Tutaj
</blink> Nasze logi hostujemy na stronie http://vaglog.rtnet.pl/ - dopiero tak przygotowane do odczytu linkujemy w temacie. Powinno to wyglądać tak jak Tutaj  Dzięki temu ktoś, kto chce nam pomóc może łatwo je sprawdzić
 Dzięki temu ktoś, kto chce nam pomóc może łatwo je sprawdzić 
[center]© tomekkk1[/center]
 
							











 Jutro jak wrócę z roboty coś jeszcze postaram się pokombinować,ale wydaje mi się że to wina kabla 2303 który nie przepuszcza sygnału na koniec dodam,że po podłączeniu obd2 do auta kabelek  działa ok czyli świeci dioda.
  Jutro jak wrócę z roboty coś jeszcze postaram się pokombinować,ale wydaje mi się że to wina kabla 2303 który nie przepuszcza sygnału na koniec dodam,że po podłączeniu obd2 do auta kabelek  działa ok czyli świeci dioda.


 
 






 
 
