[ALL A6] Podstawy diagnostyki
- Naprawa Audi A6
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1362
- Rejestracja: 18 paź 2009, 12:22
- Imię: Tomek
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2006
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.7TDI 180KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
[ALL A6] Podstawy diagnostyki
Po co
W dobie coraz nowszych pojazdów pojawia się w nich coraz więcej elektroniki. Jest już ona obecna w niemal każdym elemencie auta, a jej celem jest poprawa bezpieczeństwa ale i także komfortu. Ale też dzięki elektronice współczesne samochody mogą dokonywać samo-diagnostyki coraz większej liczby komponentów. I my możemy błędy, które się pojawiły zapisane w modułach samochodu bardzo łatwo odczytać. Możemy także zmierzyć pewne wartości, które dadzą nam obraz kondycji jednostki napędowej - czyli wykonać logi
Co potrzebujemy
Potrzebujemy trzech rzeczy:
• Właściwy interfejs diagnostyczny
• Program do diagnostyki (np. VAG-COM, VCDS itd.)
• Laptop (lub mniej wygodny - PC)
Oprócz tego rynek dostarcza pełno gotowych urządzeń 3w1, ale ze względu na ich różnorodność, oraz przeważnie prostotę nie będę o nich wspominał.
Jak sprawdzić błędy
Zacznijmy od zainstalowania programu i wymaganych sterowników by nasz laptop współpracował z kabelkiem (interfejsem), upewnijmy się również czy stan naładowana akumulatora jest wysoki - zdarzyło mi się już mieć problem z uruchomieniem auta - bo rozładowałem baterię w trakcie "zabawy".
Podłączamy interfejs do laptopa i do wtyczki OBD2 (lub OBD1 w C4), przekręcamy kluczyk w poz. II i uruchomiamy program. Klikamy w [Options], przeprowadzamy test podłączenia, zapisujemy za pomocą [Save] i jesteśmy gotowi do sprawdzenia błędów.
Mamy dwie możliwości:
[Auto-Scan] program samoczynnie przeskanuje wszystkie dostępne moduły, oraz;
Select Control Module - klikamy na [Select] po czym ukaże nam się dość spora liczba modułów do wyboru. Należy też pamiętać, że nie wszystkie są dostępne w naszym pojeździe
<blink>Uwaga </blink> Jeżeli napotkamy problem z komunikacją należy w Menedżerze urządzeń kliknąć na Właściwości urządzenia, znaleźć pole Baudrate i zmniejszyć do wartości np. 9600
Nasze błędy (Fault Codes) rozróżniamy na dwa rodzaje - trwałe i sporadyczne (Intermittent). Część z nich mogła powstać na wskutek zbyt niskiego napięcia, lub nawet wskutek odłączenia baterii - dlatego gorąco zalecam zanotowanie ich (zapisanie do pliku - Save) i wykasowanie (Erase). Po czym należy trochę poużywać auta, znów odczytać błędy i sprawdzić które się pojawiły
Jak logować auto
W oknie Select Control Module - klikamy na [Select], następnie 01-Engine, potem 08-Meas. Blocks (bloki wartości mierzonych).
Rozróżniamy dwa rodzaje logów:
• logi statyczne - logi wykonywane w trakcie postoju, w czasie temperatury roboczej silnika min. 80*C.
• logi dynamiczne - logi wykonywane w trakcie jazdy aż do pełnych obrotów silnika, wiec dla bezpieczeństwa naszego i innych użytkowników drogi wykonujemy wyłącznie we dwójkę - jedna osoba prowadzi auto, druga uruchamia i zapisuje logi. Tak jak w przypadku próby statycznej, tak i próba dynamiczna wymaga temperatury roboczej silnika min. 80*C.
Procedura wygląda następująco: trzeci (lub czwarty - jeśli mamy gdzie) bieg, obroty 1500, gaz w podłogę - bardzo ważne - przepustnica musi być otwarta na 100%, przyspieszamy aż do końca (!) - w tym czasie druga osoba sprawdza odczyty i loguje.
Na forum znajdziemy sporo informacji jakie grupy logujemy dla jakiego silnika. Większość grup jest taka sama, plus dodatkowe grupy dla różnych jednostek napędowych. Możemy też podejrzeć które logi wykonano - w tematach naszych kolegów
Również zapraszam wszystkich, którzy logowali swoją jednostkę napędową o wpisanie w poście jaki silnik i jakie grupy do logów statycznych i dynamicznych należy zalogować. Proszę również o sugestie co jeszcze należałoby tutaj dodać
<blink>Uwaga </blink> Nasze logi hostujemy na stronie http://vaglog.rtnet.pl/ - dopiero tak przygotowane do odczytu linkujemy w temacie. Powinno to wyglądać tak jak Tutaj Dzięki temu ktoś, kto chce nam pomóc może łatwo je sprawdzić
[center]© tomekkk1[/center]
W dobie coraz nowszych pojazdów pojawia się w nich coraz więcej elektroniki. Jest już ona obecna w niemal każdym elemencie auta, a jej celem jest poprawa bezpieczeństwa ale i także komfortu. Ale też dzięki elektronice współczesne samochody mogą dokonywać samo-diagnostyki coraz większej liczby komponentów. I my możemy błędy, które się pojawiły zapisane w modułach samochodu bardzo łatwo odczytać. Możemy także zmierzyć pewne wartości, które dadzą nam obraz kondycji jednostki napędowej - czyli wykonać logi
Co potrzebujemy
Potrzebujemy trzech rzeczy:
• Właściwy interfejs diagnostyczny
• Program do diagnostyki (np. VAG-COM, VCDS itd.)
• Laptop (lub mniej wygodny - PC)
Oprócz tego rynek dostarcza pełno gotowych urządzeń 3w1, ale ze względu na ich różnorodność, oraz przeważnie prostotę nie będę o nich wspominał.
Jak sprawdzić błędy
Zacznijmy od zainstalowania programu i wymaganych sterowników by nasz laptop współpracował z kabelkiem (interfejsem), upewnijmy się również czy stan naładowana akumulatora jest wysoki - zdarzyło mi się już mieć problem z uruchomieniem auta - bo rozładowałem baterię w trakcie "zabawy".
Podłączamy interfejs do laptopa i do wtyczki OBD2 (lub OBD1 w C4), przekręcamy kluczyk w poz. II i uruchomiamy program. Klikamy w [Options], przeprowadzamy test podłączenia, zapisujemy za pomocą [Save] i jesteśmy gotowi do sprawdzenia błędów.
Mamy dwie możliwości:
[Auto-Scan] program samoczynnie przeskanuje wszystkie dostępne moduły, oraz;
Select Control Module - klikamy na [Select] po czym ukaże nam się dość spora liczba modułów do wyboru. Należy też pamiętać, że nie wszystkie są dostępne w naszym pojeździe
<blink>Uwaga </blink> Jeżeli napotkamy problem z komunikacją należy w Menedżerze urządzeń kliknąć na Właściwości urządzenia, znaleźć pole Baudrate i zmniejszyć do wartości np. 9600
Nasze błędy (Fault Codes) rozróżniamy na dwa rodzaje - trwałe i sporadyczne (Intermittent). Część z nich mogła powstać na wskutek zbyt niskiego napięcia, lub nawet wskutek odłączenia baterii - dlatego gorąco zalecam zanotowanie ich (zapisanie do pliku - Save) i wykasowanie (Erase). Po czym należy trochę poużywać auta, znów odczytać błędy i sprawdzić które się pojawiły
Jak logować auto
W oknie Select Control Module - klikamy na [Select], następnie 01-Engine, potem 08-Meas. Blocks (bloki wartości mierzonych).
Rozróżniamy dwa rodzaje logów:
• logi statyczne - logi wykonywane w trakcie postoju, w czasie temperatury roboczej silnika min. 80*C.
• logi dynamiczne - logi wykonywane w trakcie jazdy aż do pełnych obrotów silnika, wiec dla bezpieczeństwa naszego i innych użytkowników drogi wykonujemy wyłącznie we dwójkę - jedna osoba prowadzi auto, druga uruchamia i zapisuje logi. Tak jak w przypadku próby statycznej, tak i próba dynamiczna wymaga temperatury roboczej silnika min. 80*C.
Procedura wygląda następująco: trzeci (lub czwarty - jeśli mamy gdzie) bieg, obroty 1500, gaz w podłogę - bardzo ważne - przepustnica musi być otwarta na 100%, przyspieszamy aż do końca (!) - w tym czasie druga osoba sprawdza odczyty i loguje.
Na forum znajdziemy sporo informacji jakie grupy logujemy dla jakiego silnika. Większość grup jest taka sama, plus dodatkowe grupy dla różnych jednostek napędowych. Możemy też podejrzeć które logi wykonano - w tematach naszych kolegów
Również zapraszam wszystkich, którzy logowali swoją jednostkę napędową o wpisanie w poście jaki silnik i jakie grupy do logów statycznych i dynamicznych należy zalogować. Proszę również o sugestie co jeszcze należałoby tutaj dodać
<blink>Uwaga </blink> Nasze logi hostujemy na stronie http://vaglog.rtnet.pl/ - dopiero tak przygotowane do odczytu linkujemy w temacie. Powinno to wyglądać tak jak Tutaj Dzięki temu ktoś, kto chce nam pomóc może łatwo je sprawdzić
[center]© tomekkk1[/center]
Ostatnio zmieniony 04 sty 2015, 22:14 przez Naprawa Audi A6, łącznie zmieniany 8 razy.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 433
- Rejestracja: 22 sty 2013, 16:19
- Imię: Jacek
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2009
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 ASN 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Logi statyczne i dynamiczne, dla silnika spalinowego o czterech cylindrach ułożonych w jednym rzędzie - czyli R4 typ(wybrane) AFN / AWX:
Logi statyczne:
- bloki pomiarowe:
000, 001, 003, 004, 007, 011, 013
000, 001, 003, 004, 007, 011, 013, 023
- nastawy podstawowe:
000, 003, 004, 011
003, 011
Logi dynamiczne:
- bloki pomiarowe:
000, 001, 003, 004, 008, 010, 011
000, 001, 003, 004, 008, 010, 011, 019
Logi statyczne:
- bloki pomiarowe:
000, 001, 003, 004, 007, 011, 013
000, 001, 003, 004, 007, 011, 013, 023
- nastawy podstawowe:
000, 003, 004, 011
003, 011
Logi dynamiczne:
- bloki pomiarowe:
000, 001, 003, 004, 008, 010, 011
000, 001, 003, 004, 008, 010, 011, 019
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez fresh2002, łącznie zmieniany 1 raz.
CCCO marzenie zrealizowane - C6 by stinger
Witam zainstalowałem program Vag-Com 409.1 postępując według instrukcji powyżej.Przeprowadzając test podłączenia Com3 wykrył mi sterownik.Następnie kliknąłem auto scan wybrałem swój model samochodu i włączyłem skanowanie.W górnym lewym rogu Com status co chwile przewijały się inne informacje i wyglądało jakby wszystko było okej lecz gdy już skończyło wyskoczyło,że nie znaleziono portu czy coś w tym stylu.Zauważyłem również,że nie pisze mi nic w controller info.Pierwsze co sprawdziłem kabel wszedłem w menadżer urządzeń i znalazłem żółty wykrzyknik "prolific usb to serial comm port driver" instalowałem ten sterownik lecz dalej mam problem z wyborem portu.Laptop posiada windows xp.Co w takim przypadku mam zrobić ?
@edit
Kabel OBDII posiadam zwykły czarny(nie pod usb) do tego przejściówka
Może to być wina tej Chińskiej przejściówki bo tam pojawił się problem w laptopie
@edit
Kabel OBDII posiadam zwykły czarny(nie pod usb) do tego przejściówka
Może to być wina tej Chińskiej przejściówki bo tam pojawił się problem w laptopie
- Naprawa Audi A6
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1362
- Rejestracja: 18 paź 2009, 12:22
- Imię: Tomek
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2006
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.7TDI 180KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Zamiast kabla proponuje poszukać karty z gniazdem COM na PCMCIA (domyślam się że to laptop). Ale na razie zamieszaj w "Menedżer urządzeń" tak aby było to wyjście COM1 albo COM2. Zmniejsz też "Baudrate" do wartości 9600 i spróbuj jeszcze raz8matix pisze:Witam zainstalowałem program Vag-Com 409.1 postępując według instrukcji powyżej.Przeprowadzając test podłączenia Com3 wykrył mi sterownik.Następnie kliknąłem auto scan wybrałem swój model samochodu i włączyłem skanowanie.W górnym lewym rogu Com status co chwile przewijały się inne informacje i wyglądało jakby wszystko było okej lecz gdy już skończyło wyskoczyło,że nie znaleziono portu czy coś w tym stylu.Zauważyłem również,że nie pisze mi nic w controller info.Pierwsze co sprawdziłem kabel wszedłem w menadżer urządzeń i znalazłem żółty wykrzyknik "prolific usb to serial comm port driver" instalowałem ten sterownik lecz dalej mam problem z wyborem portu.Laptop posiada windows xp.Co w takim przypadku mam zrobić ?
@edit
Kabel OBDII posiadam zwykły czarny(nie pod usb) do tego przejściówka
Obrazek
Może to być wina tej Chińskiej przejściówki bo tam pojawił się problem w laptopie
Już próbowałem mieszać Com i gdy dawałem na Com1 to w ogóle nie miałem nigdzie interfejsu podobnie jak dałem Com2(w uzyciu) tak samo . co do błędu w menadżerze to przypomniała mi się końcówka " "prolific usb to serial comm port driver COM3 to tak jakbym mógł tylko go mieć pod Com3. Próbowałem zmieniać tam już wszystko i nic nie pomogło. "Baudrate" standardowo miało takie wartości próbowałem nawet dać mniejsze i nic nie pomogło.Laptop to fujitsu siemens lifebook s7110 taki stary pożyczyłem ponieważ był tam win xp. Wiem,że Windows Vista i te wzwyż posiadają automatyczną aktualizacje podłączanych sterowników może podpiąć to pod nowszego lapka. Ewentualnie komputer zniosę do piwnicy. Jutro jak wrócę z roboty coś jeszcze postaram się pokombinować,ale wydaje mi się że to wina kabla 2303 który nie przepuszcza sygnału na koniec dodam,że po podłączeniu obd2 do auta kabelek działa ok czyli świeci dioda.
- Naprawa Audi A6
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1362
- Rejestracja: 18 paź 2009, 12:22
- Imię: Tomek
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2006
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.7TDI 180KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Czyli skombinować gniazdko COM na PCMCIA najlepiej... żadne USB - bo to nigdy nie będzie porządnie szło. Ja mam tak u siebie (COM na PCMCIA) i chodzi bez zająknięcia
Ostatnio zmieniony 25 gru 2014, 23:34 przez Naprawa Audi A6, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 2
- Rejestracja: 30 wrz 2012, 11:46
- Lokalizacja: Tychy/Śląskie
- xoslox
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 758
- Rejestracja: 28 sty 2012, 22:15
- Imię: Kamil
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2007
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.4 ALF 165KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Lokalizacja: TOS
Koledzy, zamiast rozpisywać poszczególne bloki lepiej by było wyszczególnić co nam potrzebne w logach.
Różne są wersje VAGa, niektórym nie ładuje się w ogóle label file w programie, lub też ładuje ale niewłaściwy i potem jest ciężko połapać się w opisach pól w grupach.
Najlepiej szukać po wartościach:
- Opiszę benzynę - wolnossącą, może ktoś dorzuci co jeszcze w Turbo i Dieslu
- Obroty silnika [RPM] eng. Engine Speed
- Obciążenie [% lub ms] eng. Engine Load, Load
- Czas wtrysku [ms] eng. Injection Timing
- Masa Zasysanego Powietrza [g/s lub mg/R lub mg/str] eng. Mass Air Flow (MAF)
- Wartości Napięcia Sond(y) Lambda [V] [0,0...0,1V] eng. Lambda Voltage
- Kąt uchylenia przepustnicy [%] eng. Throttle Valve Angle
- Kąt Wyprzedzenia Zapłonu [°A TDC lub B TDC] A - After (Po), B - Before (Przed), TDC = top dead centre - jest to skrajne położenie tłoka najdalej od wału korbowego
- Cofnięcie Kąta Wyprzedzenia Zapłonu [°CF lub °KW] CF - Obr.wał.korb.
- Wartości Wyuczone Sond(y) Lambda (Korekty krótkie i długie) [%] eng. Lambda Control/Mixture Adaptation
- Układ przestawiania wałka rozrządu [°CF] eng. camshaft position/adjusment
- Pozycja Wałków Rozrządu [°CF] eng. Phase Position/ Hall Sensor
- Temperatura Zasysanego Powietrza [°C] eng. Intake Air Temp. (IAT)
- Temperatura Cieczy Chłodzącej [°C] eng. Engine Coolant Temperature (ECT)
Sporo tego, ale jeśli chcemy dobrze logować auto, to niestety trzeba zebrać kilka grup
Do 2,4 V6 opis bloków znajdziecie tu: viewtopic.php?t=63140, Zapewne w 2,8 jest podobnie.
Różne są wersje VAGa, niektórym nie ładuje się w ogóle label file w programie, lub też ładuje ale niewłaściwy i potem jest ciężko połapać się w opisach pól w grupach.
Najlepiej szukać po wartościach:
- Opiszę benzynę - wolnossącą, może ktoś dorzuci co jeszcze w Turbo i Dieslu
- Obroty silnika [RPM] eng. Engine Speed
- Obciążenie [% lub ms] eng. Engine Load, Load
- Czas wtrysku [ms] eng. Injection Timing
- Masa Zasysanego Powietrza [g/s lub mg/R lub mg/str] eng. Mass Air Flow (MAF)
- Wartości Napięcia Sond(y) Lambda [V] [0,0...0,1V] eng. Lambda Voltage
- Kąt uchylenia przepustnicy [%] eng. Throttle Valve Angle
- Kąt Wyprzedzenia Zapłonu [°A TDC lub B TDC] A - After (Po), B - Before (Przed), TDC = top dead centre - jest to skrajne położenie tłoka najdalej od wału korbowego
- Cofnięcie Kąta Wyprzedzenia Zapłonu [°CF lub °KW] CF - Obr.wał.korb.
- Wartości Wyuczone Sond(y) Lambda (Korekty krótkie i długie) [%] eng. Lambda Control/Mixture Adaptation
- Układ przestawiania wałka rozrządu [°CF] eng. camshaft position/adjusment
- Pozycja Wałków Rozrządu [°CF] eng. Phase Position/ Hall Sensor
- Temperatura Zasysanego Powietrza [°C] eng. Intake Air Temp. (IAT)
- Temperatura Cieczy Chłodzącej [°C] eng. Engine Coolant Temperature (ECT)
Sporo tego, ale jeśli chcemy dobrze logować auto, to niestety trzeba zebrać kilka grup
Do 2,4 V6 opis bloków znajdziecie tu: viewtopic.php?t=63140, Zapewne w 2,8 jest podobnie.
- MICHALKAROLINA
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 112
- Rejestracja: 26 lut 2012, 01:40
- Lokalizacja: FELTHAM/WROCLAW
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga