
W dobie coraz nowszych pojazdów pojawia się w nich coraz więcej elektroniki. Jest już ona obecna w niemal każdym elemencie auta, a jej celem jest poprawa bezpieczeństwa ale i także komfortu. Ale też dzięki elektronice współczesne samochody mogą dokonywać samo-diagnostyki coraz większej liczby komponentów. I my możemy błędy, które się pojawiły zapisane w modułach samochodu bardzo łatwo odczytać. Możemy także zmierzyć pewne wartości, które dadzą nam obraz kondycji jednostki napędowej - czyli wykonać logi

Co potrzebujemy

Potrzebujemy trzech rzeczy:
• Właściwy interfejs diagnostyczny
• Program do diagnostyki (np. VAG-COM, VCDS itd.)
• Laptop (lub mniej wygodny - PC)
Oprócz tego rynek dostarcza pełno gotowych urządzeń 3w1, ale ze względu na ich różnorodność, oraz przeważnie prostotę nie będę o nich wspominał.
Jak sprawdzić błędy

Zacznijmy od zainstalowania programu i wymaganych sterowników by nasz laptop współpracował z kabelkiem (interfejsem), upewnijmy się również czy stan naładowana akumulatora jest wysoki - zdarzyło mi się już mieć problem z uruchomieniem auta - bo rozładowałem baterię w trakcie "zabawy".
Podłączamy interfejs do laptopa i do wtyczki OBD2 (lub OBD1 w C4), przekręcamy kluczyk w poz. II i uruchomiamy program. Klikamy w [Options], przeprowadzamy test podłączenia, zapisujemy za pomocą [Save] i jesteśmy gotowi do sprawdzenia błędów.
Mamy dwie możliwości:
[Auto-Scan] program samoczynnie przeskanuje wszystkie dostępne moduły, oraz;
Select Control Module - klikamy na [Select] po czym ukaże nam się dość spora liczba modułów do wyboru. Należy też pamiętać, że nie wszystkie są dostępne w naszym pojeździe

<blink>Uwaga


Nasze błędy (Fault Codes) rozróżniamy na dwa rodzaje - trwałe i sporadyczne (Intermittent). Część z nich mogła powstać na wskutek zbyt niskiego napięcia, lub nawet wskutek odłączenia baterii - dlatego gorąco zalecam zanotowanie ich (zapisanie do pliku - Save) i wykasowanie (Erase). Po czym należy trochę poużywać auta, znów odczytać błędy i sprawdzić które się pojawiły

Jak logować auto

W oknie Select Control Module - klikamy na [Select], następnie 01-Engine, potem 08-Meas. Blocks (bloki wartości mierzonych).
Rozróżniamy dwa rodzaje logów:
• logi statyczne - logi wykonywane w trakcie postoju, w czasie temperatury roboczej silnika min. 80*C.
• logi dynamiczne - logi wykonywane w trakcie jazdy aż do pełnych obrotów silnika, wiec dla bezpieczeństwa naszego i innych użytkowników drogi wykonujemy wyłącznie we dwójkę - jedna osoba prowadzi auto, druga uruchamia i zapisuje logi. Tak jak w przypadku próby statycznej, tak i próba dynamiczna wymaga temperatury roboczej silnika min. 80*C.
Procedura wygląda następująco: trzeci (lub czwarty - jeśli mamy gdzie) bieg, obroty 1500, gaz w podłogę - bardzo ważne - przepustnica musi być otwarta na 100%, przyspieszamy aż do końca (!) - w tym czasie druga osoba sprawdza odczyty i loguje.
Na forum znajdziemy sporo informacji jakie grupy logujemy dla jakiego silnika. Większość grup jest taka sama, plus dodatkowe grupy dla różnych jednostek napędowych. Możemy też podejrzeć które logi wykonano - w tematach naszych kolegów

Również zapraszam wszystkich, którzy logowali swoją jednostkę napędową o wpisanie w poście jaki silnik i jakie grupy do logów statycznych i dynamicznych należy zalogować. Proszę również o sugestie co jeszcze należałoby tutaj dodać

<blink>Uwaga



[center]© tomekkk1[/center]